2019-03-09, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlen17
Har man skottsäker väst och annan utrustning på sig så sitter den jävligt dåligt/saker ivägen etc. I min bransch använder vi iallfall benhölster!

På den tiden då dessa var i modet var det sällan när det sköts tillbaka och så var teknologin inte så långt kommen att det fanns bra västar att tillgå.
Citera
2019-03-09, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Just nu är jag hemma på ledighet.
Kan inte svara på vad för typ de har mer än brunt samt lågt , sladdrigt hängande axelhölster.
Vi får ju inte ta kort men ska se om jag kan fixa ett nästa gång jag besöker Kaia, el ISAF HQ i Kabul

Vet du var man kan handla sådana hölster?
Citera
2019-03-09, 09:01
Medlem
Gammal tråd förvisso, men jag tror att axelhölstrens popularitet överdrevs något av film- och tv-industrin. Att låta huvudpersonerna ha axelhölster gjorde att de såg beväpnade och "polismässiga" ut när de var i bild, från alla vinklar och i närbild, så fort de tog av sig kavajen. I verkligheten var nog axelhölster aldrig så populära. Amerikanska FBI har t.ex. använt höfthölster så länge jag kan minnas, vilket man bl.a. kan se i gamla instruktionsfilmer.
Citera
2019-03-09, 10:19
Medlem
Absolut!

Diverse TV-produktioner och deckarserier överdrev möjligen nog kanske användandet av axelhölster lite, skulle jag också tro.

Förkommer även i moderna polisfilmer och polisserier att man ser hur kollegor till huvudpersonerna sitter vid sina skrivbord med kavejen på stolsryggen, och de bär axelhölster..

Typisk film och TV grej antagligen. Det ser snyggt ut, och det ska va tydligt att det är civila poliser man ser.

Dock har de ju faktiskt använts på riktigt. Och de används fortfarande! Och okunskapen om varför verkar va totalt monumental här i forumet..

Här är några några grejer. Några grejer att tänka på ramför allt för er yngre:

1. Förr var det enormt mycket vanligare att en man bar kavaj! Der var liksom standard-ytterplagget för en MAN fram till i alla fall sjuttiotalet. Det ansågs också ganska slarvigt vulgärt, och lite ohyffsat att ta av sig kavajen hur som helst. Så är det inte idag.. Tröja och jacka är liksom mer vanligt.

2. Förr när man bar "typ kostymbyxor" till vardags (jeans var ett fritidsplagg, och nåt för mopedåkande ungdomar), så var det kanske heller inte lika vanligt med en stadig byxlinning att fästa något pistolhölster i.

3. De låga byxor vi har idag är en nymodighet! Det kom först på nittiotalet, ja kanske rent av under nittiotalets andra hälft. Tidigare så bar man i regel byxor mycket högre upp, och ofta UTAN skärp/byxbälte. Hängslen var vanligt.

4. Kavajerna gick mycket längre ned, och var ibland dubbelknäppta. Kavajerna slutade inte vid midjan som idag.

Punkt 2 och framför allt punkt 3 omöjliggjorde användandet av midjehölster. Det fanns helt enkelt inte någon stadig byxlinning och något kraftigt bälte att fästa något hölster i.. Och byxan satt ju dessutom högre upp, så skulle du dra fram tjänstevapnet under kavajen eller jackan så fick du gräva med handen uppe under armhålan nästan. Tog tid.. Axelhölster var det enda alternativet..

5. Kläder förr var ofta sydda i tjockare tyngre tyger.

6. Ytterplaggen var ofta bylsigare och större. Rockar och trenchcoats gick ofta minst ned till knät, ibland ännu längre ned på benet.

Så byx och klädmodet, snarare än tacticoola dragtekniker är nog faktiskt det tråkiga men sanna svaret.
Senast redigerad av Macke85 2019-03-09 kl. 11:18.
Citera
2019-03-09, 13:11
Medlem
Sen ändrades ju naturligtvis kläderna successivt, och människor i allmänhet styltade inte alltid runt i gå-bort-kläder ens för 60-70 år sedan, men den formella herrstilen var ändå normerande. Dresscode gällde naturligtvis vid skribordsjobb på myndighet.

De av polismyndigheterna inköpta hölstermodellerna som fanns användes väl fortsättningsvis ändå, in på 90-talet De var de som fanns i polishusens förrådsrum I guess?

Rent allmänt så ska man för övrigt komma ihåg att här i Sverige så slog pistolen inom polisen igenom på bred front först från ca: 1965 och framåt.. Tidigare var polisen kommunal, och i regel så användes pistol då enbart nattetid eller vid särskilda tillfällen. Kriminalare var nog ofta obeväpnade tror jag.

Citat:
ja löst hängande axelhölster på amerikanarna i afghanistan
väldigt vanligt oftast brunt läder konstigt nog.

De som sitter i väst är ju riktiga plast hölster typ safariland/blackhawk som sitter i molle/strike system

Samma hölster har väl använts av det svenska försvaret. Utav "flygande personal" vill jag minnas. Är nog fortfarande kanske i bruk?

De svenska helikopterpiloterna som flög Helikopter 9 i Kosovo använde väl sådana där bruna axelhölster?

Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Jag tror att det bruna axelhölstret är lite av en trendgrej, officerare hade det i viss utsträckning under Desert war part 1 (Svartskallen hade väl ett bl.a.), bruna läderhölster har ju viss tradition i Amerikanska armén speciellt bland officerare, så om jag får spekulera så har det spridit sig uppifrån och ner.

