Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Jag tror gåtans lösning ligger någonstans i föräldrarnas relation. Hittills kan jag bara se två motpoler: Antingen var de totalt sammansvetsade, så till den grad att de förenades i en självmordspakt. De vände sig från sina barn för att de störde H och Os relation, ilskan över detta ledde till mord. Eller så raserades deras äktenskap totalt av en eller flera anledningar. I detta haveri blir mamman suicidal och sen går det utför snabbare och snabbare. Otrohet med någon ung kvinna på jobbet för Os del?
Helt klart börjar man fundera i den banan med tanke på minnesorden om ängeln från Lund. Personliga reflektioner kring "den sista tiden förtjänade inte du". Föräldrarna kan ha haft olika anledningar till att mörda sig själva och sina barn. Det enda de var eniga om var kanske hämnden hatet, att förgöra sig själva och familjen. Två grava narcissister? Hyllningar och hat?
Det grumligt uttryckta är det grumligt tänkta. Eftersom deras motivering till mord och självmord inte går att förstå fullt ut, är det en täckmantel för primitiva, tydligare känslor, tror jag. Eniga om att dö och mörda, men motivet, det var för skämmigt att uttrycka.