Citat:
Man undrar stillsamt om hon visste hon skulle bli gravid nu, när Löfven frågade henne om en minister-post.Och varför hon i så fall inte tackade nej. Det är liksom inte vilket jobb som helst. Hela departementet undermineras nu i 2-3 år. Men visst, det är S leksaksdepartement, där man sätter vem som helst.
Det var fruktansvärt fräckt... Ja, det var tur i oturen att det "bara" var kulturdepartementet som blev lidande i alla fall. Tänk om det hade varit exempelvis utrikesdepartementet!
Citat:
Det förstår jag, men AL ser inte "ungdomlig" ut. Hon ser ut som någon som har stannat i utvecklingen, och antagligen har hon det också med tanke på sina intressen (bland annat leker hon ju live och spelar dataspel, som en tonåring). Det är inte en vuxen själ bakom ögonen s.a.s..
Citat:
Fast det hade varit svårt för ledaren för en "feministisk" S- och Mp-regering, att inte ta med några kvinnor under 42 år. Löfven skulle ha fått himla mycket kritik i så fall. Och man kan ju inte heller tvinga kvinnor att sterilisera sig i utbyte mot ett arbete, så jag beskyller inte Löfven för detta. Hela ansvaret ligger hos AL själv.
Citat:
Ursäkta? Tvärtom. Vi kvinnor måste ju också få söka jobb och göra karriär trots att vi av naturen är den som tvingas bära och föda avkomman. Det är olagligt att diskriminera någon från ett jobb på grund av graviditet. Har själv bytt jobb när jag varit höggravid två gånger och tack och lov har det inte varit några problem med arbetsgivaren. Ska vi ha ett samhälle där kvinnor i princip tvingas ut i arbete istället för att få vila under graviditeten och sedan ha ansvar för barnet efteråt så måste kvinnor även få byta jobb under graviditeten. Jag har fött fyra (snart fem) barn och varit hemma länge med alla, om inte jag fått göra karriär och byta upp mig jobbmässigt under mina graviditeter hade jag aldrig ens kommit ut på arbetsmarknaden.
Fast nu tänker du ju bara på dig själv, inte på vilka problem det blir för arbetsgivaren.
Citat:
Exakt. För en småföretagare räcker det med en enda kvinna som börjar föda barn, så kan hela företaget gå omkull. Det hände min farbror, som hade ett litet enskilt företag. Kvinnan som skulle vara hans sekreterare/ekonomiassistent/telefonist/receptionist, födde i rask följd tre barn och lyckades med sin ständiga bortavaro och alla misstag som hon gjorde som trött småbarnsmamma, köra hela företaget i sank. Han sa att han aldrig skulle anställa en kvinna under 42 år igen om han kom tillbaka, och det gjorde han aldrig heller. Lag eller inte - det går alltid att hitta en anledning till att Anders är bättre än Anna, man kan ju bara säga att "det handlade mer om den generella lämpligheten för rollen" eller liknande, om man blir ifrågasatt.
Citat:
Ja antingen får man välja, eller så får man planera åren mellan 18 och 40 bättre, så att man inte behöver arbeta utanför hemmet just under småbarnsåren. Förhoppningsvis finns det ju en man i bilden också. Och finns det INTE det, så är det nog rätt dumt att tänka sig att man ska göra den stora karriären och ta hand om barnen ensam på ett bra sätt samtidigt...

Å andra sidan skiter jag högaktningsfullt i Löfven.
Själv ser hon det garanterat som jätteviktigt ur PR-PK-synpunkt.