Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-06, 11:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nivåer är inte det viktiga utan börsen skall krascha och sedan stadigt stigit i ett halvår.. men om jag måste ge en siffra så före ett ras på 25% från toppen blir det aldrig aktuellt för mig att köpa.

Nej det är klart nu har du ju redan sålt och måste vänta tills det blir billigare, om du inte vill bli en klassisk "köpa dyrt sälja billig"-kille, vilket jag antar du inte vill bli. Problemet är ju bara att du nu måste vänta vilket kan ta så ång tid att du ändå förlorar på det. Bara nu i år har du missat en uppgång på 15% liksom och utdelning är inget du får ta del av.

Hoppas dock det blir en bra affär för dig i slutändan men jag hade aldrig gått ur 100% själv sådär för att vänta på en krasch. Bygga upp sin krigskassa och vikta ner aktiedelen en aning visst, men 100% är ett rätt vågat val
Citera
2019-03-06, 12:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nej det är klart nu har du ju redan sålt och måste vänta tills det blir billigare, om du inte vill bli en klassisk "köpa dyrt sälja billig"-kille, vilket jag antar du inte vill bli. Problemet är ju bara att du nu måste vänta vilket kan ta så ång tid att du ändå förlorar på det. Bara nu i år har du missat en uppgång på 15% liksom och utdelning är inget du får ta del av.

Hoppas dock det blir en bra affär för dig i slutändan men jag hade aldrig gått ur 100% själv sådär för att vänta på en krasch. Bygga upp sin krigskassa och vikta ner aktiedelen en aning visst, men 100% är ett rätt vågat val
Jag måste ingenting... jag har mitt på det torra ekonomiskt och materiellt.
Och jag kan inte ”ändå förlora” på detta eftersom jag genom åren haft enorma värdeökningar.

Känns som du tror att alla har det som dig och tycker och känner som dig. Lär dig förstå att din situation är inte min och tvärtom.
Du avslöjar ditt förhållande till pengar (och annat) när du skriver saker som ”måste vänta för vill inte bli köpa dyrt sälja billigt kille” dessutom har jag bara köpt billigt och sålt dyrt i hela mitt liv, ”har missat en uppgång på 15%” dessutom så kommer jag köpa billligare senare och få 50% uppgång och du få 35% nedgång.
Och att du ”aldrig gått ut” säger ju inte ett skit, vet ju inte när du gick in första gången (jag gick in 2006 och sålde 2018) så kom igen när du hållit dina aktier i 12 år innan du börjar snacka.
Citera
2019-03-06, 16:57
  #15
Avstängd
Paris24s avatar
Jag har sålt 90% och väntar på nästa dipp, det har gått upp lite för länge i USA nu och Stockholm följer USA när det väl börjar gå ner där. Jag behöver inte vänta på en krasch, men det ska ner 15% på de enskilda aktier jag tittar på för att jag ska slå till. Med lite tur redan i sommar, det är mycket roligare att ha aktier än att ha cash.
Citera
2019-03-06, 17:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag måste ingenting... jag har mitt på det torra ekonomiskt och materiellt.
Och jag kan inte ”ändå förlora” på detta eftersom jag genom åren haft enorma värdeökningar.

Känns som du tror att alla har det som dig och tycker och känner som dig. Lär dig förstå att din situation är inte min och tvärtom.
Du avslöjar ditt förhållande till pengar (och annat) när du skriver saker som ”måste vänta för vill inte bli köpa dyrt sälja billigt kille” dessutom har jag bara köpt billigt och sålt dyrt i hela mitt liv, ”har missat en uppgång på 15%” dessutom så kommer jag köpa billligare senare och få 50% uppgång och du få 35% nedgång.
Och att du ”aldrig gått ut” säger ju inte ett skit, vet ju inte när du gick in första gången (jag gick in 2006 och sålde 2018) så kom igen när du hållit dina aktier i 12 år innan du börjar snacka.

Shit tagga ner för fan försöker inte hacka på dig, du låter jävligt självsäker dock när du säger "dessutom så kommer jag köpa billligare senare och få 50% uppgång och du få 35% nedgång." Vore det så lätt att tjäna pengar på att gå ur och och vänta in nästa börs krasch skulle alla göra det. Men lycka till ska bli roligt att följa upp, vid vilka nivåer gick du ut med allt?
Citera
2019-03-06, 18:47
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Shit tagga ner för fan försöker inte hacka på dig, du låter jävligt självsäker dock när du säger "dessutom så kommer jag köpa billligare senare och få 50% uppgång och du få 35% nedgång." Vore det så lätt att tjäna pengar på att gå ur och och vänta in nästa börs krasch skulle alla göra det. Men lycka till ska bli roligt att följa upp, vid vilka nivåer gick du ut med allt?
Sålde allt i oktober 2018.. så är väl tillbaka på de nivåerna nu (slutat följa i detalj).
Citera
2019-03-06, 18:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
är mycket roligare att ha aktier än att ha cash.
Håller med 🙂

Men skall bränna en hel del pengar i år på ny stuga och ny bil.. så de kommer inte ligga sysslolösa på nåt konto 🙂
Citera
2019-03-06, 18:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sålde allt i oktober 2018.. så är väl tillbaka på de nivåerna nu (slutat följa i detalj).

