Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-05, 23:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man undrar stillsamt om hon visste hon skulle bli gravid nu, när Löfven frågade henne om en minister-post.Och varför hon i så fall inte tackade nej. Det är liksom inte vilket jobb som helst. Hela departementet undermineras nu i 2-3 år. Men visst, det är S leksaksdepartement, där man sätter vem som helst.

Det var fruktansvärt fräckt... Ja, det var tur i oturen att det "bara" var kulturdepartementet som blev lidande i alla fall. Tänk om det hade varit exempelvis utrikesdepartementet!

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Du är kvinna va?
Det finns ingen man som inte uppskattar en kvinna som ser ungdomlig ut för sin ålder.

Det förstår jag, men AL ser inte "ungdomlig" ut. Hon ser ut som någon som har stannat i utvecklingen, och antagligen har hon det också med tanke på sina intressen (bland annat leker hon ju live och spelar dataspel, som en tonåring). Det är inte en vuxen själ bakom ögonen s.a.s..

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag tycker att det är smart att som kvinna koppla greppet om en fet post strax innan hon blir med barn. Ren logik och taktik från hennes sida. Det är ju snarare arbetsgivarna som är dumma i huvudet i så fall, om nu någon måste dömas.

Fast det hade varit svårt för ledaren för en "feministisk" S- och Mp-regering, att inte ta med några kvinnor under 42 år. Löfven skulle ha fått himla mycket kritik i så fall. Och man kan ju inte heller tvinga kvinnor att sterilisera sig i utbyte mot ett arbete, så jag beskyller inte Löfven för detta. Hela ansvaret ligger hos AL själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ursäkta? Tvärtom. Vi kvinnor måste ju också få söka jobb och göra karriär trots att vi av naturen är den som tvingas bära och föda avkomman. Det är olagligt att diskriminera någon från ett jobb på grund av graviditet. Har själv bytt jobb när jag varit höggravid två gånger och tack och lov har det inte varit några problem med arbetsgivaren. Ska vi ha ett samhälle där kvinnor i princip tvingas ut i arbete istället för att få vila under graviditeten och sedan ha ansvar för barnet efteråt så måste kvinnor även få byta jobb under graviditeten. Jag har fött fyra (snart fem) barn och varit hemma länge med alla, om inte jag fått göra karriär och byta upp mig jobbmässigt under mina graviditeter hade jag aldrig ens kommit ut på arbetsmarknaden.

Fast nu tänker du ju bara på dig själv, inte på vilka problem det blir för arbetsgivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av. Som småföretagare undviker man kvinnor i fertil ålder om man kan.

Exakt. För en småföretagare räcker det med en enda kvinna som börjar föda barn, så kan hela företaget gå omkull. Det hände min farbror, som hade ett litet enskilt företag. Kvinnan som skulle vara hans sekreterare/ekonomiassistent/telefonist/receptionist, födde i rask följd tre barn och lyckades med sin ständiga bortavaro och alla misstag som hon gjorde som trött småbarnsmamma, köra hela företaget i sank. Han sa att han aldrig skulle anställa en kvinna under 42 år igen om han kom tillbaka, och det gjorde han aldrig heller. Lag eller inte - det går alltid att hitta en anledning till att Anders är bättre än Anna, man kan ju bara säga att "det handlade mer om den generella lämpligheten för rollen" eller liknande, om man blir ifrågasatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hur tycker du kvinnor ska göra då? Sluta föda barn? Sluta jobba? Inte mig emot.

Edit: jag är läkare och har inte vabbat alls eftersom jag är föräldraledig.

Ja antingen får man välja, eller så får man planera åren mellan 18 och 40 bättre, så att man inte behöver arbeta utanför hemmet just under småbarnsåren. Förhoppningsvis finns det ju en man i bilden också. Och finns det INTE det, så är det nog rätt dumt att tänka sig att man ska göra den stora karriären och ta hand om barnen ensam på ett bra sätt samtidigt...
Citera
2019-03-06, 00:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo. symboliken är starkt anti-feministisk här. Det blir absurt att jämställa kvinnor och män när en vald kvinna drar sig tillbaka från sitt avancerade arbete i ett år eller så. För något som alla fattar de tycker är viktigare än jobbet. Vem ska kunna tro att hon är påläst på några ärenden om ens 2-3 år. när man vet hur dagis-kräksjuka härjar hemma och hon måste handla blöjor på vägen från jobbet. Hon är en parodi, både till utseende och till arbets-upplägg.

