2019-03-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det trodde jag också. Märkligt hur polisen använder gms ord.
Det hade varit märkligare om polisen hittat på något eget för att förklara vad föräldrarna skrivit. Borde dom ha suttit med synonymlexikon och ändrat om lite bara för att?
Citera
2019-03-15, 19:48
Medlem
Liten rapportering från 27:20 som jag tyckte var ganska givande:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/hela-program/brottscentralen-14-mars---se-hela-programmet-har-1/

Expressens första artikel har uppdaterats och är nu lite mer intressant, bl.a. detta:
Det finns fortfarande vissa uppgifter om är fallet som är belagda med sekretess. Polisen förklarar att det i det här fallet gäller för uppgifter om personernas personliga och ekonomiska förhållanden samt med hänsyn till de avlidna och anhöriga.

Ekonomiska förhållanden? Menar de att Oskar ej deklarerat, att hans företag drog in massor efter att de bestämt sig för att utplåna familjen, att de egentligen inte hade några direkta besparingar mm med tanke på sina inkomster och tjänster? Eller är det något annat ekonomiskt som är känsligt och märkligt?

https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

FUP innehåller alltså även:
Info om sista livstecken; SMS:et kl 21:34 den 5 jan
Rapporter/vittnesmål från poliserna som var först på plats - detta ska bli intressant att läsa!
Läkarutlåtande
Citera
2019-03-15, 19:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Att föreslå at Sveriges brist på transparens kan bero på att andra länder inte "kommit lika långt" är vansinnigt. Storbritannien till exempel har varit ett rättssamhälle så extremt mycket längre än Sverige, vi var fortfarande något slags feodalsamhälle när de utvecklat en sofistikerad rättsstat. Vi borde se och lära av dem på många plan gällande det juridiska och polisiära.

Tja, utvecklingar kan gå fram och tillbaka. Somliga har peruk på sig ännu.

Men just coroner-systemet avskaffade britterna redan på 1960-talet pga att det tenderade i märkliga riktningar. Att det finns kvar i australiska delstater får antas ha att göra med att de delstatliga strukturerna behöver det, i ett vidsträckt rike med extremt höga temperaturer.

Så just där hade ju britterna då kanske hunnit före Sverige.

Men du kan inte jämföra rakt av. På hundra och tvåhundra år kan ett modernt Sverige ändå hinna ganska långt. Särskilt sen andra kammaren avskaffades, kanske.
Citera
2019-03-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ok. Sen skall polismyndigheten få 200 000 mail/telefonsamtal där kreti och pleti tycker och tänker. Därefter skall man sålla de kloka från foliehattarna. För att sedan göra om utredningen/analyserna så det blir rätt från allmänhetens synpunkt? Är det detta du menar? Eller vad har du för tanke att lägga ett ansvar på en myndighet. Ärligt - jag begriper inte fullt ut vad du menar.

Du tycker man skall maska vissa saker, som namn etc. Absolut rätt tänkt. Men nånstans måste man nog skydda de anhöriga. Om Oskar varit din bror och barnen dina brorsbarn, hade du velat att precis allt skulle granskas av idioter?
Jag kan svara på din fråga med en motfråga.
Om du idag erbjöds att få läsa hela utredningen, varje ord, utan maskning. Hade du då tackat nej? Hade du då svarat: Nej tack. med hänsyn till dom anhöriga så vill jag inte läsa.
Nej det hade du inte vågar jag påstå. Inte jag heller och knappast någon annan här i tråden heller.
Kanske tror jag mer gott om medmänniskor men jag är övertygad om att flertalet här har ett genuint intresse och en verklig omtanke om Agnes och Moa och vill veta hur dessa brutala mord på dessa flickor kunde ske.
Varför kalla människor för hyenor? Att någon ska gotta sig. Vad betyder det ens? Ett sådant löjligt uttryck.
Om jag fick läsa hela fup. Tror du att jag skulle kasta mig över strypavsnitten? Jag får ångest över bara tanken. Nej jag skulle lusläsa förhöret med skånske läkaren, sluka allt om sjukvårdskontakter, kontakten med bup, skolan, lärarna som regelbundet besökte Agnes och Moa, kuratorssamtal med A och M, om det ens fanns och om dom ens fick föra sin egen talan där. Ja allt det som vi talat om här nu i över ett år. Jag skulle leta som en galning efter att hitta något som kunde likna ett svar.
Sedan vill jag naturligtvis se alla bevis för samverkan och jag vill veta vem som gjorde vad. Men detaljer runt strypning och obduktioner är något jag snabbt skulle bläddra förbi.
Det tror jag dom flesta i denna tråd skulle.
Dessutom är jag övertygad om att ingen här är idiot, vad det nu innebär och inga analfabeter heller. Däremot är vi väldigt olika och vi tolkar saker på helt olika vis.
Citera
2019-03-15, 19:54
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Svar JA. Dock skall majoriteten av namn på förhörda, anhöriga och vittnen, samt namn på tredje part som nämns i förhör, maskas rakt av. Men det finns ingen anledning att maska innehållet alls, sålänge man anonymiserat vem som förhörs genom att stryka namnet och andra alltför identifierande detaljer.

