2019-03-05, 01:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Undrade det med, men tror inte dom utvecklade det så mycket mer. Kanske lättare att söka sig uppåt i trädet än att leta upp varenda avlägsen släkting till de trettio? Lätt att missa en brylling, svårare att missa en mormorsmorsfar.

De får kanske säkrare med alla på det sättet. Och kan se mer fullständiga mönster. Och slipper kanske kolla av saker flera gånger.

Ska man agera på och skära ner ett visst grenverk med sekatör, där man inte har djupsikt, så följer man grenen med handen/blicken till en klyka, och klipper bortom klykan. Resultatet blir ett ”delträd”, snarare än lösa bitar av kvistar, som krävt många klipp med osäker betydelse.
Citera
2019-03-05, 01:19
Medlem
Har alltid trott att det är en liten nynazist som gjort detta. Är ganska förvånad att man inte lyckats hitta honom. Men det kanske är en enstöring som inte gjort något väsen av sig, så då kan det bli svårt såklart. Fast nu lär det gå vägen ändå som det verkar, tack vare den nya lagen.
Citera
2019-03-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Polisen (eller var det LGWP?) har tidigare talat om en annan teori som går ut på att den lille pojken mördades pga ngn slags konflikt innefattandes hans familj. Men jag vet inte... varför skulle en yngre, blond person med butterflykniv ha en konflikt med denna familj? Om han inte var lejd att döda förstås.

Den äldre kvinnan blev ett vittne som måste dö, enligt teorin.

Att gärningsmannen är ung är väl inte fastställt genom vittnesuppgifter eller?

Men om han är det så är blonda ynglingar som bär på butterfly-knivar ofta sådana som ogillar invandrare. Så det är en bättre teori.

Psykiskt störd yngling med mycket hat inom sig. Den äldre damen mördas bara för att hon blir vittne till mordet på pojken.
Citera
2019-03-05, 01:53
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Att gärningsmannen är ung är väl inte fastställt genom vittnesuppgifter eller?
Om gärningsmannens ålder
De här morden har förövats av en tonåring, han är antagligen ganska mycket yngre än de spekulationer vi sett i tråden, runt 15-17 år skulle jag tro. Han är inte från Linköping och det är antagligen skälet till varför han inte åkt in i polisens fiskenät eller tipsats in. Mordet var sannolikt ingen hämnd utan ett bråk som uppstod mellan pojken Mohammed och ynglingen. En del har lagt fram teorin att kniven var Mohammeds men jag tror inte det, skulle det vara så omkullkastas nästan allt, då kan ynglingen vara hur gammal som helst (om man bortser från vittnesmålen om mannen som sprang). Mohammeds kamrater hade vetat om ifall han ägde en kniv.

Kniven säger en hel del om honom, en sådan där usel kniv (bild) har ingen vuxen eller för den delen brottsling. En del invänder triumferande med "kniven var ju utmärkt, han använde den för att döda två!" men det är bara snömos. Kniven är fullständigt värdelös och kniven är också skälet till varför gärningsmannen är bunden till morden med DNA eftersom han skar sig själv (hade man enbart hittat mössan med DNA och kniv utan DNA så hade mössan varit rätt värdelös som bevis då den kan ha hamnat där hur som helst) och han fick hugga offret massor med gånger.

Det har sagts många gånger förut men en sådan kniv bär inte en man på 21 år eller äldre. Jag har själv, i min ungdom, rört mig i "stökiga" och "kriminella" miljöer och många bar kniv men ingen bar någonsin en sådan där kniv helt enkelt eftersom den är kass ur flera synvinklar.

Det råder delade vittnesmål om ålder och längd. Han använde dock nikotin (snusning och/eller rökning) så det ligger väl nära till hands att hands att tro att han var minst 15 år. En del uppgifter talar om att han var minst 180 cm lång vilket ger en viss indikation också.

Kan gärningsmannen straffas om han identifieras?
Det här mordet preskriberas med största sannolikhet i oktober i år. Det kanske till och med är så att gärningsmannen inte var straffmyndig, jag finner faktiskt inte det helt osannolikt att gärningsmannen var under 15 år gammal när han begick morden. Det hade varit intressant om polisen bryr sig om att topsa de som var under 15 år gamla och om de efter oktober i år kommer upphöra med att topsa de som var under 21 år gamla vid tidpunkten för morden.

