2019-03-07, 16:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du skojar lite med mig, men de har angett ”missnöjet” själva. Av det vi fick veta. Men det kan vara en omskrivning av ett barmhärtighetsmotiv som de inte lyckades sätta rätt ord på, som i sin tur var en etc.

Nu är ju på ett plan de här individerna s.a.s. fullt tillräkneliga och tillförlitliga i så gott som alla andra avseenden, så man får ju betro dem med ett mått av funktionellt förstånd. Eller, det lönar sig inte att lämna vägen för långt kanske. Och de anser nog att de tagit rätt beslut i alla händelser. Får man hoppas.

Men att tala om att ingen av dem kommer leva riktiga liv låter mer som självmord i mina öron. Det finns ingen indikation så att de till varje pris behövde rädda flickorna från akut smärta eller förtvivlan.
Jag blir så jäkla arg på dessa föräldrar. De visade ett sånt otroligt förakt för livet. Förakt för människor som kämpar mot sina barns sjukdomar, förakt för människor som trots dålig ekonomi ändå lyckas ge sina barn en trygg barndom. Förakt för andra människor som slåss för sin överlevnad med en livskraft som många skulle avundas. Pengar ger inte lycka, men det kan ge en trygghet. Denna trygghet hade O och H. Det enda de behövde göra var att ge barnen lite tid att bli friska. Några år. Men det hade dom inte lust till. Det enda tjejerna behövde var två föräldrar som var trygga i sig själva och trygga i sin familj. Det enda O och H behövde göra, var att visa flickorna att "vad som än händer så finns vi här". Undrar vad som gick fel i tankarna hos dessa två.
Citera
2019-03-07, 16:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Har någon kunnat hämta ut FUP:en eller fått besked om att den är skickad ännu?

Jag har själv inte ansökt om den men kan absolut bidra med en slant om någon tar sig besväret att ladda upp den digitalt.
Inte fått den än. ACA skulle se till att få den skickad till mig. Hon bad att få min adress. Så vi får se när den kommer. Jag hoppas på imorgon. Men som sagt - den kan ju dröja
Citera
2019-03-07, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tror ja lutar åt uttrycket "Caesars hustru får inte ens misstänkas”, hellre än något annat.
Det hände sig vid den tiden att Caesars hade varit otrogen bla bla...
Kanske ville H skilja sig ändå - som vissa spekulerat kring. Kunde O varit otrogen ? Hade han ens någon sexuell drift ? Om ändå - blev han påkommen ? Då; kanske då, exploderade han i en slutgiltig familjeutrotning. Bara sådär, helt enkelt - utan känslopjunk - om du förstår hur jag menar.

Btw: Hur ska polisen kunna bringa någon klarhet i misstankegraden vad gäller H. Vad hon gjort, vad hon menat. Ärendet verkar snart avslutas utan att någon verifikation på vad dom initiala misstankarna har lett till.
Tre mördade och ett självmord - dock.

Tack, det förklarar en del. Vi som tagit intryck av upplysningstiden och 1900-talets utveckling får ofta en lite mer vetenskaplig ansats än vad du har som grundar din evidensbas på 2000-åriga inavlade kejsardömen. Inte för att vetenskapen är utan sina fel och brister, utan för att den vida överstiger vidskeplighet och känslopjunk.

Om man räknar bort dina känslodrivna trådsanningar, så fick vi den 19 januari 2018 reda på att två föräldrar bestämde sig för att avsluta sin familjs liv pga flickornas sjukdomar. Den 11 december 2019 verifierade man detta med den vederhäftiga bevisningen som man samlat ihop och berättade dessutom att flickorna hade ME och att båda föräldrarna var misstänkta för mord.

