2019-03-05, 18:25
Medlem
metros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proctorian
Vad kallar du dom som är beroende av socker och mat och är smällfeta? Alltså sådana där riktiga fläskberg. Är dom sjuka eller något annat?

Vad tycker du- friskt beteende, låg moral eller sjukt?

Det finns etablerade diagnoser för de du beskriver:

Bulimi, Ätstörning UNS

En del av de drabbade anser att de har beroende.

FAA = Food Addicts Anonymous (sockerberoende)
OA = Overeaters Anonymous.

Inte konstigt då socker och mättnad skickar signalsubstanser.

Craig Nakken, som har skrivit boken ”Beroendepersonligheten”, menar att ätstörning, spel, droger, sexmissbruk mm är uttryck för samma bakomliggande problematik. När boken skrevs var mobilanvändandet inte så utvecklat men sättet många använder sina smartphones på liknar beroende på många sätt.
Exempelvis:
Omedelbar behovstillfredsställelse, prioritera döda ting framför mänskliga relationer, undvika sårbarhet osv.
Senast redigerad av metro 2019-03-05 kl. 18:33.
Citera
2019-03-07, 08:15
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metro
Vad tycker du- friskt beteende, låg moral eller sjukt?

Det finns etablerade diagnoser för de du beskriver:

Bulimi, Ätstörning UNS

En del av de drabbade anser att de har beroende.

FAA = Food Addicts Anonymous (sockerberoende)
OA = Overeaters Anonymous.

Inte konstigt då socker och mättnad skickar signalsubstanser.

Craig Nakken, som har skrivit boken ”Beroendepersonligheten”, menar att ätstörning, spel, droger, sexmissbruk mm är uttryck för samma bakomliggande problematik. När boken skrevs var mobilanvändandet inte så utvecklat men sättet många använder sina smartphones på liknar beroende på många sätt.
Exempelvis:
Omedelbar behovstillfredsställelse, prioritera döda ting framför mänskliga relationer, undvika sårbarhet osv.
Jo det var ju det vi diskuterade, förstår inte din poäng?
Citera
2019-03-09, 20:14
Medlem
Thibideauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanaKissu
Det finns både bra och dåligt med 12-stegsprogrammen, jag har märkt att mycket hänger på att hitta en sund grupp där folk faktiskt vill må bättre.
"Terapigrupper" där folk sitter och kräker av sig har jag fått nog av, det skapar bara osund gemenskap kring problem och gör att man blir less på folks gnäll.

Det förvånar mig inte att ni har stött på extrema grejer inom programmen, typiskt missbrukare att dra allt till extremer även när de är nyktra
Antingen hatar man något innerligt eller älskar med varenda fiber i hela sin kropp.
Antingen förkastar man gud eller så blir man så troende att man går med i pingstkyrkan och börjar babbla om Jesus under kaffekokningen.

Även de anhöriga är likadana, de som hörs mest är ofta de obalanserade medan de som har blivit sunda och balanserade inte gör så mycket väsen av sig.

Det gäller att komma ihåg att grupperna består av vanliga, dödliga människor som sökt sig dit för att de inte orkar med sig själva.
Det finns många guldkorn jag respekterar och ser upp till men de flesta är av varierande konstighetsgrad.

Exakt min uppfattning också. Blir lite vad man gör det till. Och det är klart, vill man sluta så slutar man ju. Det är ju bara det att man kan/oftast ändrar sig.
Citera
2019-03-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potsabara
Ja, du får iallafall inte "fly i för mycket i självsex haha. Men alla gjorde det i duschen ändå.
Shit va oseriöst. Jävla knäppskallar, vansinne att kommunerna lägger pengar på sån här oseriös dynga. Verklighetsflykt behöver inte vara nåt dåligt och nåt som man enl mig ska ha tillgång till när man försöker bryta ett beroende. En promenad, träning viss meditation eller läsa en bok. Eller onani.

Fan va sjukt, låter som scientologer.
Citera
2019-03-13, 16:59
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Shit va oseriöst. Jävla knäppskallar, vansinne att kommunerna lägger pengar på sån här oseriös dynga. Verklighetsflykt behöver inte vara nåt dåligt och nåt som man enl mig ska ha tillgång till när man försöker bryta ett beroende. En promenad, träning viss meditation eller läsa en bok. Eller onani.

Fan va sjukt, låter som scientologer.

Många unga amfetamin missbrukare kickar på att runka. Ett förbud kan kännas extremt, men det är där utav en anledning. Jag som en ung rejvare på 90 talet lyckades få till ett musik förbud på mitt behandlingshem. Techno musik blev en trigger. Efter 20 års tillfrisknande kan jag säga att all sorts verklighetsflykt under behandling är negativt. Lustigt att du nämner meditation som ger självinsikt som ett alternativ till verklighetsflykt.
Senast redigerad av Kooda 2019-03-13 kl. 17:47.
Citera
2019-03-13, 18:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooda
Många unga amfetamin missbrukare kickar på att runka. Ett förbud kan kännas extremt, men det är där utav en anledning. Jag som en ung rejvare på 90 talet lyckades få till ett musik förbud på mitt behandlingshem. Techno musik blev en trigger. Efter 20 års tillfrisknande kan jag säga att all sorts verklighetsflykt under behandling är negativt. Lustigt att du nämner meditation som ger självinsikt som ett alternativ till verklighetsflykt.
Man häpnar över idiotin på Korpberget och liknande ställen. Ordet verklighetsflykt måste läsas som att ha glädjeämnen i livet, vilket är en synd i dessa sammanhang. Korpberget har ett mål, och det är att bryta ner personerna som vistas där.

