2019-03-05, 18:16
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kvinnor som gör så förstör dessutom för andra kvinnor. Arbetsgivarna kommer att komma ihåg det här (och andra liknande fall), och därför inte vilja anställa några kvinnor i fruktsam ålder. I alla fall inte till några mer kvalificerade arbeten. Om jag hade ett företag, skulle jag definitivt inte göra det, efter det här!

Ursäkta? Tvärtom. Vi kvinnor måste ju också få söka jobb och göra karriär trots att vi av naturen är den som tvingas bära och föda avkomman. Det är olagligt att diskriminera någon från ett jobb på grund av graviditet. Har själv bytt jobb när jag varit höggravid två gånger och tack och lov har det inte varit några problem med arbetsgivaren. Ska vi ha ett samhälle där kvinnor i princip tvingas ut i arbete istället för att få vila under graviditeten och sedan ha ansvar för barnet efteråt så måste kvinnor även få byta jobb under graviditeten. Jag har fött fyra (snart fem) barn och varit hemma länge med alla, om inte jag fått göra karriär och byta upp mig jobbmässigt under mina graviditeter hade jag aldrig ens kommit ut på arbetsmarknaden.
Citera
2019-03-05, 19:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ursäkta? Tvärtom. Vi kvinnor måste ju också få söka jobb och göra karriär trots att vi av naturen är den som tvingas bära och föda avkomman. Det är olagligt att diskriminera någon från ett jobb på grund av graviditet. Har själv bytt jobb när jag varit höggravid två gånger och tack och lov har det inte varit några problem med arbetsgivaren. Ska vi ha ett samhälle där kvinnor i princip tvingas ut i arbete istället för att få vila under graviditeten och sedan ha ansvar för barnet efteråt så måste kvinnor även få byta jobb under graviditeten. Jag har fött fyra (snart fem) barn och varit hemma länge med alla, om inte jag fått göra karriär och byta upp mig jobbmässigt under mina graviditeter hade jag aldrig ens kommit ut på arbetsmarknaden.
Lägg av. Som småföretagare undviker man kvinnor i fertil ålder om man kan.
Citera
2019-03-05, 20:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Kvinnor som gör så förstör dessutom för andra kvinnor. Arbetsgivarna kommer att komma ihåg det här (och andra liknande fall), och därför inte vilja anställa några kvinnor i fruktsam ålder. I alla fall inte till några mer kvalificerade arbeten. Om jag hade ett företag, skulle jag definitivt inte göra det, efter det här!
Jo. symboliken är starkt anti-feministisk här. Det blir absurt att jämställa kvinnor och män när en vald kvinna drar sig tillbaka från sitt avancerade arbete i ett år eller så. För något som alla fattar de tycker är viktigare än jobbet. Vem ska kunna tro att hon är påläst på några ärenden om ens 2-3 år. när man vet hur dagis-kräksjuka härjar hemma och hon måste handla blöjor på vägen från jobbet. Hon är en parodi, både till utseende och till arbets-upplägg.
Citera
2019-03-05, 20:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursäkta? Tvärtom. Vi kvinnor måste ju också få söka jobb och göra karriär trots att vi av naturen är den som tvingas bära och föda avkomman. Det är olagligt att diskriminera någon från ett jobb på grund av graviditet. Har själv bytt jobb när jag varit höggravid två gånger och tack och lov har det inte varit några problem med arbetsgivaren. Ska vi ha ett samhälle där kvinnor i princip tvingas ut i arbete istället för att få vila under graviditeten och sedan ha ansvar för barnet efteråt så måste kvinnor även få byta jobb under graviditeten.
Dina tankar om din arbetsgivare (landstinget eller staten?) antyder att du är mer fokuserad på dig och din familj än på arbetsgivaren. Jag skulle bara anställa personer som kan ge lite mer än så. VEM utom Landsting och Stat skulle anställa en fembarns-morsa? Jag gissar tvärtom att du är oerhört tacksam att du hittat ditt ställe, där du naturligtvis ställer till stor oreda och dina kamrater ständigt måste täcka upp för dig för alla dina ledigheter. Hur många VAB-dagar blev det i vabruari? Kändes skönt att det fanns någon man som kunde göra ditt jobb istället?
Citera
2019-03-05, 20:55
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Dina tankar om din arbetsgivare (landstinget eller staten?) antyder att du är mer fokuserad på dig och din familj än på arbetsgivaren. Jag skulle bara anställa personer som kan ge lite mer än så. VEM utom Landsting och Stat skulle anställa en fembarns-morsa? Jag gissar tvärtom att du är oerhört tacksam att du hittat ditt ställe, där du naturligtvis ställer till stor oreda och dina kamrater ständigt måste täcka upp för dig för alla dina ledigheter. Hur många VAB-dagar blev det i vabruari? Kändes skönt att det fanns någon man som kunde göra ditt jobb istället?

