2019-03-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur har de flackat runt med Agnes? Menar du till Tyskland?

Att sjukdomen tog allt fokus var föräldrarnas ord, inte polisens, som jag uppfattade det.

Jag tror föräldrarna led och ville sina barn väl. Men jag tror inte rakt av på deras egna ord. Där bör man vara en gnutta källkritisk, eller?

Me-sjuka barn behöver mycket hjälp av sina föräldrar. Om båda föräldrarna arbetade heltid kan inte barnen ha varit väldigt allvarligt sjuka eller så försummades de av mamma och pappa.
Det där flackandet undrar jag åxå över. Dom sökte med ljus och lykta sa någon. Men ett par tre resor till Tyskland är väl inte att flacka runt. Kontakten med offentliga sjukvården verkar inte ha varit så intensiv. Känns som om föräldrarna inte var nöjda med den vården och istället sökte alternativ. I huvudsak verkar allt krut lagts på hemundervisning och det är väl knappast varken bot eller bättring.
Citera
2019-03-11, 16:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Flera resor till Tyskland, uppgifter i tråden om att söka vård gällande Agnes symtom - men främst pressträffens information:

Allt fokus har gått åt barnens sjukdomstillstånd. Det är även baserat på en förhörd omgivning (redan i januari ett 50-tal personer) som besitter betydligt mer information om familjen än denna tråds fabler.
Därför blir förundersökningens slutsatser, det som FuL presenterar, betydligt starkare bas.
Det är uppgifter som presenteras ur en sammantagen bild och inte bara föräldrarnas brev.

Så är det och den som tror att en annan bild ska framtona när FUP eventuellt släpps, den lyser ju med sin frånvaro fortfarande bedrar sig, FUP är ju det material som lett fram till den slutsats som presenterades officiellt på den pressträff som var i december 2018.

Vet inte ens om det blir någon "slask" i ett sådant här fall, där hamnar ju allt material som inte anses ha någon relevans för fallet.
Citera
2019-03-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kanske vi skall lägga till att de 2012 flyttade från familj och vänner i Gbg? Var det enbart pga att någon av föräldrarna fick jobb som var bättre än i Gbg? Eller ville de bort från ett stort kontaktnät som hade insyn i familjen? (Konspirationsteorier nu. Något jag inte är pigg på att använda). Började problemen i familjen redan då? Vad hände mellan 2012 och 2015? Enbart ME-sjukdom hos A eller var det familjen som rasade av nån anledning och A fick psykosomatiska problem, som O - istället för att vänta ut - tolkade som ME och därefter försökte få henne att bli diagnostiserad med ME?

För egen del är jag av den uppfattningen att familjen flyttat från något och då detta i Göteborg då de där bodde på två olika adresser.
Någon i tråden reagerade också på detta då den inte kunde förstå vad som skulle ha varit fel med det första området(perfekt område för barnfamiljer, o. s. v).
Man flyttar från något för att sedan, när man kommit på tillräckligt avstånd från detta något så börjar först barn nr. 1 att isoleras för att man sedan plötsligt också börjar isolera barn nr. 2.
Ett halvår efter isoleringen av det andra barnet är båda barnen mördade.

Om nu hade flyttat till något så varför flyttade man från första stället i Göteborg och som uppges vara ett bra ställe att bo på?
Citera
2019-03-11, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så är det och den som tror att en annan bild ska framtona när FUP eventuellt släpps, den lyser ju med sin frånvaro fortfarande bedrar sig, FUP är ju det material som lett fram till den slutsats som presenterades officiellt på den pressträff som var i december 2018.