Titta på den här videon (inte samma som tidigare i tråden), i den så säger Trobjörn rakt ut att det handlar om att förbli maktlös (det vill säga nedbruten):
Citat:
...och det gäller att stanna kvar på den plattformen, genom att fortsätta och vara maktlösa gentemot sjukdomen.
Det är jäkligt lätt att kliva ner från maktlöshetssteget, och sluta vara medlem, sluta gå på möten, sluta leva den här filosofin, och gå ut i kylan...
https://www.youtube.com/watch?v=i7LjPSQd2FA
Citera
2019-03-13, 19:11
Medlem
Citat:
Men det finns nog rätt många som kickar på att meditera. De flesta knarkare, inklusive mig själv, associerar nog knark med viss musik. Att testa den musiken utan knark är en viktigt del av tillfrisknandet. Men visst, Joey Beltram på avgiftningarna är väl kanske lite för tidigt.

STOPPA RUNKET!
Citera
2019-03-16, 18:32
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Man häpnar över idiotin på Korpberget och liknande ställen. Ordet verklighetsflykt måste läsas som att ha glädjeämnen i livet, vilket är en synd i dessa sammanhang. Korpberget har ett mål, och det är att bryta ner personerna som vistas där.

Titta på den här videon (inte samma som tidigare i tråden), i den så säger Trobjörn rakt ut att det handlar om att förbli maktlös (det vill säga nedbruten):

https://www.youtube.com/watch?v=i7LjPSQd2FA

Det får stå för honom! Han är en gammal alkis och pundare som oss alla andra, hur han tolkar programmet är inget facit på Minnesota modellen. Jag har alltid haft svårt för just honom pga att folk hissar honom till höjderna som någon profet. Han öppnade Korpberget som ett behandlingshem/kollektiv fast satt och rökte puk på kvällarna.
Citera
2019-03-16, 18:43
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Men det finns nog rätt många som kickar på att meditera. De flesta knarkare, inklusive mig själv, associerar nog knark med viss musik. Att testa den musiken utan knark är en viktigt del av tillfrisknandet. Men visst, Joey Beltram på avgiftningarna är väl kanske lite för tidigt.

STOPPA RUNKET!

Nej jag hade sparkat in mattan i ett hörn och stog och tok dansade helt svettig! Ett förbud mot just elektronisk musik hade räckt men mitt behandlingshem valde att ta bort all musik första fasen. (3 månader) Jag var beroende av MDMA. Ett metamfetamin som aktiveras vid rörelser. Har du ingen erfarenhet av E eller syra kommer du aldrig att förstå.
Senast redigerad av Kooda 2019-03-16 kl. 18:51.
Citera
2019-03-16, 20:53
Moderator
Morfar-52s avatar
6st inlägg infogade från tråden (FB) Korpbergets behandlingshem
Senast redigerad av Morfar-52 2019-03-17 kl. 20:18.
Citera
2019-03-17, 11:13
Medlem
Citat:
Nej jag hade sparkat in mattan i ett hörn och stog och tok dansade helt svettig! Ett förbud mot just elektronisk musik hade räckt men mitt behandlingshem valde att ta bort all musik första fasen. (3 månader) Jag var beroende av MDMA. Ett metamfetamin som aktiveras vid rörelser. Har du ingen erfarenhet av E eller syra kommer du aldrig att förstå.
Oj! Hade det varit så farligt om du hade fått stå där och dansa då? Du hade ju inte MDMA i kroppen (utgår jag ifrån), så kanske du ganska snabbt kommit på att tvångsdansande inte hade den effekt du hoppats på och därmed själv dragit ner på dansandet och även lagt tillbaka mattan efter några dagar?

Har ganska god erfarenhet av båda substanserna.
Citera
2019-03-20, 12:14
Medlem
metros avatar
Citat:
Oj! Hade det varit så farligt om du hade fått stå där och dansa då? Du hade ju inte MDMA i kroppen (utgår jag ifrån), så kanske du ganska snabbt kommit på att tvångsdansande inte hade den effekt du hoppats på och därmed själv dragit ner på dansandet och även lagt tillbaka mattan efter några dagar?

Har ganska god erfarenhet av båda substanserna.

Människor är lite mer komplexa än råttor (de flesta iaf). Det episodiska minnet släcks inte ut av exponering utan associerat stimuli.Visst kommer den fysiska reaktionen eventuellt avta, men suget kan ändå triggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in