2019-03-06, 00:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du läste väl det Liqor skrev alldeles nyss här ovan, som också innehåller en länk till det Rewiew skrev i juni 2018? Mycket intressant.

Jag faktiskt förutsätter att polisen tar en ny titt på den här ytterst tragiska mordhistorien och rätar ut de frågetecken som finns i fallet.

Därför ser jag också fram emot en FUP som jag hoppas lämnas ut. Jag bryr mig inte vad folk som lämnat vittnesmål heter, men jag vill gärna veta vad de har sagt. Så mycket som möjligt.

Jag tror knappast, att dom du kallar polisen, tar en titt ånyo på ärendet. Dom tittade inte vid första anblicken - dom läste blott vad O hade skrivit.
Vetgiriga journalister däremot.....
Citera
2019-03-06, 00:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tankar…
Jag tänker på beskedet från skolan som skulle rätta till sin ekonomi genom indragning till barn i behov av extra stöd.
Vill minnas att skolan hade kontaktat föräldrarna före årsskiftet men fått svar att makarna önskade flytta mötet till början av 2018.
Tänker att om mötet hade hållits som skolan föreslog kanske hade makarna fått ett klart besked om indragningarna.
Det kanske hade visat sig att As hemundervisning inte alls var i fara.
Istället målade någon av föräldrarna fan på väggen och handlade efter det.

Sen tänker jag på resan till Öland där H inte deltog:
Tänker att det hade börjat knaka ordentligt mellan makarna redan då.
Enligt en postare hade H besökt prästen under hösten - kanske för att diskutera och få råd inför en skilsmässa.
Det kanske också fanns olika åsikter om döttrarnas hemundervisning/diagnos. Olika syn på deras mående och orsakerna till det. Kanske blev döttrarna spelbrickor mellan olika viljor?
Att döttrarna inte skulle ha märkt något är nog önsketänkande. Hur mådde dessa unga flickor?

Sedan uttalandet om att detta skulle vara gemensamt planerat:
Det kanske fanns dokument där makarna diskuterat sina åsikter om skilsmässa - som en av makarna lagt fram efter de brutala morden.
Minns också Rewiews föreslag att ett dokument kunde ha skrivits som bilaga till ansökan till behandling på tex Stora Sköndal.
Se inlägg av Rewiews:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Nu har vi kommit till den smärtgräns då ingen av oss orkar längre. P.g.a våra döttrars sjukdomssituation upplever vi oss inte längre ha någon livskvalitet, och vi kan ej heller se någon framtid. Därför har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget och pröva denna metod."

Texten "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening." kan ha funnits med i detta dokument. Och detta dokument borde vara undertecknat av båda föräldrarna.

Sen har vi de ökade intäkterna 2017 i Os företag. Var det ett sätt att skydda pengarna åt sig själv vid en eventuell skilsmässa?
Om nu företaget var Os enskilda egendom - var det nödvändigt att specifikt nämna att det skulle ärvas av systern L i testamentet? Var inte datumet skrivet med blyerts?

Det kanske blev för mycket förändringar för O med både stundande skilsmässa och indragen hemundervisning för en eller båda döttrarna. Det tänkte han inte tolerera. Det kokade över helt enkelt?
Tankar…

...att få komma till Stora Sköndal är planerat sedan i höstas...
Citera
2019-03-06, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tankar…
Jag tänker på beskedet från skolan som skulle rätta till sin ekonomi genom indragning till barn i behov av extra stöd.
Vill minnas att skolan hade kontaktat föräldrarna före årsskiftet men fått svar att makarna önskade flytta mötet till början av 2018.
Tänker att om mötet hade hållits som skolan föreslog kanske hade makarna fått ett klart besked om indragningarna.
Det kanske hade visat sig att As hemundervisning inte alls var i fara.
Istället målade någon av föräldrarna fan på väggen och handlade efter det.

Sen tänker jag på resan till Öland där H inte deltog:
Tänker att det hade börjat knaka ordentligt mellan makarna redan då.
Enligt en postare hade H besökt prästen under hösten - kanske för att diskutera och få råd inför en skilsmässa.
Det kanske också fanns olika åsikter om döttrarnas hemundervisning/diagnos. Olika syn på deras mående och orsakerna till det. Kanske blev döttrarna spelbrickor mellan olika viljor?
Att döttrarna inte skulle ha märkt något är nog önsketänkande. Hur mådde dessa unga flickor?

