2019-03-05, 19:17
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Tror det är så enkelt att han var ute på promenad och besökte släkt i Linköping. Hade han varit från området hade han åkt in i polisens topsningsnät.

Funderar på hans längd, media anger 170 cm och ibland 180. Tror vi har att göra med en riktigt ung gm, 14-15 år.

Fundera inte på längden, den har redan harvats till förbannelse i tråden, så läs tråden istället.

Det polisen har sagt är att GM inte är under 170 cm, men de har inte satt någon övre gräns. Så det vi kan tolka utifrån det är att GM inte är en man som är väldigt kort, inte krympling eller dvärg. Mer troligt är GM lång, upp mot 190 cm.

Du kan inte utgå från längden för att säga något om åldern.
Citera
2019-03-05, 19:20
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Fundera inte på längden, den har redan harvats till förbannelse i tråden, så läs tråden istället.

Det polisen har sagt är att GM inte är under 170 cm, men de har inte satt någon övre gräns. Så det vi kan tolka utifrån det är att GM inte är en man som är väldigt kort, inte krympling eller dvärg. Mer troligt är GM lång, upp mot 190 cm.
Uppgifterna i media rör sig om 170 och 180 cm.
Citat:
Du kan inte utgå från längden för att säga något om åldern.
Jo det kan man faktiskt. Det är ytterst få 15-åringar som är 190 cm långa. Var gm 190 cm lång så var han troligen äldre än 15 år.

Det är ju en läskig tanke att vittnena inte har sett gärningsmannen och att hela utredningen därför haft fel fokus.
Citera
2019-03-05, 19:22
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Uppgifterna i media rör sig om 170 och 180 cm.

Jo det kan man faktiskt. Det är ytterst få 15-åringar som är 190 cm långa. Var gm 190 cm lång så var han troligen äldre än 15 år.

Det är ju en läskig tanke att vittnena inte har sett gärningsmannen och att hela utredningen därför haft fel fokus.

Uppgifterna i media är fruktansvärt förvirrade när det kommer till detta fall, så ta allt med en nypa salt. Men misstänker du någon som är väldigt kort så är det troligen inte GM, misstänker du någon med mörk hy och brunt hår är det heller inte GM.
Citera
2019-03-05, 19:31
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Uppgifterna i media är fruktansvärt förvirrade när det kommer till detta fall, så ta allt med en nypa salt. Men misstänker du någon som är väldigt kort så är det troligen inte GM, misstänker du någon med mörk hy och brunt hår är det heller inte GM.
Hårfärgen är ju helt säker men det är inte längduppgifterna. Hårfärgen baserar sig på håret (som enligt DNA-analys tillhör GM) som anträffats i mössan är blont. Och det är naturligt blont och inte färgat. Alltså är det ytterst osannolikt att GM har mörkare nyans av hud eftersom ytterst få är ljusblonda med mörkare hudnyans.

Vänligen läs på bättre.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-05 kl. 19:36.
Citera
2019-03-05, 19:32
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Hårfärgen är ju helt säker men det är inte längduppgifterna. Hårfärgen baserar sig på håret (som enligt DNA-analys tillhör GM) är blont. Och det är naturligt blont och inte färgat. Alltså är det ytterst osannolikt att GM har mörkare nyans av hud eftersom ytterst få är ljusblonda med mörkare hudnyans.

Vänligen läs på bättre.

Läs mitt inlägg ordentligt istället.
Citera
2019-03-05, 19:42
Medlem
Sjukt spännande hoppas de får ett genombrott, har följt detta av och till sen det hände. Brottet berörde mig djupt då och det sitter i fortfarande.
Jag tror GM var en ung man, enstöring datanörd från knappa förhållanden boende med ensamstående mamma som sommarjobbat för att köpa en dator. Sen blev det en konflikt med offrets pappa kring datorn, GM kände sig kränkt hans värld rasade samman. Så bestämde han sig för att hämnas, tog nog linjebuss dit och hem, kan vara varifrån som helst i landet.
Hans mamma vet men blundade då som nu.
Han har aldrig erkänn för någon aldrig pratat med någon, dras med psykisk sjukdom depressioner och ångest om han fortfarande lever.
Kniven köpte han något år innan på en charter han reste med mamman.
Citera
2019-03-05, 19:44
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att gm är 20, snarare tror jag han var runt 15 år. GM var psykiskt avvikande och Mohammed skulle ha varit rätt kaxig så det är väl inte omöjligt att de käftat.

Nu har ju vittne sagt att mannen var 20, medan du baseras påståendet att han var 15 på din egna känsla. Men oavsett, vart finns uppgifter om att Mohammed ska ha varit kaxig?
Citera
2019-03-05, 19:47
Medlem
Quarrels avatar
SVT Nyheter Lokalt Öst: Bredare dna-sökningar ett ”trubbigt verktyg”
Citat:
Nu vill NFC dock höja ett varnande finger. De menar att de träffbilder som fås i registren kan vara ganska långt från den person som verkligen söks.

– Det är ett trubbigt verktyg, säger Ricky Ansell som är tillförordnad sektionschef på NFC.

Hur det hela ligger till kan du se och höra i videon ovan.
Citera
2019-03-05, 19:51
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glas.nyckel
Nu har ju vittne sagt att mannen var 20, medan du baseras påståendet att han var 15 på din egna känsla. Men oavsett, vart finns uppgifter om att Mohammed ska ha varit kaxig?
Det finns uppgifter om det i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SVT Nyheter Lokalt Öst: Bredare dna-sökningar ett ”trubbigt verktyg”
Exakt vad jag hela tiden har hävdat.
Citera
2019-03-05, 19:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Nä du har fattat fel
Tack, det var skönt att höra. Ja, jag drabbades nog av en smärre systemkollaps i går kväll. Jag skulle ha lytt mina föräldrar och gått och lagt mig i tid.
Citera
2019-03-05, 20:06
Medlem
Det känns som att den mest "rimliga" förklaringen är att morden genomförts av en person under psykos. Men samtidigt har jag uppfattningen att när det gäller psykotiska gärningsmän så brukar dessa åka fast relativt snabbt? Antingen för att de erkänner för antingen polisen eller en anhörig, eller att de agerar såpass irrationellt (t.ex lämnar bevismaterial synliga för närstående eller uppsöker vården med skador de ådragit sig under mordet) att det avslöjar sig själva. Är möjligt att det diskuterats i tråden innan och någon gett bra svar, men är relativt ny i forumet och vore intressant att höra andras tankar om det.
Citera
2019-03-05, 20:21
Medlem
Citat:
Det finns uppgifter om det i tråden.

Det låter inte speciellt sannolikt att det skulle finnas massa flashback-medlemmar som personligen känner en random 8 åring i Linköping såpass bra att de kan ge trovärdiga vittnesmål om hans personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in