Det finns ingen officiell uppgift utanför tråden som kan belägga uppgiften om tre mord och ett självmord, så du bör ta denna med en rejäl skopa salt. Annars riskerar du att även fortsättningsvis sprida vidskepelser, känslopjunk och trådsanningar.
Citera
2019-03-07, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan vara för smärtsamt att ta in vidden av denna tragedi. Att föräldrarna till slut ansåg att detta var den bästa lösningen. Att välja ut O som ensam ansvarig för detta och kanalisera sitt hat åt endast ett håll , O, är lättare.
Spot on! Och inte något man kan göra något åt när folk hamnar i känslomässiga ideologiska låsningar. Tyvärr skadar man folk på vägen och förhindrar kunskapsutvecklingen, inte helt olikt kyrkan när de vägrade acceptera att jorden inte var universums medelpunkt.
Men hav förtröstan, då precis som nu, vinner alltid vetenskapen i slutändan.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-07 kl. 17:30.
Citera
2019-03-07, 17:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej. Detta är nog inte något barmhärtighetsmord. De var missnöjda med sin framtid pga barnens sjukdom. Och tog livet av hela familjen. Självmord pga missnöje. Och mord på flickorna.

Om det var så föräldrarna bokstavligen menade i förklaringsbrevet så har jag svårt att förstå varför dom inte hellre avstod från att förklara än att framställa sej som ännu värre än vad det redan var. Bättre att hålla tyst om att man tyckte att barnen förstörde föräldrarnas framtid.
Citera
2019-03-07, 17:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tack, det förklarar en del. Vi som tagit intryck av upplysningstiden och 1900-talets utveckling får ofta en lite mer vetenskaplig ansats än vad du har som grundar din evidensbas på 2000-åriga inavlade kejsardömen. Inte för att vetenskapen är utan sina fel och brister, utan för att den vida överstiger vidskeplighet och känslopjunk.

Om man räknar bort dina känslodrivna trådsanningar, så fick vi den 19 januari 2018 reda på att två föräldrar bestämde sig för att avsluta sin familjs liv pga flickornas sjukdomar. Den 11 december 2019 verifierade man detta med den vederhäftiga bevisningen som man samlat ihop och berättade dessutom att flickorna hade ME och att båda föräldrarna var misstänkta för mord.

Det finns ingen officiell uppgift utanför tråden som kan belägga uppgiften om tre mord och ett självmord, så du bör ta denna med en rejäl skopa salt. Annars riskerar du att även fortsättningsvis sprida vidskepelser, känslopjunk och trådsanningar.

Icke förty har nog något skett i det fördolda. Polisen kanske är förhindrade att berätta. Nån "bevisning" har jag inte sett eller hört bekräftats. En polis, med initialerna "SS" har återberättat vad O satt på pränt. Inget annat. Bevis ? Magert. Ptja.... allt annat är ju utarmat - så varför inte.

Två oskyldiga barn är brutalt mördade
Citera
2019-03-07, 17:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om det var så föräldrarna bokstavligen menade i förklaringsbrevet så har jag svårt att förstå varför dom inte hellre avstod från att förklara än att framställa sej som ännu värre än vad det redan var. Bättre att hålla tyst om att man tyckte att barnen förstörde föräldrarnas framtid.
Tror de behövde förklara sig, för att inte bli fullständigt hatade av släkten. Det hade dom inte stått ut med. Inte heller säkert att de begrep själva hur de menade. De måste ju varit helskruvade för att överhuvudtaget diskutera detta. Och sen ansåg dom att det berodde på ME-diagnoserna, som de troligen själva hittat på, och fått läkare skriva intyg på. Jag tror dock inte det är så enkelt. Gullan kan säkert förklara med fina psykologitermer, men för mig handlar det om självbedrägeri och förakt hos makarna. De pallade inte trycket. Så enkelt.
Citera
2019-03-07, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Icke förty har nog något skett i det fördolda. Polisen kanske är förhindrade att berätta. Nån "bevisning" har jag inte sett eller hört bekräftats. En polis, med initialerna "SS" har återberättat vad O satt på pränt. Inget annat. Bevis ? Magert. Ptja.... allt annat är ju utarmat - så varför inte.