Kan det bli rättegång och offentlig FUP ändå? (många flashbackare är sugna på FUP så besvarar denna)
Om brottet preskriberats så kommer det inte bli någon rättegång och någon FUP kommer därför inte bli offentlig. Polisen kommer inte gå ut med gärningsmannens identitet utan bara berätta att han är identifierad och vad han sagt i förhör. Om id läcker ut går inte att svara på men i fallet med Kevin Hjalmarsson så läckte inte identitet på de två av polisen "fastslagna" gärningsmännen ut.

Om brottet inte preskriberats men det visar sig att gärningsmannen inte var straffmyndig (dvs under 15 år gammal vid tidpunkten för morden) så kan det bli rättegång och offentlig FUP ändå i en så kallad fastställelsetalan. Det blir som en vanlig rättsprocess men något straff kan inte dömas ut.

Hur har gärningsmannen klarat sig från topsning?
Det är svårt att svara på. Att han inte åkt in i polisens topsningsnät beror antagligen på att han inte varit folkbokförd i Linköping. Det kan också vara så att man letat i fel åldersgrupper. Vi vet dock att gärningsmannen inte lagförts för allvarligare brottslighet eftersom han inte topsats i andra utredningar under årens lopp. Vi vet också att han inte gick på några mediciner vid mordtillfället men att han använde nikotin (snus/cig). GM har inte klarat sig från topsning på grund av att han skulle vara död, döda personer finns i folkbokföringen och polisen hade då uteslutit den döde på annat sätt (eller genom topsning av moder). Statistiken talar för att de med psykisk ohälsa dör tidigare (av tex självmord, mord eller olycka) men här handlar det sannolikt om en väldigt ung kille som det är fullt möjligt att han fått ordning på sitt liv. Jag är övertygad om att GM lever och att han lever ett rätt välordnat liv.
Citat:
Men om han är det så är blonda ynglingar som bär på butterfly-knivar ofta sådana som ogillar invandrare. Så det är en bättre teori.
Du låter som en babbe med stereotypa vanföreställningar om blonda män. Sådant kallas rasism. Du kan vara lugn, om det visar sig att han finns i Expos register som att han någon gång köpt en Ultima Thule-skiva så kommer de här morden att etiketteras som nazistdåd och han kan räkna med medial uthängning och ett skämt till rättegång. Så funkar det i Sverige nämligen.
Citat:
Psykiskt störd yngling med mycket hat inom sig. Den äldre damen mördas bara för att hon blir vittne till mordet på pojken.
Det är inte otänkbart att han hade mycket hat inom sig. Att damen skulle ha mördats enbart för att hon var vittne vet du och vi inget om. Ingen såg själva morden. Det är inte otänkbart att damen försökte stoppa gärningsmannen och då fick smaka på kniven och sedan att hon stapplade en bit bort och kollapsade. Hon kan ha trott att det var två grabbar som bråkade och klivit in och tagit tag i dem. Morden var sannolikt stundens ingivelse, GMs kniv och flyktväg och flyktbeteende talar för detta. Det är inte sannolikt att gärningsmannen i stundens hetta tänker att han ska göra sig av med vittnen. Han har huggit ner damen för att hon lagt sig i rent fysiskt eller för att han är otrolig arg och hög på adrenalin.

Angående DNA-profil, släktskap och trådsanningar
Skriver det igen: Det är inte 30 släktingar till gärningsmannen som man har identifierat i polisens DNA-register. Det är 30-talet registrerade vars DNA-profiler har likheter av varierande grad med gärningsmannens DNA-profil. En DNA-profil är inte en människas hela DNA utan man mäter en mikroskopisk andel på ett visst ställe. Även om sannolikheten är ytterst låg så kan alltså två personer ha samma DNA-profil utan att vara släkt eller ens av samma ras. Man kan ha delvis överensstämmelse mellan DNA-profiler utan att personerna är släkt alls. Alla de här 30-talet registrerade är inte släkt med GM så allt snack om "sjukt kriminell släkt" är bara idiotier. Vi vet inget om släktskapet och det vet inte polisen heller, alla 30-talet personer kan vara släkt med GM (ytterst osannolikt dock) och ingen behöver vara släkt alls.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-05 kl. 02:24.
Citera
2019-03-05, 02:08
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Undrade det med, men tror inte dom utvecklade det så mycket mer. Kanske lättare att söka sig uppåt i trädet än att leta upp varenda avlägsen släkting till de trettio? Lätt att missa en brylling, svårare att missa en mormorsmorsfar.

