2019-03-05, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, en åklagare får överklaga en Tingsrätts beslut, eller göra en ny anhållan och begära ny häktesförhandling i TR om bevisningsläget höjts.

Så åklagaren har två sätt att begära häkting på varav den ena var en överklagan till Hovrätten. Hon valde att inte göra det eftersom hon mycket väl visste att hon inte skulle få Tingsrättens beslut ändrat. Hon hade bara sett ännu mer dum ut genom att misslyckas tre gånger.

Nu har hon bara det andra sättet kvar att häkta på, genom att begära ny häktesförhandling efter ett nytt anhållande. Men inte ens det kan hon göra eftersom hon inte har starkare skäl att uppvisa än förra gången hon misslyckades i Tingsrätten.
Det var antagligen just motgångarna i tingsrätten som gjorde att åklagaren valde att i stället vända sig direkt till folket, via de förvånansvärt okritiska och hjälpsamma tidningarna. Googlade på folkdomstol, och trodde först att jag hade hittat en artikel om det aktuella spektaklet:
I torsdags bildade byn en folkdomstol som ska börja arbeta senare i februari. En man fick veta när han greps att han ska ställas inför rätta för bland annat mord. Ingen myndighet har godkänt domstolen.
https://www.nsd.se/nyheter/folkdomstol-i-mexikansk-by-7447273.aspx
Men i Örebro verkar alltså folkdomstolen vara bildad just på initiativ av åklagarmyndigheten.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-05 kl. 13:53.
Citera
2019-03-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/02773837-4c0e-4830-a527-29a647b3f30c_l.jpg
Bildtext: Happy to have a nice walk in beautiful Edinburgh
9/8/2013
UW?

Sista fotot i LWs geocachlogg:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c29dae19-950b-4534-8056-f2d1ce0156f1_l.jpg
5/10/2018

Det finns ju två män i LW:s vänkrets med initialerna JH,
B*hold*rX och den här andre JH, som @Schazz försökt
lyfta fram i tråden, men som tydligen tystades ner, den
JH skulle man inte diskutera något om.

Enligt Schazz hade LW och denne JH ett förhållande som
inte fick komma ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nej, det där är mannen som jag har försökt lyfta, vilket tidigt tystades i tråden som något vi inte skulle prata om och som andra har snedvridit till "mystiska mannen". Han är inte ett dugg mystisk men deras förhållande fick inte komma ut. Mannens initialer är JH men är alltså en annan än den JH många pekar på.

Jag förmodar att du GilGrissom82 syftar på JH, B*hold*rX?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om man får tro uppgifter i tråden, så hade LW även förhållanden (jag låter vara osagt av vilken art dessa förhållanden var) med ML, JH, JSj samt AL. Samtliga dessa män har även efter LW's död oförtrutet fortsatt att ägna sig åt sina fritidsintressen i form geocaching, mtb-åkande etc. Man kan således inte dra några slutsatser enkom av SD's fortsatta geocachande.

(Personligen kan jag tycka att ett tiotal personer kring LW utåt sett har uppfört sig mer eller mindre märkligt efter hennes död, baserat på deras agerande i antingen geocacheforumet eller andra sociala medier. Häribland ingår personer i olika åldrar, både män och kvinnor, med varierande anknytning till LW).
Citera
2019-03-05, 13:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om man får tro uppgifter i tråden, så hade LW även förhållanden (jag låter vara osagt av vilken art dessa förhållanden var) med ML, JH, JSj samt AL. Samtliga dessa män har även efter LW's död oförtrutet fortsatt att ägna sig åt sina fritidsintressen i form geocaching, mtb-åkande etc. Man kan således inte dra några slutsatser enkom av SD's fortsatta geocachande.

(Personligen kan jag tycka att ett tiotal personer kring LW utåt sett har uppfört sig mer eller mindre märkligt efter hennes död, baserat på deras agerande i antingen geocacheforumet eller andra sociala medier. Häribland ingår personer i olika åldrar, både män och kvinnor, med varierande anknytning till LW).