Jag håller fullständigt med. Helt rätt! Innehållet borde fram i ljuset.
Citera
2019-03-15, 20:00
Medlem
Citat:
Det där var inte ett svar. Skulle du vilja att hela FUPen lades ut på nätet till allas beskådan om han själv dött?

När det gäller offentliga FUPar med levande så finns det också möjlighet att maska vissa saker, och det görs. Men nånstans har man bestämt att den i så stor utsträckning som möjligt skall kunna nå offentlighetens ljus. Men det görs inte i såna här fall. Jag kan tycka att man i Bjärredfallet hade antingen: 1) lämnat ut hela fupen eller 2) sekretessbelagt hela. Nu blir det ännu mer frustration.

Med levande mördare som åtalas, kan jag tänka att de får skylla sig själva att folk får deras FUP. I detta fall är mördarna döda och då blir det de efterlevande som skulle straffas om man lade ut allt. Och DE har ju inte gjort något fel.

Svår balansgång det där.

Ingen vill väl hänga ut sin bror men som vårt rättssystem ser ut så är en ”normal” FUP offentlig. I det här unika fallet skulle jag verkligen acceptera att min brors byk tvättades lika offentligt som andras. Han kommer ändå alltid vara min bror. Jag håller inte med dig om alt 1. men du menar kanske som typ Dalbyfallet där bilder etc inte finns med. Det borde vara någon fristående som maskar, vattentätt skott, från utredningen. Nej, anhöriga straffas inte mindre när GM lever.
Citera
2019-03-15, 20:02
Medlem
Citat:
Det är ju inte intressant för de som lever kvar. Vad VI tycker är inte intressant. De som är inblandade, dvs anhöriga, vänner etc, har fått information och de pratar med .varandra De vet allt. Vad allmänheten tycker skiter de högaktningsfullt i - och DET hade jag också gjort i deras situation. Faktiskt hade jag inte velat att allt kommit ut om det är en massa känsligt material. Det viktiga är att jag som deras mor/svärmor fått en förklaring till varför. Dig, dina vänner, och allt okänt folk i hela landet hade jag verkligen inte brytt mig om.

Det fetade: Hur kan du veta detta?
Citera
2019-03-15, 20:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Precis, vi har inget med denna tragedi att göra.

Vilka dumheter!
Det är självklart att vi alla har med morden på två barn att göra!
Det är aldrig efterlevandes eller anhörigas ensak.
Barnen är döda, ingen kan föra deras talan. Det är väl självklart att det ska granskas vad de råkat ut för.
I vilket hederstänk befinner man sig om man tycker att anhöriga ska få bestämma över utredning, samhällets information eller om mord ska tystas ner?

Var det Fadimes fars ensak vad han gjorde med sin dotter?
Eller Dalsjö-stenbrottsmördarens ensak som dödade sitt barn o barnets mor?

Sedan när har vi alla inte med det våldsamma som händer med barn i en familj att göra - för att förövarna är deras anhöriga?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-15 kl. 20:14.
Citera
2019-03-15, 20:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag kan svara på din fråga med en motfråga.
Om du idag erbjöds att få läsa hela utredningen, varje ord, utan maskning. Hade du då tackat nej? Hade du då svarat: Nej tack. med hänsyn till dom anhöriga så vill jag inte läsa.
Nej det hade du inte vågar jag påstå. Inte jag heller och knappast någon annan här i tråden heller.
Kanske tror jag mer gott om medmänniskor men jag är övertygad om att flertalet här har ett genuint intresse och en verklig omtanke om Agnes och Moa och vill veta hur dessa brutala mord på dessa flickor kunde ske.
Varför kalla människor för hyenor? Att någon ska gotta sig. Vad betyder det ens? Ett sådant löjligt uttryck.
Om jag fick läsa hela fup. Tror du att jag skulle kasta mig över strypavsnitten? Jag får ångest över bara tanken. Nej jag skulle lusläsa förhöret med skånske läkaren, sluka allt om sjukvårdskontakter, kontakten med bup, skolan, lärarna som regelbundet besökte Agnes och Moa, kuratorssamtal med A och M, om det ens fanns och om dom ens fick föra sin egen talan där. Ja allt det som vi talat om här nu i över ett år. Jag skulle leta som en galning efter att hitta något som kunde likna ett svar.
Sedan vill jag naturligtvis se alla bevis för samverkan och jag vill veta vem som gjorde vad. Men detaljer runt strypning och obduktioner är något jag snabbt skulle bläddra förbi.
Det tror jag dom flesta i denna tråd skulle.
Dessutom är jag övertygad om att ingen här är idiot, vad det nu innebär och inga analfabeter heller. Däremot är vi väldigt olika och vi tolkar saker på helt olika vis.
Självklart hade jag läst hela! Absolut. Men vi är inte det primära, inte de som jag menar här. Det primära är de perifera människor som finns runt familjen. Samt de nära anhöriga.

