2019-01-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, du är nog något på spåret här, en symbios mellan mor och barn där otillräckligheten hos modern börjar bli alarmerande för henne.

Och inte hjälper det att piska upp hennes man att fara som en iller för att få någon bot för barnets mående, allt verkar ju stadigt försämras.

Nedstämdhet och depression förenat med en oro för sin egen hälsa som lök på laxen, en sådan kombo kan bli dödlig.

De verkar ha sökt hjälp för flickornas situation lite här och där, tex på nåt ställe i Tyskland och "tröst" i en självmordslinje... Men jag frågar mig om de också har lyssnat på goda råd från experter på ME som kunde ha hjälpt dem att få bättre copingstrategier i sin vardag och ett kanske sundare tänk med en liten strimma hopp att det faktiskt finns en framtid oh hopp om lite lindring.

Men jag tror, precis som flera här i tråden, att problemet ligger främst hos föräldrarna själva. Sen undrar jag fortfarande om någon här vet hur systrarna fungerade sinsemellan. Synkade de? Vem vet vad de, om de hade en bra relation, hade pratat med varandra om oc hom de kanske var oroliga för någonting. De hade ju sociala medier båda två..
Citera
2019-01-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad skulle de ha blivit kollade för?

Sen när åker nån ur en tråd pga av teorier?
Vad det gäller dennes kunskaper så undrar jag vad du mer konkret menar?

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Rockkungen, berättade flera, fick respass härifrån. Vem var så rädd och/eller besvärad av den personens åsikter? själv minns jag knappt vad den personen har skrivit.
Citera
2019-01-30, 23:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Betvivlar inte alls att H har haft cancer, men var inte det ganska många år sen och att hon efter det blev "frikänd" från sjukdomen? Om det nu inte var recidiv, vilket vi inte vet ett dugg om, så kan hon ha fastnat i katastroftankar och aldrig kommit ur den chock hon fick då hon fick cancerbeskedet för så många år sen. Det kan ha startat en dysterhet som övergick i depression. Imte minst när först A och sen även M fick SINA diagnoser.

För H måste det ha varit kind of a hell. Sen O med sin strävan efter en professur han inte för tillfället klarade av att leva upp till - och (kan jag tänka mig) en ovilja att se och begripa att han kunde ha levt "här och nu" och tagit det viktigaste i livet först = barnen. Sen den jävla proffesuren.

Men att O och H inte var friska är ju uppenbart. Annars hade ju dessa djävulska aldrig ha hänt och heller inte ett självömkande brev till eftervärlden där man faktiskt skyller katastrofen på sina egna barn.
Jag betvivlar recidiv. Däremot kan rädsla för recidiv finnas (mycket troligt till och med) och eskalera när en person blir deprimerad. Utöver det inlägg som bl.a. visar att hon la om kost av denna orsak.
Det är väl klokt men hjälper föga om det samtidigt är så att känslor inte bearbetas och man däremot ska hjälpa andra.
Det kan blomma upp likt det gjorde för den psykiatriker jag nyss nämnde. Hon djupdök ner i studier och se sa hon inte ett ord om sina traumatiska känslor. Maladaptivt beteende.
När dottern blev sjuk reaktiverades det i en depression (identifikation) och katastrofen blev ett faktum. Sjuk via hennes tolkning då hon sälv haft Anorexia. Att hon överdrev hade hon ingen aning om. Tjejen hade räknat kalorier i knappt ett halvår, vägde 50 kg och hade ingen diagnos ens..
Då kickade mammas beteende igång och bästa lösningen mot lidande var att dö.

Här ses klockrent hur en till synes fungerande arbetande person helt välter in i sitt skeva tänk via en depression som skenat till den svårare sorten.

Visade Agnes tecken på nedstämdhet (BUP-kontakt) ligger det inte fjärran att hon tolkade dottern utifrån sitt lidande och överdrev.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 23:27.
Citera
2019-01-30, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Rockkungen, berättade flera, fick respass härifrån. Vem var så rädd och/eller besvärad av den personens åsikter? själv minns jag knappt vad den personen har skrivit.
Det är en moderatorsfråga och nåt lär väl personen ha ansetts gjort som bröt mot regelverket.
Klart du inte minns - du blev väl aktiv efter mig i tråden i december? Oavsett om det är öppet för läsning.
Det besvärande med den personen är alla uppenbara lögner som sänker trovärdigheten rent generellt:
vilket du fick en länk om.
Citera
2019-01-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag postar detta här inte därför att jag tror det måste ha varit incest involverad i Bjärred historien. Jag tror kontrollbeteende kan finnas också utan incest.

