2019-03-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Varför?

Inte helt omöjligt väl? Finns många som det slår slint för helt oväntat.

I det här fallet är det 100% omöjligt.
Citera
2019-03-06, 13:34
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Apropå privatgrävare. Hur gick det för Flashbacka egen privatgrävarpatrull som skulle mötas upp på mordplatsen och ”leta spår och gärningsmän”, var väl förra året de skulle samlas där?

Skulle de ha med sig förstoringsglas också?
Citera
2019-03-06, 14:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Varför?

Inte helt omöjligt väl? Finns många som det slår slint för helt oväntat.
Jo helt omöjligt! FÖR att det fanns blod från tre personer på mössan och kniven! Och för att det finns dem som sett överfallen/morden! PUST!!! 🙄
Citera
2019-03-06, 14:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte jättekunnig, men jag var själv rätt tidigt ute med att lämna mitt DNA på ett (då) utländskt kommersiellt släktforskarregister. Och min man är mikrobiolog.

Förutsatt att polisen endast har sökt i sitt egna brottsregister (DNA-topsade dömda brottslingar i Sverige), ca 100 000 personer (tror jag), så är ca 30-tal träffar en katastrof, egentligen.

Det betyder att dessa ca 30 personers gemensamma anfader ligger rätt långt tillbaka i historisk tid, låt oss säga ca år 1300-1400-tal (jag gissar bara, ger exempel). Finns ingen folkbokföring på denna tid, finns mycket, mycket sparsam folkbokföring från ca sent 1600-tal.....

Detta betyder att polisen behöver DNA-testa alla ÄLDRE, pappor, farfar eller farfars far (om fortfarande i livet).....hos alla ca 30 personer, eller tills man hittar en starkare kandidat bland dem, (troligen behöver ALLA testas, då man ju inte vet på förhand vem som kommer att ge det starkaste utslaget).

Om kopplingen fortfarande är för svag (eller bred) på den person/släkt som har störst släktskap med GM i gruppen av ca 30 personer, måste man gå till regelrätt släktforskning (kyrkböcker, m.m.) Och där kan mycket falla, om man ex stöter på en "fader okänd".......då tar det stopp.

Det går ju även att forska på moderssidan, både DNA-mässigt och pappersmässigt, men ibland kan det vara så illa att även modern är okänd. Och då blir det riktigt besvärligt.....

I detta fall vore det nog mer tursamt att söka en match i en kommersiell släkforskningsbank.

Undrar om polisen sökt i utländska polisiära DNA-register......men det borde dem väl ha gjort.

GM kommer alltså INTE från en "jättekriminell" familj, snarare helt tvärtom.

Hoppas att det hjälpte dig lite

Edit: stavfel

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Var stod Metro-stället? Vid busstationen?

GM var kanske väntad av någon vid stationen, för gemensam resa (kort/lokal resa)? GM ser att personen/personer är på plats redan vid stationen och han måste kasta kniv och mössa i panik, för att han är igenkänd (inte som mördare, men av resesällskapet).
Alltså det har varit upp i träden, hur många gånger som helst! BREDVIK ICA AFFÄRREN I NÄRHETEN AV MORDPLATSEN! Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att läsa på innan man skriver?
Citera
2019-03-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Enligt en gammal tidning jag läste var BO2 duktig på att bestämma människors åldrar. Det är inte så konstigt kanske i och med att hon jobbade som lärare. Det borde nog inte skilja mer än -5 +5 i ålder i varje fall...

Intressant, jag gissar att det i högsta grad måste vara relevant. Det finns så klart undantag, men en lärare borde nog kunna precisera åldern med bara något eller några års felmarginal åt endera håll (förutsatt att hon inte var förskolelärare).
Citera
2019-03-06, 14:41
Medlem
Kan bara lägga till lite info för den som vill angående det "nya DNA-spåret" i fallet. Jag är själv med på en släktforskningssajt och har topsat mig själv och efter det fått en DNA-profil. Denna får jag nu matchningar på, såklart från den del jag visste jag var släkt med men oftast blir det träff långt borta och då som längst i sjätte led - sexmänningar. Då kan infon kring "DNA-matchningskvalitet" se ut så här:

Gemensamt DNA: 0,7% (49,0‎ cM)
Gemensamma segment: 6
Största segment: 15,1‎ cM

I detta fallet föreslås jag vara "brylling - sexmänning" med denna kvinna.