Vi har ett genuint intresse att försöka förstå hela mekanismen i detta - men jag vet också några i tråden som skulle döma och fördöma utan urskiljning. Några som spottar och fräser vad de än får läsa. Och just DÄR tycker jag att man inte skall lämna ut fup. Med tanke på vissa skribenter i den här tråden, så kommer precis vad som helst som läggs ut till beskådan, vändas till det sämre. För dessa har inte möjlighet att objektivt se det hela. Och såna finns det överallt. DÄRFÖR anser jag att det är helt ok med en nästan totalmaskad FUP. Jag vill skydda de efterlevande mot idioter (det har jag inte makt till, det vet jag). Även om 90% av oss här inte är idioter, så är resterande tio procent farliga. Här både glittrar det och spelas piano - och just glittrande musik är inte helt objektivt. Faktiskt.

Jag för min del tänker inte överklaga någon maskning.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-15 kl. 20:08.
Citera
2019-03-15, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Att föreslå at Sveriges brist på transparens kan bero på att andra länder inte "kommit lika långt" är vansinnigt. Storbritannien till exempel har varit ett rättssamhälle så extremt mycket längre än Sverige, vi var fortfarande något slags feodalsamhälle när de utvecklat en sofistikerad rättsstat. Vi borde se och lära av dem på många plan gällande det juridiska och polisiära.

Bara för att dra några exempel så har man som medborgare ett ansenligt konsumentskydd vi inte är i närheten av här, de förekommer extremt mycket färre skjutningar per capita trots stor fattigdom, uppklarningsprocenten av brott är högre per capita och brott, de har eliminerat allt fotbollsrelaterat våld genom välplanerade insatser från rättsväsendet, med mera med mera. Som sagt har de även ett utarbetat system för brott där det inte finns någon att åtala pga att misstänkt gärningsperson är död, där de anonymiserar namn och identifierande detaljer gällande samtliga inblandade, men därefter offentliggör bevisgrunder och slutsatser på ett mycket detaljerat sätt.
Rent Bs. Sverige ligger i topp gällande rättssäkerhet ihop med de nordiska länderna. Har haft toppnotering bland rättsstaterna, dalat pga långa häktningstider men givetvis inte korruption och annat skräp. Nu 4:e placering i världen.
World Justice Project (WJP) Rule of Law Index.
Citera
2019-03-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tror du? Tanken har inte slagit mig. Intresset för att exponera kvinnliga förövare finns väl? Tex Johanna Möller. Men du kanske tänker på moderskapets helighet; en mamma som styr upp en familjeutrotning in i minatsta detalj kaske är too much.
Det där har Reimer drivit genom hela tråden och det måste väl anses som en av dom största konspirationsteorierna i tråden. Vad jag inte fattar är hur media skulle fått ut allt sekretessbelagt material om nu det hade stått svart på vitt att det var Oskars verk rakt igenom. Hur skulle krigsrubrikerna sett ut? Detta är alltså nedtystat för att polisen kom fram till att Hanna var lika skyldig? Man kunde inte driva sitt case om den onde mannen och den förtryckta kvinnan så då lade man locket på.
Citera
2019-03-15, 20:17
Medlem
Citat:
Självklart hade jag läst hela! Absolut. Men vi är inte det primära, inte de som jag menar här. Det primära är de perifera människor som finns runt familjen. Samt de nära anhöriga.

Vi har ett genuint intresse att försöka förstå hela mekanismen i detta - men jag vet också några i tråden som skulle döma och fördöma utan urskiljning. Några som spottar och fräser vad de än får läsa. Och just DÄR tycker jag att man inte skall lämna ut fup. Med tanke på vissa skribenter i den här tråden, så kommer precis vad som helst som läggs ut till beskådan, vändas till det sämre. För dessa har inte möjlighet att objektivt se det hela. Och såna finns det överallt. DÄRFÖR anser jag att det är helt ok med en nästan totalmaskad FUP. Jag vill skydda de efterlevande mot idioter (det har jag inte makt till, det vet jag). Även om 90% av oss här inte är idioter, så är resterande tio procent farliga. Här både glittrar det och spelas piano - och just glittrande musik är inte helt objektivt. Faktiskt.

Jag för min del tänker inte överklaga någon maskning.
Med andra ord så hänger du ut Solglittret och Missan som farliga idioter?
Ja alla kan inte älska alla som elli sa. Jag har några här som jag tycker genuint illa om eller rättare, deras sätt att uttrycka sig och förminska andra. Jag känner dom ju inte och jag betvivlar att dom skulle uttrycka sig på samma sätt irl.
Men därifrån till att säga att dom är farliga idioter som inte bör få läsa fup....så långt skulle jag inte gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in