2019-03-11, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det vet vi inget om. Oskar och Hanna skrev aldrig något om omtanke om barnen. De skrev att de upplevde att samtligas liv för all framtid var meningslösa samt verkar ha uttryckt att allt fokus gick åt till barnens sjukdom.

De väljer att utplåna sin familj då denna inte längre har någon anledning att existera. Barnens sjukdom har gjort tillvaron helt meningslös.

Skillnaden mellan föräldrarna i Bjärred och hedersmördaren ligger inte i omsorg eller självuppoffring utan i att hedersmördaren, i sin kulturella kontext, upplever sig ha ett förhandlingsutrymme för att rädda resten av familjens (inklusive det egna) anseendet genom offrandet av det felande barnet. Endast utan mordet är framtiden för honom och den övriga familjen förstörd (i hans ögon). Han har ofta ett starkt stöd för sitt agerande och är påhejad av sina släktingar.

Något sådant alternativ fanns förstås inte i Bjärred och behövdes inte heller. Familjens framtid var enligt föräldrarna förstörd och det fanns ingen räddning. De ville därför själva dö och då måste alla dö. De lär ha varit fullt medvetna om att det inte är accepterat beteende i deras kulturella kontext att mörda några barn. Därav förklaringsbrevet där de indirekt placerar skulden hos barnen. Det är deras sjukdoms fel.

Det finns mycket, mycket lite som framkommit kring denna familjen som tyder på att någon av föräldrarna visade en ovanligt stor omsorg om sina barn. Oskar har klagat inför alla han mött om hur jobbigt det är hemma och uttryckt att han helst inte vill jobba mindre alls. Hanna har knappt orkat släpa sig till ett enda möte med skolan om barnens framtid. Var är exemplen på alla omsorger föräldrarna erbjudit sina sjuka barn?

Självmordspakt i första hand, barnamord som konsekvens. Det tror jag.
"Oss" är ordvalet i den mening som delgavs i brevet till anhöriga och det står inte på egna ben utan sitter i ett kontext:

Deras livssituation sen flera år tillbaka. Att de av omsorg för sina barn haft ett (över)fokus på att eliminera lidande, jaga bot och bättring.
Att de pga av detta hamnat i en djup kris och det finns ingen som diskuterar dem som rötägg innan det galna beslutet - därav en chockad omgivning.

Det finns alltså en bakgrund som obönhörligen ger en sammanhängande röd tråd fram till det fatala beslutet. Det finns lidande barn, det finns kris, det finns högst troligt både ångest och depression som det riskerar medföra om man inte kan copa rätt med tillvaron.
Citera
2019-03-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Oss" är ordvalet i den mening som delgavs i brevet till anhöriga och det står inte på egna ben utan sitter i ett kontext:

Deras livssituation sen flera år tillbaka. Att de av omsorg för sina barn haft ett (över)fokus på att eliminera lidande, jaga bot och bättring.
Att de pga av detta hamnat i en djup kris och det finns ingen som diskuterar dem som rötägg innan det galna beslutet - därav en chockad omgivning.

Det finns alltså en bakgrund som obönhörligen ger en sammanhängande röd tråd fram till det fatala beslutet. Det finns lidande barn, det finns kris, det finns högst troligt både ångest och depression som det riskerar medföra om man inte kan copa rätt med tillvaron.

Det vet vi väl inte? De jobbade heltid. Det betyder väl att allt fokus inte gick till barnen. Vilka insatser från H o O menar du visar att de helhjärtat ägnat flickorna sin odelade omsorg.

Att sjukdomen tog fokus tror jag handlar om att den störde det liv O och H var vana vid att leva. De gjorde allt för att försöka upprätthålla det livet. Karriär, heltidsjobb och flitiga barn som ägnar främsta fokuset på att inte komma efter i skolan, trots en allvarlig sjukdom som ofta påverkar inte bara kropp utan också hjärnan.
Senast redigerad av Tey44 2019-03-11 kl. 15:09.
Citera
2019-03-11, 15:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Japp. Samtidigt, i detta fall, jag tvivlar starkt på att föräldrarna tagit livet av sig om barnen var friska eller om de inte hade barn, så det startar inte i föräldrarnas självmord som så. Det oscillerar sig fram på något sätt. Och är kopplat till föräldrarnas psykologier, svagheter och sinnestillstånd var o en o tillsammans. En chauvinistisk kompensationshandling-/rationalisering för allt som uppfattas som förlorat ligger där och puttrar för mig: en värdig död hellre än ett ovärdigt liv. Bland andra saker.
Det uppstår i relation till barnen och troligen oavsett vad det än rört sig om vid snarlik lång tids belastning, upplevt lidande för att barn mår dåligt.

