2012-09-15, 14:29
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Axelhölster är jäkligt vanligt bland Amerikanarna i Afghanistan

Men förr hade man ju oftare revolver ja tom smalbenshölster var för revolver /små pistoler och man bar axelhölster förr i tiden då man inte hade skyddsväst i samma utsträckning som idag. Samtidigt krävdes det mer och bättre låsanordningar så inte vapnet föll ut. Dvs idag med skyddsväst, smidiga hölster och mindre pistoler är det mer kontroll på vapnet på sidan av kroppen typ i bältet. Det är dessutom mer dålt och lättare att springa. Även självskyddsbiten är bättre då motståndaren i en fight lättare kan nå dvs bara dra pistolen rakt framifrån (lättare att skydda sitt eget vapen) det finns nog ännu fler positiva sidor såsom själva draget osv.

Lårhölster kom ju fram dels för att det var svårt att dra från sittande positioner, plus att man ofta hade mycket annan utrustning i bältet och med skyddsväst fördröjer draget.
Det var ju enbart framtaget för sk (overt) dvs synligt bärande typ till uniform

Sitter man mycket i fordon så är ju hölster monterat direkt på taktisk/väst/Skyddsväst att föredra då man når vapnet fortare och axelhölster ger ju inte riktigt samma stabila konstruktion.
Fast snackar vi vanligt axelhöster av polismodell då?

Jag vet att det finns en hel del väster som har ett hölster som sitter på sidan, men de brukar dels sitta lite längre ner och inte hela vägen upp i armhålan, och dels är det som sagt en väst.

Poängen med axelhölstret som det snackas om, som jag har förstått det, är för att bära ett vapen dolt men ändå lättillgängligt.

Om det är jäkligt vanligt i Irak så får jag förmoda att det knappast handlar om att de bär det dolt, utan snarare på utsidan av kläderna istället för under.

För i det läget så finns det en mängd olika varianter på hölster.
Bältet på sidan, på låret, på bröstet, under armen, på magen etc...
Och även framtill på bältet (för att dubblera som pungskydd?).
Citera
2012-09-15, 14:43
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Ett axelhölster där pipan hänger vertikalt är ju onekligen lite meckigare att hala fram puffran ur, ett horisontellt syns dels mer, dels så är vapnet ALLTID riktat i en farlig riktning. Generellt verkar cross draw ö.h.t. blivit mindre poppis undantaget synliga vapen på väst. Sob hölster verkar inte heller jättehett längre utan ett vanligt hölster på höften verkar dominera om vi bortser från PDW aktiga vapen som inte kan bäras på höften utan att synas vid knäna.
Citera
2012-09-15, 16:20
Medlem
HRTs avatar
ja löst hängande axelhölster på amerikanarna i afghanistan
väldigt vanligt oftast brunt läder konstigt nog.

De som sitter i väst är ju riktiga plast hölster typ safariland/blackhawk som sitter i molle/strike system
Citera
2012-09-15, 16:57
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
ja löst hängande axelhölster på amerikanarna i afghanistan
väldigt vanligt oftast brunt läder konstigt nog.

De som sitter i väst är ju riktiga plast hölster typ safariland/blackhawk som sitter i molle/strike system
Är det modellen där vapnet hänger låååågt?

Jag tror att det bruna axelhölstret är lite av en trendgrej, officerare hade det i viss utsträckning under Desert war part 1 (Svartskallen hade väl ett bl.a.), bruna läderhölster har ju viss tradition i Amerikanska armén speciellt bland officerare, så om jag får spekulera så har det spridit sig uppifrån och ner.

Ren spekulation dock, men soldater är ju lite som catwalk modeller när det gäller vad som ska användas (SSG har G36, varenda svensk i afghanistan berättar att det minsan är vapnet de borde få, mängder av U-tub klipp med M4 och träffat "coola" amerikaner och M4 är ett måste, ska jag spå i framtiden så kommer nästa måste vapen vara Scar när svenne banan får träffa amerikaner med sådana) och bäras (basker ett måste, bassäkhatt ett måste, keps ett måste, hölster på benplatta ett måste, hölster på västen ett måste, brunt axelhölster ett måste?)
Citera
2012-09-16, 02:42
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Ren spekulation dock, men soldater är ju lite som catwalk modeller när det gäller vad som ska användas (SSG har G36, varenda svensk i afghanistan berättar att det minsan är vapnet de borde få, mängder av U-tub klipp med M4 och träffat "coola" amerikaner och M4 är ett måste, ska jag spå i framtiden så kommer nästa måste vapen vara Scar när svenne banan får träffa amerikaner med sådana) och bäras (basker ett måste, bassäkhatt ett måste, keps ett måste, hölster på benplatta ett måste, hölster på västen ett måste, brunt axelhölster ett måste?)

