2019-03-08, 16:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Som jag förstått det älskade hon sin man. VI tycker ju han var ett monster som klarade av att döda sina barn. Men jag tror de här två var sig själva nog. De gick in i en sjuk symbios. Verkade inte släppa in nån annan. Men det är min tolkning, och den behöver ju inte vara rätt. Jag tror deras kärlek var otroligt stark. Så stark att de klarade att göra denna sak gemensam. Sjukt.

Jag menade mera på attTotten hävdat att detta är Os eget verk.
Citera
2019-03-08, 16:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag menade mera på attTotten hävdat att detta är Os eget verk.

Vad då "eget verk"? Alla bevis pekar ju på ett gemensamt beslut.
Citera
2019-03-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det märkliga i tråden är att man hittills bara har nuddat vid den banalaste och vanligast förekommande anledningen till familjetragedier och splittringar — otrohet. På något sätt skulle det vara en sån pysventil som man av självbevarelsedrift söker sig till när allt annat i livet är en vals i moll och man känner att livet inte är ett liv i egentlig mening.

Det känns naivt att försöka förstå en sån här händelse som skapad av en enda orsak, det är mer troligt att det är något som har vuxit fram under en längre tid och orsakad av en kombination av yttre tryck och inre svagheter. Möjligtvis kan en enskild faktor ha varit utlösande men inte orsakande.

Det har jag också undrad. Kanske därför att det har kommit fram så lite. Det var så märkligt med hemundervisning och barnens sjukdom att man inte tänker på just detta med otrohet (det tar så mycket av fokusen....alltså me sjukdomen.).
Fant en ända hint i början av tråden.
Funderade också i banor kring obesvarad kärlek (och där av depression) eller en relation som man trodde man inte kunde leva ut av någon anledning.

Men otrohet och samförstånd - det går inte riktig ihop -eller? På något sätt tror jag att man kände sig totalt låst i situationen - på flera sätt - men på vilka?

Tror också att det kan vara flera faktorer.
Citera
2019-03-08, 17:04
Medlem
Låt säga att O faktiskt var pedofil. Han smyger in till äldsta dottern om natten. A får svårt att sova på nätterna, håller sig vaken. Som en följd av detta blir hon oerhört trött dagtid. Hon behöver sova. Berättar inget för mamman.

Yngre systern får även hon påhälsning efter några år. Även hon reagerar likadant. Sover med ett öga öppet. O förstår då att det börjar bli bråttom att sopa undan spåren.

Han fullföljer sagan om barnen, där han förklarar att han älskar döttrarna. Så att alla ska veta. Ser till att även Moa får en diagnos, så att flickorna inte ska berätta vad som egentligen händer hemma hos dem.

Döttrarna vet inte om att den andre utsätts för övergrepp, tills en dag... under julen brister fördämningarna. Barnen får nog. Går till mamma och berättar. Mamman blir inte överraskad. Hon visste, men ville inte veta. Vad som händer sedan är svårt att veta. Om mamman protesterar och vill ta barnen med sig eller om mamman inte orkar leva med att hon älskar en pedofil.

Så här kan det också ha varit.

Därför är det fruktansvärt att det tydligen bara räcker med tre månaders trötthet för att barn ska kunna stoppas in som ME-sjuka.
Citera
2019-03-08, 17:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Låt säga att O faktiskt var pedofil. Han smyger in till äldsta dottern om natten. A får svårt att sova på nätterna, håller sig vaken. Som en följd av detta blir hon oerhört trött dagtid. Hon behöver sova. Berättar inget för mamman.

Yngre systern får även hon påhälsning efter några år. Även hon reagerar likadant. Sover med ett öga öppet. O förstår då att det börjar bli bråttom att sopa undan spåren.

Han fullföljer sagan om barnen, där han förklarar att han älskar döttrarna. Så att alla ska veta. Ser till att även Moa får en diagnos, så att flickorna inte ska berätta vad som egentligen händer hemma hos dem.