Ok ja är väl typ det, vilken börs har (hade) du störst exponering mot är det Sverige eller USA?
Citera
2019-03-06, 18:52
  #20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Håller med 🙂

Men skall bränna en hel del pengar i år på ny stuga och ny bil.. så de kommer inte ligga sysslolösa på nåt konto 🙂
Stuga = investering, OK att minska sitt andra sparande. Bil = löpande kostnad, bör nog tas från familjens löpande inkomster. Var det inte du som hade en bilkyrkogård på tomten förresten...

Stockholm minus 0.9% idag, har varit klart svajigare senaste veckan än de första 8 veckorna, jag tror något negativt är på gång. Fast jag kanske bara hoppas.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2019-03-06 kl. 18:54.
Citera
2019-03-06, 21:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Håller med 🙂

Men skall bränna en hel del pengar i år på ny stuga och ny bil.. så de kommer inte ligga sysslolösa på nåt konto 🙂

Jaha ja men då är de ju helt plötsligt en helt annan sak, jag antog pengarna bara skulle sitta i väntan på bättre värderingar och att enda anledningen till att du gick ur var att vänta på nästa börskrasch, ska dom användas är det ju en helt annan sak. såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Stuga = investering, OK att minska sitt andra sparande. Bil = löpande kostnad, bör nog tas från familjens löpande inkomster. Var det inte du som hade en bilkyrkogård på tomten förresten...

Stockholm minus 0.9% idag, har varit klart svajigare senaste veckan än de första 8 veckorna, jag tror något negativt är på gång. Fast jag kanske bara hoppas.

Man kan alltid hoppas, ska man inte ta ut pengarna på flera årtionden och sparar hårt så gynnas man ju bara av nedgångar, gärna långdragna också.
Citera
2019-03-07, 07:23
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ok ja är väl typ det, vilken börs har (hade) du störst exponering mot är det Sverige eller USA?
Mina största innehav var Apple, Berkshire Hathaway, LMVH, SHB och en hel del Lundbergs, Investor, Industrivärden + några till.
Sedan hade jag fonder, Swedbank Access Robur Asia och LF Global (skiftade till Avanza Global i slutet).
Citera
2019-03-07, 07:27
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Stuga = investering, OK att minska sitt andra sparande. Bil = löpande kostnad, bör nog tas från familjens löpande inkomster. Var det inte du som hade en bilkyrkogård på tomten förresten...

Stockholm minus 0.9% idag, har varit klart svajigare senaste veckan än de första 8 veckorna, jag tror något negativt är på gång. Fast jag kanske bara hoppas.
Nej har aldrig haft en bilkyrkogård (endast i din fantasi) har 2 bilar i Sverige och en bil på Phuket, bilarna i Sverige är av årsmodell 2013 och 2007 och den i Thailand är 2003, BMW, Volvo och Toyota är märkena, den i Thailand rullar aldrig så den behåller jag tills den går sönder, Volvon (från 2007) är en bruksbil som jag kör till stugan med, kör till tippen med etc.. BMW,n är den bil som används i vardagen och blir den som byts ut i sommar.
Citera
2019-03-07, 07:33
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jaha ja men då är de ju helt plötsligt en helt annan sak, jag antog pengarna bara skulle sitta i väntan på bättre värderingar och att enda anledningen till att du gick ur var att vänta på nästa börskrasch, ska dom användas är det ju en helt annan sak. såklart.



Man kan alltid hoppas, ska man inte ta ut pengarna på flera årtionden och sparar hårt så gynnas man ju bara av nedgångar, gärna långdragna också.
Stugan är en investering oavsett hur priserna går. Stugan ligger i en skog precis vid en sjö helt utan grannar, stugan skall aldrig säljas utan behållas tills jag dör och sedan tar nån av ungarna över den, samma med det lilla huset på Phuket, skall aldrig säljas, bara tomten är värd många många miljoner men har hellre ett hus på en paradisö än en hög med papperspengar på ett konto.

Så investering är ju inte bara pengar utan hög livskvalitet är rikedom och hög livskvalitet/rikedom är en kombo av pengar, värdepapper, hur man bor, hobbies, ett jobb man trivs med, mycket ledighet och frihet och framförallt hälsa och familj osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback