2019-03-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En annan sak som jag har för mig står någonstans i tråden är att de vet att gärningsmannen är snusare. Om det stämmer, hur kan de veta detta? Jag antar att de analyserat hans blod och hittat spår av nikotin, men det kan väl lika gärna vara någon rökare då? Någon som har koll?

Måste gå att utläsa från hårstrået i mössan, och tror ej man vet om han är snusare eller rökare, bara nikonitist.

Skulle gissa att det är lite för lite blod för att få ut info om nikotin, men det kan ju komma därifrån också.
Citera
2019-03-06, 16:34
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Måste gå att utläsa från hårstrået i mössan.

OK. Men är det skillnad på nikotinet från rökare och snusare?
Citera
2019-03-06, 16:36
Medlem
Citat:

Förlåt, läste lite slarvigt, tror man bara vet att han var nikonitist, inte om han var snusare eller rökare.

Man kan ju naturligtvis även få info om nikotin från blod, men tror blodspåret var för litet för det i detta fall.
Citera
2019-03-06, 16:39
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Det är kanske så enkelt som att de har hittat snus i någon form på platsen? Och man ser att DNA från hår stämmer med DNA i saliv/snus.

Edit: Om man nu uttalat sig om att det rör en snuskare, det behöver man ju inte ha gjort.
Citera
2019-03-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte jättekunnig, men jag var själv rätt tidigt ute med att lämna mitt DNA på ett (då) utländskt kommersiellt släktforskarregister. Och min man är mikrobiolog.

Förutsatt att polisen endast har sökt i sitt egna brottsregister (DNA-topsade dömda brottslingar i Sverige), ca 100 000 personer (tror jag), så är ca 30-tal träffar en katastrof, egentligen.

Det betyder att dessa ca 30 personers gemensamma anfader ligger rätt långt tillbaka i historisk tid, låt oss säga ca år 1300-1400-tal (jag gissar bara, ger exempel). Finns ingen folkbokföring på denna tid, finns mycket, mycket sparsam folkbokföring från ca sent 1600-tal.....

Detta betyder att polisen behöver DNA-testa alla ÄLDRE, pappor, farfar eller farfars far (om fortfarande i livet).....hos alla ca 30 personer, eller tills man hittar en starkare kandidat bland dem, (troligen behöver ALLA testas, då man ju inte vet på förhand vem som kommer att ge det starkaste utslaget).

Om kopplingen fortfarande är för svag (eller bred) på den person/släkt som har störst släktskap med GM i gruppen av ca 30 personer, måste man gå till regelrätt släktforskning (kyrkböcker, m.m.) Och där kan mycket falla, om man ex stöter på en "fader okänd".......då tar det stopp.

Det går ju även att forska på moderssidan, både DNA-mässigt och pappersmässigt, men ibland kan det vara så illa att även modern är okänd. Och då blir det riktigt besvärligt.....

I detta fall vore det nog mer tursamt att söka en match i en kommersiell släkforskningsbank.

Undrar om polisen sökt i utländska polisiära DNA-register......men det borde dem väl ha gjort.

GM kommer alltså INTE från en "jättekriminell" familj, snarare helt tvärtom.

Hoppas att det hjälpte dig lite

Edit: stavfel
Intressant information, till skillnad från den mesta skit som sprids här numera. Men spelar det nödvändigtvis så stor roll när gemensamme anfadern levde? Jag tolkar det som att man har 30 personer som lever nu, med delvis liknande DNA som GM. Likheten indikerar inte nödvändigtvis släktskap, men om likheten är av en viss styrka så finns en viss sannolikhet att de är släkt. Om likheten är högre så är också sannolikheten högre och så vidare. Således borde det räcka med att en av dessa träffar faktiskt indikerar ett "äkta" släktskap. Kanske t.e.x 5-männing. Ok, man kommer inte veta vilken så man får utreda många personer i dessa 30 träffars närhet, men han finns där.

Ovanstående givet att data stämmer, det vill säga inga okända föräldrar. Om det är på "långt" avstånd de är släkt så kan det ju bli en himla massa personer att undersöka men säg att man får några tusen att kolla upp så lär man kunna filtrera hälften direkt på kön, säkert 20 ytterligare procent på ålder. Sedan är man nere på en rimlig nivå.