Döttrarna vet inte om att den andre utsätts för övergrepp, tills en dag... under julen brister fördämningarna. Barnen får nog. Går till mamma och berättar. Mamman blir inte överraskad. Hon visste, men ville inte veta. Vad som händer sedan är svårt att veta. Om mamman protesterar och vill ta barnen med sig eller om mamman inte orkar leva med att hon älskar en pedofil.

Så här kan det också ha varit.

Därför är det fruktansvärt att det tydligen bara räcker med tre månaders trötthet för att barn ska kunna stoppas in som ME-sjuka.
Vet du, jag blir bestört över det du skriver. Det är inte säkert att du har helt fel. Jag känner mig ändå störd av den. Dock: den är inte trovärdig i och med självmordsbreven, alla piller hon petat i sig, osv. Mina tankar gick, som du beskriver, i början. Första veckan efter händelsen. Men inte nu.
Citera
2019-03-08, 17:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, moderns mående är en vit fläck.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det fanns inslag av ”barmhärtighet” i föräldrarnas föreställningsvärld, men inte av den anledningen att barnen skulle vara döende.

Det kan man nog inte betvivla, och den självsynen är givetvis något värd, i ljuset av att det annars vore något annat, värre.

Det har nog hjälpt dem över kanten också, på gott och ont.

Men legalt sett är det sannolikt en felsyn.
Citera
2019-03-08, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om man har känt en person i några år och träffat den regelbundet så bildar man sig en väldigt klar bild av hur den personen är. Man märker om personen mår dåligt eller till och med är orolig eller ledsen.
Du gillar helt enkelt inte Missans iakttagelseförmåga eftersom den inte stämmer överens med vad du tror. Du väljer dessutom vad du ska tro på.

Lägg av.
Nej, det handlar absolut inte om att Missans iaktagelser inte stämmer överens om vad jag tror.
Och läs vad jag skrivit.
Missan träffade Moa sista gången i månadsskiftet April/Maj.
DÅ VAR MOA FRISK!!!
Därför så har Missan aldrig sett Moa sjuk.
Eftersom Missan aldrig träffade Moa igen, eller ens pratade med Moa, så har inte Missan en susning om hur Moa mådde i Augusti (4 månader senare)
Att du sen köper en Missans friskförklarande, utan att hon ens har träffat Moa blir liksom bara patetiskt.

Kan förklara lite mer lätt för dej.
1. Först är man frisk, sen blir man sjuk.
2. Missan träffade Moa när Moa var frisk.
3. Sen slutade Missan att träffa Moa
4. Efter det, när Missan Inte träffade Moa så började Moa bli sjuk.
5. 4 månader senare fick hon ett prel läkarintyg som sa att hon hade ME.
6. Missan har fortfarande inte träffat Moa under denna tiden
7. Sen kommer ett riktigt läkarintyg som säger att Moa har ME
8. Missan har fortfarande inte träffat Moa under denna perioden, inte ens pratat med henne.
9. Alltså har inte Missan träffat Moa under ganska lång tid, och Missan har inte en susning om vilken sjukdom Moa hade eller inte.

Har inte ett smack att göra om det passar in med vad jag tror.
Jag är övertygad om att Moa var sjuk i ME. Inte så sjuk som Agnes, men att hon var i början av sin sjukdom.

I vilket fall som helst så VET inte Missan att hon var frisk.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-08 kl. 17:29.
Citera
2019-03-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vet du, jag blir bestört över det du skriver. Det är inte säkert att du har helt fel. Jag känner mig ändå störd av den. Dock: den är inte trovärdig i och med självmordsbreven, alla piller hon petat i sig, osv. Mina tankar gick, som du beskriver, i början. Första veckan efter händelsen. Men inte nu.

Men om hon vetat om vad som hände, men valt att titta bort? För att inte förstöra familjeidyllen? Om hon skulle velat sticka med barnen hade hon som en följd av det behövt förklara varför, sen hade allt dragit igång, med rättegångar, O:s rykte förstört, barnens status blir då inget vidare med en far som hamnar i fängelse. Man kan tänka sig hur stort detta hade blivit, omöjligt för henne att snudda vid utan att rasera allt det liv hon ville ha och kämpat för.

