Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Heheh, ja kan hålla med om att språket är tveksamt. Har lite bråttom ibland när man knappar på mobilen. Men du förstod nog ändå.
Jag tycker inte att tankarna är absurda. Jag jämförde risken med att drabbas för falska anmälningar. Risken att bli anmäld för våldtäkt om man är oskyldig är procentuellt sett liten, om man inte lever i gränslandet där man inte lyssnar på eller är uppmärksam på sin omgivning. Annars klarar de flesta sig en livstid utan falska anklagelser.
Jag försökte få fram följande: är det värt att lägga energi på att bli arg på halva befolkningen för att denna lagen existerar?
Först och främst är det absolut inte alla kvinnor som varit med och tagit fram lagen utan de har fått den i knät precis som du och andra har fått.
Jag tycker det verkar oproportionerligt att bekymra sig i så pass hög grad över denna lagstiftning i förhållande till andra lagstiftningar.
Jag har dessutom inte försvarat lagen och jag håller med om att det är absurt att det skulle klassas som våldtäkt när två människor är överens om sexuella aktiviteter. Men det är ingenting som kommer påverka oss i vardagen då folk inte har för vana att polisanmäla frivilliga aktiviteter.
Men visst, man kan absolut ägna sig åt att reta sig på lagen om man tycker det är givande.
Håller med i stort.
Vill bara tillägga att det ju är domstolarna som tolkar lagen och vad jag förstår av juridik (vilket inte så mycket är jag rädd) så får vi prejudicerande domar vad det lider.
Med det sagt, jag är långt ifrån säker på att anti-feministerna på FB tolkar lagen på samma sätt som domstolarna kommer att göra.
Sedan kom lagen till i politisk panik efter Meetoo och är kanske ett hastverk. Första vändan den var ute på remiss sa ju de flesta experter (kvinnliga som manliga) nej av olika skäl.
Jag är inte särskilt orolig och litar på att rättsväsendet kan hantera detta på ett rimligt vis. Skulle det inte bli fallet, att lagen är felkonstruerad är rättssäkerhetssynpunkt, då får jag väl lägga rösten på KD typ....
Men här på FB målas verkligen fan på väggen.