2019-03-07, 22:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vad tror du om att gå in och titta på ditt inlägg från kl 09:18 idag?
Där finner du en formulering enl följande: "..även om inget är omöjligt."
Det där syftar på att du anser att det inte är omöjligt att en viss kriminaltekniker (TM) kan ha manipulerat eller undanhållit bevis för att på så vis hjälpa en bekant (SD).

OffT: Så bara ge dig nu, 'notknapparen'! Du postar en massa inlägg per dag. Det står dig förstås helt fritt och jag försöker inte på minsta vis hindra dig, men det vore bra om du läste igenom vad du tänker posta innan du trycker på "Skicka svar"-knappen. På så vis slipper du behöva använda en sån här =>

Jag vet exakt vad jag har skrivit.
Inget är omöjligt, men det var ju inte min poäng.

Min poäng var ju att jag inte trodde att TM hade manipulerat några bevis.

Jag vet ju inte ens om denna person varit i närheten av detta fall. Jag kan ju inte sitta här och säga att något ligger till på varken det ena eller andra sättet. Eller hur? Jag kan bara spekulera utifrån den världsbild jag har, att folk för det mesta är rättskaffens, för det mesta vill göra sitt bästa och är rädda om sitt anseende. Jag utgår från att man inte vill riskera sin karriär för en person som kanske knappt är en kompis. Vi vet ju inte alls hur nära vänner de är.

Vad du tycker att jag ska skämmas för, det får stå för dig.
Citera
2019-03-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
I den här veckans avsnitt av Hasse Aros podd hade han en presstalesperson från polisen med i programmet och pratade om ett annat fall. När det pratade om dna-bevisning sa pressisen: "vi har ju ett annat mordfall här i örebro där de har en relation" Jag tror att han syftade på det här fallet och sa sen att just pga av deras relation så betydde inte dna-bevisningen så mycket.
Alltså finns MGM:s dna på BO.

Frågan är vad de hittat och var det satt. KSP skrev nyligen om vikten av kringbevisning också.
Det blir ju inte lätt att få fram om de verkligen haft en relation på senare tid.
Jag skulle vilja ha mer av KSP och Moralensväktare här i tråden. Intressant är att MV så sent som i februari trodde på en lösning och fällande dom.
Citera
2019-03-07, 22:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det verkar som om polisen inte åker på larm om inte fler oberoende larmsamtal kommer in. Särskilt om inringaren anger händelse som borde ha uppmärksammats av fler. Så flera telefoner och en brevförsändelse eller två kan kanske göra skillnad.

Sen verkar det ju tveksamt i det här fallet om någon hade tittat bakom planket även om Springare uttryckligen hade beordrat det. Sånt måste ju i just detta specifika fallet kunna ske spontant, och i värsta fall flera gånger av oberoende konstaplar av olika lönegrad. Men efter något halvdygn eller så så faller det ju ofelbart på spaningsledaren bord.

Springare gick ju i efterhand ut och sa att nån borde ha tittat. Men det betyder ju att han inte stått framför en satellitkarta med sin avdelning och frågat om någon tittat eller beordrat någon att titta. Och sedan följt upp.

Man kan ju hänvisa till att de nog hade fullt upp med att leta efter LW vid liv men efter något dygn eller ett och ett halvt så borde ju saken aktualiserats.

I stället fick allmänheten i form av två stackars ynglingar, möjl skolkamrater till LW:s barn, fungera som dragglod, som det verkar.

Och vid pass då lär det inte ha saknats dna på kroppen, bara mänskligt dna.

Lyckligtvis gick det att döma mördare även långt innan det fanns dna.

Jag håller helt med dig i att poliserna på plats borde ha sett sig omkring ordentligt i närområdet. Men jag tycker att en spaningsledare bör se till att eventuella hål täpps till genom att höra sig för hur och var personal på plats letat, om denne inte själv delegerat ett sådant arbete. Men om jag inte minns fel så var Springare på semester. Så kanske det vid detta tillfälle var någon annan som hade detta ansvar.
Citera
2019-03-07, 22:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Frågan är vad de hittat och var det satt. KSP skrev nyligen om vikten av kringbevisning också.
Det blir ju inte lätt att få fram om de verkligen haft en relation på senare tid.
Jag skulle vilja ha mer av KSP och Moralensväktare här i tråden. Intressant är att MV så sent som i februari trodde på en lösning och fällande dom.

Och frågan är: Har SD ändrat sig i förhören under tidens gång, rörande detta?
Citera
2019-03-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Eller så här hon blivit riktigt förbannad på "någon" som hon avböjt att möta upp på kvällen men som nu ändå står och hänger på gården och bevakar henne genom fönstret. När hon irriterad öppnar dörren för att konfrontera personen lägger den benen på ryggen och hon följer efter. Hon vågar följa efter just för att hon känner honom och går längre bort än vad hon tänkt just för att hon vill säga honom några väl valda sanningens ord.

