2019-03-07, 00:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Ok, nu börjar jag blir irriterad, man framför en teori, bara för det finns blod av en tredje person skulle kunna betyda lika mycket som att tanten anföll en till passerande som sprang iväg i panik. Så jävla underligt är det väl ändå inte? Det dna kom från en ung person, kanske fick pts efter och inte kunnat höras, eller hur? Säger inte det är så, men en teori jag jobbat fram.
Jo det är definitivt en absurd väldigt korkad teori! Tror du inte man sett om kvinnan använt kniven och hugga med, vid en obduktion? Det var ju en väldigt slö kniv utan parerstång! Hade hon huggit med den, hade hon definitivt haft en speciell skada i handen. Sluta tramsa i tråden och kom på en vettig teori som inte är totalt osannolik!
Citera
2019-03-07, 00:53
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo det är definitivt en absurd väldigt korkad teori! Tror du inte man sett om kvinnan använt kniven och hugga med, vid en obduktion? Det var ju en väldigt slö kniv utan parerstång! Hade hon huggit med den, hade hon definitivt haft en speciell skada i handen. Sluta tramsa i tråden och kom på en vettig teori som inte är totalt osannolik!
Menar inte det är så, men eftersom de inte hittat mördaren ännu, finns inga alternativa gärningsmän, förutom dna som kan komma från en man i flykt från kvinnan så är den väl egentligen inte helt osannolik?

Jag tänker såhär:

Hon var lärarinna, kanske hade alkoholproblem. Hade haft med arabungen att göra, slog slint i sin abstinenns. Spontan tanke för alla tror ju det är en tonåring som gjort det, men varför i hela världen skulle en sån ge sig på ett barn? Och sedan en tant?
Citera
2019-03-07, 00:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Eller så hade han kedjerökt konstant hela natten innan dubbelmordet.

De borde kunna ha luktat på mössan.
Intressant med mössans lukt tycker jag? Luktade det smutsigt eller var den relativt fräsch? Kan ju bilda en uppfattning vilken sorts person han är? Smutsigt hår? Mamma som tvättar kanske? Eller en riktigt smutsig mössa, vore intressant att veta.
Senast redigerad av rubin22 2019-03-07 kl. 01:00.
Citera
2019-03-07, 00:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Menar inte det är så, men eftersom de inte hittat mördaren ännu, finns inga alternativa gärningsmän, förutom dna som kan komma från en man i flykt från kvinnan så är den väl egentligen inte helt osannolik?

Jag tänker såhär:

Hon var lärarinna, kanske hade alkoholproblem. Hade haft med arabungen att göra, slog slint i sin abstinenns. Spontan tanke för alla tror ju det är en tonåring som gjort det, men varför i hela världen skulle en sån ge sig på ett barn? Och sedan en tant?
Hon jobbade på Komvux! Alltså inte med barn i Mohameds ålder. Sluta nu slösa tid på en teori som omöjligt kan vara sant! Ett tips i välmening.
Citera
2019-03-07, 01:02
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon jobbade på Komvux! Alltså inte med barn i Mohameds ålder. Sluta nu slösa tid på en teori som omöjligt kan vara sant! Ett tips i välmening.
Absolut.

En tanke bara. Men hon kan ha undervisat barnet tidigare kanske, vad vet jag?
Citera
2019-03-07, 01:11
Medlem
Citat:
Var bara en teori som kanske inte prövats ännu!

Herregud.....

Det kan inte ens kallas för en teori. Har du läst något om fallet öht?
Citera
2019-03-07, 01:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Absolut.

Pojkens skador utöver knivvåldet hade åsamkats med stor våldskraft. Den tanten hade i så fall power utöver det vanliga. En Giant_Superwoman i så fall.
Citera
2019-03-07, 01:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, ungefär så. Men jag tror inte svensk polis får använda de komersiella sighterna. Och jag undrar om polisen lagligen kan tvinga släktingar till dessa ca 30 kriminella att testa sig......men de kanske de kan. Att vägra kan ju i alla fall på pappret stärka misstanken.....

Det kan väl inte vara trettio kriminella? Det kan möjligen vara tretti fyllkörare. Jag trodde det var ngn form tillrättalagt resultat.
Vad rör det sig om för tidsspann för registret?
Citera
2019-03-07, 02:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan väl inte vara trettio kriminella? Det kan möjligen vara tretti fyllkörare. Jag trodde det var ngn form tillrättalagt resultat.
Vad rör det sig om för tidsspann för registret?