Jag postar för att visar att omvärlden oftast inte fattar eller fattar mycket sent och att man också med facit i handen inte inser att man har gjort fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wq0bx/ida-12-tvingades-bli-pappas-lilla-fru

Kan rekommendera särskild att läsa sista stycket kring hur myndigheter reagerar i efterhand.

Har tänkt på det jag också.

Så här går det tyvärr till alltför ofta och Socialtjänsten verkar bara söka den enklaste vägen ut i de flesta sammanhang, det är inget nytt. Man lyssnar mer på föräldern än på barnet och ställer helt fel frågor ofta i fel miljöer till barnen Ibland med förutfattade meningar för att det är enklast så..

Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot så kan man skönja skiten i skuggorna. Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.
Citera
2019-01-30, 23:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Har tänkt på det jag också.

Så här går det tyvärr till alltför ofta och Socialtjänsten verkar bara söka den enklaste vägen ut i de flesta sammanhang, det är inget nytt. Man lyssnar mer på föräldern än på barnet och ställer helt fel frågor ofta i fel miljöer till barnen Ibland med förutfattade meningar för att det är enklast så..

Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot så kan man skönja skiten i skuggorna. Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.

Skulle föräldrarna försöka dölja incest för omgivningen genom hemundervisning för barnen?
Citera
2019-01-30, 23:38
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag postar detta här inte därför att jag tror det måste ha varit incest involverad i Bjärred historien. Jag tror kontrollbeteende kan finnas också utan incest.

Jag postar för att visar att omvärlden oftast inte fattar eller fattar mycket sent och att man också med facit i handen inte inser att man har gjort fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wq0bx/ida-12-tvingades-bli-pappas-lilla-fru

Kan rekommendera särskild att läsa sista stycket kring hur myndigheter reagerar i efterhand.

Sociala myndigheter, socialnämnder och skolor erkänner mycket sällan att de har gjort några fel. Fråga någon som blivit utsatt för mobbning om skolan erbjöd bra stöd och hjälp till exempel.

Skolans presskonferens i Bjärredsfallet är ju ett débâcle som lite glömts bort nu men där flera medier alltså avbröt sändningarna av oro för att informationen som delgavs bröt mot de pressetiska reglerna. Det var väl bara en eller två dagar efter att familjen hittats som skolan och kommunen alltså kände sig manade att krishantera/skademinimera genom att berätta om barnens hemskolning men att man absolut inte kunnat ana något.

Skolan är inte så bra på att upptäcka missförhållanden som en del verkar tro. Framför allt så bryr de sig inte alltid. Dessutom var ju förväntningen i det här fallet att träffa ett eller två barn som var så sjuka att de inte klarade av att tillbringa en enda timme i ett vanligt klassrum. Trötta, yra, med värk.

Så nej, man skall inte ta skolan som garant för att inget konstigt försiggick. Även om det inte nödvändigtvis var incest.
Citera
2019-01-30, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sociala myndigheter, socialnämnder och skolor erkänner mycket sällan att de har gjort några fel. Fråga någon som blivit utsatt för mobbning om skolan erbjöd bra stöd och hjälp till exempel.

Skolans presskonferens i Bjärredsfallet är ju ett débâcle som lite glömts bort nu men där flera medier alltså avbröt sändningarna av oro för att informationen som delgavs bröt mot de pressetiska reglerna. Det var väl bara en eller två dagar efter att familjen hittats som skolan och kommunen alltså kände sig manade att krishantera/skademinimera genom att berätta om barnens hemskolning men att man absolut inte kunnat ana något.

Skolan är inte så bra på att upptäcka missförhållanden som en del verkar tro. Framför allt så bryr de sig inte alltid. Dessutom var ju förväntningen i det här fallet att träffa ett eller två barn som var så sjuka att de inte klarade av att tillbringa en enda timme i ett vanligt klassrum. Trötta, yra, med värk.