Vet inte ens om det blir någon "slask" i ett sådant här fall, där hamnar ju allt material som inte anses ha någon relevans för fallet.
Ja, vid nedlagd fu vet jag inte sållningsprocessen men den torde väl vara snarlik.
Hela förundersökningsmaterialet lär fn ligga osorterat eftersom slasken är vad som en ÅK sållar bort (vid sammanställande av FUP inför delgivning och åtal). I den slasken brukar advokatens röv sticka upp - ofta utan att hitta nåt av bäring.
Citera
2019-03-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det lär aldrig bli en bra eller universell beteckning för familjeutplåning eftersom motiv och bakgrundshistoria skiljer sig mellan de olika familjerna och likaså aktörerna.
Därav skilda subgrupper inom familicide eller murder-suicide.
Det finns många som tror sig vara godhjärtade föräldrar även innan det går så långt som till mord, som är rent skadliga för barnen utan att ens begripa det själva.

"I inbillat god mening"
är väl den gemensamma nämnaren och rent absurt när det når sin yttersta utpost på spektrat som i detta fall.

Tror också att föräldrarna i sitt sjuka och snäva feltänk tyckte att de kanske gjorde något hedervärt. Uppoffrande. I deras ögon var det säkert så. De visste givetvis att det var både fel och i högsta grad
lagvidrigt att mörda sina barn, men för att försöka förmildra sin skuld och skam gentemot familjen och omvärlden skrev de ett förklaringsbrev, där de försökte heroisera sitt handlande, som om de gjorde det av kärlek. Men brevet handlade egentligen bara om dem själva och deras raserade framtidsdrömmar - och barnen hade förstört allt - och nämndes inte ens som annat än sina sjukdomar i brevet.
Citera
2019-03-11, 17:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror också att föräldrarna i sitt sjuka och snäva feltänk tyckte att de kanske gjorde något hedervärt. Uppoffrande. I deras ögon var det säkert så. De visste givetvis att det var både fel och i högsta grad
lagvidrigt att mörda sina barn, men för att försöka förmildra sin skuld och skam gentemot familjen och omvärlden skrev de ett förklaringsbrev, där de försökte heroisera sitt handlande, som om de gjorde det av kärlek. Men brevet handlade egentligen bara om dem själva och deras raserade framtidsdrömmar - och barnen hade förstört allt - och nämndes inte ens som annat än sina sjukdomar i brevet.
För kännedom är brev presenterat i en resumé (2018-01-19) samt återgett med en enda citerad mening (2018-12-11).

Vi vet med andra ord inte dess fulla formulering - brevet är tillägnat anhöriga - och det här är enbart din tolkning:
barnen hade förstört allt.
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 17:09.
Citera
2019-03-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det vet vi inget om. Oskar och Hanna skrev aldrig något om omtanke om barnen. De skrev att de upplevde att samtligas liv för all framtid var meningslösa samt verkar ha uttryckt att allt fokus gick åt till barnens sjukdom.

De väljer att utplåna sin familj då denna inte längre har någon anledning att existera. Barnens sjukdom har gjort tillvaron helt meningslös.

Skillnaden mellan föräldrarna i Bjärred och hedersmördaren ligger inte i omsorg eller självuppoffring utan i att hedersmördaren, i sin kulturella kontext, upplever sig ha ett förhandlingsutrymme för att rädda resten av familjens (inklusive det egna) anseendet genom offrandet av det felande barnet. Endast utan mordet är framtiden för honom och den övriga familjen förstörd (i hans ögon). Han har ofta ett starkt stöd för sitt agerande och är påhejad av sina släktingar.

Något sådant alternativ fanns förstås inte i Bjärred och behövdes inte heller. Familjens framtid var enligt föräldrarna förstörd och det fanns ingen räddning. De ville därför själva dö och då måste alla dö. De lär ha varit fullt medvetna om att det inte är accepterat beteende i deras kulturella kontext att mörda några barn. Därav förklaringsbrevet där de indirekt placerar skulden hos barnen. Det är deras sjukdoms fel.

