Citat:
Ursprungligen postat av
Gullgulligullan
Nu tror jag inte att vi kommer att se döda barn som maskar efter regn på gatorna, om vi väljer den av forskningen framplockade barmhärtighetskategorin, men jag gillar personligen benämningen pseudoaltruism. Om inte annat för att det håller en och annan pseudoriddare lugn och fin. Av precis samma orsak finns det all anledning att ibland skriva att makarna dödade barnen av ren barmhärtighet. Man måste ju trots allt få ha lite kul och retas lite även när man pratar om ett så allvarligt område. Det är min övertygelse att om dessa föräldrar hade haft lite mer humor, självdistans och ironi, så hade hela familjen levt idag. Jag är lika övertygad om att det faktum att vi har en kategori av barnmord som benämns barmhärtighetsmord, inte har något med familjeförintelsen att göra. Det tror jag att nästan alla begriper om de tänker efter en liten stund.
Så är det. Kategorin i sig kommer inte leda till så många fall, fr.a. förstås av den anledningen att redan någorlunda friska barn ger något till egot hos någon av då två tänkt lite knepiga föräldrar, ocg att även andra sociala (familjära) bindningar som föräldrarna besitter håller alla vid liv. Riskerna börjar först när barnet upplevs börja subtrahera från egot, tror jag. Men även då kommer det stora flertalet kunna skilja på det ena och det andra.
Sen är som sagt föreställningen om barmhärtighetsmord outrotbar, skulle jag säga. Och nån sovjetisk omskrivning ändrar inte på det. Men om det betyder att forskningen borde tala om barmhärtighetsmord utan asterisker är en annan femma. Möjligen barmhärtighetsmotiv och altruistiskt motiv (fast det främmande ordet ger på svenska en lite väl försonlig touch).
Men det kan nog finnas en vits i att kunna göra skillnad på utvidgat självmord, barmhärtighetsmotiv, m.m. mellan olika tilldragelser, beroende på vad som uppfattats vara den primära drivkraften, om en sådan är urskiljbar.
Just nu är jag böjd att hålla Bjärred för utvidgat självmord (och självmordspakt) utifrån vad vi fått veta, men barmhärtighetsmotivet lär ju ha varit verksamt i föräldrarnas tankar. Lätt är det inte.