2019-03-10, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Herregud så mycket text om allt annat. Du har fel i sakfrågan så ägna en stund istället till att LYSSNA, på vad SS säger på PT.

Citat:
”Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.”

Jag gör ett annat val än vad Armstark gjorde och matar dig som ett barn.
Citera
2019-03-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man läser SS uttalande på PT igen :

Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.”

Ut detta framkommer att polisen nog inte kommit in i alla datorer och telefoner man hittat. Antingen för att man inte kunnnat komma in eller för att man inte lagt mer resurser på det.

Det framkommer också att de medier där man hittat information om gemensam planering uteslutande fanns inne i villan. Andra medier, ex på föräldrarnas arbetsplatser, hos anhöriga etc har inte visat denna information.

Allt som fanns inne i villan har bägge föräldrarna haft tillgång till. Som Missan27 också så förnuftigt skrev - makar kan ofta varandras inloggningar och lösenord. Datorer mm kan också stå på inloggade.

Dessa digitala mediafynd i villan borde helt enkelt inte kunna utgöra säkerställda bevis för att båda skrivit respektive text. Då återstår bara ett märkligt testamente och ett avskeds/förklaringsbrev om polisens redogörelse på PT uppger allt.
Om båda jobbade hemifrån så kan jag garantera att de inte hade tillgång till varandras jobbdatorer. Polisen skulle inte heller kunna logga in på dessa datorer. Man har förmodligen nöjt sig med familjens datorer eller vad man nu använt.
Citera
2019-03-10, 10:46
Bannlyst
Citat:
Om man läser SS uttalande på PT igen :

Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.”

Ut detta framkommer att polisen nog inte kommit in i alla datorer och telefoner man hittat. Antingen för att man inte kunnnat komma in eller för att man inte lagt mer resurser på det.

Det framkommer också att de medier där man hittat information om gemensam planering uteslutande fanns inne i villan. Andra medier, ex på föräldrarnas arbetsplatser, hos anhöriga etc har inte visat denna information.

Allt som fanns inne i villan har bägge föräldrarna haft tillgång till. Som Missan27 också så förnuftigt skrev - makar kan ofta varandras inloggningar och lösenord. Datorer mm kan också stå på inloggade.

Dessa digitala mediafynd i villan borde helt enkelt inte kunna utgöra säkerställda bevis för att båda skrivit respektive text. Då återstår bara ett märkligt testamente och ett avskeds/förklaringsbrev om polisens redogörelse på PT uppger allt.

Nu tror jag att du glömde de forensiska bevisen som visat att Hanna var ensam mördare till barnen som du tidigare berättat om. Du vet, klös- och rivmärken från barnen, där man hittade blodiga rester av Hannas ansikte under barnens naglar. Hur tror du den söta väna såg ut, när Oskar kom hem och fann henne alldeles blodig och sönderklöst i ansiktet med två strypta barn vid sin sida? Hur ser du på att Oskar dödade henne i affekt efter att han insett att modern kallblodigt mördat hans barn? Även om han tidigare i teorin var med på det, kanske han innerst inne aldrig tänkte genomföra det. Att då finna sin hustru på det sättet... För min del har jag svårt att förberå honom. Det måste ha varit mycket chockartat.
Citera
2019-03-10, 10:47
Medlem
Citat:
Det tyckte jag också när jag hade avslutat samtalet. Jag hade enormt mycket hellre fått skriftliga svar på mina två frågor. Men hon kanske hade sina skäl, ville svara snabbt och enkelt?
Jag frågade faktiskt bara efter två siffror på antal i mailet jag skickade.
Jag tror som polisens jurist är hennes uppgift skydda polismyndigheten. Samtidigt är hon jurist och vill att sanningen skall komma men skulle hon skrivit mejl så hade hon lämnat spår efter sig. Hennes situation är inte lätt. Jag förstod mellan raderna i mitt samtal med henne att hon gärna vill att fallet inte glöms. Barnens öde med diagnoser etc
Citera
2019-03-10, 11:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om båda jobbade hemifrån så kan jag garantera att de inte hade tillgång till varandras jobbdatorer. Polisen skulle inte heller kunna logga in på dessa datorer. Man har förmodligen nöjt sig med familjens datorer eller vad man nu använt.