Tror jag inte alls. Tror att de är avsedda från början att användas av exempelvis helikopterpiloter, och av vagnchefer och övriga besättningsmedlemmar på olika stridsfordon m.fl.

Sen har högre officerare sett sett till att plocka ut dom.
Senast redigerad av Macke85 2019-03-09 kl. 14:05.
Citera
2019-03-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Axelhölster medger slimmare profil än höfthölster. Dock finns det inside waistband-holsters för små pickor, som är väldigt diskreta. Pancake-holsters likaså.

Det bra med axelhölster, förutom den slimma profilen (undantag finns), är att man kan gå på toa utan att behöva lägga ifrån sig pickan. Hemma har man förstås vägghölster tillhands, om man måste hala ner byxorna med höfthölster.

Förr var det vanligt att polismyndigheter världen över använde antingen pistoler av mindre modell, tänk Walther PPK/PPK-L, eller mindre trubbnosiga polisrevolvrar med tvåtummspipa, exempelvis Colt Cobra eller S&W M12..

Dessa "försvann" ju i armhålan på en normalstor vuxen man.

Klädesplagg av kavajmodell var ofta något luftigare i storlekarna förr också.

Lite mera tyg i kläderna än idag då det är trånga kläder av modell slim fit, á la David Beckham, som gäller.. För det är det som säljs i butikerna.

Det var nog helt enkelt diskretare att ha revolvern i armhålan än runt midjan även av den anledningen. Det gav nog alltså axelhöstret en liten fördel tror jag.

Lite senare i modern tid så har pistoler för polisiärt bruk modell over-size slagit igenom på bred front. Exempelvis H&K P10 och SIG P226 etc.

Då spelar det nog mindre roll.
Senast redigerad av Macke85 2019-03-09 kl. 14:22.
Citera
2019-03-09, 15:15
Bannlyst
Vi kan gagga bäst vi vill om forna tider.

Hur bär Secret Service sina vapen?

Jag vet då inte? Jag ger en mölighet att googla innan jag gör det själv!

- - -

Jag kan berätta att samurajerna alltid hade sitt svärd på vänster sida. Så att en grej att ta lägga ner sina vapen kan bli en sista hugg med svärdet.
Citera
2019-03-09, 22:53
Medlem
Jeckes avatar
Inte minst så blev nog axelhölster stort genom Hollywood och diverse amerikanska TV-serier.
Miami Vice inte minst, inte Hollywood men däremot i mångt och mycket stilsättande för 80-talet. Och där var det axelhölster (tillsammans med liten revolver vid ankeln) som gällde.

https://imgc.allpostersimages.com/img/print/posters/don-johnson-miami-vice_a-G-9786377-13198926.jpg

Det räcker med att googla på Don Johnson och Miami Vice för att se hur ofta det där "diskreta" axelhölstret kom med på bild.
Senast redigerad av Jecke 2019-03-09 kl. 22:55.
Citera
2019-03-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Inte minst så blev nog axelhölster stort genom Hollywood och diverse amerikanska TV-serier.
Miami Vice inte minst, inte Hollywood men däremot i mångt och mycket stilsättande för 80-talet. Och där var det axelhölster (tillsammans med liten revolver vid ankeln) som gällde.

https://imgc.allpostersimages.com/img/print/posters/don-johnson-miami-vice_a-G-9786377-13198926.jpg

Det räcker med att googla på Don Johnson och Miami Vice för att se hur ofta det där "diskreta" axelhölstret kom med på bild.
En Bren Ten eller S&W 645 blir väl aldrig riktigt diskret. I TV-serien var det dessutom snarare ett manligt attribut med en stadig picka, och diskretion verkligen inte prio.
Citera
2019-03-10, 10:09
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Enda ställena där dom är "bra", är när du har ett större vapen i kombination med bilkörning..
När statsministern besökte Frölunda torg efter de uppmärksammade bilbränderna strax innan valet hade han en svart Volvo som hela tiden verkade placerad så att den smidigt skulle kunna lämna platsen med statsministern. Föraren, svartklädd och kavajutrustad, råkade en gång röra sig så att jag anade ett lågt placerat vapen på vänstersidan innanför kavajen, såg ut att sitta mellan revbenen och bältet.
Föraren verkade vara just förare, han var alltid vid bilen. I övrigt fanns det gott om kraftigt beväpnad uniformerad polis på plats samt lite kavaljer som inte tittade på ministrarna utan på de som tittade på ministrarna.
Citera
2019-03-10, 12:06
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greywolf0
Vet du var man kan handla sådana hölster?

Nej, det är ju US Army så de får väl det tillsammans med annan utr.
Citera
2019-03-10, 13:14
Medlem
Citat:
Nej, det är ju US Army så de får väl det tillsammans med annan utr.

Finns ju axelhölster i försvarsmakten också, brunt läder med plats för två magasin på andra sidan. Tror det främst används av flygbesättning, och har ingen aning om M-nummer eller dylikt.

Ser ut typ såhär; https://www.brownells.se/MIAMI-CLASSIC-SHOULDER-HOLSTERS-Miami-Classic-Glock-17-19-26-22-23-27-Tan-Right-Hand-GALCO-INTERNATI ONAL-17-19-22-23-34-35-26-27-31-32-33-Leather-100001636
Senast redigerad av armatura 2019-03-10 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in