Kan hon ha upplevt att livet varit slut vad hon än gjort? Att bli anklagad för att titta bort kan ju även innebära förlorad vårdnad.

Om hon även älskade O, kan hon ha haft svårt att hantera sveket, äckel för O och sig själv. Ett utökat självmord kan framstå som en enklare lösning än att stå till svars...
Senast redigerad av rappytt 2019-03-08 kl. 17:34.
Citera
2019-03-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Lägg av.
Nej, det handlar absolut inte om att Missans iaktagelser inte stämmer överens om vad jag tror.
Och läs vad jag skrivit.
DÅ VAR MOA FRISK!!!
Eftersom Missan aldrig träffade Moa igen, eller ens pratade med Moa, så har inte Missan en susning om hur Moa mådde i Augusti (4 månader senare)
Att du sen köper en Missans fruskförklarande, utan att hon ens har träffat Moa blir liksom bara patetiskt.

8. Missan har fortfarande inte träffat Moa under denna perioden, inte ens pratat med henne.
9. Alltså har inte Missan träffat Moa under ganska lång tid, och Missan har inte en susning om vilken sjukdom Moa hade eller inte.

Jag är övertygad om att Moa var sjuk i ME. Inte så sjuk som Agnes, men att hon var i början av sin sjukdom.

Vi kan enas om att Missan baserar sin åsikt på sina emipiska erfarenheter om Moa och Moas familj och andra elever och deras familjer. Bra med referenser. Då vet hon var en normal baslinje går. Några års samspel mellan en pianolärare och elev ger mycket.
Citera
2019-03-08, 17:38
Medlem
Så för dig är det ett rimligt motiv att mörda ett barn som är i början av sin sjukdom? Ja, om den är så hemsk som ME-lobbyn målar ut, så ligger det kanske något i det.

Måste säga att det är praktiskt för alla peddos och barnmisshandlare därute (vem var O?) att på bara tre månader kunna låsa fast ett barn vid en livslång diagnos som ME. Tycker du inte? Barnet får med överinsyn av hela vuxenvärlden berätta att de är trötta, har ont i kroppen och sen bam! blir det en diagnos och hemskolning, i bästa fall. För en del barn slutar det med att de blir mördade av den diagnossökande föräldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Lägg av.
Och läs vad jag skrivit.
DÅ VAR MOA FRISK!!!
Att du sen köper en Missans friskförklarande, utan att hon ens har träffat Moa blir liksom bara patetiskt.

Citera
2019-03-08, 17:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi kan enas om att Missan baserar sin åsikt på sina emipiska erfarenheter om Moa och Moas familj och andra elever och deras familjer. Bra med referenser. Då vet hon var en normal baslinje går. Några års samspel mellan en pianolärare och elev ger mycket.
Vad betyder emipiska erfarenheter? Aldrig hört ordet och kan inte dra några slutsatser om det tyvärr.
Citera
2019-03-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men om hon vetat om vad som hände, men valt att titta bort? För att inte förstöra familjeidyllen? Om hon skulle velat sticka med barnen hade hon som en följd av det behövt förklara varför, sen hade allt dragit igång, med rättegångar, O:s rykte förstört, barnens status blir då inget vidare med en far som hamnar i fängelse. Man kan tänka sig hur stort detta hade blivit, omöjligt för henne att snudda vid utan att rasera allt det liv hon ville ha och kämpat för.

Kan hon ha upplevt att livet varit slut vad hon än gjort? Att bli anklagad för att titta bort kan ju även innebära förlorad vårdnad.

Om hon även älskade O, kan hon ha haft svårt att hantera sveket, äckel för O och sig själv. Ett utökat självmord kan framstå som en enklare lösning än att stå till svars...

Med risk för att återigen få kraxande kråkors klor krafsandes över mig här på fb, så vill jag ändå säga att jag TROR att det MÖJLIGTVIS kan ha varit så att någon ville skiljas och riva självmords-/förklaringsbrevet och då hände allt (morden) mycket snabbt. Vad jag TROR att orsaken till varför en av dem ville skiljas - det behåller jag för mig själv ett tag. Men du är nog inte alls ute på fel spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in