Håller med, det finns inte en chans att man ska klara av en ministerpost med småbarn hemma. Som minister måste man vara påläst och dessutom tillgänglig dygnet runt. Det går inte att lämna klockan 16 och åka och hämta ungarna på dagis. Det här var rent bedrövligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Kanske är det mest frillan som gör att hon ser ovanligt ung ut.

Trodde miljöpartister predikade barnbegränsning för miljöns skull. Speciellt för västerlänningar.

Ja DET också. Det här blir femte barnet i den familjen, tredje biologiska för henne. Tänk vilket ekologiskt fotavtryck de kommer att göra på planeten, med västerländsk levnadsstandard och allt! Som högt uppsatt miljöpartist borde hon väl ha föregått med gott exempel, och inte skaffat några barn alls. Men det är väl antagligen som vanligt, att det som makthavarna predikar för undersåtarna gäller inte dem själva...

Någon som vet något om vilken livsstil AL har annars? Bor hon i fristående hus som läcker värme åt alla håll, exempelvis? Reser familjen bort på semestern, och i så fall vart och med vilket färdmedel? Har hon bil? Åker hon mycket taxi nu sedan hon blev minister? Flyger hon, inrikes och utrikes? Hoppas någon tidning kollar detta...

Citat:
(Feminist-)problemet i Sverige är att bara (manligt) arbete räknas som cred. Att vara hemma med barn räknas inte som någonting i Sverige, som semester. Jag har haft lång semester. Jag är egoist och har själv fem barn. De är viktigare för mig än mina jobb, så jag jobbar i eget företag. Jag tycker att du ska värdera ditt liv i hur det går för barnen, inte i din position på ett arbete eller din lön. Amanda Lind ska ge sina barn en bra start på deras liv. Men hon ska inte vara minister.

Landstinget är nog en av de få arbetsgivare som kan ha 5-barnsmammor utan jätteproblem. Det är en typiskt kvinnlig arbetsplats där man är van när folk inte dyker upp, det finns kunskap och resurser. Min fru jobbar också inom sjukvården. När hon försökte jobba på en privat liten klink så blev hon utbränd, stressen är för stor som mångbarns-mamma. Detta är verkligheten, och jag är därför emot alla som använder lagen som argument för att gravid-tvinga sig kvar. Amanda Lind borde avgå. Kulturen behöver inte henne.

Håller med om allt du skriver. Jag läste förresten i Expressen idag, att Amanda tycker att hon är en alldeles utmärkt mamma. Ungarna får ju se henne på Skype ibland när hon äter frukost, och ibland läser hon godnattsaga för dem över Skype också! Hon kunde inte se att de saknar något...

Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ansvarsfullt också! Ju mindre hon blandar sig i vad som sker på kulturdepartementet desto bättre.

Ja, så kan man ju i och för sig se det. Förhoppningsvis är den person som ska täcka upp för henne vettigare, kanske han eller hon styra skutan i en bättre riktning utan att AL märker det...

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag måste säga att det är lite förvånande att folk fortfarande tycker att detta är en fråga. Men Sverige är väl som vanligt lite efter.

I Frankrike är det mer avdramatiserat, för tio år sedan var justitieminister Rachida Dati gravid. Hon var ledig i fem dagar i samband med förlossningen men arbetade i övrigt som vanligt. Tyckarna i MSM var något oroade över att hon tog för stora risker med sin hälsa men reaktionen var överlag positivt imponerad. Men det är möjligt att fransyskor är av lite hårdare virke än svenskor (de föder åtminstone fler barn).