Två oskyldiga barn är brutalt mördade
Ja, så hemskt är det och det ännu mer förfärliga är att det är deras föräldrar som har mördat dem.
Citera
2019-03-07, 17:50
Medlem
Citat:

Ja, det hade varit fan så mycket bättre om de inte hade lämnat det ynkliga förklaringsbrevet efter sig.
Citera
2019-03-07, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror de behövde förklara sig, för att inte bli fullständigt hatade av släkten. Det hade dom inte stått ut med. Inte heller säkert att de begrep själva hur de menade. De måste ju varit helskruvade för att överhuvudtaget diskutera detta. Och sen ansåg dom att det berodde på ME-diagnoserna, som de troligen själva hittat på, och fått läkare skriva intyg på. Jag tror dock inte det är så enkelt. Gullan kan säkert förklara med fina psykologitermer, men för mig handlar det om självbedrägeri och förakt hos makarna. De pallade inte trycket. Så enkelt.
Utöver att ME-diagnoserna skulle vara påhittade (vad skulle funktionen med det vara?) så tycker jag att "självbedrägeriet" om barmhärtighet som en följd av att de inte "pallade trycket", är en bra beskrivning om vad som ledde fram till morden. Och visst finns det förakt i botten — mot sig själva, mot barnen och mot livet som sådant.
Citera
2019-03-07, 17:54
Medlem
Citat:
Att kalla barmhärtighet för mordredskap är alldeles lysande och beskriver väl hur somliga skulle kunna se på begreppet vid barnamord, utan att dö i en affektutlöst stroke.

Citat:
Nu tror jag inte att vi kommer att se döda barn som maskar efter regn på gatorna, om vi väljer den av forskningen framplockade barmhärtighetskategorin, men jag gillar personligen benämningen pseudoaltruism. Om inte annat för att det håller en och annan pseudoriddare lugn och fin. Av precis samma orsak finns det all anledning att ibland skriva att makarna dödade barnen av ren barmhärtighet. Man måste ju trots allt få ha lite kul och retas lite även när man pratar om ett så allvarligt område. Det är min övertygelse att om dessa föräldrar hade haft lite mer humor, självdistans och ironi, så hade hela familjen levt idag. Jag är lika övertygad om att det faktum att vi har en kategori av barnmord som benämns barmhärtighetsmord, inte har något med familjeförintelsen att göra. Det tror jag att nästan alla begriper om de tänker efter en liten stund.

Om man försvenskar pseudo- så blir det falsk, eller ännu bättre - tycker jag 😊- låtsasbarmhärtighet. Det är precist på ett rakt sätt, inte förfinat, alla förstår.
Citera
2019-03-07, 17:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Utöver att ME-diagnoserna skulle vara påhittade (vad skulle funktionen med det vara?) så tycker jag att "självbedrägeriet" om barmhärtighet som en följd av att de inte "pallade trycket", är en bra beskrivning om vad som ledde fram till morden. Och visst finns det förakt i botten — mot sig själva, mot barnen och mot livet som sådant.
Om ett barn beter sig märkligt, och läkare inte hittar något, så försöker föräldrar idag själva diagnostisera barnen. Alla bokstavsdiagnoser är delvis sprunget ur det. Slaskdiagnoser när man inte hittar något direkt fel. Jag hade troligen själv adhd, men betraktades mest som ett barn med en jävla massa spring i benen. Jag var intelligent och borde börjat direkt i andra eller tredje klass. Efter skolmognadstest fick jag börja första klass "för att sitta på tillväxt". Förödande för glädjen att lära! Nå. Det var en utvikning bara. Dessa tjejer blev trötta, hade värk. Kan det ha varit en svår växtvärk och dessutom trötthet i form av tonårsdepressioner? Fan vet. Men vi vill ha diagnoser om vi inte begriper. En diagnos gör allt mer begripligt. Och de hittade ME efter en massa googlande. Sökte hjälp. Fick ingen. Däremot fick de intyg och hemundervisning. Gott så. Men -föräldrarna var svaga. De såg sin egen framtid i grått nu. Livet var inte värt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in