2019-03-02, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Såg just en bildtext: "Mig och min vän."

Kanske var en inflyttad dansk som skrivit det?
Citera
2019-03-02, 20:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske var en inflyttad dansk som skrivit det?
Ja kanske det. Men det är författat av någon webbredaktör på uppdrag av en beställare. Min radar sa mig direkt att det var en anglicism, men visst, det skulle kunna komma från danskan.
Citera
2019-03-06, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
En [svensk] anglicism är ju ord, ordkonstruktioner eller uttryck som lånats in från engelskan och är främmande för svenska språket. Jag kan tycka att det ibland jagas efter anglicismer på helt fel sätt. Det vill säga när det är en försvenskning som faller in väl i svenskan.

I en parallelltråd diskuteras uttrycket: när det kommer till...

Nu finns det dock äldre belägg för att det uttrycket funnits länge i svenskan, men om det hade varit nytt skulle jag inte se något som helst problem med det.
Citera
2019-03-06, 19:05
Medlem
Reguluss avatar
Har kanske tagits upp redan, men idiotuttrycket "även fast" (even though) hör man ju allt oftare i modern svenska.
Citera
2019-03-09, 23:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Från ett annat delforum:

Citat:
...såg den för några år sedan, och tyckte att Kevins flickvän (Leah Remini?) var rätt hot,..

Vad hade varit fel hot, att visa pistolen?

Varför inte skriva het?
Citera
2019-03-09, 23:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har kanske tagits upp redan, men idiotuttrycket "även fast" (even though) hör man ju allt oftare i modern svenska.

Fast det uttrycket behövs, i talspråket, tycker jag. Det fyller en funktion. Det enda accepterade ordet som motsvarar "känslan" i betydelsen är "fastän" - men det är för tungt att säga i talspråk.
Citera
2019-03-10, 00:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det uttrycket behövs, i talspråket, tycker jag. Det fyller en funktion. Det enda accepterade ordet som motsvarar "känslan" i betydelsen är "fastän" - men det är för tungt att säga i talspråk.

Den svenska motsvarigheten till even though är även om.
Citera
2019-03-10, 00:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Den svenska motsvarigheten till even though är även om.

Inte riktigt. Det är en skillnad i känslan, och det tror jag att andra också upplever - annars skulle de inte använda "även fast".
Citera
2019-03-10, 00:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte riktigt. Det är en skillnad i känslan, och det tror jag att andra också upplever - annars skulle de inte använda "även fast".

Javisst är det skillnad, det du framhärdar är inte idiomatiskt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-10 kl. 01:02.
Citera
2019-03-10, 01:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Javisst är det skillnad, det du framhärdar är inte idiomatiskt.

Men så här då. Hör du skillnaden i betydelse mellan "even though" och "even if"?
Citera
2019-03-10, 01:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men så här då. Hör du skillnaden i betydelse mellan "even though" och "even if"?

På svenska finns inte den skillnaden och engelska är inte överordnat svenska. Det är den senare tron hos vissa som får dem att använda anglicismer.

Tillägg:

Om du vill ha en skillnad (variation) så motsvarar even though på svenska trots att och even if direktöversätts till även om.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-10 kl. 01:12.
Citera
2019-03-10, 01:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
På svenska finns inte den skillnaden och engelska är inte överordnat svenska. Det är den senare tron hos vissa som får dem att använda anglicismer.

Tillägg:

Om du vill ha en skillnad (variation) så motsvarar even though på svenska trots att och even if direktöversätts till även om.

Stämmer. "trots att" motsvarar dock inte heller hela betydelsen i "även fast"... så jag hävdar att "även fast" fyller en funktion. Fast jag skulle inte skriva det i någon formell text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in