Sedan uttalandet om att detta skulle vara gemensamt planerat:
Det kanske fanns dokument där makarna diskuterat sina åsikter om skilsmässa - som en av makarna lagt fram efter de brutala morden.
Minns också Rewiews föreslag att ett dokument kunde ha skrivits som bilaga till ansökan till behandling på tex Stora Sköndal.
Se inlägg av Rewiews:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Nu har vi kommit till den smärtgräns då ingen av oss orkar längre. P.g.a våra döttrars sjukdomssituation upplever vi oss inte längre ha någon livskvalitet, och vi kan ej heller se någon framtid. Därför har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget och pröva denna metod."

Texten "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening." kan ha funnits med i detta dokument. Och detta dokument borde vara undertecknat av båda föräldrarna.

Sen har vi de ökade intäkterna 2017 i Os företag. Var det ett sätt att skydda pengarna åt sig själv vid en eventuell skilsmässa?
Om nu företaget var Os enskilda egendom - var det nödvändigt att specifikt nämna att det skulle ärvas av systern L i testamentet? Var inte datumet skrivet med blyerts?

Det kanske blev för mycket förändringar för O med både stundande skilsmässa och indragen hemundervisning för en eller båda döttrarna. Det tänkte han inte tolerera. Det kokade över helt enkelt?
Tankar…

Intressant. Angående skolan så har jag nog också tänkt att det dåliga besked innan jul kan hänga ihop med neddragningen eller att A eventuellt skulle börja i skolan igen. Men så kan det vara ett påhitt (med det dåliga besked innan jul) eller något helt annat. Men om man då flyttade möte, så kan det jo vara så att man redan hade bestämd sig för av avsluta allt - helt oavhängig vad som hade kommit fram vid mötet. Man hade ingen interesse mer att diskutera detta. Man hade ingen interesse mer att kämpa för något - om det hade behövds. Beslutet var nog fattat - av någon - annars är det svårt att förklara varför man inte vill möte upp och diskutera. Frågan är vem som var det som kommunicerade med skolan och om den andra föräldarn var insatt i den kommunikationen.

Med Öland har jag också tänkt mycket, men det finns så många olika förklaringsmöjligheter. Så länge man inte vet är det svårt. O försökte att avlasta H, som det påstås. H orkade inte, vill inte vara med. Man delade på sig på semestern - brukar göra det, inget ovanligt. H vill med, men får inte. H stannar hemma i protest, därför att hon tycker det är fel att åka med flickorna (det påstås att H inte vill att flickorna åka). Hade hon överdriven rädsla eller litade hon inte på O. Absolut inget ovanligt att en förälder gör något under semestern utan den andra, märkligt är att H inte vill det (om det nu var så).
Citera
2019-03-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag är oerhört tacksam till er som tagit er tiden att be om förundersökningen och planerar att hämta ut det material som görs tillgängligt.

Jag hoppas att det rätas ut några frågetecken även om man aldrig kan veta vad som försiggår i en människas inre (eller två människors).

På något sätt känns det redan som alla diskussioner här och olika sätt att se på saken har hjälpt i alla fall mig att hitta någon slags reda i oredan. Många kloka tankar och en del ganska tokiga. Tror nästan att jag fått ut något från varenda av de återkommande skribenterna.

Visst finns det något snaskigt i att älta detta men jag ser också hos de allra flesta faktiskt en omtanke och genuin vilja att begripa.

I lördags satt jag på tåget nära en hemlös man som luktade illa och pratade med sig själv och då kom jag att tänka på hur olika det kan vara. Hur han liksom klamrar sig fast vid livet medan de här föräldrarna som verkade ha så mycket inte stod ut mer.

Som polisen sade, ungefär, det gäller att kunna uppskatta också det lilla.
Vilket fint inlägg av dig. Många kloka ord i din text.
Hoppas också att de flesta har en omtanke och vilja att begripa.
Citera
2019-03-06, 08:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag hoppas ju du har rätt. Obehagligt om det skulle vara så att polisen skulle vara såpass pressad att man tar the easy way out. Hoppas inte det är så men känner inte full tilltro till att deras slutsatser är grundade på ett extremt gediget bevismaterial man vändit och vridit på tills det är helt genomarbetat.

Polisen skulle ha valt ett annat fall att "mörka" sanningen i, det finns inget att vinna i det här fallet, inget politiskt eller om man nu vill vara så krass inget karriärsmässigt att få vinst på för någon skrupelfri, typ Van der Kwast i Quick-fallet.

