2019-03-08, 21:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tydligen ganska vanligt men så ser världen ut som den gör också för många döttrar och söner. Du kan fortsätta sova vidare. Är det något som tystas ned i samhället, any where, så är det incest.
Jag vet. En unge i varje klass, eller är det två nu, som är utsatt för incest. Det är en av trettio. Men detta är en helt annan diskussion. Jag känner flera ungdomar som blivit utsatta som barn. Fan vet hur många som man INTE känner till. Men vi vet inte vad som hänt i Bjärredfamiljen, och jag tycker det är helfel att sprida incestrykten i detta ärende när man inte vet något alls. Faktiskt.
Citera
2019-03-08, 21:07
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Därför att jag inte VILL att det ska vara så. Det är för obehagligt. För vidrigt. Jag vet vad som finns därute, men jag vill inte att det ska finnas. Så... så länge jag inte får bevis för att O bedrivit någor sådant så väljer att blunda.

Låt mig säga såhär att hade polisen hittat bevis för incest har jag mycket, mycket svårt att tro att pressträffen hade sett ut som den gjorde.

Då tror jag att det hade varit tunga brunnslocket på.

Att barnen inte fick den omsorg de behövde den sista tiden tror jag tyvärr är en sorglig möjlighet men jag hoppas liksom du att det stannade där.
Citera
2019-03-08, 21:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Låt mig säga såhär att hade polisen hittat bevis för incest har jag mycket, mycket svårt att tro att pressträffen hade sett ut som den gjorde.

Att barnen inte fick den omsorg de behövde den sista tiden tror jag tyvärr är en sorglig möjlighet men jag hoppas liksom du att det stannade där.
Jag tror att de fick ALL omsorg och mer därtill. Faktiskt.
Citera
2019-03-08, 21:16
Medlem
Eftersom det var jag som drog igång pedofil-teorin den här gången så vill jag påpeka att det är just en hypotes. Har inte hört nån här inne påstå sig veta att O var pedofil så snacket om förtal köper jag inte.

Tills dess att annat framkommer, tex att Polisen går ut med att där fanns INGA spår av incest, så kommer det att vara en av många teorier, like it or not.
Citera
2019-03-08, 21:21
Medlem
Citat:

Ja. Fantastiskt. Att man måste tyvärr anta - att om incest hade varit inblandad - att polisen hade tigit. Så kan vi anta - i och med att polisen inte vill vilseleda allmänheten - att det inte var incest - annars hade polisen inte kunnat säga att det var ME diagnosen. Helt underbart hur samhället hantera dessa problem.
Citera
2019-03-08, 21:37
Medlem
Citat:
Det är även min upplevelse men tydligen var det djupt intellektuellt ohederligt av mig att påpeka detta.

Jag vill inte påstå att inte barnens situation var djupt beklaglig men jag kan inte med bästa vilja i världen se att det skall ha varit värre för dessa föräldrarna än många andra.

Jag hade sådana funderingar på grund av det där hysteriska minnesordet på LinkedIn alldeles efter (inte professorns utan någon yngre kvinnlig kollega, den numera berömda "ängeln i Lund"-texten). Jag tycker även att den text Oskar valt att ha som sidfot på sin hemsida är ganska besynnerlig.

Men det vore i så fall mer troligt att han mördade bara de andra tre, inte sig själv. Och varför skulle Hanna ha deltagit i planeringen?

Att deras relation inte var rosenskimrande får man nog anta dock.

Jag tänkte något i stil med att H blev deprimerad av flickornas sjukdom och att hon kände sig ensam i det pga dålig relation till O som höll på med självförverkligande karriär och inte saktade ner så mycket som hon kanske tyckte var rimligt. Hennes dåliga mående blev, omedvetet, ett sätt att få uppmärksamhet från O. Då kunde de få tillbaka en gemenskap i sitt lidande över hur livet blivit pga döttrarna. Men jag bara spånar ganska planlöst. 😊 Den där bilden av en mysfamilj som är "tighta" och spelar brädspel och gör allt för varandra är jag dock säker på inte stämmer helt överens med verkligheten...
Citera
2019-03-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Är Du pianolärarinnan nu?
Jag var Moas lärare
Citera
2019-03-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Den frågan borde du ställt till Oskar men det är försent. Två barn i en och samma familj får samma diagnos ungefär i samma ålder och spärras i huset. Tycker du det tillhör vanligheterna?
Vill bara förtydliga att de var VERKLIGEN INTE inspärrade!Så tråkigt Missan när du bara strör salt i såren med dina antaganden!
Citera
2019-03-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vill bara förtydliga att de var VERKLIGEN INTE inspärrade!Så tråkigt Missan när du bara strör salt i såren med dina antaganden!
Moa älskade sin skola. Hon fick inte gå dit
Citera
2019-03-08, 22:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Moa älskade sin skola. Hon fick inte gå dit

Varför fick hon inte gå dit?
Citera
2019-03-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Det vore jo skönt att få bekräftat att A och M fritt fick lämna hemmet för att omgås med kompisar utanför skoltiden när de var friska och i den mån det var möjligt när de inte gick mer i skolan. Särskild med tanke på att du skev att huvudproblemet var vistelsen i skolmiljön och inte så mycket mer (alltså att det fanns perioder där barnen hade det ganska bra också). Då bör man jo kunna anta att besök hos kompisar ibland skulle vara möjligt. Också med tanke att en 2 veckors Ölandsresan i augusti gick bra.

Att man organiserade någon som kom hem en gång i veckan för att säkerställa att flickorna kunde träffa i alla fall en annan yngre person talar inte riktig för det. Men du nämnde en fest där A dansade (hösten 2017 om jag minns rätt). Så viss kontakt med jämnåriga utanför familjen (?) bör då jo ha funnits. Men det är skillnad att få lov att någon kommer hem och att lämna hemmet utan föräldrar.
Citera
2019-03-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det vore jo skönt att få bekräftat att A och M fritt fick lämna hemmet för att omgås med kompisar utanför skoltiden när de var friska och i den mån det var möjligt när de inte gick mer i skolan. Särskild med tanke på att du skev att huvudproblemet var vistelsen i skolmiljön och inte så mycket mer (alltså att det fanns perioder där barnen hade det ganska bra också). Då bör man jo kunna anta att besök hos kompisar ibland skulle vara möjligt. Också med tanke att en 2 veckors Ölandsresan i augusti gick bra.

Att man organiserade någon som kom hem en gång i veckan för att säkerställa att flickorna kunde träffa i alla fall en annan yngre person talar inte riktig för det. Men du nämnde en fest där A dansade (hösten 2017 om jag minns rätt). Så viss kontakt med jämnåriga utanför familjen (?) bör då jo ha funnits. Men det är skillnad att få lov att någon kommer hem och att lämna hemmet utan föräldrar.

Absolut töserna var fria att göra vad de ville och orkade med.Och om ni inte tror på mig så utryckte ju även rektorn att hon såg två glada pigga tjejer med tillägg att de var sjuka ibland i någon intervju precis när när allt hänt.Jag vet att A hade någon kompis längre ner på gatan som även hon besökte ibland.Så nej hemundervisningen var absolut inte för att isolera el spärra in någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in