2019-03-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Haha, ja och då ska man betänka att de skulle "leta spår", "förhöra folk" osv alltså över 10 år efter händelsen! Förstå hur många som skulle ringa polisen i det där grannskapet när ett gäng tossiga flashbackare leker Gunvald Larsson och går runt och "utreder"!
Nu drar du allt iväg på några östgötars bekostnad. Avsikten var att vi, som bor och verkar i närheten av brottsplatsen, ev skulle träffas för att rekapitulera brottet. Flertalet har varit starkt engagerade under längre tid, vissa ända från början.
Citera
2019-03-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan det vara så enkelt att han helt enkelt glömt det?? Personer med kraftig psykos minns väl inte vad de gjort etc. De kan däremot agera ganska normalt..(Arkiv X varning..)

Nej visst finns det lite kopplingar mellan minnesproblem och psykossjukdomar men att någon inte skulle minnas ett dubbelmord han dessutom kommit undan med är omöjligt.
Citera
2019-03-06, 18:19
Medlem
Soterns avatar
Jag tror att gärningsmannen är död. Vore konstigt att utföra dessa vansinneshandlingar och sedan återgå till ett "normalt" liv. Hade han idag varit i livet hade han nog fortsatt.
Fast, jag vet ju inte hur dessa psykpersoner fungerar.
Citera
2019-03-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nu drar du allt iväg på några östgötars bekostnad. Avsikten var att vi, som bor och verkar i närheten av brottsplatsen, ev skulle träffas för att rekapitulera brottet. Flertalet har varit starkt engagerade under längre tid, vissa ända från början.

Har missat det här totalt. Men hade jag sett det så hade jag hejat på intensivt för att det skulle ha blivit av, gärna videodokumenterat också så alla på flashback kunde ta del av rekonstruktionen och vittnesförhören
Citera
2019-03-06, 18:58
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vid många cold case fall visar det dig efteråt att gm lever normalt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror att gärningsmannen är död. Vore konstigt att utföra dessa vansinneshandlingar och sedan återgå till ett "normalt" liv. Hade han idag varit i livet hade han nog fortsatt.
Fast, jag vet ju inte hur dessa psykpersoner fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Har missat det här totalt. Men hade jag sett det så hade jag hejat på intensivt för att det skulle ha blivit av, gärna videodokumenterat också så alla på flashback kunde ta del av rekonstruktionen och vittnesförhören
Ja, grannarna hade ju inte alls blivit oroliga när ett gäng skumma flashbackare ”rekapitulerar” brottet, antar att det betyder ”rekonstruerar” dvs agerar händelserna som teater, rycker tag i förbipasserande och håller förhör!

Soter till förbipasserande -”Du där! Var var du den 19 oktober 2004! Svara!”

Pojke: -”Eh, jag var inte född då...”

Soter: -”Börja snacka nu din bönrullare, annars blir det hårdhandskarna!”
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-06 kl. 19:00.
Citera
2019-03-06, 20:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte jättekunnig, men jag var själv rätt tidigt ute med att lämna mitt DNA på ett (då) utländskt kommersiellt släktforskarregister. Och min man är mikrobiolog.

Förutsatt att polisen endast har sökt i sitt egna brottsregister (DNA-topsade dömda brottslingar i Sverige), ca 100 000 personer (tror jag), så är ca 30-tal träffar en katastrof, egentligen.

Det betyder att dessa ca 30 personers gemensamma anfader ligger rätt långt tillbaka i historisk tid, låt oss säga ca år 1300-1400-tal (jag gissar bara, ger exempel). Finns ingen folkbokföring på denna tid, finns mycket, mycket sparsam folkbokföring från ca sent 1600-tal.....

Detta betyder att polisen behöver DNA-testa alla ÄLDRE, pappor, farfar eller farfars far (om fortfarande i livet).....hos alla ca 30 personer, eller tills man hittar en starkare kandidat bland dem, (troligen behöver ALLA testas, då man ju inte vet på förhand vem som kommer att ge det starkaste utslaget).

Om kopplingen fortfarande är för svag (eller bred) på den person/släkt som har störst släktskap med GM i gruppen av ca 30 personer, måste man gå till regelrätt släktforskning (kyrkböcker, m.m.) Och där kan mycket falla, om man ex stöter på en "fader okänd".......då tar det stopp.

Det går ju även att forska på moderssidan, både DNA-mässigt och pappersmässigt, men ibland kan det vara så illa att även modern är okänd. Och då blir det riktigt besvärligt.....

I detta fall vore det nog mer tursamt att söka en match i en kommersiell släkforskningsbank.

Undrar om polisen sökt i utländska polisiära DNA-register......men det borde dem väl ha gjort.

GM kommer alltså INTE från en "jättekriminell" familj, snarare helt tvärtom.

Hoppas att det hjälpte dig lite

Edit: stavfel

Så i måndags borde rubriken istället för "Genombrott i dubbelmordsutredningen" ha varit "Bakslag i dubbelmordsutredningen". Ja, ja, vår kära dubbelmördare lär väl ha fått hicka iallafall.
Citera
2019-03-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
OK. Men är det skillnad på nikotinet från rökare och snusare?

Har förstått det som att anledningen till att de tror att han var snusare snarare än rökare är att nikotinhalten i blodet var relativt hög.
Citera
2019-03-06, 20:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Vid många cold case fall visar det dig efteråt att gm lever normalt liv.

Ja, grannarna hade ju inte alls blivit oroliga när ett gäng skumma flashbackare ”rekapitulerar” brottet, antar att det betyder ”rekonstruerar” dvs agerar händelserna som teater, rycker tag i förbipasserande och håller förhör!

Soter till förbipasserande -”Du där! Var var du den 19 oktober 2004! Svara!”

Pojke: -”Eh, jag var inte född då...”

Soter: -”Börja snacka nu din bönrullare, annars blir det hårdhandskarna!”

Är det f.ö. klarlagt att lillkillen strök med först? Det slog mig att Ulricehamnsfallet härförleden skulle kunna klicka i. Men där var det ju en slyngel från samhället, om än från vischan strax utanför. Som förlorat morsan, var det väl. Och väl visste vem BO/kvinnan var.
Citera
2019-03-06, 20:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har förstått det som att anledningen till att de tror att han var snusare snarare än rökare är att nikotinhalten i blodet var relativt hög.

Eller så hade han kedjerökt konstant hela natten innan dubbelmordet.

De borde kunna ha luktat på mössan.
Citera
2019-03-06, 21:00
Medlem
ReedMes avatar
Jag fick fram en video där en snubbe leker med en sån där Butterfly kniv. Kanske höll GM på likadant med sin kniv. Känns som nåt som tonåringar sysslar med?

https://www.youtube.com/watch?v=PJnHLhuBh6Q
Citera
2019-03-06, 21:11
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har du någon källa på det där? Jag har för mig att det var håret som avslöjade nikotinet?
Citera
2019-03-06, 21:12
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag fick fram en video där en snubbe leker med en sån där Butterfly kniv. Kanske höll GM på likadant med sin kniv. Känns som nåt som tonåringar sysslar med?

https://www.youtube.com/watch?v=PJnHLhuBh6Q
Just kniven gör att det ligger nära till hands att tro att GM är i nedre tonåren snarare än övre. Dvs någonstans 13-15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in