Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Ok. Du menar alltså följande:
De skulle dra tillsammans alla tre.
Men Gay och ev någon annan blir bragt om livet tidigast den 30.
J-O och K-Å fruktar att gå samma öde till mötes och går under jorden.
J-O drar senare från stan.
Men K-Å lämnade alltså inte Gbg.
Frågan är då? Vem/vilka tog död på Gay?
I ett gammalt inlägg från 2015 eller 2016 menar en person att ”i Göteborgs hamn är det känt vad som hände”. Personen som skrev det får uppmaningen att berätta, men svarar aldrig på det. Vad tror du?
M v h
Jag börjar med att besvara det sista fetstilsmarkerade i ditt inlägg.
Javisst var det så. Hamnarbetarna kände väl till detta. Detta nedanstående har Kjell-Åkes son berättat. Tyvärr var inte heller hamnarbetarna några som sprang benen av sig för att berätta för polisen vad de visste.
Ca 1985 träffar han en gammal bekant som då arbetade i hamnen. Samtalet var följande även om det inte är exakt ordalydelse. B=bekantingen och S=sonen.
B: "Vet du om att de pratar om dig nere i hamnen".
S: "Jaså vad säger de om mig"?
B märker då att s inte förstår riktigt vad han menar och säger då skrattande: "Jag skämtade bara".
Även om detta har omnämnts tidigare så vill jag ta upp om den gamle spritlangaren som bodde på Ungkarlshotellet Masten i Masthugget. Han hade Haga som "sitt" område åtminstone 1964.
Jag har fått följande berättat för mig av en anonym UL och vet ej om detta är sanning eller inte.
En dag under 2010 i Göteborg så laddar en person riktigt ordentligt sin mobil. Därefter beger han sig hem till den då f. d. gamle spritlangaren som då är boende på ett äldreboende. Där ringer denne upp ett nummer och räcker över mobilen till den gamla mannen som då får prata med - Kjell-Åke. Han får då berätta för honom vad han kände till om detta fall. Kjell-Åke skall då ha medgivit att det var helt riktigt det han berättade för honom.
Så var det tänkt att de skulle alla tre dra tillsammans.
Vi kan troligtvis utesluta datumet den 30 juli eftersom Gay deltog i deras sista möte på kvällen. Någon gång f. o. m. den 31 juli som det tidigaste datumet och det senaste datumet den 9-10 augusti.
Ja åtminstone Kjell-Åke kom att gå under jorden. Dahlsjö måste ha gjort det samma men här finns få uppgifter.
När Dahlsjö lämnade Göteborg vet vi inte. Har fått information om detta men återigen från anonym UL. Han skall aldrig mera ha återkommit till Sverige. Det närmaste han kom var Danmark. Han skall för dryga 20 år sedan ha avlidit.
Kjell-Åke måste ha lämnat Göteborg och även landet med tanke på att han enligt den dåvarande flickvännen "lämnade henne mitt skiten". Vintern 1965-66 satt dock Kjell-Åke "fastlåst" i sin hemstad. En mycket kall och snörik vinter ända in i april. Vi vet inte när han lämnade men skall jag gissa så skedde detta någon gång under 1966. Däremot vet vi att han 1972 sågs i Linköping varvid hans mor lät honom bli efterlyst igen i PU.
Vem eller vilka som tog livet av Gay har naturligtvis aldrig framkommit. Däremot att hans lägenhet kom att tömmas på alla inventarierna i slutet av 1965 av ett flertal personer. Rent teoretiskt så skulle Gay ha kunnat avlida genom en olycka men den teorin tror jag inte på.