2019-02-21, 21:11
Medlem
CaddeMannens avatar
Är lite kluven. Hade rätt så grov acne förra året så jag påbörjade en isotretinoinbehandling, tog det i cirka 7-8 månader och min hud var i princip felfri efter behandlingen. Ungefär ett halvår har nu passerat och acnen börjar sakta men säkert komma tillbaka, får väldigt sällan "white heads" men min hud är däremot väldigt ojämn och sträv, speciellt runt näsan, små röda utslag och pormaskar över hela det området. Kinderna är nog värst, huden ser nästan prickig ut, "platta" finnar skulle man väl kunna kalla det. Har besökt 3 olika hudläkare hittills (Inklusive den som skrev ut receptet på isotretinoin till mig), alla insisterar dock på att en andra dos inte är nödvändigt, de säger något i stil med "Man kan få acne efter behandlingen, det är normalt " och skriver ut skinoren och någon antibiotika kräm som knappt hjälper överhuvudtaget.

Har tänkt att byta kost och se om det ger någon effekt, en mejerifri vecka är på gång. Dricker cirka 80-100 gram proteintillskott i form av Whey-80 shakes. Kan det vara en orsak? Har även ökat vattenintaget en hel del och det har faktiskt gjort huden lenare, texturen återstår däremot. Ser faktiskt rätt bra ut i min egna badrumsspegel men i vitare ljus, såsom sjukhus, så ser det horribelt ut, det första jag lägger märke till är kinderna. Vill återigen påpeka att huden inte var så här illa när jag avslutade behandlingen.

Går det (Hypotetiskt sätt) att få tag på isotretinoin utan recept? Via ett online-apotek eller liknande? Hörde att goldpharma ska vara bra men de verkar inte ha isotretinoin längre? Vad skulle hända om paketet stoppades i tullen? Vad är oddsen? Hur bör köpet genomföras isåfall? Hur pålitlig är medicinen osv osv.

Råd hade uppskattas oerhört mycket. Har provat i princip ALLTING :/
Citera
2019-02-21, 21:40
Medlem
G-punktens avatar
Har lite kvar från min behandling som jag också funderar på att knapra i mig. Det har gått 8 månader sedan jag slutade och märker också att det smyger sig fram igen.. oklart det där
Citera
2019-02-21, 22:12
Medlem
abcabcs avatar
Just isotretinoin är olämplig att chansa med, normalt så krävs blodprov för leverskada under behandling och orsaken är att levern kan förstöras, med prover så stoppar man det i tid.

Och att återupprepa behandling så kort inpå är inte vettigt, behandlingen har ju som ni alla vet många biverkningar och risker, och utan riktiga djupa varhärdar så är det inte värt det tycker jag.
Citera
2019-02-21, 22:25
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Har lite kvar från min behandling som jag också funderar på att knapra i mig. Det har gått 8 månader sedan jag slutade och märker också att det smyger sig fram igen.. oklart det där

Samma här, övervägde det ett tag, men har bara kvar tabletter som räcker i ungefär en månad. Känns lite ovärt då acnen ibland förvärras i början av behandlingen, lite surt när tabletterna plötsligt tar slut och man precis fått ansiktet fullt med finnar igen
Citera
2019-02-21, 22:27
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Just isotretinoin är olämplig att chansa med, normalt så krävs blodprov för leverskada under behandling och orsaken är att levern kan förstöras, med prover så stoppar man det i tid.

Och att återupprepa behandling så kort inpå är inte vettigt, behandlingen har ju som ni alla vet många biverkningar och risker, och utan riktiga djupa varhärdar så är det inte värt det tycker jag.

Jo jag vet vilka risker det finns, när jag gick på isotretinoin så fick jag dock i princip bara torr hud och lite ont i lederna, inga större biverkningar. Tog även blodprover varje månad men efter cirka 5-6 månader så sa min hudläkare "Vet du vad, dina prover är så bra att du behöver inte ta några fler! Ser hur bra ut som helst!"

Så om jag håller mig till samma dos som förut så borde det väl vara lugnt? Kan ju åka och ta blodprover då och då bara för att vara säker
Citera
2019-02-21, 22:38
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaddeMannen
Jo jag vet vilka risker det finns, när jag gick på isotretinoin så fick jag dock i princip bara torr hud och lite ont i lederna, inga större biverkningar. Tog även blodprover varje månad men efter cirka 5-6 månader så sa min hudläkare "Vet du vad, dina prover är så bra att du behöver inte ta några fler! Ser hur bra ut som helst!"

Så om jag håller mig till samma dos som förut så borde det väl vara lugnt? Kan ju åka och ta blodprover då och då bara för att vara säker
Jag skulle nog vänta några år för att se hur det utvecklas. Jag kan tänka mig att kroppen direkt efter behandling en tid överreagerar och att det blir lite fetare hy ett tag, men att det sedan stabiliseras.

Jag vet inte om det är så med isotretinoin men med många andra mediciner är det så, som omeprazol och sömnmediciner.
Citera
2019-02-21, 22:49
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag skulle nog vänta några år för att se hur det utvecklas. Jag kan tänka mig att kroppen direkt efter behandling en tid överreagerar och att det blir lite fetare hy ett tag, men att det sedan stabiliseras.

Jag vet inte om det är så med isotretinoin men med många andra mediciner är det så, som omeprazol och sömnmediciner.