Edit: Källa:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachida_Dati#Vie_privée

Men hör du inte själv hur det låter? Varför skaffa barn överhuvudtaget, om man ska lämna dem till tjänstefolk bara några dagar efter födseln? Den ungen lär ju knappt känna sin morsa - eller hon den. Som överklassdamer gjorde förr, när de inte ville vara borta från sällskapslivet. Barnen uppfostrades av sköterskor i en barnkammare i en avskild flygel av huset, så att de inte skulle störa de vuxna.
Citera
2019-03-06, 08:48
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hör du inte själv hur det låter? Varför skaffa barn överhuvudtaget, om man ska lämna dem till tjänstefolk bara några dagar efter födseln? Den ungen lär ju knappt känna sin morsa - eller hon den. Som överklassdamer gjorde förr, när de inte ville vara borta från sällskapslivet. Barnen uppfostrades av sköterskor i en barnkammare i en avskild flygel av huset, så att de inte skulle störa de vuxna.

Man skaffar barn för att sprida sina gener. Det är det levande varelser har gjort i över en miljard år nu (det måste till något lika konstigt som människor för att glömma bort den saken).

Överklassdamer från fordom har kanske ett och annat gemensamt med medelklassherrar av idag. De verkar ju tillbringa ungefär lika mycket tid med sina barn båda två.
Citera
2019-03-06, 09:08
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Fast det hade varit svårt för ledaren för en "feministisk" S- och Mp-regering, att inte ta med några kvinnor under 42 år.
Så sant. Karma is a bitch!
Citat:
Löfven skulle ha fått himla mycket kritik i så fall.
Just det, ja. Stackars Löfven. Å andra sidan skiter jag högaktningsfullt i Löfven.
Citat:
Och man kan ju inte heller tvinga kvinnor att sterilisera sig i utbyte mot ett arbete, så jag beskyller inte Löfven för detta. Hela ansvaret ligger hos AL själv.
Kärringen Lind är ett vrak som aldrig kommer att tillföra det här landet någonting, i vare sig kulturellt eller övrigt hänseende. Bara positivt att kanske slippa se hennes räliga rövtryne på tv en tid framöver. Själv ser hon det garanterat som jätteviktigt ur PR-PK-synpunkt.
Senast redigerad av Condottieri 2019-03-06 kl. 09:52.
Citera
2019-03-06, 09:49
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Man skaffar barn för att sprida sina gener. Det är det levande varelser har gjort i över en miljard år nu (det måste till något lika konstigt som människor för att glömma bort den saken).

Överklassdamer från fordom har kanske ett och annat gemensamt med medelklassherrar av idag. De verkar ju tillbringa ungefär lika mycket tid med sina barn båda två.
Du skaffar barn för att du ser storheten i det. Berätta vad för slags barn du vill ge upphov till. Kloner av dig helst?
Citera
2019-03-06, 10:15
Medlem
Condottieris avatar
Dessutom hade hon ju redan två ungar sedan tidigare? Nej, Löfven är verkligen en idiot om han inte förutsåg detta.
Citera
2019-03-06, 15:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, det är en bit av det. Men vill man inte dessutom umgås med barnen, så bör man inte skaffa några. Det finns så många vittnesmål om barn som känt sig övergivna av sina mammor, när karriären var viktigare än dom. Tänk Jan Myrdal t.ex. - hans mamma Alva gick till historien, men sonen mådde dåligt för det hela livet.

Fast det är skillnad (inom vissa gränser).

Citat:
Så sant. Karma is a bitch!
Just det, ja. Stackars Löfven. Å andra sidan skiter jag högaktningsfullt i Löfven.
Kärringen Lind är ett vrak som aldrig kommer att tillföra det här landet någonting, i vare sig kulturellt eller övrigt hänseende. Bara positivt att kanske slippa se hennes räliga rövtryne på tv en tid framöver. Själv ser hon det garanterat som jätteviktigt ur PR-PK-synpunkt.

Ja, det kan faktiskt vara så illa, att hon är så tokig, att hon blev gravid just nu för att göra ett statement...

Citat:
Dessutom hade hon ju redan två ungar sedan tidigare? Nej, Löfven är verkligen en idiot om han inte förutsåg detta.