Så nej, man skall inte ta skolan som garant för att inget konstigt försiggick. Även om det inte nödvändigtvis var incest.

"Skolan har nu ändrat sina rutiner", fick vi veta av rektorn.

Om de inte hade begåtts något fel, inga underlåtelser ellermisstankar har funnits och att man heller inte undvikit att konfrontera föräldrarna eller att ta jobbiga beslut, så kan jag undra varför skolan nu plötsligt har "ändrat sina rutiner" - om nu allt var så bra som man påstod och att man inte skulle ha kunnat förutse att något var väldigt fel i familjen och att skolan inte har gjort något fel.

Det är frågan.
Citera
2019-01-31, 00:26
Medlem
develis avatar
Citat:
"Skolan har nu ändrat sina rutiner", fick vi veta av rektorn.

Om de inte hade begåtts något fel, inga underlåtelser ellermisstankar har funnits och att man heller inte undvikit att konfrontera föräldrarna eller att ta jobbiga beslut, så kan jag undra varför skolan nu plötsligt har "ändrat sina rutiner" - om nu allt var så bra som man påstod och att man inte skulle ha kunnat förutse att något var väldigt fel i familjen och att skolan inte har gjort något fel.

Det är frågan.
När frånvaro går över 20% var initiativet.

När ses ses rutiner över?
När det sker överfall där det inte finns gatubelysning.
Man kapar buskar som skymmer sikten där det sker olyckor.
Man saltar vägar vars underhåll är undermåligt.
Man sätter upp varningsskyltar där det kommer älgar frekvent.
Varför?
För att agera preventivt.

Det såg lika fan inga varningssignaler vilket presenterades via pressträffen och var utrett via förundersökningen:

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 00:29.
Citera
2019-01-31, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skulle föräldrarna försöka dölja incest för omgivningen genom hemundervisning för barnen?
Förvänta dig inget svar - för när förfasandet lagt sig så lyser den röda tråden med sin frånvaro vad än föräldrarna drivit fram - hemundervisning, läkarintyg osv.

Givetvis är det värsta, det mest ondskefulla, det värsta man kan tänka sig.
Incest. De borde sparas i DNA-register när cold cases dyker upp. Isolering. Förtryck.

För det är så mystiskt. Det är nåt som gnager förstår du.
Citera
2019-01-31, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Som om det inte vore nog det de utsatts för. ..
Det man kan skönja är skiten i dina hjärnventriklar och det du just sitter och sysslar med är att spekulera kring barnen på jävligt lös grund - med hög riskfaktor.

Har du ETT enda tecken på att de knullat med sin far eller mor?
Har du nån jävla tanke på sörjande och vad du nu säger om töserna?
Citera
2019-01-31, 01:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var värst. Tack.
Det återstår möjligen att klarlägga om det är en folkbildande spaltfyllande skröna eller ett verkligt fall. Namnet är lite eget också. (Edit: Eller kanske inte, ”älvskifsen” kan väl anspela på skogsfinnar eller sjön skifsen)

Det står vrouw så konan strök med. Det står också att han var 54 år och zwartgallig sedan (?) han förlorat sin ansenliga fortuin på vågade handels-speculatien.

En hammare verkar ha kommit till användning, efter midnatt i sängarna i sömnen. Som komplement (?) använde han en rakkniv för att skära halsen av dem (”scheermes de keel afgesneden”). Han var far till nio barn men en undkom genom att låsa in sig och den oudste som var zeeman var inte på plats. Han överlämnade sig själv till rättvisan nästa dag, praktiskt nog.

Byn ”Boeren” nära Härnösand. Möjligen fel tid för många barn med tanke på den myckna utvandringen...

Hårda tag. Och sedelärande...

Edit:
Jeesus, det var ett fejkat namn och fejkad exakt plats, men händelsen var verklig. Det verkar ha rört sig om kyrkvärden och hemmansägaren Sven Svensson i Österfanbyn Anundsjö. Och ingen annan. Oro för hushållets ekonomi. Avrättad. Två länkar:
http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/465/405798_js2.0174.pdf
http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/465/405779_js2.0168.pdf

———

Detta vittnesbörd har ju också sin charm — jag vet inte om det var uppe:

Det fanns en fransk juridisk tidning som refererade och diskuterade lite mer så jag.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-31 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in