2019-03-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du skrev: I jämförelse med hans [Agostinis] straff skulle johaug haft 3 år.

Detta som svar på det jag skrev: 18 månader för 13 ng/mm var rimligt när 7 ng/mm gav 15 månader.

Ja du jämförde ju. Mängden påverkar inte straffet, det vet du ju. Det är ju hur oaktsamma bägge bedömdes vara. Bedömde man att om bägge varit lika oaktsamma borde johaug haft tre år om man ska jämföra eftersom hon bröt mot reglerna efter att man börjat med ”controlled substances” i reglerna.
Citera
2019-03-06, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Men dette er jo bare surr. Mengden er totalt irrelevant for straffeutmålingen. I begge tilfellene er det slik at mengden som ble funnet i prøven er samsvarende med en så lav mengde at det i seg selv ikke er snakk om en dopingeffekt. Det kan godt være at mengden på et tidligere tidspunkt har vært så høy at det har hatt prestasjonsfremmende effekt, men det eneste man kan ta utgangspunkt i er mengden på prøvetidspunktet. Det er det eneste håndfaste man har. Det er ikke sånn at fordi at Johaug har en høyere mengde, så skal hun idømmes en strengere straff. Det er det den eventuelle graden av uaktsomhet og forsettlighet som bestemmer. Så lenge begge deler er innenfor en mengde som ikke regnes for å være prestasjonsfremmende av ekspertene i saken, er det revnende likegyldig at den ene er større enn den andre hva gjelder straffeutmålingen. Contador hadde en mange ganger mindre lavere mengde enn disse uten at det hadde noe å si for straffeutmålingen (selv om det var et annet stoff, så er det sammenlignbart).

Jag skriver att det är rimligt och det är precis vad det är, rimligt.

Citat:
Et annet moment er at Agostinis sak ikke ble behandlet i CAS. Derfor er de to sakene egentlig ikke sammenlignbare i utgangspunktet.

Har ingen betydelse. CAS är väl inte blinda och döva. I detta fall förhöll de sig dock till innehållet i den överklagan som FIS lämnade in.

Det var ett helt rimligt straff utifrån de utgångspunkter jag lagt fram. Flera i tråden tycker ju att Johaug klarat sig undan billigt. Jag tycker som sagt att det är rimligt.
Citera
2019-03-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jahapp. Vad ska man säga? Durr - lol.

Kanske finns lärdomar att dra för de mest naiva.

1) Durr beklagade sig nyss djupt i intervjuer och kallade sin forna doping det största misstaget i sitt liv samtidigt som han med ledsna ögon tittar in i kameran. När han gör det håller han som samtidigt som bäst på och dopar sig.

2)Poltoranin misstänks för doping men än har inga bevis framkommit. Han och hans förbund nekar totalt. Kan bli så att han blir frikänd i brist på bevis.

Hur ska poltoranin behandlas i medias och allmänhetens ögon framöver? När han vinner, ska han hyllas? Han är ju i det fallet renare än både Johaug och MJS som båda har dömts för doping men som har tokhyllats i media.

Kan vi kanske av detta dra lärdomen att vi ska skita i att lyssna på de historier dopade utövare drar när de åker på positiva test? Det är ju uppenbarligen möjligt att med blid min sitta och råljuga framför kamerorna.

Ska vi som aspergare helt bortse från verkligheten, förutom den juridiska, och anse poltoranin ren om han frias? Eller som normalt fungerande människor (och sportjournalister med för den delen) för alltid misstänka honom för doping och se hans segrar som betydelselösa, då verkligheten ger att det är starkt misstänkt att han troligtvis dopat sig.

Kan det inte vara så att det bästa sättet att agera för allmänheten och journalister vara att för alltid se dömda åkare som fuskare, samt officiellt även fördöma misstänkta utövare som troligtvis har haft framgång pga förbjudna preparat, givet enkla logiska resonemang man kan dra utifrån officiella fakta?

Om vi applicerar detta förhållningssätt på de friska åkare som sätter i sig mängder med astmamedicin i allmänhet och de som dömts för denna medicin samt även anabola steroider i synnerhet, vad blir vår slutsats? Nu när vi kan rensa resonemangen från den eventuella bias det ger, när det händer åkare som ”pratar så att man förstår” och som liknar oss själva.

Dt bästa hade varit om allmänheten inte fick reda på vilken doping det rörde sig om.
Då hade man sett på johaug och sundby som man gör på dopade ryssar .
Nu kommer vissa undan lättare med sina förklaringar.