Fallet är enbart tragiskt och det gör att jag tror att polisen ansträngde sig till det yttersta med att få klarhet i vad som verkligen hände där i villan i Bjärred.
Citera
2019-03-06, 08:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Polisen skulle ha valt ett annat fall att "mörka" sanningen i, det finns inget att vinna i det här fallet, inget politiskt eller om man nu vill vara så krass inget karriärsmässigt att få vinst på för någon skrupelfri, typ Van der Kwast i Quick-fallet.

Fallet är enbart tragiskt och det gör att jag tror att polisen ansträngde sig till det yttersta med att få klarhet i vad som verkligen hände där i villan i Bjärred.
Håller sååå med dig. Finns inget att vinna med att mörka eller slarva. Allt är vad man tidigt trodde. Man var bara tvungen att leda det i bevis. Och det har man gjort.
Citera
2019-03-06, 09:38
Medlem
Citat:
Jag är oerhört tacksam till er som tagit er tiden att be om förundersökningen och planerar att hämta ut det material som görs tillgängligt.

Jag hoppas att det rätas ut några frågetecken även om man aldrig kan veta vad som försiggår i en människas inre (eller två människors).

På något sätt känns det redan som alla diskussioner här och olika sätt att se på saken har hjälpt i alla fall mig att hitta någon slags reda i oredan. Många kloka tankar och en del ganska tokiga. Tror nästan att jag fått ut något från varenda av de återkommande skribenterna.

Visst finns det något snaskigt i att älta detta men jag ser också hos de allra flesta faktiskt en omtanke och genuin vilja att begripa.

I lördags satt jag på tåget nära en hemlös man som luktade illa och pratade med sig själv och då kom jag att tänka på hur olika det kan vara. Hur han liksom klamrar sig fast vid livet medan de här föräldrarna som verkade ha så mycket inte stod ut mer.

Så känner jag också - fint skrivet!

Jag har upplevt fallet och tråden som fängslande på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Både de döda familjemedlemmarna och tråddeltagarna är undflyende karaktärer som på samma gång lämnar starka avtryck. Familjen framträder dels genom de spår i världen/utredningen/nätet de lämnat efter sig, dels genom de spår som helt saknas. Alla skribenter här är också tydliga karaktärer och samtidigt helt okända/anonyma. Ibland känner jag att jag verkligen skulle vilja veta vilka alla ni är, bilda en sluten facebook-sida eller till och med ses i verkliga livet. 😊 Så indragen är jag i de här diskussionerna.

Jag hoppas att det kommer fram lite mer detaljer i vad som gjorde föräldrarnas framtidssyn så nattsvart, så att man kan börja försonas med det faktum att detta osannolika hände.
Citera
2019-03-06, 10:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Jag har upplevt fallet och tråden som fängslande på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Både de döda familjemedlemmarna och tråddeltagarna är undflyende karaktärer som på samma gång lämnar starka avtryck. Familjen framträder dels genom de spår i världen/utredningen/nätet de lämnat efter sig, dels genom de spår som helt saknas. Alla skribenter här är också tydliga karaktärer och samtidigt helt okända/anonyma. Ibland känner jag att jag verkligen skulle vilja veta vilka alla ni är, bilda en sluten facebook-sida eller till och med ses i verkliga livet. 😊 Så indragen är jag i de här diskussionerna.

Jag hoppas att det kommer fram lite mer detaljer i vad som gjorde föräldrarnas framtidssyn så nattsvart, så att man kan börja försonas med det faktum att detta osannolika hände.
Du är inte ensam, en annan användare här har nämnt exakt samma sak till mig :-). Det känns lite som om denna vecka är nåt sorts antiklimax i och med att ACA sa att vi skulle få något sorts beslut.
Citera
2019-03-06, 11:18
Medlem
Citat:

Tack, väldigt fint formulerat.

Att jag blev fast i den här tråden är en gåta. Helt plötsligt mycket fritid och möts av en historia som kan chocka vem som helst. Måste säga att jag lärt mig mycket av tråddeltagare om hur människor tänker. Blivit förvånad. Diskussionen om tragedin i Bjärred försvann och vi diskuterarar varandra.

Ja, några till förklaringar om planeringen måste jag få för att inte bli gråhårigare. Får hoppas att den här utredningen är den 10:e som Malmös chefsåklagare sa att polisen brukade få göra om. För inte kan väl två människor ”planera” livet ur sina barn?

