Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det finns nog ingen som har en annan syn på föräldrarnas dåd. Diskussionen handlar mer om vad föräldrarna kan ha känt och hur skulden kan tänkas fördelas. Där tar du ställning i ditt inlägg, men du förklär det, som så många andra, i någon upplevelse av att besitta en högre moral än andra. Det är lite osmakligt.
"Det finns nog ingen som..." Skitsnack. Hela tråden är full av sådana inlägg och det vet du.
Att du tolkar det som att jag postar för att highlighta min egen moral slår bara tillbaka på dig själv och antyder att för dig är du själv i centrum, inte brottet.
Både din och min och andra användares moral eller omoral är totalt ointressanta och ska inte diskuteras i denna tråd.
Här diskuteras brottet.
Hur vi (samhället i stort dvs) betraktar GM (eller Gm's) speglar hur vi betraktar brottet.
För att samhället ska kunna jobba preventivt och kunna urskilja riskpersoner så måste vi:
1) lära oss att hitta faktorer som är varningsflaggor
2) våga ingripa utan att vara rädd att vara socialt obekväma. Vare sig det obekväma handlar om rädsla att bli stämplad som rasist när man petar i en kurdisk familj eller rädsla att själv hamna utanför den sociala gemenskapen eller förlora sin position om man petar i en inflytelserik högstatusfamilj
3. Våga fråga kollegor/ familj / ungarnas kompisar osv om hur de mår egentligen