Nu är dock inte min hud fet, snarare torr, överlever knappt utan återfuktningskräm :/ Tror du finnarna försvinner utav sig själv? Förväntar mig inte PERFEKT hud, bara inte lika utstickande som i nuläget.

Ingen aning faktiskt men efter en snabb googling så verkar det vara lugnt att köra på en till dos efter ungefär 5-6 månader. Hur pålitliga är medicinen man beställer utomlands tror du?
Citera
2019-02-21, 22:52
Medlem
Fick behandling med roaccutan för drygt 15år sedan, ångrar det nu när man märker hur huden påverkas vid åldrande.
Den blev aldrig riktigt bra efter eller är särskilt 'tålig' numera.
Pga hur behandlingen förändrar huden har jag varit extra känslig för allt, får ofta svårläkta infektioner. Penicillinkurer flera ggr om året och andra hudbehandlingar för att hålla det i schack.
Finns andra mediciner/kutana lösningar för att hellre applicera direkt på områden osv.
Dalacin, epiduo (jävligt stark men effektiv), acnatac var nog en av de bättre jag testat.
Tvätta huden med klorhexidin.

Whey gör det alltid värre för mig, du borde testa att byta ut dina shakes. Skadar inte heller att få i sig extra utav vitaminer, mineraler osv.

Finns mängder med alternativ till isotretinoin preparat, skulle verkligen rekommendera att du testar dig fram innan du sabbar din hud och kropp ytterligare :/
Citera
2019-02-21, 23:01
Medlem
abcabcs avatar
Jag tror nog att största risken med utlandsmediciner är att det är verkningslösa "sockerpiller".

Om det är äkta vara så är det rimligen från samma fabrik som gör de vi har på apoteken.

Detta är dock egna funderingar, jag vet ingen skarp fakta om hur det fungerar.

Av vad du berättar om symtom så låter det inte som om isotretionin kommer fungera, den medicinen fungerar bäst mot djupa varbölder, inte mot skrovlig hud och kvisslor.

Du har rätt i att behandlingstiden skiljer sig mycket, och kanske behandlades du för kort tid.

Många hudmottagningar brukar ha att man kan få ny tid utan remiss ett år efter avslutad behandling, kontakta dem om du varit hos en hudläkare.
Citera
2019-02-21, 23:07
Medlem
Hade ganska grov akne i tonåren och jag var tvungen att gå igenom två Accutane-kurer för att det skulle hjälpa. Har inga men från det idag. Men läkaren var väldigt tveksam till den andra kuren.

Det går att beställa från utlandet. Men man vet ju aldrig vad man får.
Citera
2019-02-21, 23:09
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifedontlivehere
Fick behandling med roaccutan för drygt 15år sedan, ångrar det nu när man märker hur huden påverkas vid åldrande.
Den blev aldrig riktigt bra efter eller är särskilt 'tålig' numera.
Pga hur behandlingen förändrar huden har jag varit extra känslig för allt, får ofta svårläkta infektioner. Penicillinkurer flera ggr om året och andra hudbehandlingar för att hålla det i schack.
Finns andra mediciner/kutana lösningar för att hellre applicera direkt på områden osv.
Dalacin, epiduo (jävligt stark men effektiv), acnatac var nog en av de bättre jag testat.
Tvätta huden med klorhexidin.

Whey gör det alltid värre för mig, du borde testa att byta ut dina shakes. Skadar inte heller att få i sig extra utav vitaminer, mineraler osv.

Finns mängder med alternativ till isotretinoin preparat, skulle verkligen rekommendera att du testar dig fram innan du sabbar din hud och kropp ytterligare :/

Folk verkar reagera extremt olika. Vissa säger att hela delas liv blev ruinerat efter behandlingen och vissa säger att en andra dos gjorde mirakel och att de inte har haft en enda finne sen dess. Isotretinoinet är tänkt som en sista utväg, ska prova dina tips först samt olika dieter. Ska köra en vecka där jag bara knaprar på riktigt simpel mat, dricker massor med vatten och inga som helst mejeriprodukter, hoppas jag ser någon förbättring.

Tror du äggprotein funkar som en ersättare? Har hört att vissa får finnar av det också? :/

Har som sagt inte några "white heads", huden ser mest riktigt sliten, röd och ojämn ut. Är det samma problem som du har? Min hud var som sagt nästan felfri efter behandlingen.

Har använt Dalacin ett tag men ingen större effekt. Ska prova de andra sen, kräver någon utav de recept? Använder du dig fortfarande utav de? Vill helst inte vara bunden till något läkemedel, men en rengörande tvål och återfuktningskräm är jag okej med. Använder Aco Deep Cleansing Face Wash varje morgon och kväll, sen Mini Derm på det. Ibland kör jag på Dalacin och Skinoren, men ingen större effekt som sagt. Epiduo lät lovande, men tror du den hjälper mot mitt problem? Har som sagt inga aggressiva finnar, vill bara få huden mjukare och mer jämn i texturen.
Citera
2019-02-21, 23:10
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Hade ganska grov akne i tonåren och jag var tvungen att gå igenom två Accutane-kurer för att det skulle hjälpa. Har inga men från det idag. Men läkaren var väldigt tveksam till den andra kuren.

Det går att beställa från utlandet. Men man vet ju aldrig vad man får.

Hur lång tid väntade du emellan kurerna? Hur illa var aknen när läkaren väl gav sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in