2019-03-06, 00:47
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Kort fråga, vad betyder CMIP5 med *particle forcing*?

https://www.youtube.com/watch?v=NYoOcaqCzxo

Utan att jag sett filmen än, misstänker jag att det handlar om CMIP6 som ska göras med mer sofistikerad solar och particle forcing än CMIP5.

Jag har skrivit om CMIP6 ett fåtal gånger i tråden. Någon av länkarna i de inläggen innehåller väldigt bra info i sammanfattningen. Söklänk:

https://www.flashback.org/sok/Cmip6?sp=1&t=170498

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2019-03-06 kl. 01:08.
Citera
2019-03-06, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag är professor och har läst mer vetenskap i frågan än någon annan i tråden och jobbat sida vid sida med med mest kända klimatforskarna i Sverige flera i FNs klimatpanel.
Tyvärr fungerar det inte med sådant auktoritetsargument om man skriver anonymt. Vill du att vi skall tro på dig för att du har dessa meriter får du gå ut med namn. Annars vore kanske bättre om du höll dig till sakliga argument.

Citat:
Snart kommer folk att tänka lika mycket på klimatfrågor som på ozonhålet och rycka på axlarna åt att det kanske var en grej en gång...
Ozonhålet vart mindre relevant för att vi drog ned på utsläppen så det stabiliserades och har börjat minska så sakteliga. Där är vi inte med CO2 på långa vägar.
Citera
2019-03-06, 06:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några få kommentarer om ett komplext ämne
Jag kan ge dig rätt i att det är många siffror att hålla reda på och att det är lätt att hitta sådant som ser ut att vara stöd för det ena eller andra argumentet.

Du länkar till den här sidan som ett "bevis" för att det finns gott om bränsle för kärnkraft.
https://www.iaea.org/newscenter/news/uram-2018-wraps-up-the-future-of-uranium-as-a-sustainable-source-of-energy

Du länkar också till den här sidan:
http://www.world-nuclear-news.org/Articles/Uranium-resources-adequate-but-investment-needed-R

Sidan finns hos World Nuclear News som publiceras av World Nuclear Association.
Organisationen beskrivs så här:
«The World Nuclear Association (WNA) is the international organization that promotes nuclear power and supports the companies that comprise the global nuclear industry.»
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Nuclear_Association

Tycker du att den organisation som arbetar för att öka kärnkraftsindustrins försäljning kan beskrivas som objektiv när det gäller kärnkraft?

Kalkylen på den första sidan du länkade till baserades på att andelen el som genereras med kärnkraft minskar från nuvarande 11% till 6% 2050.

Den diskussion som mitt tidigare inlägg baserades på förutsatte att kärnkraft skulle byggas ut så att kärnkraft skulle ersätta all användning av fossila bränslen och dessutom ta höjd för en ökad energikonsumtion i, främst länder med eller i behov av betydande utveckling.

Den kalkylen baserades på att det nu är ca 4,8% av energin som kommer från kärnkraft och ca 80-85% från fossila bränslen.

Bränsletillgången är inte det enda, inte ens det viktigaste argumentet för eller mot kärnkraft.

Vid tillfälle ska jag sammanfatta de viktigaste skälen till varför kärnkraft (fissionskraft) aldrig kan och aldrig bör vara en viktig energikälla. Det mesta finns redan i denna och i andra trådar, men jag inser att en bra sammanfattning saknas.

Framtidens energiförsörjning
Det enkla svaret när det gäller lösningen av framtidens energiförsörjning är att det inte finns någon enkel lösning på framtidens energiförsörjning.

Som jag ser det måste vi ändå sträva efter en lösning. För klimatets skull, för miljöns skull och för att kunna säkra, minst, en rimlig livskvalitet för hela mänskligheten.

Detta är IMHO centrala nyckelbegrepp:
– Övergång till förnybar energiproduktion, så snabbt som det låter sig göras.
– Minska beroendet av fossila bränslen, så snabbt som det låter sig göras.
– Öka effektiviteten i all energianvändning så att förbrukningen minskas rejält.

Tidsplaner och exakta lösningar styrs bl.a. av hur klimatförändringen måste bromsas och hur vi måste hushålla med återstsående fossila bränslen.

