2019-03-09, 13:01
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen
Utveckla gärna dina synpunkter.

Den här diskussionen kan aldrig bli fruktbärande.
Citera
2019-03-09, 13:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast det är ju du som har svårt att förstå lagen.

Nu är vi ju flera här som kan se att du förnekar att flera typer av våldtäkter enligt lag verkligen är våldtäkter, och du är inte den enda kvinnan i tråden som gör det. Andra har t.o.m. sagt att det krävs våld eller hot för att vara våldtäkter men ni är inte uppdaterade med svensk lag. Uppenbarligen tar ni inte våldtäkter på allvar.
Citera
2019-03-09, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är vi ju flera här som kan se att du förnekar att flera typer av våldtäkter enligt lag verkligen är våldtäkter, och du är inte den enda kvinnan i tråden som gör det. Andra har t.o.m. sagt att det krävs våld eller hot för att vara våldtäkter men ni är inte uppdaterade med svensk lag. Uppenbarligen tar ni inte våldtäkter på allvar.
Nej, detnärcdu som har svårt att läsa dig till vad som är våldtäkt enligt lag och vad som inte är det.
Citera
2019-03-09, 13:18
Medlem
Citat:
Den enda i tråden som har erkänt en våldtäkt är föga förvånande också en kvinna så frågan bör definitivt riktas till kvinnor, varför tar ni det inte på allvar?

Ipsi däremot har visserligen inte erkänt någon våldtäkt men hon förnekar att olika typer av våldtäkter är just våldtäkter och även hon bör därför svara på frågan varför det som lagen klassar som våldtäkt inte enligt henne är det.

Sedan är kvinnor också generellt sett stora förespråkare av import av våldtäktsbenägna personer, även det visar att de inte tycker våldtäkter är så farligt.

Ja, och här på FB får ju varenda man som har problem att hitta en kvinna rådet att bete sig som en våldtäktsman - av just kvinnor.

Helt sjukt att hoppa på män som faktiskt respekterar demokrati, lagar och regler.

Ett nej är visst ett ja.
Citera
2019-03-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, skulle lagtexten vara formulerad av våldtäkrsmän tänker du?

Verkar inte bättre. Det krävs väl en för att känna en.

De måste ju ha tolkat saker utifrån sin egen syn på sex och relationer. Inget ömsesidigt där inte, allt handlar om makt och tvång.

För att inte nämna alla de som gapat och skrikit i offentligheten.
Citera
2019-03-09, 14:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ändå blev det tvärt om... de saktmodiga ses inte med blida ögon, de har ingen makt, de körs konstant över av de driftiga, de gynnas inte av teknikutvecklingen heller....

Tja, om du nu skulle hålla med mig om Jesus var en saktmodig man så vill jag nog påstå att han setts på med blida ögon. Miljontals kvinnor och män har fallit på knä, gråtit floder, och dyrkat hans avbild. Om han nu sitter på gud faders högra sida, vilket jag inte tror, gläds han möjligen åt det men under alla omständigheter får man säga att hans makt existerat i tusentals år.
Citera
2019-03-09, 16:14
Medlem
Självskyddsinstruktören Lee Morrison förklarar hur hjärnan fungerar vid ett överfall :

https://www.youtube.com/watch?v=WRKL20bC5u8
Citera
2019-03-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Heheh, ja kan hålla med om att språket är tveksamt. Har lite bråttom ibland när man knappar på mobilen. Men du förstod nog ändå.

Jag tycker inte att tankarna är absurda. Jag jämförde risken med att drabbas för falska anmälningar. Risken att bli anmäld för våldtäkt om man är oskyldig är procentuellt sett liten, om man inte lever i gränslandet där man inte lyssnar på eller är uppmärksam på sin omgivning. Annars klarar de flesta sig en livstid utan falska anklagelser.