Lade han benen på ryggen eller krävde han att de skulle pratas vid och de gick relativt lugnt nedåt en bit? Tänker på vittnet och "en man och kvinna i samtal".
Senast redigerad av VigosRos 2019-03-07 kl. 22:50.
Citera
2019-03-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Eller så här hon blivit riktigt förbannad på "någon" som hon avböjt att möta upp på kvällen men som nu ändå står och hänger på gården och bevakar henne genom fönstret. När hon irriterad öppnar dörren för att konfrontera personen lägger den benen på ryggen och hon följer efter. Hon vågar följa efter just för att hon känner honom och går längre bort än vad hon tänkt just för att hon vill säga honom några väl valda sanningens ord.

Ja, troligen. Bristande respekt är kränkande ... tror hon blev minst sagt irriterad.
Citera
2019-03-07, 22:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Och frågan är: Har SD ändrat sig i förhören under tidens gång, rörande detta?
Ingen aning. Det fanns väl tidigare en del skvaller här i tråden om att SD skulle ha undanhållit något för polisen, eller rentav ljugit. Men sedan visade det sig att det bara var trådsanningar. Jag har i varje fall inte sett några trovärdiga eller bekräftade uppgifter om att SD skulle ha ljugit eller undanhållit någonting för polisen.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-07 kl. 22:54.
Citera
2019-03-07, 22:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag håller helt med dig i att poliserna på plats borde ha sett sig omkring ordentligt i närområdet. Men jag tycker att en spaningsledare bör se till att eventuella hål täpps till genom att höra sig för hur och var personal på plats letat, om denne inte själv delegerat ett sådant arbete. Men om jag inte minns fel så var Springare på semester. Så kanske det vid detta tillfälle var någon annan som hade detta ansvar.

Det måste ju kunna vara en kompetent vikarie. Med en checklista att bocka av på på skrivbordslampan.

Örebro är en stor stad. Många grova brott. Måste finnas kompetens.

Nånstans är det liksom sid. 3 i polishandledningen, efter rikspolischefens förord.

Har inte ”mordbibeln” nått Örebro? Utsätts inget hederligt folk för grova våldsbrott i Ö-bro?

Jag föreslår att man hädanefter arbetar för att prioritera regeln att inte låta allmänheten påträffa liket efter en trebarnsmor i ett bostadsområde på enda platsen utomhus i hemmets omedelbara närhet där en kropp kunnat dumpas någorlunda skyld.

Tillägg:
en odödlig klassiker i ny tappning:

Hundföraren till den örebroiske polismannen:
— Min likhund har ingen nos.
— Nämen, vad säger du. Men hur luktar den?
— Förfärligt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-07 kl. 23:32.
Citera
2019-03-07, 23:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såg att du skrev redan i fjol om den här TM. Det kanske är det här inlägget ni diskuterar:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-07 kl. 23:15.
Citera
2019-03-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget är omöjligt, men det var ju inte min poäng.

Min poäng var ju att jag inte trodde att TM hade manipulerat några bevis.

Jag vet ju inte ens om denna person varit i närheten av detta fall. Jag kan ju inte sitta här och säga att något ligger till på varken det ena eller andra sättet. Eller hur? Jag kan bara spekulera utifrån den världsbild jag har, att folk för det mesta är rättskaffens, för det mesta vill göra sitt bästa och är rädda om sitt anseende. Jag utgår från att man inte vill riskera sin karriär för en person som kanske knappt är en kompis. Vi vet ju inte alls hur nära vänner de är.

Vad du tycker att jag ska skämmas för, det får stå för dig.
(min fetning)
Får stå för mig?!
Läser du ens vad jag skriver?
Det jag skrev var att om du bättre läste igenom dina alster innan du postar, så skulle du slippa behöva skämmas. Så skrev jag. Kolla!

OnT: Men du måste väl förstå att om du ger dig ut i resonemang kring nyckelpersoner inom en mordutredning, du då bör vara extra försiktig med hur du formulerar dig? Eller gör du inte det?

Jag har inte skrivit att du hävdat att en viss kriminaltekniker skulle ha manipulerat bevis.
Jag har påtalat att du formulerat dig vårdslöst.
Citera
2019-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du saknar MV:s närvaro här i tråden?
Med tanke på det jag fetat i ditt inlägg, tror du inte att MV:s frånvaro kan hänga ihop med att h*n får det allt motigare att hävda tro på en lösning av detta mord?

Det är inte bara åkl Åda Hiding som har motlut, även kontot MV kan ha typ vallat fel. Inget bra glid längre, för att prata vasaloppiska..
Citera
2019-03-08, 01:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
I den här veckans avsnitt av Hasse Aros podd hade han en presstalesperson från polisen med i programmet och pratade om ett annat fall. När det pratade om dna-bevisning sa pressisen: "vi har ju ett annat mordfall här i örebro där de har en relation" Jag tror att han syftade på det här fallet och sa sen att just pga av deras relation så betydde inte dna-bevisningen så mycket.
Alltså finns MGM:s dna på BO.

Så då vet vi att kontaktförbudet från HD inte respekterades.
Vet vi att de fortfarande hade en relation eller är det bara SD som påstår det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in