De bryr sig om sina barn tills det blir fullständigt absurd omvårdnadsnivå och beskydd varav döden anses vara ett korrekt alternativ.
Vilket är sjuk pseudoaltruism som givetvis grundar sig i föräldrarnas kognition och emotioner - om det så är problemlösning, copingstrategier eller annat såsom personlighetstyp, ohälsa och egna bagage.

Nånstans där allierar de sig i klass med en självmordspakt. Det är som sagt ett kontinuum och inte fristående fenomen.
Citera
2019-03-11, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hur får man lugnande tabletter i nån som kanske inte vill ta det i tablettform ? El vägrar överhuvudtaget att ta det
Men de hade väl inte fått i A något öht? Eller har du andra uppgifter?
Citera
2019-03-11, 15:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det vet vi inget om. Oskar och Hanna skrev aldrig något om omtanke om barnen. De skrev att de upplevde att samtligas liv för all framtid var meningslösa samt verkar ha uttryckt att allt fokus gick åt till barnens sjukdom.

De väljer att utplåna sin familj då denna inte längre har någon anledning att existera. Barnens sjukdom har gjort tillvaron helt meningslös.

Skillnaden mellan föräldrarna i Bjärred och hedersmördaren ligger inte i omsorg eller självuppoffring utan i att hedersmördaren, i sin kulturella kontext, upplever sig ha ett förhandlingsutrymme för att rädda resten av familjens (inklusive det egna) anseendet genom offrandet av det felande barnet. Endast utan mordet är framtiden för honom och den övriga familjen förstörd (i hans ögon). Han har ofta ett starkt stöd för sitt agerande och är påhejad av sina släktingar.

Något sådant alternativ fanns förstås inte i Bjärred och behövdes inte heller. Familjens framtid var enligt föräldrarna förstörd och det fanns ingen räddning. De ville därför själva dö och då måste alla dö. De lär ha varit fullt medvetna om att det inte är accepterat beteende i deras kulturella kontext att mörda några barn. Därav förklaringsbrevet där de indirekt placerar skulden hos barnen. Det är deras sjukdoms fel.

Det finns mycket, mycket lite som framkommit kring denna familjen som tyder på att någon av föräldrarna visade en ovanligt stor omsorg om sina barn. Oskar har klagat inför alla han mött om hur jobbigt det är hemma och uttryckt att han helst inte vill jobba mindre alls. Hanna har knappt orkat släpa sig till ett enda möte med skolan om barnens framtid. Var är exemplen på alla omsorger föräldrarna erbjudit sina sjuka barn?

Självmordspakt i första hand, barnamord som konsekvens. Det tror jag.

Jag har argumenterat för att det är ”omtanken” som gör morden möjliga här. De behöver inte ha tänkt klart utan nöjt sig med att de är bortom rättvisans räckvidd. Jag står fast vid det. De kan ha tänkt på omtanken om hela familjen, och räknat flickorna dit. Vitsen är fortfarande att ”omtanken” inte är en omtanke i egentlig mening, utan en sådan omtankes upphörande. En ”omtanke” i stället för omtanke. En fetisch av omtanke för att slippa omtänka mer.

I fallet R så må det gå att hänvisa till hur mycket ”kultur” som helst, men bonden ifråga är inte kvar på berget, och däri ligger även uppkommet problem, och fattar inte karln att han inte räddar ngn familj när han själv sitter fängslad för mord på sin dotter så är det inte mycket som kan hjälpa honom. Jag skulle tippa att han förlorat humöret när dottern inte längre följer familjens eller hans faderliga råd, vilket givet slutresultatet kanske inte var så konstigt. Inte ens på berget hade hans beteende varit så klyftigt, men då hade det haft en annan typ av rationalitet, att inte förlora någon av de egna till konkurrensen utan utbyte. Det har saknats förmåga att reflektera över hur man byter vanor efter de krav som aktuell livsmiljö ställer.

Där ligger kanske också likheten med Bjärred.

De föredrar att stoppa all tid och förbli vad de var just då i stället för att förändras i och genom den.

De surrar sig vid rodret fast skutan redan sjunkit.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-11 kl. 15:51.
Citera
2019-03-11, 15:21
Medlem
harperlees avatar
Jo visst har deras egen livsleda uppstått i en kontext och barnens sjukdom är förstås central i den kontexten. Den verkar närmast vara hela kontexten. Barnens sjukdom verkar överskugga själva barnen.

För mig ligger ändå skillnaden gentemot hedersmördaren inte i omtanke (denna är skev i båda fallen) utan i att den ene begår ett mord som han upplever vara nödvändigt och godkänt medan de andra begår en handling de inte längre orkar kämpa emot och som de mycket väl vet inte är tillåten.

