Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det kan väl inte vara trettio kriminella? Det kan möjligen vara tretti fyllkörare. Jag trodde det var ngn form tillrättalagt resultat.
Vad rör det sig om för tidsspann för registret?
1. Vad jag förstår, så har polisen kört GMs DNA i polisens egna brottsregister, alltså där svenska polisen registrerat personer som dömts för någon form av brott. Det ska väl gälla "grövre våldsbrott", men det finns anekdotiska berättelser om personer som registrerats för "mindre" brott. Ett lysande exempel (fakta) är den 24 år gamla barnvåldtäkten i Göteborgstrakten, där personen/släktingen/sonen som matchade GMs DNA, hade begått 2 ringa narkotikabrott, samt "vapenbrott" (pepparspray), vars DNA lades in i registret.
2. Jag vet inte när svenska polisen upprättade sitt DNA-brottsregister, jag misstänker någon gång på 1990-talet, tidigt 1990-tal, troligen. Sedan vet jag inte vad de gör med avlidna "kriminella" i detta brottsregister, avförs dem, ligger de kvar en viss tid efteråt, eller vad???
Vet inte riktigt vad du menar med "tidsspann", men i historiska sammanhang så är ju DNA-tekniken väldigt ny.......så många som är inlagda i polisens DNA-brottsregister bör ju vara vid liv.....
Ju mer man funderar, ju fler frågor/oklarheter.....