Slutsatsen tycker jag att en fuskare är alltid en fuskare. Hur snäll och trevlig den än är så är det helt omöjligt att säga om den är ren eller inte.
Citera
2019-03-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ja du jämförde ju. Mängden påverkar inte straffet, det vet du ju. Det är ju hur oaktsamma bägge bedömdes vara. Bedömde man att om bägge varit lika oaktsamma borde johaug haft tre år om man ska jämföra eftersom hon bröt mot reglerna efter att man börjat med ”controlled substances” i reglerna.
Til det er å si at det er en forskjell på de to sakene i den forstand at i Agostinos tilfelle har han stolt på sin mor (ifølge ham selv) mens i Johaugs tilfelle har hun stolt på landslagslegen. Det er et moment som taler i Johaugs favør kontra Agostino hva gjelder uaktsomhet og straffeutmåling. Det er mer uaktsomt det Agostino har gjort i utgangspunktet. Grunnen til at Johaug fikk en relativt streng straff begrunnes delvis av denne dopingmerkingen som hun burde ha sett eller forstått. Om det var en tilsvarende merking på Agostinos tid vet jeg ikke, men man kan vel nesten gå ut fra det.
En annen ting man kan si om dette er at sakene på et annet område heller ikke er helt sammenlignbare. Agostino fikk straffen sin på et tidspunkt der maksstraffen var 2 år. Da Johaug fikk dommen var maksstraffen 4 år. Poenget med innføringen av dette var ikke at man skulle doble antall måneder med straff, men å i større grad differensiere. Det er derfor ikke slik at 15 måneder med det gamle systemet betyr 3 år med det nye systemet. Det er ikke sånn det fungerer, selv om dette er en veldig gjennomgående misforståelse.
Citera
2019-03-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skriver att det är rimligt och det är precis vad det är, rimligt.

Har ingen betydelse. CAS är väl inte blinda och döva. I detta fall förhöll de sig dock till innehållet i den överklagan som FIS lämnade in.

Det var ett helt rimligt straff utifrån de utgångspunkter jag lagt fram. Flera i tråden tycker ju att Johaug klarat sig undan billigt. Jag tycker som sagt att det är rimligt.

Jo det er temmelig relevant. Man kan ikke sammenligne to saker hva gjelder straffeutmåling når de ikke er behandlet i samme instans. Vi vet ikke hva CAS hadde dømt i Agostino-saken om den hadde kommet dit. Derfor kan man ikke si at fordi Agostino fikk 15 måneder, så er det rimelig by default at Johaug fikk 18 måneder. En mye bedre og mer relevant sak å sammenligne med er Sharapova-saken, som faktisk var i CAS. Forbløffende mye likt der.
Citera
2019-03-06, 23:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag gjorde en förenklad jämförelse och det är klart att de inte resonerade så. Det jag menade i mitt inlägg är ju att max och min mest är utgångspunkter för bedömning, men att det är själva bedömningen som ligger till grund för själva påföljden. Det hade naturligtvis varit enklare för alla om det bara fanns ett sätt att bedöma saker på och att påföljden blev given utifrån det. Nu blir det en glidande skala och risken för att vissa får ordentliga rabatter är uppenbar.

Jag tycker, som jag skrivit till leda nu, att 18 månader var rimligt.
Citera
2019-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Til det er å si at det er en forskjell på de to sakene i den forstand at i Agostinos tilfelle har han stolt på sin mor (ifølge ham selv) mens i Johaugs tilfelle har hun stolt på landslagslegen. Det er et moment som taler i Johaugs favør kontra Agostino hva gjelder uaktsomhet og straffeutmåling. Det er mer uaktsomt det Agostino har gjort i utgangspunktet. Grunnen til at Johaug fikk en relativt streng straff begrunnes delvis av denne dopingmerkingen som hun burde ha sett eller forstått. Om det var en tilsvarende merking på Agostinos tid vet jeg ikke, men man kan vel nesten gå ut fra det.
En annen ting man kan si om dette er at sakene på et annet område heller ikke er helt sammenlignbare. Agostino fikk straffen sin på et tidspunkt der maksstraffen var 2 år. Da Johaug fikk dommen var maksstraffen 4 år. Poenget med innføringen av dette var ikke at man skulle doble antall måneder med straff, men å i større grad differensiere. Det er derfor ikke slik at 15 måneder med det gamle systemet betyr 3 år med det nye systemet. Det er ikke sånn det fungerer, selv om dette er en veldig gjennomgående misforståelse.

Nej som jag också skrev fick Johaug strafflindring pga doktorn (märkligt givet WADA reglerna).