Med tanke på ditt nick och som du säger, hur olika människor kan tänka, så är vi alla lika; https://pin.it/o3futtjlcilczd
Citera
2019-03-06, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Haha! Jag hade en dröm häromdagen.
Vi hade, hur ska vi kalla det? Konvent.
Det var som en maskerad: välbekanta avatarer passerade revy långsamt och allvarsamt med nyfikenhet och distans.
Stämningen var laddad men korrekt. Bara en höll för sig själv.
Han satt stilla men hans huvud roterade runt och blottade nya ansikten hela tiden. Och alla dessa ansikten hade samma stickiga ögon, där fanns ondska, ilska och hat.
Jag väcktes ur min dröm ganska abrupt av att flygplanet började förbereda sig för landning.

Gullan, hälsa nevön :-)

Spännande, det är precis sådana drömmar som patienter som inte förmår att se hela människor brukar återberätta. De splittar upp människor i goda-onda, svart-vitt, hatiska-kärleksfyllda — nyanserna försvinner, förflyktigas. Ofta förmår de även att bara se på sig själva på samma sätt, ömsom uteslutande goda, ömsom uteslutande onda.

Kan det ha varit i den primitiva positionen som makarna befann sig i? När de nu inte lyckades lösa sina problem så blev allting istället nattsvart? De kunde inte se alla goda saker som de trots allt hade gjort för sina barn. De lyckades inte se de små glädjeämnen som livet trots allt erbjöd, för såväl dem själva som för deras flickor. De lyckades till slut att varken se på sig själva eller på sina flickor med kärlek. Då återstod bara hat — mot sig själva, mot sina barn, mot livet. Inte likgiltighet eller total uppgivenhet, för då hade de bara resignerat, fallit och blivit upplockade av samhället. Nej, känslan av förakt var absolut.

Och där, just den hösten, uppfattades det paranoid-schizioda beslutet av makarna — att förinta hela sin familj — som något gott och riktigt.
Citera
2019-03-06, 12:07
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Spännande, det är precis sådana drömmar som patienter som inte förmår att se hela människor brukar återberätta. De splittar upp människor i goda-onda, svart-vitt, hatiska-kärleksfyllda — nyanserna försvinner, förflyktigas. Ofta förmår de även att bara se på sig själva på samma sätt, ömsom uteslutande goda, ömsom uteslutande onda.

Kan det ha varit i den primitiva positionen som makarna befann sig i? När de nu inte lyckades lösa sina problem så blev allting istället nattsvart? De kunde inte se alla goda saker som de trots allt hade gjort för sina barn. De lyckades inte se de små glädjeämnen som livet trots allt erbjöd, för såväl dem själva som för deras flickor. De lyckades till slut att varken se på sig själva eller på sina flickor med kärlek. Då återstod bara hat — mot sig själva, mot sina barn, mot livet. Inte likgiltighet eller total uppgivenhet, för då hade de bara resignerat, fallit och blivit upplockade av samhället. Nej, känslan av förakt var absolut.

Och där, just den hösten, uppfattades det paranoid-schizioda beslutet av makarna — att förinta hela sin familj — som något gott och riktigt.
Det känns som om det var allt eller inget, för de två makarna. De hade inte förmåga att se till det lilla och försöka vara nöjd med det. Frågan är vad de jagade för byte i livet som de inte förmådde fälla. Eller hade de gjort upp en snitslad bana fram till pensionen, men barnens sjukdomar satte krokben för dessa planer? Jag kommer nog aldrig begripa vilka krafter som behövs för att ta livet av sina barn. Sina barn älskar man mer än livet självt. Att ta livet av sig för att det är nattsvart, det är en sak. Men att ta livet av det bästa man har - hur fan tänker man då? Hur lyckas man slå ut empatin ur hjärnan till den milda grad att man med handkraft lyckas kväva/strypa sina barn?
Citera
2019-03-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Jag är också nyfiken på vilka vi är som är här. Om några av oss hade vågat avslöja sig så hade man bildat nån sluten grupp på fb. Men vi vågar inte för vi litar inte helt på att den andre inte är helt galen el ej. Jag märker det finns många intressanta karaktärer här. Och många är vettiga. Vi är fascinerade över -hur sjukt det än låter- hur det kunde gå som det gick. Jag tänker ofta på Moa vilken klass hon skulle ha börjat el vilket yrke hon skulle ha valt. Hon är så levande i mitt huvud när jag tänker på henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in