Polisen: - ”Här står det olika datorer. Vänta nu innan vi går in och läser så vi kan sortera bort de misstänkta mördarnas arbetsdatorer. De vill vi inte öppna och leta i. Vi kommer nu låta expertisen ägna något år att analysera det hela - men vi tar bara med oss vissa datorer, för vi vill ju inte analysera allt.”
- ”Vi är visserligen Sveriges polis experter på att komma in i olika media, men vi nöjer oss enkom med vissa datorer och skippar de andra. Vi vill ju inte få veta för mycket. Ex Os arbetsdatorer kan ju innehålla riktigt hemliga tankar om framtidens momsavdrag”.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-10 kl. 11:06.
Citera
2019-03-10, 11:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag tror som polisens jurist är hennes uppgift skydda polismyndigheten. Samtidigt är hon jurist och vill att sanningen skall komma men skulle hon skrivit mejl så hade hon lämnat spår efter sig. Hennes situation är inte lätt. Jag förstod mellan raderna i mitt samtal med henne att hon gärna vill att fallet inte glöms. Barnens öde med diagnoser etc
Vad konstigt att hon är rädd att lämna digitala spår efter sig. Min mailbox har ganska många mail från henne. Undrar vad hon var rädd för när det gällde dem som hon ringde upp (som det påstås).
Citera
2019-03-10, 11:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad konstigt att hon är rädd att lämna digitala spår efter sig. Min mailbox har ganska många mail från henne. Undrar vad hon var rädd för när det gällde dem som hon ringde upp (som det påstås).

Man kanske har muntlig kommunikation med dem som beskrivit sin personliga anknytning till fallet och skriftliga standardsvar till alla andra?
Eller tror du att anhöriga bara fått skriftlig info?
Citera
2019-03-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De här två diskuterade med ett helt gäng poliser efteråt. De ingick inte i utredningsgruppen. I övrigt var det uppenbarligen en del poliser i huset senare på kvällen. Har Oskar använt en skarvsladd tyder det enbart på att själva dödsplaneringen var dålig. Men BESLUTET togs på hösten nån gång. Det är verifierat.
Tänker mig att han planerat att delta på konferensen som en grande finale. Men han insåg att det inte skulle gå - antingen för att H hann före och det som inte fick hända hände. Eller för att han i sitt ”sista dagarna i livet skede” inte förmådde att genomföra konferensen. Då blev allt mer bråttom och de sista detaljerna inte så välgenomtänkta...
Dock bara en teori.
Citera
2019-03-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej. Som lite annat som dom inte berättade på PK har polisen inte berättat ex vad Oskar använde . Ena polisen som var i huset berättade det inte heller offentligt. Men för en person berättade han det. Den personen var inte jag. Men fick veta direkt av denna person

Har aldrig funderat kring detta tidigare.
Någon skrev tidigare här, om jag minns rätt, om att köpa in rep.
Nu låter det jo som man inte ens har gjort det (du behöver inte svara, jag bara spekulerar här).
Men man bruka jo ha något rep hemma - vanligtvis i bilen, förråd, garage.
Så försöker man här att antyda att O inte har köpt in något, men att han också inte hämtat något ur bilen, garagen innan dåden - inte ens efter dåden. Han använde kanske något som fanns lätt tillgängligt i huset. Något som vanligtvis används i annat syftet.

Ok. Det var så illa planerad?
Citera
2019-03-10, 11:39
Bannlyst
Att Oskar gick med på att planera familjeförintelsen kan ha varit en del i att han försökte hjälpa Hanna att orka se framåt, att det fanns en lösning framåt och även om den inte används så har den hjälpt en att klara av en svår tid. Inte sällan används just tanken på självmord på det sättet, som en ventil när allt känns hemskt. Sedan sätter man nästan aldrig det i verket, utan man börjar mår bättre och går vidare från tankarna.

Kan det ha varit så som Oskar resonerade när han sin vana trogen stöttade människor i sin absoluta närhet, som så många vittnat om gällande honom? Han trodde för sin del att han var säker eftersom Hanna aldrig hade uppvisat någon som helst företagsamhet och levde ett fobiskt och undvikande liv mellan jobbets och hemmets väggar. När han då såg henne där, blodig och sönderklöst av sina barns avvärjande små händer, att hon gått från teori till praktik brast allt för honom.

Hans livsbrott var att han försökte hjälpa till för mycket, kollegor, nyutexaminerade, sina barn, sina vänner sin fru. Av kärlek, precis som den vackra kärlektfulla dedikationen till döttrarna i hans publicerade verk.

Det funkade bra med alla utom med frun. Han hade aldrig i sin föreställningsvärld kunnat ana att hon verkligen menade allvar. Han var inte medveten att den lilla kroppen innehöll så mycket ondska.