Men om man ska leta upp en avlägsen släkting måste man ju gå upp ett antal generationer i folkbokföringen och sedan ner i en annan släktgren för att hitta t.ex. bryllingar. Jag kan inte komma på någon annan metod.

Om man hittar en gemensam släkting till några av de trettio, säg fyra generationer tillbaka, eller kanske bara att två av anfäderna föddes på samma eller nästan samma ställe, eller har ett gemensamt efternamn, så kan man misstänka släktskap dem emellan. Då gissar jag att man topsar en handfull efterlevande till denne/dessa, inkallade från olika släktgrenar, för att se om man kan hitta personer med tydligare släktskap och på så sätt steg för steg ringa in GM.

För övrigt, om jag inte minns fel, så kallade väl polisen som uttalade sig i radions P1 igår de 30-talet matchningarna som "de mest intressanta". Jag kan minnas fel, men detta skulle ju kunna innebära att en grovgallring redan har gjorts med hjälp av sökningar i folkbokföringsregister och att det rör sig om 30 personer som just avlägset har visat sig vara släkt, eller kanske mer troligt, att dessa 30 kan delas upp i ett antal mindre grupper som sinsemellan är släkt.

Bryllingar har ju ett gemensamt ursprung fyra generationer upp och på 1800-talet kunde barnkullarna vara rejält stora, så det kan ju röra sig om hundratals nu levande ättlingar ändå. Nog med spekulation. Hoppas GM hittas.
Senast redigerad av Prora 2019-03-05 kl. 02:36.
Citera
2019-03-05, 04:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Sparar pengar.

Japp det gör det. Men om så kommer det inte ge några svar. Främst till de nära och kära om varför detta hemska kunde hända. Inget svar till samhället heller om möjligt varför för att kanske kunna förhindra liknande dåd i framtiden. Därav japp sparar pengar om vi inte ens behöver en rättegång men för att bespara samhället extremt större kostnader så är det bra att gripa en GM levande så man kanske får svar.
Citera
2019-03-05, 04:49
Medlem
GM måste alldeles oavsett ha en brutal ångest nu. Har väl trott detta kmer jag undan med. Börjar nog svettas nu?

Ok, låt säga att han var under 21 vid gärningen. Då preskriberas detta i oktober, korrekt?
Då hade åtminstone jag rest utomlands nu. Möjligt folk i omgivningen hade tycker att det är märkligt men hellre det än att löpa risk att lagföras och bli offentligt uthängd brottet.
Så varför går polisen ut med att man tar steg närmare GM? Vad är uppsidan med det?

Detta kommer ju klaras upp 100 % frågan är bara om det är för sent och om han kan straffas rent rättsligt när man väl får träff. Jag utfår ifrån att man jobbar hårt på detta nu och sätter folk som kan detta på heltid nu.

Vadå hur avlägsna släktträffar får man på denhär nya familjesökningen ? Trodde bara man får träff om det vore ett syskon, barn eller förälder? I fallet i Göteborg fick man väl bara en träff och det spekulera i att det var sonen till GM som träffades. Hur kan man fått 30 träffar minrt i Linköping?
Stor tattarsläkt?
Citera
2019-03-05, 06:49
Medlem
Citat:
Har alltid trott att det är en liten nynazist som gjort detta. Är ganska förvånad att man inte lyckats hitta honom. Men det kanske är en enstöring som inte gjort något väsen av sig, så då kan det bli svårt såklart. Fast nu lär det gå vägen ändå som det verkar, tack vare den nya lagen.

Minnet hos PK-folk är kort. För inte så länge sedan fanns det ryska ubåtar överallt i svenska vatten som visade sig vara sjöfåglar som lekte med varandra. Den som sa det inte var ryssen skulle hängas högt och det slutade med att militären fick mer pengar. Så tror jag denna nya annonsering är. De passar på när DNA spår är heta i pressen och känner de måste prestera något efter 15 år. Inget nytt och jakten går vidare med mer anslag. Smart tillfälle att gå ut med nästan ingenting!