Det finns mycket, mycket lite som framkommit kring denna familjen som tyder på att någon av föräldrarna visade en ovanligt stor omsorg om sina barn. Oskar har klagat inför alla han mött om hur jobbigt det är hemma och uttryckt att han helst inte vill jobba mindre alls. Hanna har knappt orkat släpa sig till ett enda möte med skolan om barnens framtid. Var är exemplen på alla omsorger föräldrarna erbjudit sina sjuka barn?

Självmordspakt i första hand, barnamord som konsekvens. Det tror jag.

Mitt fetade.

När jag funderar över hederstemat så tänker jag på likheterna i de grundläggande aspekterna på hur föräldrar ser på sig själva i relation till sina barn. Ser föräldrarna barnen som egna individer med egna rättigheter till sitt liv och rätt till självständighet i takt med att de blir äldre, eller ses de som föräldrarnas egendom, som föräldraattribut som ska visa omvärlden hur bra och hedervärd familjen är (i den egna kontexten) och som ska uppföra sig i enlighet med familjens kodex, vad nu denna än råkar vara.

Föräldrarna i Bjärred verkar definitivt ha sett på sina barn som ägodelar. De bestämde över deras liv och död. Barnens liv var inte meningsfulla - det bestämde föräldrarna - inte barnen själva. Föräldrarna skyllde på barnen för att de utplånade familjen. De såg inte sina liv som meningsfulla - på grund av barnen. Det var barnens fel att även föräldrarna måste dö. Det skulle kanske kunna uttryckas som att barnens sjuklighet förstörde föräldrarnas karriärer dvs. "förstörde deras heder och ära" som talangfulla, framgångsrika yrkesverksamma jurister. Barnen bar skuld till att familjen inte längre skulle framstå som lyckad och framstående. Det kunde de inte stå ut med.

Här finns det klara likheter med hur föräldrar/släkter som begår "klassiska" hedersmord tänker. All skuld läggs på barnet (oftast en dotter). Hon ägs av föräldrarna/släkten, har inget värde som egen individ och får bära skulden för att familjen/släkten har förlorat i anseende. Barnet måste dödas för att återupprätta familjens heder.
Citera
2019-03-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I stället för att försöka göra O och R så lika som möjligt borde du nog fundera på vad som skiljer dem åt. Det är O:s omtanke om hans döttrar som dödar dem — där får man svårligen in R.
Sen kan ju O och H ha svinbondestänk, men då borde de försökt överleva själva.
Tack för ett vettigt inlägg👍🏻
Citera
2019-03-11, 17:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja, det har varit en incident i skolan i Önnered.
Nån som sagt vad som hände? Det känns som "incident" inte är något stort, och sånt flyttar man ju inte ett helt bohag för? Gbg är ingen stor stad, och stadsdelarna är ännu mindre. Flyttade dom INOM Västra Frölunda eller från ena sidan staden till den andra?
Citera
2019-03-11, 17:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
I ME-patienten är man tydligen inte alls förvånad över att detta hände:

http://www.mepatienten.se/leva-med-me/om-bjarred-familjen-lat-det-aldrig-handa-igen/

Så sluta resonera om hur det kunde hända. Ingen som själv har eller har en anhörig som har ME tycker att det här är oväntat. Det är fruktansvärt tragiskt men det var en accident waiting to happen. Sluta resonera om hur det kunde hända och börja se till att det inte händer igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Helt galet! Blir chockad.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Vilket fruktansvärt resonemang!! Det är verkligen en sekt.

Tack för artikeln.

Detta är precis det här beteendet och dessa uttalanden, som vi som använt oss av ord som "ME-lobbyister" och "ME-maffia" upplever är så fruktansvärt fel.
Så farligt och så "knäckande" för någon som just fått diagnosen ME.
Man jämnför sig om och om igen med MS-sjuka - men MS är en sjukdom som går att ta prov på och bevisa existensen av - och det finns behandlingar att erbjuda.
I hundra år har vi känt till hur MS sjukdomen angriper nervsystemet. Det har de sista hundra åren inte varit svårt att reda ut om någon har MS.