Jag försökte få fram följande: är det värt att lägga energi på att bli arg på halva befolkningen för att denna lagen existerar?
Först och främst är det absolut inte alla kvinnor som varit med och tagit fram lagen utan de har fått den i knät precis som du och andra har fått.
Jag tycker det verkar oproportionerligt att bekymra sig i så pass hög grad över denna lagstiftning i förhållande till andra lagstiftningar.

Jag har dessutom inte försvarat lagen och jag håller med om att det är absurt att det skulle klassas som våldtäkt när två människor är överens om sexuella aktiviteter. Men det är ingenting som kommer påverka oss i vardagen då folk inte har för vana att polisanmäla frivilliga aktiviteter.
Men visst, man kan absolut ägna sig åt att reta sig på lagen om man tycker det är givande.

Håller med i stort.

Vill bara tillägga att det ju är domstolarna som tolkar lagen och vad jag förstår av juridik (vilket inte så mycket är jag rädd) så får vi prejudicerande domar vad det lider.

Med det sagt, jag är långt ifrån säker på att anti-feministerna på FB tolkar lagen på samma sätt som domstolarna kommer att göra.

Sedan kom lagen till i politisk panik efter Meetoo och är kanske ett hastverk. Första vändan den var ute på remiss sa ju de flesta experter (kvinnliga som manliga) nej av olika skäl.

Jag är inte särskilt orolig och litar på att rättsväsendet kan hantera detta på ett rimligt vis. Skulle det inte bli fallet, att lagen är felkonstruerad är rättssäkerhetssynpunkt, då får jag väl lägga rösten på KD typ....

Men här på FB målas verkligen fan på väggen.
Citera
2019-03-09, 16:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Håller med i stort.

Vill bara tillägga att det ju är domstolarna som tolkar lagen och vad jag förstår av juridik (vilket inte så mycket är jag rädd) så får vi prejudicerande domar vad det lider.

Med det sagt, jag är långt ifrån säker på att anti-feministerna på FB tolkar lagen på samma sätt som domstolarna kommer att göra.

Sedan kom lagen till i politisk panik efter Meetoo och är kanske ett hastverk. Första vändan den var ute på remiss sa ju de flesta experter (kvinnliga som manliga) nej av olika skäl.

Jag är inte särskilt orolig och litar på att rättsväsendet kan hantera detta på ett rimligt vis. Skulle det inte bli fallet, att lagen är felkonstruerad är rättssäkerhetssynpunkt, då får jag väl lägga rösten på KD typ....

Men här på FB målas verkligen fan på väggen.

Skulle rättsväsendet välja att bortse från lagen när de anser att den är absurd då har vi som sagt var ett ännu större problem. Det får inte vara så att åklagare lägger ned fall där de anser att lagen får absurda konsekvenser och driver fall när de anser att den anklagade förtjänar det. Eller som i fallet Assange där man använder den för att komma åt personer som gjort helt andra saker man ogillar. Då har vi en fasciststat.
Citera
2019-03-09, 17:18
Medlem
Citat:
Skulle rättsväsendet välja att bortse från lagen när de anser att den är absurd då har vi som sagt var ett ännu större problem. Det får inte vara så att åklagare lägger ned fall där de anser att lagen får absurda konsekvenser och driver fall när de anser att den anklagade förtjänar det. Eller som i fallet Assange där man använder den för att komma åt personer som gjort helt andra saker man ogillar. Då har vi en fasciststat.

Det är ju inte vad det handlar om utan tolkningar om begreppet "samtycke".

Är du jurist??
Citera
2019-03-09, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju inte vad det handlar om utan tolkningar om begreppet "samtycke".

Är du jurist??

Lagtexten har citerats några gånger i tråden, har du läst den? I så fall kan du gärna komma med sakliga invändningar om vad som är feltolkat efter detta.
Citera
2019-03-09, 19:14
Medlem
Citat:
Lagtexten har citerats några gånger i tråden, har du läst den? I så fall kan du gärna komma med sakliga invändningar om vad som är feltolkat efter detta.

Varför är min tolkning intressant??

Jag vill nog höra juristernas tolkning av det hela. Lagråd eller vad det heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in