Hedersmördaren är förstås i mina ögon den mer förhärdade men skall man dra det här med mentalisering till sin spets så är det möjligt att han inte ens upplever sig göra något fel.

Jag håller med dig om att föräldrarna verkar ha fastnat i en överdriven oro för barnen men som med mycket ångest levde kanske denna oro i en annan verklighet än de faktiska barnen. Det gick åt mer energi att grubbla över mer eller mindre fantasifulla katastrofscenarion än att trösta ledsna flickor. En kamp mot väderkvarnar.

Citat:

Citera
2019-03-11, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det vet vi väl inte? De jobbade heltid. Det betyder väl att allt fokus inte gick till barnen. Vilka insatser från H o O menar du visar att de helhjärtat ägnat flickorna sin odelade omsorg.

Att sjukdomen tog fokus tror jag handlar om att den störde det liv O och H var vana vid att leva. De gjorde allt för att försöka upprätthålla det livet. Karriär, heltidsjobb och flitiga barn som ägnar främsta fokuset på att inte komma efter i skolan, trots en allvarlig sjukdom som ofta påverkar inte bara kropp utan också hjärnan.
Det vet vi - varför skulle de annars flacka runt med Agnes om det inte vore för att försöka hjälpa henne?
Vi vet via pressträffen att de ägnat fullt fokus på barn med sjukdom.

Skillnaden är att de gör galna prioriteringar i omsorgen.
Det finns uttalande från bekant i media, det finns uppgifter i tråden att de brytt sig och likaså via skolan. Det finns uttalanden från chefer och kollegor gällande föräldrars enagagemang och hur man än förtalar dem i tråden så är den enda framträdande bilden att de vara omtyckta - fram tills att de förvandlades till mördare bägge två.

Jag tror nämligen på polisens uppgifter via pressträffen varav de hållit många förhör för en samlad bild.

Jag tror inte ett smack på den bild som framställs i tråden om föräldrarna som antingen narcissister, att inte med hjärta bry sig om sina barn. Däremot anser jag pga att de pga av många komponenter, en extremt komplex situation som inkluderar deras personligheter etc ledde till ett väldigt olyckligt allierande istället för hjälpsökande i kris:

Om de inte allierat sig hade barnen levt - för det innebär att nån part hade satt ner foten.
Citera
2019-03-11, 15:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men de hade väl inte fått i A något öht? Eller har du andra uppgifter?
Det är inte klarlagt VEM av barnen som fått lite lugnande, och vem som inte hade spår alls i kroppen så vitt jag har förstått.
Citera
2019-03-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Här klistrar jag in ett inlägg som jag skrivit och postat tidigare. Tyvärr hade jag ingen ingen uppgift om vem den ursprungliga postaren var - dvs hen som gjorde den här samanställningen från början. Men uppgift om det finns i tråden! Det var någon som hade begärt ut mötesprotokoll. All text med kursiv stil är mina egna reflektioner. Men, man skulle ju vilja veta säkert att dessa uppgifter stämmer...

I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.

2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan.

Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.

I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?

I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande Agnes hemundervisning (en första utvärdering? ) Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?

I juni 2017: Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande. Man planerar möte med ny kurator (för flickorna). Blev mötet med kurator av? Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.

Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?

Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?
Hinner inte googla men vad jag hört och vad som sagts i media är att M fortfrande hade några timmars undervisning i skolan.Ur kvällsposten " Under hösten fick flickan hemundervisning av sina två klassmentorer, tre dagar i veckan.

– Mitt barnbarn var vän med den yngre dottern, de gick i samma klass. Hon gick inte så mycket i höstas i skolan eftersom de hade hemundervisning. Men det här fanns inte på kartan. Hela Bjärred är i chock. Det är otroligt tragiskt, säger Ulla Andersson, 69.

Att två barn i samma familj är hemma från skolan under lång tid har väckt frågor."
Vad du hänvisar till är väl bara spekulationer ifrån tråden ? M hade bara beviljat tre dagar i veckan om hon sedan gick till skolan de två åtetstående vågar jag inte svara på, men troligtvis om man ska lyssna på Missan!
Citera
2019-03-11, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det uppstår i relation till barnen och troligen oavsett vad det än rört sig om vid snarlik lång tids belastning, upplevt lidande för att barn mår dåligt.

De bryr sig om sina barn tills det blir fullständigt absurd omvårdnadsnivå och beskydd varav döden anses vara ett korrekt alternativ.
Vilket är sjuk pseudoaltruism som givetvis grundar sig i föräldrarnas kognition och emotioner - om det så är problemlösning, copingstrategier eller annat såsom personlighetstyp, ohälsa och egna bagage.

Nånstans där allierar de sig i klass med en självmordspakt. Det är som sagt ett kontinuum och inte fristående fenomen.