Återigen argumenterar du emot IPCC och deras rekommendation vad gäller kärnkraftens nödvändiga globala utbyggnad. Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att folk ska tro på dig, en fullständigt irrationell kärnkraftshatare och ett gäng känslostyrda miljömuppar, framför IPCC?? Alltså ditt ego är inte av denna världen
Citera
2019-03-06, 07:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag är professor och har läst mer vetenskap i frågan än någon annan i tråden och jobbat sida vid sida med med mest kända klimatforskarna i Sverige flera i FNs klimatpanel.
Hela klimathotet är en bluff och "tipping pointen" är passerad.
Snart kommer folk att tänka lika mycket på klimatfrågor som på ozonhålet och rycka på axlarna åt att det kanske var en grej en gång...
Jag är skolskolkare och vet att du har rätt. Och skolskolkare har alltid rätt (lex Klimat-Greta).

Annars är läget normalt (video):

Kjell Böhlin
‏ @medmanniskan
Anna Wåhlin´s svar som SVT klippte bort, TV4 levererade det. Vattenståndsökning vi ser i dag är normal och densamma som vi haft de senaste 10 000 åren. Här svaret.
https://twitter.com/medmanniskan/status/1102877494871511040

Senast redigerad av arbetet 2019-03-06 kl. 07:32.
Citera
2019-03-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Anna Wåhlin´s svar som SVT klippte bort, TV4 levererade det. Vattenståndsökning vi ser i dag är normal och densamma som vi haft de senaste 10 000 åren. Här svaret.
Om man tar medelvärdet över 10,000 år blir det så, men det beror på att havsnivån steg snabbt första tusentalet av dessa år i och med senaste istidens slut. Därefter, dvs under den tid vi haft bofasta civilisationer, låg nivån i stort sett stilla:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise#/media/File:Post-Glacial_Sea_Level.png
Wåhlin ger exempel på hur man ljuger med statistik.
Citera
2019-03-06, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om man tar medelvärdet över 10,000 år blir det så, men det beror på att havsnivån steg snabbt första tusentalet av dessa år i och med senaste istidens slut. Därefter, dvs under den tid vi haft bofasta civilisationer, låg nivån i stort sett stilla:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise#/media/File:Post-Glacial_Sea_Level.png
Stämmer inte siffrorna med din moral?:

Vad kan vi göra åt klimatet?
Sverige har lyckats med bedriften att förvandla en vetenskaplig fråga till ett moraliskt ställningstagande. För att lyckas med en sådan bragd krävs att hålla vetenskapliga företrädare utanför och överlåta debatten till lekmän. Detta har lyckats över förväntan. En följd blir förstås att man får lämna naturvetskapen med dess strikta regler och istället röra sig med olika former av skambeläggning som flygskam, köttskam och SUV-skam.

Ännu har man inte fört in katt- och hundskam trots att de älskade husdjuren är stora konsumenter av kött och andra koldioxidproducerande produkter. Detta skulle göra djurälskarna upprörda och något sådant vågar inte ens vänsterpressen. Däremot är det i sin i sin ordning att se till att människosläktet inte breder ut sig ännu mer.
/…/
Det är nämligen frånvaron av kvantitativa begrepp och därmed dess närmast totala brist på vetenskaplig substans som är problemet med den svenska debatten. Samtidigt, och detta är det verkligt bekymmersamma, gör denna debatt anspråk. Jag har god anledning att tro att ingen av landets kulturdebattörer har en aning om vare sig Stefan-Boltzmanns lag eller Clausius-Clapeyrons relation. Därtill är de arroganta nog i sin okunskap att anse att detta inte ens är nödvändigt att känna till.

Jag blev nyligen intervjuad av en journalist där jag försökte förklara hur klimatsystemet fungerar men resultatet när artikeln kom i tryck handlade enbart om vad olika personer tycker om mig och mina uppfattningar och inte om uppfattningarna själva.

Många är säkert mer intresserade av Einsteins kvinnoaffärer än den allmänna relativitetsteorin. Man tycker ändå att det skulle vara intressant åtminstone för några att förstå hur GPS fungerar även om det skulle kräva litet mer mentala ansträngningar än att sätta sig in i Einsteins sängkammarprestationer. Det är faktiskt viktigt att veta hur jordens klimatsystem fungerar så att man inte i sina känslostyrda uppfattningar gör allt galet och slösar bort medel på helt onödiga saker. Som att insistera på att flyget skall drivas med biobränsle och ännu hellre att flyget i Sverige helt bör läggas ned och ersättas med diverse snabbtåg som går i skytteltrafik mellan Treriksröset och Smygehuk.

Låt mig därför sammanställa vissa elementära viktiga fakta i målet.

De globala antropogena utsläppen av koldioxid uppgår till drygt 36 miljarder ton/år eller drygt 1100 ton/sekund eller 1 miljon etthundratusen kilo varje sekund.