Ängeln från Lund fick vingarna nedsvärtade — av sin egen demon till fru. Han lät det hända, förutsåg inte katastrofen. Det var hans brott. Inte konstigt att kollegorna höll en vacker avslutande minnesceremoni till hans ära. Inte konstigt att det skrivits massor av vackra ord om den stackars mannen över hela världen från de som erfarit hans värme, empati och kärleksfulla handtag med människor. De hade sett hans verkliga jag. Hanna? Ja, henne har ingen bemödat med ett ord. Det är inte svårt att förstå varför.
Citera
2019-03-10, 11:41
Medlem
Egentligen förstår jag inte varför det blivit så fruktansvärt laddat här i tråden - att frågor om vem som har rätt eller fel har blivit en strid om postares heder och prestige. De allra flesta av oss här har ingen relation till de döda, och borde väl kunna föra en generell diskussion utan större dramatik? Så många inlägg som handlar om andra postare istället för om de döda barnen.

Fortfarande har det inte kommit fram en enda mening som på något vis beskriver barnens sjukdomar eller symptom. Det närmaste vi har kommit är väl rektorns "någon sorts trötthetssyndrom" (nej, jag minns inte ordagrant hur hon sa, men något åt det hållet).

Hörde nyligen en nyhetsreporter på TV som rapporterade om den ökande förekomsten av fästingar, och att sjukdomar orsakade av fästingar kan ge långvariga besvär med trötthet, efter att den akuta sjukdomsperioden är över. Jag tänkte på A och M när detta sades, och att det funnits uppgifter om att fästingar var inblandade i flickornas sjukdomar. Och jag undrar hur väldigt trött man blir och hur länge - och om man inte alls kan gå i skolan efter sådan fästingutlöst trötthet?

Och jag undrar fortfarande om det verkligen inte hade varit möjligt för åtminstone M att gå i skolan på deltid - så som det faktiskt var planerat från början? Varför ändrade man på den planeringen?

Det går inte att komma ifrån att mycket runt flickornas hemskolning är konstigt. De allra flesta som har med barn och ungdomar att göra - inom sjukvård eller skola - vet att man alltid ska sträva efter att en elev inte tappar kontakten med skolan helt och hållet. Ju "längre från" skolan man kommer desto svårare kan det bli att återkomma till normal skolgång. Ändå lät man M direkt få hem-undervisning på 100 procent.

Man kan alltid säga att "ja, men det var ju en läkare som hade skrivit intyget och man måste tro på läkaren" osv. Men läkare skriver intyg på sjukdomar - inte på hemundervisning. Om eleven anses behöva hemundervisning utifrån läkarens intyg är väl en tolkningsfråga? Vem gjorde den tolkningen och varför?

Och igen: gjordes någon uppföljning eller avstämning av M´s hemundervisning under höstterminen 2017? Det var väl ett möte alldeles i början av terminen - men efter det? Detta är väldigt viktigt med tanke på att det var under denna hösttermin som föräldrarna började planera att döda barnen.

Allt som hände - eller inte hände - under höstterminen 2017 är viktigt. Det var då saker hände som övertygade föräldrarna om att döden var det riktiga, och det var då något hade kunnat hända som lett föräldrarna ut ur dessa tankegångar.

Jag undrar om det kanske inte hölls något utvärderingsmöte med familj och skola under höstterminen 2017 - och att detta faktiskt kan vara en av anledningarna till att rektorn så snabbt gick ut med en "förklaring" till att de agerat rätt: "ingen kunde se detta komma" osv. Ett utvärderingsmöte hade kanske inte förhindrat katastrofen, men det är ju känsligt om man inte haft så tät kontakt med familjen som man kanske borde...
Senast redigerad av Kryptogam 2019-03-10 kl. 11:45.
Citera
2019-03-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nu när det är bevisat att makan dödade barnen tycker jag att det är dags att fundera på varför. Är det bara som det har beskrivits pga att hon var deprimerad och åt psykofarmaka eller kan det finnas andra anledningar? Flera i tråden har beskrivit att hon var döende i cancer. Trodde hon att familjen inte skulle klara sig utan henne så hon valde att ta barnen med sig in i döden?

Det är aldrig rätt att döda sina barn. Barnen är inte mammans ägodelar även om hon burit på dem i nio månader. Det borde trådens deltagare fatta när de försöker att försvara makans beslut.

Hur är det bevisat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in