2019-02-22, 11:35
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu är jag helt clean i ansiktet. Visst, kommer någon enstaka finne då och då. Men då tar jag lite Basiron som man kan köpa på apoteket så är de borta efter någon dag eller så.

Men ser huden bra ut annars? Har som sagt inte problem med inflammerade finnar, huden ser mest ojämn o ful ut
Citera
2019-02-22, 12:48
Bannlyst
Jag har i flera år tagit 2 x ISO varje dag. Numera ett piller 3 x i veckan det funkar bra. Hudläkaren menar jag skall göra så resten av livet. Dricker mycket vatten och använder Aloe Verae Gel 98%

https://www.flashback.org/sok/isotretinoin
Senast redigerad av Edmonton 2019-02-22 kl. 12:50.
Citera
2019-02-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaddeMannen
Folk verkar reagera extremt olika. Vissa säger att hela delas liv blev ruinerat efter behandlingen och vissa säger att en andra dos gjorde mirakel och att de inte har haft en enda finne sen dess. Isotretinoinet är tänkt som en sista utväg, ska prova dina tips först samt olika dieter. Ska köra en vecka där jag bara knaprar på riktigt simpel mat, dricker massor med vatten och inga som helst mejeriprodukter, hoppas jag ser någon förbättring.

Tror du äggprotein funkar som en ersättare? Har hört att vissa får finnar av det också? :/

Har som sagt inte några "white heads", huden ser mest riktigt sliten, röd och ojämn ut. Är det samma problem som du har? Min hud var som sagt nästan felfri efter behandlingen.

Har använt Dalacin ett tag men ingen större effekt. Ska prova de andra sen, kräver någon utav de recept? Använder du dig fortfarande utav de? Vill helst inte vara bunden till något läkemedel, men en rengörande tvål och återfuktningskräm är jag okej med. Använder Aco Deep Cleansing Face Wash varje morgon och kväll, sen Mini Derm på det. Ibland kör jag på Dalacin och Skinoren, men ingen större effekt som sagt. Epiduo lät lovande, men tror du den hjälper mot mitt problem? Har som sagt inga aggressiva finnar, vill bara få huden mjukare och mer jämn i texturen.

Så är det ju, alla reagerar olika. Det man glömmer är att de riktiga konsekvenserna kan komma långt senare som i mitt fall.
Hade fantastisk hy de första 10åren typ, men just att man förändrar hudens lager, det verkar den inte återhämta sig från/återskapa, åldrandet märks av tydligare :/
Men, inte konstigt att du fortfarande har viss irriterad hud, har inte gått tillräckligt lång tid. (första tiden var så för mig med, men sedan rena babyhuden tålamod är a och o)

Aldrig testat äggprotein själv, ersatte med casein, soya, ärt och hampa. (mest nöjd med casein).

De jag nämnde är receptbelagda, däremot kom jag på en kräm, "A-kräm", som jag alltid har hemma. Receptfri, helt grym! Kan användas dagligen och till allt, den borde alla ha hemma
Släng inga pengar på såna där cleansers, krämer osv. Helt onödigt. Mini derm och dyl tycker jag är för fett.
Edipudo har väl egentligen liknande effekt på huden som isotretinoin, kommer få ganska arg och fjällande hud men läker ut med bra effekt. Då rekommenderar jag hellre att du ber att få testa acnatac, med tanke på de problem du beskriver. Är snällare mot huden men ändå jäkligt effektiv. Ger lite som en peelingeffekt på huden typ.
Skinoren gör det också värre. Testat hydrokortison istället?

Då och då behöver jag tetracykliner, Dalacin dagligen sedan ett tag tillbaka. Men, det är inget som hjälper att hudkvalitén förändrats tyvärr :/ (ok, är inget monster haha folk tror fortfarande jag är bra mycket yngre även osminkad, men ändå...)
blir bättre av att jag sköter kost och sömn, i värsta fall får man väl ta till något ingrepp framöver hahaha

Lycka till
Citera
2019-02-23, 03:13
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wimbledun
Läkarna har ingen jävla koll. Har varit hos div läkare som skulle klicka hem Epiduo och Roaccutan. Det visar ju sig att jag knappt har akne längre, PIE (förkortning för det jag beskrev) lär knappast bli bättre med massa brutalt starka antibiotika.