Men just därför skulle man ju inte ha förutsett detta? Jag skrev fel förut, för då hade jag inte läst Expressen-artikeln ännu. Det här är inte det första och enda gemensamma "kärleksbarnet" - det var inte så att de båda hade två barn var sedan förr, men inget gemensamt. I så fall hade varningsklockorna ringt högt. Detta barn blir det TREDJE gemensamma med maken, det var bara han som hade två barn sedan förr. Under dom omständigheterna skulle man INTE förvänta sig att en kvinna skulle skaffa det tredje barnet, om hon precis fått ett toppjobb. Så NEJ jag skyller inte Löfven för det här. Han var pressad att hitta någon lite flummig yngre kvinna till den posten, för att fylla Alice' skor.
Citera
2019-03-06, 16:44
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Så NEJ jag skyller inte Löfven för det här. Han var pressad att hitta någon lite flummig yngre kvinna till den posten, för att fylla Alice' skor.
förvånad Löfven därmed måste ha blivit? Du har kanske rätt, det är inte Löfvens fel. Det hindrar mig dock inte från att hånflina brett åt hans besvärliga situation.
Citera
2019-03-06, 17:18
Medlem
Hon borde sparka Cecilia Benkö. SR är en katastrof. Ingen lyssnar på dem.
Citera
2019-03-06, 23:10
Medlem
Citat:
Det var fruktansvärt fräckt... Ja, det var tur i oturen att det "bara" var kulturdepartementet som blev lidande i alla fall. Tänk om det hade varit exempelvis utrikesdepartementet!

Det förstår jag, men AL ser inte "ungdomlig" ut. Hon ser ut som någon som har stannat i utvecklingen, och antagligen har hon det också med tanke på sina intressen (bland annat leker hon ju live och spelar dataspel, som en tonåring). Det är inte en vuxen själ bakom ögonen s.a.s..

Fast det hade varit svårt för ledaren för en "feministisk" S- och Mp-regering, att inte ta med några kvinnor under 42 år. Löfven skulle ha fått himla mycket kritik i så fall. Och man kan ju inte heller tvinga kvinnor att sterilisera sig i utbyte mot ett arbete, så jag beskyller inte Löfven för detta. Hela ansvaret ligger hos AL själv.

Fast nu tänker du ju bara på dig själv, inte på vilka problem det blir för arbetsgivaren.

Exakt. För en småföretagare räcker det med en enda kvinna som börjar föda barn, så kan hela företaget gå omkull. Det hände min farbror, som hade ett litet enskilt företag. Kvinnan som skulle vara hans sekreterare/ekonomiassistent/telefonist/receptionist, födde i rask följd tre barn och lyckades med sin ständiga bortavaro och alla misstag som hon gjorde som trött småbarnsmamma, köra hela företaget i sank. Han sa att han aldrig skulle anställa en kvinna under 42 år igen om han kom tillbaka, och det gjorde han aldrig heller. Lag eller inte - det går alltid att hitta en anledning till att Anders är bättre än Anna, man kan ju bara säga att "det handlade mer om den generella lämpligheten för rollen" eller liknande, om man blir ifrågasatt.

Ja antingen får man välja, eller så får man planera åren mellan 18 och 40 bättre, så att man inte behöver arbeta utanför hemmet just under småbarnsåren. Förhoppningsvis finns det ju en man i bilden också. Och finns det INTE det, så är det nog rätt dumt att tänka sig att man ska göra den stora karriären och ta hand om barnen ensam på ett bra sätt samtidigt...

Det har hänt tidigare att kvinnliga ministrar fött barn. Beatrice Ask t ex. Ylva Johansson hade nyfödda tvillingar när hon tillträdde, som skolminister tror jag. Det har fungerat.
Citera
2019-03-06, 23:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det har hänt tidigare att kvinnliga ministrar fött barn. Beatrice Ask t ex. Ylva Johansson hade nyfödda tvillingar när hon tillträdde, som skolminister tror jag. Det har fungerat.

Hur vet du att det har fungerat? Hur vet du hur mycket problem det blivit på departementet/i regeringen/i riksdagen/annanstans på arbetet? Hur vet du hur mycket problem det blivit hemma, i äktenskapet o.s.v.? Vad säger barnen nu?
Citera
2019-03-26, 21:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Människan är ju en gudagåva utan nåde. Om man hatar MP. Herregud vad dålig hon var i dagens Aktuellt om Josephin Nilsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in