Mitt resonemang kan vara fel och är det antagligen.
Citera
2019-03-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Intressant information, till skillnad från den mesta skit som sprids här numera. Men spelar det nödvändigtvis så stor roll när gemensamme anfadern levde? Jag tolkar det som att man har 30 personer som lever nu, med delvis liknande DNA som GM. Likheten indikerar inte nödvändigtvis släktskap, men om likheten är av en viss styrka så finns en viss sannolikhet att de är släkt. Om likheten är högre så är också sannolikheten högre och så vidare. Således borde det räcka med att en av dessa träffar faktiskt indikerar ett "äkta" släktskap. Kanske t.e.x 5-männing. Ok, man kommer inte veta vilken så man får utreda många personer i dessa 30 träffars närhet, men han finns där.

Ovanstående givet att data stämmer, det vill säga inga okända föräldrar. Om det är på "långt" avstånd de är släkt så kan det ju bli en himla massa personer att undersöka men säg att man får några tusen att kolla upp så lär man kunna filtrera hälften direkt på kön, säkert 20 ytterligare procent på ålder. Sedan är man nere på en rimlig nivå.

Mitt resonemang kan vara fel och är det antagligen.

Jag tror du är rätt ute.

Jag tror att man först börjar bearbeta de 30-tal träffar man fått. Är någon mer sannolik än de andra?

Men sedan är det ju bara att börja bygga släktträd och topsa på. Typ säg att en träff är person X som är en 40-årig gamal hustrumisshandlare med två barn som är 7 och 11. Då kan man ju baka bakåt i X släktträd för att se vad som händer. Topsa kusiner på fadern och moderns sida. Vad händer med likheten, blir den större eller mindre? Direkt man ser att det börjar öka blir det väldigt intressant.

Polisens register är — om jag har förstått det rätt — ganska litet, tidigare dömda för lite grövre brott. Kanske några kommersiella register — men tror att deras utbredning i Sverige är ganska litet. Men genom att topsa släktingar, som inte finns i registret, så kan man ju se om likheterna ökar eller minskar. Så tror helt enkelt att man får börja jobba systematiskt med träffarnas släktträd. Bygga upp dem och jaga rätt på personer som är villiga att topsas. Kanske inte i ett första steg för att få en direkt träff på en gärningsman, men för att att se om likheterna ökar om man går i en viss riktning.
Citera
2019-03-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag tror du är rätt ute.

Jag tror att man först börjar bearbeta de 30-tal träffar man fått. Är någon mer sannolik än de andra?

Men sedan är det ju bara att börja bygga släktträd och topsa på. Typ säg att en träff är person X som är en 40-årig gamal hustrumisshandlare med två barn som är 7 och 11. Då kan man ju baka bakåt i X släktträd för att se vad som händer. Topsa kusiner på fadern och moderns sida. Vad händer med likheten, blir den större eller mindre? Direkt man ser att det börjar öka blir det väldigt intressant.

Polisens register är — om jag har förstått det rätt — ganska litet, tidigare dömda för lite grövre brott. Kanske några kommersiella register — men tror att deras utbredning i Sverige är ganska litet. Men genom att topsa släktingar, som inte finns i registret, så kan man ju se om likheterna ökar eller minskar. Så tror helt enkelt att man får börja jobba systematiskt med träffarnas släktträd. Bygga upp dem och jaga rätt på personer som är villiga att topsas. Kanske inte i ett första steg för att få en direkt träff på en gärningsman, men för att att se om likheterna ökar om man går i en viss riktning.
Ja, det låter klokt, att topsa lite för att känna var det bränns 😀 Och som du skriver så kanske man kan prioritera lite i början beroende på person.
Citera
2019-03-06, 17:18
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Haha leta spår och gärningsmän. Bland det roligaste jag har läst i denna tråd. Och då har jag ändå varit med här från början tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Skulle de ha med sig förstoringsglas också?
Haha, ja och då ska man betänka att de skulle "leta spår", "förhöra folk" osv alltså över 10 år efter händelsen! Förstå hur många som skulle ringa polisen i det där grannskapet när ett gäng tossiga flashbackare leker Gunvald Larsson och går runt och "utreder"!
Citera
2019-03-06, 17:37
Medlem
Citat:
En sak som jag tycker är förbryllande är att han gör sig av med mössan, för att förändra sitt utseende. Men samtidigt gödslar han ju därmed spår efter sig. Hade det inte varit smartare att stoppa mössan i fickan och uppnått samma effekt?
Detta irrationella beteende tycker jag tyder på att det ändå är en förvirrad galning.

