Citat:
Depression som fördjupats över tid och tilltagande stressorer tror jag är grunden. Jag tror dock inte barnen sågs som bromsklossar så mycket energi som de tycks ha lagt ner. Jo det tror jag också att de tänkte om en mall, krav och förväntningar på ett skevt sätt.
Även detta med skuld o skam. Om de kände att det var deras fel att flickorna blev sjuka. Sen kanske de började skylla på varandra och anklaga varandra. Sen kom kanske tankar mot barnen. De var inte nöjda. Barnen var ett hinder och blev bromsklossar i det vardagliga livet. Dessa tankar om sina egna barn bidrog till skam. Barnen kände kanske på sig att de var ett hinder och att det var jobbigt för mamma o pappa. De såg att föräldrarna blev deprimerade och kände skuld själva. Kanske sa de något rakt ut också vilket byggde på både skuld, skam o depression hos päronen. Det blev en ond cirkel där alla till slut mådde dåligt. Familjen förvandlades till en dysfunktionell familj där alla var ledsna och förkrossade. De hittade ingen lösning eller väg ut ur tunneln. De skulle gått ut på gatan och skrikit tills någon hörde och ringde på hjälp.
Fast det lönar sig inte i efterhand vad de skulle gjort eller tänk om. Gjort är gjort
Även detta med skuld o skam. Om de kände att det var deras fel att flickorna blev sjuka. Sen kanske de började skylla på varandra och anklaga varandra. Sen kom kanske tankar mot barnen. De var inte nöjda. Barnen var ett hinder och blev bromsklossar i det vardagliga livet. Dessa tankar om sina egna barn bidrog till skam. Barnen kände kanske på sig att de var ett hinder och att det var jobbigt för mamma o pappa. De såg att föräldrarna blev deprimerade och kände skuld själva. Kanske sa de något rakt ut också vilket byggde på både skuld, skam o depression hos päronen. Det blev en ond cirkel där alla till slut mådde dåligt. Familjen förvandlades till en dysfunktionell familj där alla var ledsna och förkrossade. De hittade ingen lösning eller väg ut ur tunneln. De skulle gått ut på gatan och skrikit tills någon hörde och ringde på hjälp.
Fast det lönar sig inte i efterhand vad de skulle gjort eller tänk om. Gjort är gjort

Däremot en stor portion skuld kring känsla av otillräcklighet; att de inte förmådde leva upp till en inbillad mall - att deras syn på föräldrarollen var förvrängd.
Jag har överkrav i åtanke i kombination med överbeskyddande. Vissa av familicidefamiljerna (även mfs-mödrar) där det då inte rör sig om missbruk, våld, partnerhämnd eller dyl. verkar nämligen vara extremt måna om sina barn - vilket blir absurt när de ska skydda dem från en hotande ekonomisk krasch (fam jag nyss skrev om) .......om valet är döden.
Det är som om de lever för barnen i en fantasivärld om tomtebolycka. Där finns ingen sjukdom, inga trauman, ingen dålig ekonomi. Det sammanfaller med förmågan att spela rollspel så till den milda grad att det även sker inför barnen som skyddas mot allt i en slags bomullsvärld och troligen ovetande.
Det är omgivningens reaktioner jag utgår från som är den gemensamma nämnaren:
Exakt alla verkar prata om lycka to the bitter end.
Vad hände? En så lycklig, framgångsrik familj? Så glada, så kärleksfulla, så tighta.
Vad jag pratar om är varken narcissism, nåt dold miserabel tillvaro eller annat skräp utan för höga förväntningar som föräldrarna skapat själva och ett sjukt rollspel.
Ungefär beteende som den framgångsrike superchefen som ler, låser kontoret och går hem och skjuter sig. Synen på familjen är i grunden helt skev men inte av ondska - problemlösningen blir däremot ond. Att de överskattar framtidens lidande, att de har en oerhört förvrängd syn på familjen, på föräldrarollen, på problemlösning, på nuet och på framtiden.
Jag tror "pervertion of virtue" (mercy, justice, duty or glory) är nära kärnan vad det rör sig om och i grunden självmordstankar via djup kris (överfokus barns sjukdom) där de som sagt allierar sig och sen kommer den sjuka vedervärdiga lösningen. Det spelar nog ingen roll vad än barnen drabbats av om det skapat likvärdiga omständigheter.