Jag tror att man börjar se resultat ganska fort, PIE läker av sig själv nämligen. Kan ta veckor, månade och år. Men det verkar som att det läker av sig själv. Däremot, får man en ny finne lär det bli en röd fläck där efteråt, igen. Jag har haft bra hy och detta nu i ett år, men det röda försvinner inte. Har läst att regelbunden användning av Aloe Vera + vanlighudvårdsrutin med vitaminer till frukost bör skynda på processen och tom få bort det.

Använder ingen annan kräm, dricker mycket vatten bara. Är fö utomlands sedan i onsdag och har bränt mig som bara fan i ansiktet. Det positiva med det är nu att jag är röd i hela ansiktet, man ser inte de röda fläckarna nu när allt är rött. Första ggn på 4 år jag kan ta bilder till folk och hyn är ”jämn” - (röd överallt)

Checka dina meddelanden regelbundet så skickar jag en bild imorgon kväll, kan även skicka bild på de produkter jag börjar använda nu.

Började inse det jag med, de vägrar liksom lyssna, de vill få ut mig så fort som möjligt o skriver ut recept på första bästa kräm :/ Anade att roaccutan inte skulle hjälpa i mitt fall men fick höra att en andra dos gjorde mirakel för vissa så var bara tvungen att fråga :/

Ah så nya inflammerade finnar lämnar efter sig en röd prick när de lugnat ner sig? Fick dock inte så mycket riktiga finnar efter behandlingen, skiten bara dök upp från ingenstans? Men visst kan jag byta hudvårdsrutin, så länge huden ser någorlunda normalt ut. Använder någon Deep Cleansing Facewash från Aco spotless serien, har dock hört att den torkar ut huden? Kanske borde leta efter en mildare tvål.

Haha kul att höra, övervägde till och med att dra till ett solarium ett tag bara för att få en mer jämn ton på huden :s Ser som sagt bättre ut i gulljus :/

Får för övrigt små knottror på pannan lite till och från, ibland är det såpass mycket att det känns som sandpapper. Nu har det dock lugnat ner sig senaste veckan, de är dock inte röda som tur är. Misstänker att jag använder aningen för mycket återfuktningskräm :/

Gör gärna det! Håller ett öga på inkorgen. Hoppas du ser någon förbättrning, ös på med updates, funkar det så klickar jag hem grejerna direkt
Citera
2019-02-23, 03:16
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Jag har i flera år tagit 2 x ISO varje dag. Numera ett piller 3 x i veckan det funkar bra. Hudläkaren menar jag skall göra så resten av livet. Dricker mycket vatten och använder Aloe Verae Gel 98%

Varje dag i resten av ditt liv? Tar inte levern rätt så mycket stryk av det? Kommer acnen tillbaka så fort du slutar eller? Aloe Vera Gel har jag hört ska vara bra från en del andra också, men ISO piller varje dag var något nytt
Citera
2019-02-23, 12:05
Bannlyst
Citat:
Varje dag i resten av ditt liv? Tar inte levern rätt så mycket stryk av det? Kommer acnen tillbaka så fort du slutar eller? Aloe Vera Gel har jag hört ska vara bra från en del andra också, men ISO piller varje dag var något nytt

Nu tar jag inte ISO varje dag men bara 3 x i veckan. Min hudläkare får ett blodprov av mig 2 x varje år sen kollar han om allt är bra. Nej inte så fort jag slutar men 4 - 6 månader efteråt. Innan detta fick jag i flera år med ett halvt års mellanrum mycket högre dosis 2 piller varje dag. Har numera mycket torr hud tyvärr och min urin luktar inte bra. Men huden är annars fin och jag är nöjd. Solen undviker jag alltid.
Citera
2019-02-24, 23:23
Medlem
Citat:
Började inse det jag med, de vägrar liksom lyssna, de vill få ut mig så fort som möjligt o skriver ut recept på första bästa kräm :/ Anade att roaccutan inte skulle hjälpa i mitt fall men fick höra att en andra dos gjorde mirakel för vissa så var bara tvungen att fråga :/

Ah så nya inflammerade finnar lämnar efter sig en röd prick när de lugnat ner sig? Fick dock inte så mycket riktiga finnar efter behandlingen, skiten bara dök upp från ingenstans? Men visst kan jag byta hudvårdsrutin, så länge huden ser någorlunda normalt ut. Använder någon Deep Cleansing Facewash från Aco spotless serien, har dock hört att den torkar ut huden? Kanske borde leta efter en mildare tvål.