Nja, snarare är det förmodligen så att svensken vill ha G36 för att det är ett bra vapen. M4:an (och alla andra jävla AR-15 derivata) å andra sidan är ett skitvapen, men som amerikanerna har byggt upp mycket "image" kring genom sitt långa skitnödiga användande av den som egentligen baserar sig mer på att den amerikanska regeringen gillar hur Colts lobbyagenter kittlat dem i röven mer än att vapnet skulle vara särskilt vettigt.

Har knappast hört särskilt många svenskar som säger att de skulle föredra M4:an över G36 eller ens AK5. Allt för många hävdar att AR-15 derivatorna består av många och små individuella delar samt att designen är extremt känslig för skit och damm på ett sätt som AK5 inte är.

Och angående G36:an så... Tja, den skjuter UNDER vatten utan pipsprängning och eldavbrott. (säger ju ett och annat om den)

Belgare och Tyskar tillverkar helt enkelt bättre handeldvapen än vad Amerikaner gör.

Angående hölstren på soldater i fält (som tråden inte verkade handla om dock utan mer om "civilklädd" personal) så är det ofta en fråga om personlig preferens. Man vill ha det sittandes där den går snabbast och smidigast att dra men inte på bekostnad att man råkar tappa vapnet någonstans. Vart och hur på kroppen det sitter varierar från person till person, förutsatt att de ens får välja dvs. (vissa väpnade styrkor har såna aspekter med i "uniformskraven" tydligen)
Citera
2012-09-17, 00:03
Medlem
Var det såna här bruna axelhölster du såg?

http://www.usgalco.com/Holster4Heroes.htm
Citera
2012-09-17, 01:33
Medlem
HRTs avatar
Just nu är jag hemma på ledighet.
Kan inte svara på vad för typ de har mer än brunt samt lågt , sladdrigt hängande axelhölster.
Vi får ju inte ta kort men ska se om jag kan fixa ett nästa gång jag besöker Kaia, el ISAF HQ i Kabul
Citera
2012-09-17, 02:25
Medlem
HRTs avatar
hittade dessa via google
http://www.usgalco.com/Catalog/Testimonial/katrinaFromIraqCropped.jpg

http://www.usgalco.com/Catalog/Testimonial/Kabul.jpg
Citera
2012-09-17, 06:52
Medlem
Det är samma hölster som jag länkade till.

http://www.usgalco.com/HolsterPT3.asp?ProductID=3327&CatalogID=2
Citera
2012-09-21, 18:49
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
hittade dessa via google
http://www.usgalco.com/Catalog/Testimonial/katrinaFromIraqCropped.jpg

http://www.usgalco.com/Catalog/Testimonial/Kabul.jpg

Precis samma stuk som Schwarzkopf hade.

G36 är hysteriskt överskattat, överhettar och är bara en AR10 i plastkostym, ne.
Citera
2019-03-09, 01:06
Medlem
Axelhölster medger slimmare profil än höfthölster. Dock finns det inside waistband-holsters för små pickor, som är väldigt diskreta. Pancake-holsters likaså.

Det bra med axelhölster, förutom den slimma profilen (undantag finns), är att man kan gå på toa utan att behöva lägga ifrån sig pickan. Hemma har man förstås vägghölster tillhands, om man måste hala ner byxorna med höfthölster.
Citera
2019-03-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Och sedan finns också risken att andra kan se pistolen av misstag, när man äter på ett fik eller liknande, och skrämma folk i onödan. Den risken är mindre med ett hölster i bältet.
Höfthölster syns tydligt när man sitter. Visst, det är under bordshöjd. Men det är inte alltid man har bord. Och om man har bord finns det alltid någon sittandes vid sidan om eller bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in