Tyvärr hatar PK-folk förändring och som någon skrev skulle mycket förändras om det var M som kom med en gammal kniv han fått av farsan för att känna sig trygg men inte visa för kompisarna. Bara visa i nödfall eller få sluta gå i vanlig skola. Och nödfallet kom när ett mycket äldre barn skulle ge honom stryk och så gick det helt snett när kniven kom fram. Så tror jag det gick till och nu kommer PK-folket att bli arga igen men fakta tål dessa hycklare och inget ont om invandringen.

Jag googlade på "libanese attack knives" och direkt kom detta upp att en libanes utan kniv verkar vara som en svensk utan skor. Och ingen bryr sig om att ingripa mot våldet i Libanon och livet i Beirut går vidare på svenska gator med knivar i fickorna. M var riktigt uppkäftig sägs det men att han dog var tragiskt.

8 libanes bröder sökte lyckan i banditernas paradis Sverige och så hände detta. Vilket tragiskt öde som visar att det inte går att fly ifrån våld! Hat är bara vanmakten att känna rädsla för våldet.

Bättre rädd än full av hat mot oliktänkande och allt våld söker fred på sitt sätt och inte på ditt sätt kanske!

https://www.aljazeera.com/news/2015/07/stabbing-lebanon-george-reef-150718111120176.html
Tar gärna emot saklig info om hur dna sökning kan tillämpas och vad som menas med sista utspelet. Kanske jag dömde ut "nyheten" för fort av gammal vana från pressen men även GW var skeptisk till ett genombrott. Skriv vad du vet så kan det sammanställas av den som vet mest.
Senast redigerad av shivashambo 2019-03-05 kl. 07:37.
Citera
2019-03-05, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tomten är far.

Har jag fattat rätt att polisen bara har ett partiellt DNA på GM?

Nä du har fattat fel
Citera
2019-03-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Om gärningsmannens ålder
De här morden har förövats av en tonåring, han är antagligen ganska mycket yngre än de spekulationer vi sett i tråden, runt 15-17 år skulle jag tro. Han är inte från Linköping och det är antagligen skälet till varför han inte åkt in i polisens fiskenät eller tipsats in. Mordet var sannolikt ingen hämnd utan ett bråk som uppstod mellan pojken Mohammed och ynglingen. En del har lagt fram teorin att kniven var Mohammeds men jag tror inte det, skulle det vara så omkullkastas nästan allt, då kan ynglingen vara hur gammal som helst (om man bortser från vittnesmålen om mannen som sprang). Mohammeds kamrater hade vetat om ifall han ägde en kniv.

Kniven säger en hel del om honom, en sådan där usel kniv (bild) har ingen vuxen eller för den delen brottsling. En del invänder triumferande med "kniven var ju utmärkt, han använde den för att döda två!" men det är bara snömos. Kniven är fullständigt värdelös och kniven är också skälet till varför gärningsmannen är bunden till morden med DNA eftersom han skar sig själv (hade man enbart hittat mössan med DNA och kniv utan DNA så hade mössan varit rätt värdelös som bevis då den kan ha hamnat där hur som helst) och han fick hugga offret massor med gånger.

Det har sagts många gånger förut men en sådan kniv bär inte en man på 21 år eller äldre. Jag har själv, i min ungdom, rört mig i "stökiga" och "kriminella" miljöer och många bar kniv men ingen bar någonsin en sådan där kniv helt enkelt eftersom den är kass ur flera synvinklar.

Det råder delade vittnesmål om ålder och längd. Han använde dock nikotin (snusning och/eller rökning) så det ligger väl nära till hands att hands att tro att han var minst 15 år. En del uppgifter talar om att han var minst 180 cm lång vilket ger en viss indikation också.

Det här mordet preskriberas med största sannolikhet i oktober i år. Det kanske till och med är så att gärningsmannen inte var straffmyndig, jag finner faktiskt inte det helt osannolikt att gärningsmannen var under 15 år gammal när han begick morden. Det hade varit intressant om polisen bryr sig om att topsa de som var under 15 år gamla och om de efter oktober i år kommer upphöra med att topsa de som var under 21 år gamla vid tidpunkten för morden.