Haha kul att höra, övervägde till och med att dra till ett solarium ett tag bara för att få en mer jämn ton på huden :s Ser som sagt bättre ut i gulljus :/

Får för övrigt små knottror på pannan lite till och från, ibland är det såpass mycket att det känns som sandpapper. Nu har det dock lugnat ner sig senaste veckan, de är dock inte röda som tur är. Misstänker att jag använder aningen för mycket återfuktningskräm :/

Gör gärna det! Håller ett öga på inkorgen. Hoppas du ser någon förbättrning, ös på med updates, funkar det så klickar jag hem grejerna direkt

Yes. Mina kinder är lena som vilken annans person om jag rör vid dem, MEN det ser ut som att jag har brutal akne då det är inflammerad hud under. Platta finnar precis som du säger.
Det är väl iof positivt då det SKA gå över, det är alltså inget som finns i mer än ett par år som absolut värst. Hört att huden läker av sig själv månader upp till två år. Men är man i 20årsåldern som mig orkar man ju förhelvete in vänta två år på skiten att försvinna.
Citera
2019-03-05, 21:58
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wimbledun
Yes. Mina kinder är lena som vilken annans person om jag rör vid dem, MEN det ser ut som att jag har brutal akne då det är inflammerad hud under. Platta finnar precis som du säger.
Det är väl iof positivt då det SKA gå över, det är alltså inget som finns i mer än ett par år som absolut värst. Hört att huden läker av sig själv månader upp till två år. Men är man i 20årsåldern som mig orkar man ju förhelvete in vänta två år på skiten att försvinna.

Precis! Då är vi i samma sits, skönt o höra att det försvinner med tiden, men finns det något som faktiskt snabbar upp processen så hade det varit utmärkt. Hör gärna av dig med produkterna du använder om du börjar få resultat. Hur har det gått hittills?

Ursäkta för mitt sena svar, var på en utlandsresa. Jag drack en hel del vatten och körde på den mejerifria dieten som jag nämnde innan under hela veckan och det gav otroligt nog resultat. "Prickarna" och groparna på näsan försvann nästan helt och hela huden fick en jämnare ton, de flesta platta "finnar" är dock kvar, så kan jag bli väck med de med en utav dina produkter så vore det toppen! Drack för övrigt en Whey - Protein shake innehållande ungefär 80 gram protein igår. Vaknade upp och insåg att ansiktet var precis lika illa som innan dieten, fick även en riktig inflammerad finne på kinden (Vilket är rätt ovanligt för mig). Mejeriprodukter är alltså något jag borde försöka undvika i framtiden, får rota fram någon sorts ersättare :/
Citera
2019-03-10, 01:34
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:

Hjälper Aloe Vera gelen btw? Du får gärna berätta vilket märke du använder
Citera
2019-03-10, 01:35
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:

Fungerar gelen? Du får gärna berätta vilket märke du använder, tänkt att skaffa en sån faktiskt
Citera
2019-03-10, 16:00
Bannlyst
Citat:
Fungerar gelen? Du får gärna berätta vilket märke du använder, tänkt att skaffa en sån faktiskt

Den fungerar för mig. AVIVIR Aloe Vera Gel Repair Organic 98% no perfume.

Använder varje dag efter jag har duschat sen på kvällen brukar jag Proactive Solution.
Citera
2019-03-11, 09:06
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Den fungerar för mig. AVIVIR Aloe Vera Gel Repair Organic 98% no perfume.

Använder varje dag efter jag har duschat sen på kvällen brukar jag Proactive Solution.

Tackar, ska kika på den sen, hörde att gelen är återfuktande btw? Bör jag skippa mina vanliga återfuktningskrämer om jag kör på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in