Hur tycker du kvinnor ska göra då? Sluta föda barn? Sluta jobba? Inte mig emot.

Edit: jag är läkare och har inte vabbat alls eftersom jag är föräldraledig.
Citera
2019-03-05, 21:00
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Är hon 38 så är det ännu värre, att se så barnslig ut. Jag tycker för övrigt inte att hon är söt heller. Hon ser ut som en aspig, oattraktiv, nördig 19-årig tjej.

Men OK då är hon äldre än jag trodde. Då förstår jag att hon inte vågade vänta mandatperioden ut med att försöka bli gravid. MEN då borde hon ha avstått från ministerposten i stället. Eller avstått från det gemensamma kärleksbarnet. Antingen eller.

Kanske är det mest frillan som gör att hon ser ovanligt ung ut.

Trodde miljöpartister predikade barnbegränsning för miljöns skull. Speciellt för västerlänningar.
Citera
2019-03-05, 21:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Hur tycker du kvinnor ska göra då? Sluta föda barn? Sluta jobba? Inte mig emot.

Edit: jag är läkare och har inte vabbat alls eftersom jag är föräldraledig.
(Feminist-)problemet i Sverige är att bara (manligt) arbete räknas som cred. Att vara hemma med barn räknas inte som någonting i Sverige, som semester. Jag har haft lång semester. Jag är egoist och har själv fem barn. De är viktigare för mig än mina jobb, så jag jobbar i eget företag. Jag tycker att du ska värdera ditt liv i hur det går för barnen, inte i din position på ett arbete eller din lön. Amanda Lind ska ge sina barn en bra start på deras liv. Men hon ska inte vara minister.

Landstinget är nog en av de få arbetsgivare som kan ha 5-barnsmammor utan jätteproblem. Det är en typiskt kvinnlig arbetsplats där man är van när folk inte dyker upp, det finns kunskap och resurser. Min fru jobbar också inom sjukvården. När hon försökte jobba på en privat liten klink så blev hon utbränd, stressen är för stor som mångbarns-mamma. Detta är verkligheten, och jag är därför emot alla som använder lagen som argument för att gravid-tvinga sig kvar. Amanda Lind borde avgå. Kulturen behöver inte henne.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-05 kl. 21:44.
Citera
2019-03-05, 21:27
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag tycker att det är smart att som kvinna koppla greppet om en fet post strax innan hon blir med barn. Ren logik och taktik från hennes sida. Det är ju snarare arbetsgivarna som är dumma i huvudet i så fall, om nu någon måste dömas.

Ansvarsfullt också! Ju mindre hon blandar sig i vad som sker på kulturdepartementet desto bättre.
Citera
2019-03-05, 21:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ansvarsfullt också! Ju mindre hon blandar sig i vad som sker på kulturdepartementet desto bättre.
Man hade önskat att Fridolin blivit gravid några gånger.
Citera
2019-03-05, 21:40
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Och nu är hon gravid också...

Jag måste säga att det är lite förvånande att folk fortfarande tycker att detta är en fråga. Men Sverige är väl som vanligt lite efter.

I Frankrike är det mer avdramatiserat, för tio år sedan var justitieminister Rachida Dati gravid. Hon var ledig i fem dagar i samband med förlossningen men arbetade i övrigt som vanligt. Tyckarna i MSM var något oroade över att hon tog för stora risker med sin hälsa men reaktionen var överlag positivt imponerad. Men det är möjligt att fransyskor är av lite hårdare virke än svenskor (de föder åtminstone fler barn).

Edit: Källa:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachida_Dati#Vie_privée
Senast redigerad av stilicho 2019-03-05 kl. 21:42.
Citera
2019-03-05, 21:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag måste säga att det är lite förvånande att folk fortfarande tycker att detta är en fråga. Men Sverige är väl som vanligt lite efter.

I Frankrike är det mer avdramatiserat, för tio år sedan var justitieminister Rachida Dati gravid. Hon var ledig i fem dagar i samband med förlossningen men arbetade i övrigt som vanligt. Tyckarna i MSM var något oroade över att hon tog för stora risker med sin hälsa men reaktionen var överlag positivt imponerad. Men det är möjligt att fransyskor är av lite hårdare virke än svenskor (de föder åtminstone fler barn).

Edit: Källa:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rachida_Dati#Vie_privée
Det är ju berömt hur fransyskor ser på förlossningen som en "operation". Tidigare föddes 40% av barnen genom snitt, vet inte de senaste siffrorna. Anledningen var att de vill veta exakt datum för "förlossningen" så de kan börja jobba igen. I Sverige suger man tvärtom ut max av sina 400 dagars statligt betalda lång-familje-semester. Frankrike och Sverige är inte särskilt lika.
Citera
2019-03-05, 22:13
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ju mindre kulturdepartementet blandar sig i desto bättre. Inte fan bryr jag mig om vad som händer i det ruttna uthuset.
Senast redigerad av Condottieri 2019-03-05 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in