De svenska bidragen är cirka en tusendel av detta eller 1300 kilo per sekund. På ett år bidrar varje svensk med 4,2 ton per person. Detta har reducerats avsevärt under de senaste 50 åren. 1970 var nämligen bidraget per svensk nästan tre gånger så mycket. Den stora minskningen beror främst på kärnkraftinstallationen under 1970- och 1980-talet, därtill värmepumpar, vindkraft och bättre energihushållning.

Vidare ackumulerar den svenska skogen för närvarande ungefär lika mycket som släpps ut. Sverige exporterar dessutom ungefär 20 TWh el varje år vilket bidrar till att minska koldioxidutsläppen i våra grannländer med 11 miljoner ton per år.
/…/
Vad händer då i framtiden om utsläppen bara ökar och ökar? För det första är det inte alls säkert att detta kommer att hända. De svenska utsläppsminskningarna har jag redan berört. EU och USA har också minskat sina utsläpp och de som vill ha mer detaljer kan inspektera referensen till globalatlasen ovan. Utsläppen ökar fortfarande kraftigt i de nya industriländerna som Kina, Indien, Indonesien och Turkiet och kommer under de kommande decennierna att ta fart i utvecklingsländerna.

En positiv faktor är att solel börjar bli lönsamt i länder på låga latituder (men knappast i Sverige) och detta i kombination med nya typer av kärnkraft kommer att lösa jorden energiproblem. För att genomföra detta krävs större delen av detta århundrade. Samtidigt håller jordens befolkning på att stabiliseras och det är inte osannolikt att den kommer att börja minska efter år 2050. Urbaniseringen behöver inga stora barnkullar. Detta kommer också att bidra till att minska växthusgasutsläppen.

Med andra ord det finns ingen anledning till framtidsdystrofi när det gäller jordens klimat. I Sverige kan man lugnt äta sin biff och flyga till Luleå eller London för att hälsa på sina barnbarn. Detta kommer inte att innebära jordens undergång. Samtidigt som den svenska nationen bör inse att dess medborgare förvisso är duktiga, påhittiga och flitiga men att svenskarna inte är de enda på jorden som är detta. Samtidigt måste man tänka litet kvantitativt och inse att en tusendel är mindre än ett.
https://detgodasamhallet.com/2019/03/05/vad-kan-vi-gora-at-klimatet/
Citera
2019-03-06, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Någon som har en länk till Wetterstrands utredning?
Citera
2019-03-06, 11:21
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vari lögnen ligger? Av diagrammet att döma har stigningen av havsnivån varit ganska lugn de senaste 6000-8000 åren, precis som Anna Wåhlin säger. Och det syns ingen alarmerande ökning på de senaste 25 årens satellitdata heller. 3,2 mm per år.
Citera
2019-03-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag förstår inte vari lögnen ligger? Av diagrammet att döma har stigningen av havsnivån varit ganska lugn de senaste 6000-8000 åren, precis som Anna Wåhlin säger. Och det syns ingen alarmerande ökning på de senaste 25 årens satellitdata heller. 3,2 mm per år.
Som du säger har ökningen varit lugn de senaste 8000 åren om man räknar bort senaste seklet. Det är dock inte vad Wåhlin gör utan hon börjar för 10000 år sedan och tänker sig en rät linje som hon väljer som trend för denna period. Att räkna på linjär trend är bara rimligt om trenden varit ungefär linjär vilket den alltså inte varit under denna period.

3,2 mm/ år är dramatiskt om du jämför med de ca 0 mm/år vi haft under civilisationens tidigare existens. Prova att rita in en sådan linje i diagrammet.
Citera
2019-03-06, 12:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Återigen argumenterar du emot IPCC och deras rekommendation vad gäller kärnkraftens nödvändiga globala utbyggnad. Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att folk ska tro på dig, en fullständigt irrationell kärnkraftshatare och ett gäng känslostyrda miljömuppar, framför IPCC?? Alltså ditt ego är inte av denna världen

Det är en grov förvanskning att hävda att IPCC förordar kärnkraft
Se nedan.
Men först...

1. Jag gör mina ställningstaganden utgående från mina slutsatser utan att slaviskt behöva följa någon person, något parti, något företag eller någon organisation.

