2019-03-05, 04:31
Medlem
cece123s avatar
Keith hade kämpat med droger förut och depressioner,
efter en separation, kom hans problem tydligen tillbaka.
Så djävla trist ...vad blir det av Prodigy nu ?
Liam är ju bandets hjärna, men Keith VAR Prodigy, så
var det bara.

Står mer i the Sun.

https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/8561534/prodigy-keith-flint-suicide-marriage-split-home-sale/
Citera
2019-03-05, 06:40
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
De gjorde elektronisk musik. Synthpunk är nog en bättre beskrivning.
Suck. När Charly släpptes var det en b-ravelåt som gick upp på listorna. Kommersiell mainstreamskit, men ändå lite skämsbra. Singlarna som följde från första skivan sågs också som töntmusik. Liam och övriga grät. Gjorde Liam en White label spelades den, men Prodigy hade en fet töntstämpel bland folk med någon som helst koll. Sen vände det snabbt, men för mig först med The fat of the land, som hade något eget. Musiken hör hemma i genren rave, enkelt sagt techno/breakbeat. Absolut inte synth. Det är lite kul hur alla obskyra band, inte alltid så bra, är bortglömda medans Prodigy lämnar ett tydligt arv.
Senast redigerad av itsurewasntme 2019-03-05 kl. 07:16.
Citera
2019-03-05, 09:39
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Suck. När Charly släpptes var det en b-ravelåt som gick upp på listorna. Kommersiell mainstreamskit, men ändå lite skämsbra. Singlarna som följde från första skivan sågs också som töntmusik. Liam och övriga grät. Gjorde Liam en White label spelades den, men Prodigy hade en fet töntstämpel bland folk med någon som helst koll. Sen vände det snabbt, men för mig först med The fat of the land, som hade något eget. Musiken hör hemma i genren rave, enkelt sagt techno/breakbeat. Absolut inte synth. Det är lite kul hur alla obskyra band, inte alltid så bra, är bortglömda medans Prodigy lämnar ett tydligt arv.

Håller med, det är absolut inte synthmusik.

Prodigy nådde ut till många,genom sin starkt dansbaserade musik.
De står för ett soundtrack för många som var unga
under 90 talet och gillade rave, men deras musik
uppskattades även av andra som hårdrockare, klubbkids
och vanliga Svenssons.
Att Liam är skicklig på att komponera musik har ju visat sig
genom att musiken används i intro på tv-program och i filmer.
Han finslipade musiken från deras första låtar till
de tunga basproducerade låtarna.
Sedan blev de ju inte mindre kända när Smack my bitch kom
ut på video, med Jonas Åkerlund som regissör.
Citera
2019-03-05, 10:00
Medlem
apskeletts avatar
Tydligen nyseparerad och hade pga detta fått en depression och tagit upp drogandet igen.
Citera
2019-03-05, 10:45
Medlem
För att låta dom själva säga vad dom spelar för musik!
Genre: Electronic
Stilar: Big beat, Electronic, Funky breaks, Club/Dance, Rave & Techno!
Citera
2019-03-05, 11:00
Medlem
Citat:
Suck. När Charly släpptes var det en b-ravelåt som gick upp på listorna. Kommersiell mainstreamskit, men ändå lite skämsbra. Singlarna som följde från första skivan sågs också som töntmusik.
Struntprat. Prodigy's låtar fyllde dansgolven från dag 1 och var annorlunda på ett bra sätt.
Citera
2019-03-05, 11:55
Medlem
Lakkajens avatar
R.I.P en riktig ikon som aldrig kommer bli glömd.
Citera
2019-03-05, 13:10
Medlem
Frågan är väl vad som händer nu, hade antagligen sett dem på en festival i sommar också, och gillade nya albumet, enligt mig det bästa på 20 år. Själv hoppas jag Liam lägger ner The Prodigy och börjar spela eget material och förhoppningsvis gå tillbaka i tiden till klubbarna. Skulle vara riktigt häftigt se Liam köra ett acidtechno/techno set på någon klubb.

Och så en skål för Keith ännu

Har svårt att se någon ersätta hans karisma och intensitet på spelningarna. Kan inte föreställa mig någon annan dra Firestarter heller Keith´s punkattityd var en stor del varför flera rockmänniskor började även lyssna på elektronisk musik. För mig är det en klart större bedrift än att skriva en rockklassiker eller arenaanthem.
Citera
2019-03-05, 13:15
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Mm. De hade några riktigt bra låtar som jag vill minnas. Minnen väcks till liv vid sådana här tillfällen...

Verkligen, i helgen ska jag svepa massa öl till några av deras klassiker.
Citera
2019-03-05, 14:34
Avslutad
Vila i frid. Inget större fan av Prodigy annars men jag gillar den här:

https://www.youtube.com/watch?v=wmin5WkOuPw
Citera
2019-03-05, 16:40
Medlem
Citat:

Själv älskar jag tidiga hardcore/rave/jungle Prodigy med låtar som Charly, Out of Space, Fire, Everybody in the Place. Klassisk tidig 90-tals rave sound!

Älskar även The Fat of the Land men hatade när de försökte bli för rockiga. Då blev de töntiga.

Keith kändes för övrigt rätt inspirerad av Johnny Rotten.
Senast redigerad av LittleBabyNothing 2019-03-05 kl. 16:44.
Citera
2019-03-05, 17:31
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Fan. Prodigy har gjort en del fina låtar.

Håller med, fan också. The Prodigy var en del utav mångas barndom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in