Kan det bli rättegång och offentlig FUP ändå? (många flashbackare är sugna på FUP så besvarar denna)
Om brottet preskriberats så kommer det inte bli någon rättegång och någon FUP kommer därför inte bli offentlig. Polisen kommer inte gå ut med gärningsmannens identitet utan bara berätta att han är identifierad och vad han sagt i förhör. Om id läcker ut går inte att svara på men i fallet med Kevin Hjalmarsson så läckte inte identitet på de två av polisen "fastslagna" gärningsmännen ut.

Om brottet inte preskriberats men det visar sig att gärningsmannen inte var straffmyndig (dvs under 15 år gammal vid tidpunkten för morden) så kan det bli rättegång och offentlig FUP ändå i en så kallad fastställelsetalan. Det blir som en vanlig rättsprocess men något straff kan inte dömas ut.

Hur har gärningsmannen klarat sig från topsning?
Det är svårt att svara på. Att han inte åkt in i polisens topsningsnät beror antagligen på att han inte varit folkbokförd i Linköping. Det kan också vara så att man letat i fel åldersgrupper. Vi vet dock att gärningsmannen inte lagförts för allvarligare brottslighet eftersom han inte topsats i andra utredningar under årens lopp. Vi vet också att han inte gick på några mediciner vid mordtillfället men att han använde nikotin (snus/cig). GM har inte klarat sig från topsning på grund av att han skulle vara död, döda personer finns i folkbokföringen och polisen hade då uteslutit den döde på annat sätt (eller genom topsning av moder). Statistiken talar för att de med psykisk ohälsa dör tidigare (av tex självmord, mord eller olycka) men här handlar det sannolikt om en väldigt ung kille som det är fullt möjligt att han fått ordning på sitt liv. Jag är övertygad om att GM lever och att han lever ett rätt välordnat liv.
Du låter som en babbe med stereotypa vanföreställningar om blonda män. Sådant kallas rasism. Du kan vara lugn, om det visar sig att han finns i Expos register som att han någon gång köpt en Ultima Thule-skiva så kommer de här morden att etiketteras som nazistdåd och han kan räkna med medial uthängning och ett skämt till rättegång. Så funkar det i Sverige nämligen.
Det är inte otänkbart att han hade mycket hat inom sig. Att damen skulle ha mördats enbart för att hon var vittne vet du och vi inget om. Ingen såg själva morden. Det är inte otänkbart att damen försökte stoppa gärningsmannen och då fick smaka på kniven och sedan att hon stapplade en bit bort och kollapsade. Hon kan ha trott att det var två grabbar som bråkade och klivit in och tagit tag i dem. Morden var sannolikt stundens ingivelse, GMs kniv och flyktväg och flyktbeteende talar för detta. Det är inte sannolikt att gärningsmannen i stundens hetta tänker att han ska göra sig av med vittnen. Han har huggit ner damen för att hon lagt sig i rent fysiskt eller för att han är otrolig arg och hög på adrenalin.

Angående DNA-profil, släktskap och trådsanningar
Skriver det igen: Det är inte 30 släktingar till gärningsmannen som man har identifierat i polisens DNA-register. Det är 30-talet registrerade vars DNA-profiler har likheter av varierande grad med gärningsmannens DNA-profil. En DNA-profil är inte en människas hela DNA utan man mäter en mikroskopisk andel på ett visst ställe. Även om sannolikheten är ytterst låg så kan alltså två personer ha samma DNA-profil utan att vara släkt eller ens av samma ras. Man kan ha delvis överensstämmelse mellan DNA-profiler utan att personerna är släkt alls. Alla de här 30-talet registrerade är inte släkt med GM så allt snack om "sjukt kriminell släkt" är bara idiotier. Vi vet inget om släktskapet och det vet inte polisen heller, alla 30-talet personer kan vara släkt med GM (ytterst osannolikt dock) och ingen behöver vara släkt alls.
Att något fåtal av dem inte är släkt är säkert rimligt men de allra flesta av dem är det. Finns nog god statistik på hur effektiv metoden är.
Citera
2019-03-05, 07:33
Medlem
Tompa-123s avatar
Men det preskriberas väl inte längre i Sverige när det kommer till mord?
Citera
2019-03-05, 07:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Om gärningsmannen var under 15 år och döms i år, vad blir då påföljden? Det känns lite konstigt att ge en 30-åring ungdomsvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in