1. Vad jag förstår, så har polisen kört GMs DNA i polisens egna brottsregister, alltså där svenska polisen registrerat personer som dömts för någon form av brott. Det ska väl gälla "grövre våldsbrott", men det finns anekdotiska berättelser om personer som registrerats för "mindre" brott. Ett lysande exempel (fakta) är den 24 år gamla barnvåldtäkten i Göteborgstrakten, där personen/släktingen/sonen som matchade GMs DNA, hade begått 2 ringa narkotikabrott, samt "vapenbrott" (pepparspray), vars DNA lades in i registret.

2. Jag vet inte när svenska polisen upprättade sitt DNA-brottsregister, jag misstänker någon gång på 1990-talet, tidigt 1990-tal, troligen. Sedan vet jag inte vad de gör med avlidna "kriminella" i detta brottsregister, avförs dem, ligger de kvar en viss tid efteråt, eller vad???

Vet inte riktigt vad du menar med "tidsspann", men i historiska sammanhang så är ju DNA-tekniken väldigt ny.......så många som är inlagda i polisens DNA-brottsregister bör ju vara vid liv.....

Ju mer man funderar, ju fler frågor/oklarheter.....
Citera
2019-03-07, 03:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Absolut.

Alltså Mohamed var 8 år! Hur många år tror du han hunnit gå i skolan? Hon var lärare på KomVux! Nej, ger upp! Traggla du vidare i samma fotspår om det ger dig nöje?
Citera
2019-03-07, 03:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
1. Vad jag förstår, så har polisen kört GMs DNA i polisens egna brottsregister, alltså där svenska polisen registrerat personer som dömts för någon form av brott. Det ska väl gälla "grövre våldsbrott", men det finns anekdotiska berättelser om personer som registrerats för "mindre" brott. Ett lysande exempel (fakta) är den 24 år gamla barnvåldtäkten i Göteborgstrakten, där personen/släktingen/sonen som matchade GMs DNA, hade begått 2 ringa narkotikabrott, samt "vapenbrott" (pepparspray), vars DNA lades in i registret.

2. Jag vet inte när svenska polisen upprättade sitt DNA-brottsregister, jag misstänker någon gång på 1990-talet, tidigt 1990-tal, troligen. Sedan vet jag inte vad de gör med avlidna "kriminella" i detta brottsregister, avförs dem, ligger de kvar en viss tid efteråt, eller vad???

Vet inte riktigt vad du menar med "tidsspann", men i historiska sammanhang så är ju DNA-tekniken väldigt ny.......så många som är inlagda i polisens DNA-brottsregister bör ju vara vid liv.....

Ju mer man funderar, ju fler frågor/oklarheter.....

Okej, tack, tål att sova på...
Har de inte åtminstone fått ut levande träffar plus dessas och ev. döda träffars levande barn i aktuell ålder eller ngt? Barnen kanske fanns registrerade på samma post? Rent av övriga anhöriga (syskon, föräldrar)?

Tretti kriminella släktingar på långt håll är ju rena rama nationella syndikatet. Eller så har svartenbrandt farit runt på landet och gjort en farlig massa damer med barn med kriminella gener.

Nu är det kanske inte totalt orimligt ändå, ssk inte om man plockar dit nån enstaka förbrytarfamilj el dyl, men det känns ju som det fattas en pusselbit trots allt.

Omvänt så är det ju nåt hysteriskt över att en okänd GM skulle vara släkt med tretti personer som åkt dit för grov brottslighet sedan 1990. Då låter det som man är nere på arvsmassa, och diskuterar kombinationen ljust hår, blå ögon, fem fingrar på höger hand, kille och tio tår, och en viss blodgrupp och kluvna hårtoppar. ”Långt håll” är då första natten med grabbarna bland dåliga kvinnor i Miklagård. Eller så.

Den som lever får se.
Citera
2019-03-07, 07:33
Medlem
Citat:
Japp, de har de, men inget DNA!!

Och därför ingen match. Såtillvida det finns någon/några skelettgravar att gräva upp och testa, i kremeringarnas högborg.

Är följande tillvägagångssätt inte möjligt?

1. Ta en av de 30 träffarna och ta via folkbokföring fram en lista med släktingar i x antal led (hitta de män i denna lista som var i rätt ålder 2004)
2. Återupprepa punkt 1 för alla i de 30s gäng och ta fram trettio nya listor på personer, pss som i punkt 1.
3. Kolla om det finns personer som återfinns i många av de 30 ”släktlistorna”.
Dessa personer kan ju misstänkas ha släktband till de 30.

Jag förstår att det är mer krävande än att via topsning av äldre släktingar leta sig snabbare fram till rätt gren i släktträdet men metoden ovan känns för en lekman ändå framkomlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in