Det är ju svårt att jämföra straff som bedömts i olika regelverk naturligvis. Men ofta ser man argumentet att johaugs straff är rimligt i jämförelse med agostini, givet att de varit lika oaktsamma (vilket i sig ju kan vara fel). Men detta stämmer inte, ska man göra en sån teoretisk jämförelse ska hon ha tre år. Det var väl Rauste fd CAS domare som ansåg det också. Någon annan jämförelse kan ju inte göras riktigt då det handlar om bedömningar, som du skriver.
Senast redigerad av grobiankungen 2019-03-06 kl. 23:38.
Citera
2019-03-06, 23:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo det er temmelig relevant. Man kan ikke sammenligne to saker hva gjelder straffeutmåling når de ikke er behandlet i samme instans. Vi vet ikke hva CAS hadde dømt i Agostino-saken om den hadde kommet dit. Derfor kan man ikke si at fordi Agostino fikk 15 måneder, så er det rimelig by default at Johaug fikk 18 måneder. En mye bedre og mer relevant sak å sammenligne med er Sharapova-saken, som faktisk var i CAS. Forbløffende mye likt der.

Tror att du bör läsa vad jag skriver i mina inlägg. Jag förhåller mig alltså till vad jag själv tycker om påföljden. Jag påstår inte att CAS har följt den tankegången i sin bedömning.
Citera
2019-03-06, 23:50
Medlem
Citat:
Agostino fikk straffen sin på et tidspunkt der maksstraffen var 2 år. Da Johaug fikk dommen var maksstraffen 4 år. Poenget med innføringen av dette var ikke at man skulle doble antall måneder med straff, men å i større grad differensiere.

Blir nyfiken, Har du någon källa på detta?

Vad jag har läst tidigare ville man skärpa straffet för allvarligare preparat typ anabola och dubblade därmed maxstraff. Samtidigt la man till controlled substances som inte ansågs ge lika hårda straff. Anledningen var att dessa controlled substances skulle vara sånt som var enklare att få i sig av misstag och mindre allvarliga receptbelagda mediciner etc.

Men har ingenstans sett att syftet var att differentiera, utan syftet var främst att skärpa straffen för de tyngsta drogerna.
Citera
2019-03-07, 15:15
Medlem
Hörde en av norska åkarna på vm hade besvärande värden. Bloddoping garanterat.
Citera
2019-03-07, 15:22
Medlem
Perguitars avatar
Publicerat i Expressen 4:e mars 2019 kl 15.01

>>>SVT-experten Anders Blomquist och kanadensiske stjärnan Alex Harvey tyckte båda att den norska dominansen gick för långt.

– Det är helt fruktansvärt så som norrmännen har dominerat de här mästerskapen, det har varit spel mot ett mål nästan varje lopp. De har varit otroligt duktiga, sa Blomquist i SVT.

– Vi andra måste skärpa oss helt enkelt. Norrmännen kommer inte slå av på takten. Och de håller inte på med någon magi, det är bara väldigt hårt arbete som det handlar om, sa Harvey.
<<<

Enklare än så kan inte en sanning sägas. Men visst, alla osportsliga konspirationsteoretiska dåliga förlorare kommer givetvis med en massa jidder om uppdiktade dopingstories m m, men dessa stollars inlägg kan man lugnt sätta en fet parentes runt! :-)

Gamla häxan Avundsjuka,
lömsk som alla häxor bruka,
tassar fram med steg så mjuka,
ryggen uti krum.
Andras glädje vill hon sluka,
girigt sluka, listigt sluka,
gamla snåla Avundsjuka,
stygg och ful och dum.
Citera
2019-03-07, 15:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Blir nyfiken, Har du någon källa på detta?

Vad jag har läst tidigare ville man skärpa straffet för allvarligare preparat typ anabola och dubblade därmed maxstraff. Samtidigt la man till controlled substances som inte ansågs ge lika hårda straff. Anledningen var att dessa controlled substances skulle vara sånt som var enklare att få i sig av misstag och mindre allvarliga receptbelagda mediciner etc.

Men har ingenstans sett att syftet var att differentiera, utan syftet var främst att skärpa straffen för de tyngsta drogerna.
Om man tar prov off season med 3-4 månaders mellanrum så verkar det konstigt med straffskärpning. (När man ser hur förbunden skyddar sina egna idrottsmän kan man också föreställa sig att testdatum läcks till tränarna.)

Det viktiga är naturligtvis att ta prov mycket oftare, även off season. Det handlar om att förebygga doping, inte om att försöka täcka över bristfällig provtagning med tokhårda straff.

Skidskyttte-VM börjar nu i Östersund. I Sverige är bloddoping laglig. Vad jag förstår är det därför omöjligt för svenska polisen att göra razzior av den typ som den österrikiska polisen nyligen gjorde, där man fick fast ett flertal fuskare.

Jag har skrivit om detta tidigare i tråden. Är det verkligen inga här som stöder att bloddoping kriminaliseras i Sverige? (och Norge med om de inte heller har genomfört detta)
Senast redigerad av wwr 2019-03-07 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in