Psykotisk betyder inte riktigt att man är förvirrad på det sättet att man gör såna saker som att slänga en mössa i en tidningslåda, att man inte gör så smarta saker. När man säger att någon är förvirrad för att han/hon är psykotisk så betyder det mer att personen har en helt annan verklighetsuppfattning, det irrationella beteende när det kommer till psykos handlar inte om att göra korkade saker utan ligger på ett lite djupare plan. Många med psykos är helt klara och skärpta i skallen och uppfattas inte alls som förvirrade men de har kraftiga vanföreställningar och tror på saker som för friska människor är extremt märkligt.

Att personen slängde mössan på ett märkligt sätt säger därför inte så mycket om gärningsmannens psykiska hälsa. Men det säger lite om att situationen var väldigt stressande för gärningsmannen, antagligen ville han bli av med saker kopplade till mordet jättesnabbt för han ansåg att de var en belastning för honom att ha dom på sig. Så här hade nog dom flesta reagerat i en situation där de har mördat två personer oavsett psykos eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Håller med om att det såklart varit smartare att stoppa mössan i fickan och behålla kniven. Men man kanske inte är så rationell utan mer troligt adrenalinstinn efter att ha mördat någon med kniv och inte tänker så smarta tankar. Lex Mijajlo Mijajlovic (Anna Lindh) som efteråt slängde både keps och kniv ifrån sig - utan att för den skull vara psykotisk.

Hamnar man i en psykos tappar man ju kontakt med verkligheten och funderar inte ens över vad som kommer hända om man åker fast. Så har jag fattat det i alla fall...

Man kan inte säga att en psykotisk person inte funderar över att åka fast och därför struntar i att fundera över bevis han lämnar efter sig. En psykotisk person kan absolut vara mycket medveten om att det finns en risk att åka fast och att det är väldigt noga att inte lämna mer bevis än nödvändigt. Ibland kanske t om mer än en frisk person beroende på vilka vanföreställningar han har.
Citera
2019-03-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Varför?

Inte helt omöjligt väl? Finns många som det slår slint för helt oväntat.

Det finns ju blod från killen också, alltså en tredje person. Vem är då det
Citera
2019-03-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo helt omöjligt! FÖR att det fanns blod från tre personer på mössan och kniven! Och för att det finns dem som sett överfallen/morden! PUST!!! 🙄
Det var nytt för mig..Tror inte det fanns vittnen exakt till dådet..
Citera
2019-03-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Psykotisk betyder inte riktigt att man är förvirrad på det sättet att man gör såna saker som att slänga en mössa i en tidningslåda, att man inte gör så smarta saker. När man säger att någon är förvirrad för att han/hon är psykotisk så betyder det mer att personen har en helt annan verklighetsuppfattning, det irrationella beteende när det kommer till psykos handlar inte om att göra korkade saker utan ligger på ett lite djupare plan. Många med psykos är helt klara och skärpta i skallen och uppfattas inte alls som förvirrade men de har kraftiga vanföreställningar och tror på saker som för friska människor är extremt märkligt.

Att personen slängde mössan på ett märkligt sätt säger därför inte så mycket om gärningsmannens psykiska hälsa. Men det säger lite om att situationen var väldigt stressande för gärningsmannen, antagligen ville han bli av med saker kopplade till mordet jättesnabbt för han ansåg att de var en belastning för honom att ha dom på sig. Så här hade nog dom flesta reagerat i en situation där de har mördat två personer oavsett psykos eller ej.

Man kan inte säga att en psykotisk person inte funderar över att åka fast och därför struntar i att fundera över bevis han lämnar efter sig. En psykotisk person kan absolut vara mycket medveten om att det finns en risk att åka fast och att det är väldigt noga att inte lämna mer bevis än nödvändigt. Ibland kanske t om mer än en frisk person beroende på vilka vanföreställningar han har.

Kan det vara så enkelt att han helt enkelt glömt det?? Personer med kraftig psykos minns väl inte vad de gjort etc. De kan däremot agera ganska normalt..(Arkiv X varning..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in