2019-03-07, 02:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Suck. När Charly släpptes var det en b-ravelåt som gick upp på listorna. Kommersiell mainstreamskit, men ändå lite skämsbra. Singlarna som följde från första skivan sågs också som töntmusik. Liam och övriga grät. Gjorde Liam en White label spelades den, men Prodigy hade en fet töntstämpel bland folk med någon som helst koll. Sen vände det snabbt, men för mig först med The fat of the land, som hade något eget. Musiken hör hemma i genren rave, enkelt sagt techno/breakbeat. Absolut inte synth. Det är lite kul hur alla obskyra band, inte alltid så bra, är bortglömda medans Prodigy lämnar ett tydligt arv.

För dig med Fat of the Land Ett sekel senare kanske...., men för övriga med spår som Out of Space och den närmast magiska plattan Jilted Generation med spår som tidslösa No Good etc. Men visst var deras tidigaste grejer mer skämsbra. :)

Prodigy's sound är i regel ganska långt från breakbeat; Du kanske menar Big Beat.

Rave som många pratar om som genre är ett namn på en typ av fest där det i regel spelas elektronisk musik av något slag. Subgenrerna det spelas på detta rave kan sedan variera kraftigt. I Sverige är det poppis med techhouse och den nya sortens piss-house som är fruktansvärt dålig (så dålig att man måste åka utomlands). En del trance och dess subgenrer spelas på en del på utefester och annat, det mesta i regel skit utan själ. Inte grejer som The Bells, Jeff Mills direkt. Rave och musiken var lite bättre på 90-talet än idag även om det finns länder och städer med bra musik och stämning än idag.
Citera
2019-03-07, 12:24
Medlem
RobertoSavianos avatar
Han ville att vi skulle smacka hans bitch up och nu är han död. Var väl ingen supersångare, men det var nice när man som 10-åring fick se horor och knark på MTV i musikvideon. Prodigy kändes spännande i musikvideo format, men inte som audiotorium så att säga.
Citera
2019-03-07, 17:37
Medlem
Eldrils avatar
"Sorgligt nog dog en man på plats..."

Vad menas? Ytterligare en?
Citera
2019-03-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Det fattade man ju redan när man såg videon till firestarter för 20 år sen att den här göbben blir knappast över 60.... är förvånad att han ens levde så här långt.

Minns att jag tyckte deras låtar var rätt hetsiga och ångestridna, obehagliga. Tyder på ett kraftigt mörker inom en att skapa sån konst. Men kompetent producerat, och nyskapande helt klart!

The Prodigys musik är odödlig enligt mig. Man kan lyssna på deras topplåtar från 90-talet och de känns både aktuella och nyskapande än idag 2019 som de gjorde 1999.

Men kör man någon låt ifrån de mainstream pojkband radion spelade dag in och dag ut som fanns då eller Britney Spears så känns det genast "omggg, detta var 100 år sedan alltsåå, shit vad gammalt detta är nu!!".
Citera
2019-03-08, 01:23
Moderator
Psilosophers avatar
Fin intervju: https://www.youtube.com/watch?v=waAkAlbmu-k
Citera
2019-03-08, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldril
"Sorgligt nog dog en man på plats..."

Vad menas? Ytterligare en?

Uppfattar det som att han var döende när de kom fram. Undrar över vad som föranledde orosanmälan; var det någon på plats som larmade eller tog Keith kontakt med någon och berättade om sin avsikt, kanske hade ångrat sig och försökte få hjälp?

Egentligen egalt, men frågetecken likväl.
Citera
2019-03-08, 12:06
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För dig med Fat of the Land Ett sekel senare kanske...., men för övriga med spår som Out of Space och den närmast magiska plattan Jilted Generation med spår som tidslösa No Good etc. Men visst var deras tidigaste grejer mer skämsbra.

Prodigy's sound är i regel ganska långt från breakbeat; Du kanske menar Big Beat.