2. IPCC har inget entydigt budskap om kärnkraft. Kärnkraft är inte inom ramen för den expertis som IPCC primärt samlar.

3. IPCC har inte sjungit kärnkraftens lovsång, såsom kärnkrafsindustrins företrädare försöker göra gällande.

Några exempel:
Attacking Nuclear As Dangerous, New IPCC Climate Change Report Promotes Land-Intensive Renewables (2018-10-08, Forbes)

IPCC: Renewables to Supply 70%-85% of Electricity by 2050 to Avoid Worst Impacts of Climate Change (2018-10-08, GTM)

IPCC’s climate report: the future’s not looking good (2018-10-17, Physics World)
"Nuclear is at 10.5% at present globally, and mostly stalled. SR15 notes that, while in some scenarios nuclear expands, in others (and in some countries) it declines, or no longer plays a role. By contrast, renewables are at 26.5% and booming in most places, with costs falling. They seem a better bet — IPCC says, with “high confidence”, that they should be able to supply between 70–85% of global electricity in 2050."

Gå till källan! – Undvik förvanskade citat!
Om du vill ha en sansad bild av vad IPCC säger om kärnkraft bör du hämta den bilden från IPCC SR15 och inte från vad branschorganisationer för kärnkraft säger och skriver om vad IPCC skrivit.

Här är ett par relevanta kapitel:
https://report.ipcc.ch/sr15/pdf/sr15_chapter2.pdf
https://report.ipcc.ch/sr15/pdf/sr15_chapter5.pdf

Här är ett relevant citat, från 2.4.2.1, sid 51-54:
By mid-century, the majority of primary energy comes from non-fossil-fuels (i.e., renewables and nuclear energy) in most 1.5°C pathways (Table 2.6). Figure 2.15 shows the evolution of primary energy supply over this century across 1.5°C pathways, and in detail for the four illustrative pathway archetypes highlighted in this chapter. Note that this section reports primary energy using the direct equivalent method on a lower heating values basis (Bruckner et al., 2014).

Renewable energy (including biomass, hydro, solar, wind, and geothermal) increases across all 1.5°C pathways with the renewable energy share of primary energy reaching 28–88% in 2050 (Table 2.6) with an interquartile range of 49–67%. The magnitude and split between bioenergy, wind, solar, and hydro differ between pathways, as can be seen in the illustrative pathway archetypes in Figure 2.15. Bioenergy is a major supplier of primary energy, contributing to both electricity and other forms of final energy such as liquid fuels for transportation (Bauer et al., 2018). In 1.5°C pathways, there is a significant growth in bioenergy used in combination with CCS for pathways where it is included (Figure 2.15).

Nuclear power increases its share in most 1.5°C pathways by 2050, but in some pathways both the absolute capacity and share of power from nuclear generators declines (Table 2.15). There are large differences in nuclear power between models and across pathways (Kim et al., 2014; Rogelj et al., 2018). One of the reasons for this variation is that the future deployment of nuclear can be constrained by societal preferences assumed in narratives underlying the pathways (O’Neill et al., 2017; van Vuuren et al., 2017b). Some 1.5°C pathways no longer see a role for nuclear fission by the end of the century, while others project over 200 EJ yr–1 of nuclear power in 2100 (Figure 2.15).
Titta på dom tabeller (2.6 och 2.7) som refereras till i texten ovan så kommer du att se att det handlar om några procent (4,2% median) av energitillförseln som kan komma från kärnkraft 2050. Jag har för mig att det är ca 4,8% idag.

Lite krasst uttryckt...

Kärnkraften är död. Det är bara dom som arbetar med den och som är beroende av att den finns för att överleva som inte insett det ännu.

På samma sätt kan man säga om fossila bränslen.

Användning av fossila bränslen som huvudkälla för energi är på väg att bli marginaliserad och försvinna. Det är bara dom som arbetar med dom och som är beroende av att dom finns för att överleva som inte insett det ännu.

Citera
2019-03-06, 12:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Någon som har en länk till Wetterstrands utredning?

Här finns den i sin helhet:
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2019/03/SOU_2019_11_web1.pdf

Citera
2019-03-06, 12:27
Medlem
Citat:
Som du säger har ökningen varit lugn de senaste 8000 åren om man räknar bort senaste seklet. Det är dock inte vad Wåhlin gör utan hon börjar för 10000 år sedan och tänker sig en rät linje som hon väljer som trend för denna period. Att räkna på linjär trend är bara rimligt om trenden varit ungefär linjär vilket den alltså inte varit under denna period.

3,2 mm/ år är dramatiskt om du jämför med de ca 0 mm/år vi haft under civilisationens tidigare existens. Prova att rita in en sådan linje i diagrammet.

Har vi verkligen haft 0 mm/år under civilisationens tidigare existens? Det tror jag inte på.

Diagrammet har ganska låg upplösning men jag tycker att den svarta linjen ser ut att ha en svagt uppåtgående trend sedan cirka 6-8000 år sedan då den mest dramatiska stigningen från de smältande isarna avtog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in