Men jag har aldrig sett att någon patientsammanslutning för MS-sjuka någon enda gång diskuterat att suicid är "rimligt". Eller att man visar förståelse för att föräldrar till MS-sjuka barn dödar dem.

Problemet med ME-sjukdomen - är precis som jag postat tidigare och som postaren Skavadhavre så förnuftigt skrev - att ME har "kidnappats" av alla de som har helt andra, väldigt ofta psykosomatiska, besvär. Eftersom de här icke-ME sjuka individerna inte kan sorteras bort från de på riktigt ME-sjuka - blir hela gruppen ifrågasatt av Försäkringskassan och sjukvården.

Man måste börja med att försöka sortera bort personer med andra åkommer och låt dessa få rätt behandling och möjligen bilda sina egna patientföreningar. Då kommer ME-sjuka få betydligt bättre förståelse och bättre hjälp. Bort med flum som "el-allergier" och uttalanden om "världens värsta sjukdom". Det är ett hån mot den förälder som idag sitter vid sitt lilla barns dödsbädd.

Och ge fullkomligt sjutton i att i ME-lobbyistiskt syfte använda det som föräldrarna utsatte sina barn för i Bjärred. Det var föräldrarna det var fel på. Barnen dog inte av ME - de mördades inte heller pga ME - utan för att den som mördade dem just då var helt vrickad.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-11 kl. 18:06.
Citera
2019-03-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Men Reimer. Tror du att ex. jag tror att en fup kommer att släppas och där kommer jag att få veta allt. Om tiden i gbg. Om Hannas och Oskars relation. O.s.v. Såklart inte. Jag har inga förhoppningar om denna fup. Jag tror den bara blir en upprepning av det lilla vi redan fått veta. Det kan tyckas meningslöst att här sitta och spekulera om olika scenarior men det är mjt vi i livet grubblar på utan att få svar. Som, finns gud? Vad är meningen med livet? Vad händer när vi dör? Vi får inga svar men behovet att tala om det, att spekulera finns där.
Du har själv spekulerat om Hanna som drivande. Vi gör det alla i brist på info. Jag förstår inte varför en del här har behov av att nästan triumferande säga, ni kommer att bli besvikna. Även om hela utredningen släpptes så skulle jag inte få svar på mina frågor då jag knappast tror att det är polisens uppgift att på djupet gå in i relationer och åren innan katastrofen.
Citera
2019-03-11, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
För egen del är jag av den uppfattningen att familjen flyttat från något och då detta i Göteborg då de där bodde på två olika adresser.
Någon i tråden reagerade också på detta då den inte kunde förstå vad som skulle ha varit fel med det första området(perfekt område för barnfamiljer, o. s. v).
Man flyttar från något för att sedan, när man kommit på tillräckligt avstånd från detta något så börjar först barn nr. 1 att isoleras för att man sedan plötsligt också börjar isolera barn nr. 2.
Ett halvår efter isoleringen av det andra barnet är båda barnen mördade.

Om nu hade flyttat till något så varför flyttade man från första stället i Göteborg och som uppges vara ett bra ställe att bo på?
Hur ofta flyttar inte folk - oavsett om ett bostadsområde klassas perfekt för barnfamiljer?
Arbetssituation, tröttnat på bostaden, grannen, området, för litet hus, för stort, för gammalt, för tråkigt, bra försäljningspris - bestämmer sig om man övervägt flytt en tid. Finns oändligt med anledningar som är helt normala.

Agnes blir sjuk och får successivt dra ner på fysiskt krävande fritidsaktiviteter enligt en bekant i media. Vart framgår isolering överhuvudtaget då hon inledningsvis går i skola på halvtid, det finns ett helt nätverk med insyn från skolans håll, inplanerat att lära känna den nya kuratorn (hon lär således ha haft kontakt med den föregående..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in