”Sjuk pseudo-altruism” börjar bli lite många flikar för vad som kan vara egennyttigt beslutande över barnens huvuden, men det speglar kanske bra föräldrarnas egna trassliga huvuden i dessas försök att undfly ansvar för sina liv och handlingar. Altruism behöver inte alls föras på tal. Det antyder att föräldrarnas självmord var upp till dem själva och att barnen fick lov att följa med på resan. Men självmord är överskattat och det finns andra resmål på närmare håll. Alla kan ändå inte resa vart de vill, för lokalbefolkningen på resmålet börjar känna sig som andra klassens världsmedborgare.

Någon riktigt bra beteckning på familjeutplåning kanske man inte kan hoppas på.

Det väsentliga är nog att de trasslar in sig och lurar sig själva i och genom att deras tankar far mellan hur de ska förklara och rationalisera å ena sidan döttrarnas död och å andra deras egen. På ett sätt förklarar kanske de förra de senare, och de senare de förra...

Lagen kan vara till hjälp mot den typen av förvillelse. Men den kan kanske inte utan vidare lindra ångest...

Dock, med passning till Gullan också, var det väl, så kunde säkert fler människor må bra av att förstå vad lagen är, och leva efter den, som är liksom idén med lagen, i stället för att rådbråka sitt ”psyke” och gratifikationssinne, och andra kroppsdelar. Utan att man för den skull måste bli jurist och försörja sig på det.

Att förstå sig på och leva med lagen borde även kunna dämpa ångest. I Bjärred ser det ju ut som ett solklart fall av att leva i stor ödmjukhet med de villkor som livet fördelat på dem. Det eller inte alls då.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-11 kl. 16:29.
Citera
2019-03-11, 15:45
Medlem
Citat:

Jag vet inte develi men varifrån kommer uppfattningen att detta var en familj där man levde i harmoni fram tills sjukdomen slog till? Så tror inte jag alls. I 3 år levde man med sjukdomen. 3år är ingenting. Jag tror inte att detta föräldraskap någonsin fungerat på ett bra sätt. Jag tror att det var en dysfunktionell familj. Barnen var lätthanterliga. Dom var aldrig till besvär sa rektorn. Söta,pigga och glada. Föräldrarna gick helt upp i sina yrkesliv och där hämtade dom sin tillfredsställelse och sitt självförverkligande. Omgivningen reagerade inte på dom för varför skulle dom? Fasaden var fin och putsad och sällan får vi se bakom fasaden. Allt handlar om yta. Så kom sjukdomen. Som ju alltid innebär kris och sorg. Men ett par med en stark relation hade stöttat varandra. Hade haft verktyg till att hantera en jobbig situation.Jag tror att Hanna och Oskar hade en destruktiv relation. När allt löpte på kunde dom höja varandra men i kris drog dom bara ner varandra. Jag tror inte att det började med någon sjukdom. Allt fanns där innan.
Vi tänker olika men det är väl åxå det intressanta.
Citera
2019-03-11, 16:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag vet inte develi men varifrån kommer uppfattningen att detta var en familj där man levde i harmoni fram tills sjukdomen slog till? Så tror inte jag alls. I 3 år levde man med sjukdomen. 3år är ingenting. Jag tror inte att detta föräldraskap någonsin fungerat på ett bra sätt. Jag tror att det var en dysfunktionell familj. Barnen var lätthanterliga. Dom var aldrig till besvär sa rektorn. Söta,pigga och glada. Föräldrarna gick helt upp i sina yrkesliv och där hämtade dom sin tillfredsställelse och sitt självförverkligande. Omgivningen reagerade inte på dom för varför skulle dom? Fasaden var fin och putsad och sällan får vi se bakom fasaden. Allt handlar om yta. Så kom sjukdomen. Som ju alltid innebär kris och sorg. Men ett par med en stark relation hade stöttat varandra. Hade haft verktyg till att hantera en jobbig situation.Jag tror att Hanna och Oskar hade en destruktiv relation. När allt löpte på kunde dom höja varandra men i kris drog dom bara ner varandra. Jag tror inte att det började med någon sjukdom. Allt fanns där innan.
Vi tänker olika men det är väl åxå det intressanta.

Kanske vi skall lägga till att de 2012 flyttade från familj och vänner i Gbg? Var det enbart pga att någon av föräldrarna fick jobb som var bättre än i Gbg? Eller ville de bort från ett stort kontaktnät som hade insyn i familjen? (Konspirationsteorier nu. Något jag inte är pigg på att använda). Började problemen i familjen redan då? Vad hände mellan 2012 och 2015? Enbart ME-sjukdom hos A eller var det familjen som rasade av nån anledning och A fick psykosomatiska problem, som O - istället för att vänta ut - tolkade som ME och därefter försökte få henne att bli diagnostiserad med ME?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in