Vad man kan anta är ju kanske att utredningen har fått en träff åtminstone liknande detta. Såklart är det ett stort träffområde men enligt mig är det ju ändå klart utredningsbart. Man kan ju för det första gallra bort alla kvinnor, och tämligen enkelt kan man ju också snäva in åldern på åtminstone 15 år när efter BO2:s korta redogörelse om GM.

Detta ger mig ändå en del hopp om att fallet går att lösa, kanske blir det ännu tydligare med fler och närmare träffar på en släktforskningssajt - som utredarna ju eventuellt verkar vara inne på att gå vidare med.

För övrigt tror jag inte GM hade någon psykos. Försöker man då verkligen (om än klumpigt) göra sig av med mössa för att på något sätt förändra sitt utseende för att inte bli ertappad? Om GM haft psykos hade han antagligen fortsatt irra omkring, kanske gått in på ICA och huggit fler personer i ryggen. Tror jag.
Citera
2019-03-06, 15:02
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså det har varit upp i träden, hur många gånger som helst! BREDVIK ICA AFFÄRREN I NÄRHETEN AV MORDPLATSEN! Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att läsa på innan man skriver?

En väldigt liten hint KAN ju vara för att ditt gnäll har inlägg/post nr 14 588.

Just saying.....

Edit: Tillägg
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2019-03-06 kl. 15:05.
Citera
2019-03-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Haha leta spår och gärningsmän. Bland det roligaste jag har läst i denna tråd. Och då har jag ändå varit med här från början tror jag.
Avsikten var väl att de som kunde skulle träffas på mordplatsen och rekapitulera händelsen.
Citera
2019-03-06, 15:45
Medlem
Soterns avatar
En sak som jag tycker är förbryllande är att han gör sig av med mössan, för att förändra sitt utseende. Men samtidigt gödslar han ju därmed spår efter sig. Hade det inte varit smartare att stoppa mössan i fickan och uppnått samma effekt?
Detta irrationella beteende tycker jag tyder på att det ändå är en förvirrad galning.
Citera
2019-03-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En sak som jag tycker är förbryllande är att han gör sig av med mössan, för att förändra sitt utseende. Men samtidigt gödslar han ju därmed spår efter sig. Hade det inte varit smartare att stoppa mössan i fickan och uppnått samma effekt?
Detta irrationella beteende tycker jag tyder på att det ändå är en förvirrad galning.

Håller med om att det såklart varit smartare att stoppa mössan i fickan och behålla kniven. Men man kanske inte är så rationell utan mer troligt adrenalinstinn efter att ha mördat någon med kniv och inte tänker så smarta tankar. Lex Mijajlo Mijajlovic (Anna Lindh) som efteråt slängde både keps och kniv ifrån sig - utan att för den skull vara psykotisk.

Hamnar man i en psykos tappar man ju kontakt med verkligheten och funderar inte ens över vad som kommer hända om man åker fast. Så har jag fattat det i alla fall...
Citera
2019-03-06, 16:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Håller med om att det såklart varit smartare att stoppa mössan i fickan och behålla kniven. Men man kanske inte är så rationell utan mer troligt adrenalinstinn efter att ha mördat någon med kniv och inte tänker så smarta tankar. Lex Mijajlo Mijajlovic (Anna Lindh) som efteråt slängde både keps och kniv ifrån sig - utan att för den skull vara psykotisk.

Hamnar man i en psykos tappar man ju kontakt med verkligheten och funderar inte ens över vad som kommer hända om man åker fast. Så har jag fattat det i alla fall...
Frågan är om han hade någon ficka att stoppa mössan i. Han kanske hade gjort sig av med jackan redan, om han över huvud taget hade någon, och en mössa är rätt otymplig i byxfickan.
Citera
2019-03-06, 16:31
Medlem
Soterns avatar
En annan sak som jag har för mig står någonstans i tråden är att de vet att gärningsmannen är snusare. Om det stämmer, hur kan de veta detta? Jag antar att de analyserat hans blod och hittat spår av nikotin, men det kan väl lika gärna vara någon rökare då? Någon som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in