Rave som många pratar om som genre är ett namn på en typ av fest där det i regel spelas elektronisk musik av något slag. Subgenrerna det spelas på detta rave kan sedan variera kraftigt. I Sverige är det poppis med techhouse och den nya sortens piss-house som är fruktansvärt dålig (så dålig att man måste åka utomlands). En del trance och dess subgenrer spelas på en del på utefester och annat, det mesta i regel skit utan själ. Inte grejer som The Bells, Jeff Mills direkt. Rave och musiken var lite bättre på 90-talet än idag även om det finns länder och städer med bra musik och stämning än idag.
Ugh. Du har såklart rätt om Bigbeat. Däremot får man nog säga att DELAR av dansmusiken (mer eller mindre risig) från tidigt 90-tal kan sammanfattas Rave i folkmun. Även om det förekom en massa andra grejer än elektronisk musik på bra ställen. När jag säger det har jag toppenkoll på alla genrer eftersom jag var insnöad rätt länge. Rave nuförtiden trodde jag inte ens fanns, för mig stoppade försöken typ -92, warehousekalasen tidigare var mycket bättre, sen blev det bara pinsamt, eller riktigt jävla töntigt (Docklands/Gudrun anyone?).
Senast redigerad av itsurewasntme 2019-03-08 kl. 12:14.
Citera
2019-03-08, 12:12
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag med. Bar chaps och tog E.

Chaps!? >< det hade jag nog kommit ihåg om jag hade sett, youre a long way from Sveavägen boy.
Citera
2019-03-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Inget super fan av Prodigy gjort några brå låtar.
Fan vet du om någon superfan av Prodigy gjort några bra låtar?
Känner du alla Prodigys superfans?
Citera
2019-03-08, 12:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Ugh. Du har såklart rätt om Bigbeat. Däremot får man nog säga att DELAR av dansmusiken (mer eller mindre risig) från tidigt 90-tal kan sammanfattas Rave i folkmun. Även om det förekom en massa andra grejer än elektronisk musik på bra ställen. När jag säger det har jag toppenkoll på alla genrer eftersom jag var insnöad rätt länge. Rave nuförtiden trodde jag inte ens fanns, för mig stoppade försöken typ -92, warehousekalasen tidigare var mycket bättre, sen blev det bara pinsamt, eller riktigt jävla töntigt (Docklands/Gudrun anyone?).

Visst, absolut. I folkmun.

Jag har ganska god koll också, däremot är detta med genrer inom elektronisk musik ganska knepigt för det finns lokalt förankrade genrer vilket gör att en genre i en region kan betyda något helt annat än i en annan . "Hardcore" kan t ex betyda lite vad som helst nu för tiden. Åker man till Storbritannien är man typ inne på gabber, är man i Tyskland kan det vara något helt annat. Samma sak med det något mer populära i Sverige, "tech-house", där detta verkar kunna ha helt olika innebörd beroende på vem man frågar. Ovanpå detta finns saker som "hardstyle" som också verkar något smått odefinierat.

Det kanske finns en bättre standard nu för tiden, men ingen jag är varse om (tyvärr).

Jodå, rave som man förr kallade det finns. Inte så mycket i Sverige bara (men det existerar, inte minst utefester).

Äsch, fanns en del okej efter '92. Däremot dog nog skiten runt 99-03. Det här beror dock på vem man pratar med; de över 42-45 år framhåller gärna 92-94 som slutet så gissningsvis är du ganska gammal.

Tycker annars inte åren kring 95-00 med folk som Sven Väth, Jeff Mills m fl bör dras i skiten pga läget i Sverige. Bra dansmusik fanns det trots allt även om festerna i Sverige blev något mer svårtillgängliga för gemene man.
Citera
2019-03-08, 15:27
Medlem
Neolitikums avatar
Något nytt i ämnet?
Hur dog han och vet någon varför?
Citera
2019-03-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Något nytt i ämnet?
Hur dog han och vet någon varför?

Han hängde sig, enligt brittisk media spekulerats det i att han inte orka fortsätta då han och flickvännen skulle separera och huset skulle säljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in