Det är möjligt att jag är förhärdad men i min bok ska det mer till för att klassas som en märklig människa än några märkliga beteendemönster om man i övrigt är en fungerande, social och välanpassad människa.
Citera
2019-03-05, 13:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det finns ju två män i LW:s vänkrets med initialerna JH,
B*hold*rX och den här andre JH, som @Schazz försökt
lyfta fram i tråden, men som tydligen tystades ner, den
JH skulle man inte diskutera något om.

Enligt Schazz hade LW och denne JH ett förhållande som
inte fick komma ut.

Jag förmodar att du GilGrissom82 syftar på JH, B*hold*rX?

Ja, i detta fall avser jag JH (B*hold*rX) eftersom h*n är den som i större utsträckning har kunnat följas på sociala medier. Detta utesluter dock inte att den andre JH (som jag uppfattat att LW kände utanför geocachekretsen) också kan ha haft ett intressant beteende efter LW's död. Om så är fallet, kanske postaren Schazz har uppmärksammat något.
Citera
2019-03-05, 14:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är möjligt att jag är förhärdad men i min bok ska det mer till för att klassas som en märklig människa än några märkliga beteendemönster om man i övrigt är en fungerande, social och välanpassad människa.

Notera att jag aldrig har uttalat mig huruvida människorna i sig är märkliga, utan det handlar snarare om vissas beteende och handlingsmönster på sociala medier.

Exempelvis en av de "tiotal" personer i LW's krets som ända sedan hennes bortgång har uppvisat ett (i mitt tycke) något intressant beteende, inte så mycket vad h*n har postat på sina sociala medier utan snarare vilka inlägg/kommentarer som några dagar efter postningarna har tagits bort.
Citera
2019-03-05, 14:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här ligger det till.
Vid den första häktningsförhandlingen så försökte ÅK få SD häktad
på sannolika skäl, TR godtog inte det utan medgav häktning på skälig misstanke.

En vecka senare va det dags igen, den här gången va ÅK tvungen att få
till sannolika skäl, TR godkände endast skälig misstanke den här gången
också, och ut släpptes SD, kanske med en kommentar om välkommen tillbaka.
Å så ser det ut fortfarande.

Om något är oklart så finns det gott om länkar i tidigare inlägg i frågan.
Här är en.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack! Jag blev förrvirad av alla olika "fakta" från olika postare. Men då kan vi iallafall konstatera att ÅK helt enkelt gjort det hon kunde för att överklaga. Det som återstår nu, förutom att försöka häkta någon annan än SD, är att försöka få till en ny häktning. Men då måste det finnas ytterligare starkare bevisning än vid senaste gång. Alternativt så väntar hon med det, ifall hon tror att hon inom en snar framtid har tillräckligt för att väcka åtal direkt istället.
Citera
2019-03-05, 14:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tack! Jag blev förrvirad av alla olika "fakta" från olika postare. Men då kan vi iallafall konstatera att ÅK helt enkelt gjort det hon kunde för att överklaga. Det som återstår nu, förutom att försöka häkta någon annan än SD, är att försöka få till en ny häktning. Men då måste det finnas ytterligare starkare bevisning än vid senaste gång. Alternativt så väntar hon med det, ifall hon tror att hon inom en snar framtid har tillräckligt för att väcka åtal direkt istället.
Nja. Hiding hade möjligheten att överklaga beslutet, men hon valde alltså att inte göra det:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-05 kl. 14:33.
Citera
2019-03-05, 14:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Hon överklagade inte till Hovrätten utan nöjde sig med Tingsrättens beslut om hävande av häktning. Det var alltså i en ordinarie häktningsförhandling för att förlänga en häktning (inte i en överklagad instans).
Så hur menar du att hon gjorde allt hon kunde för att överklaga Tingsrättens beslut?

Andra åklagare har ju överklagat till Hovrätten om de inte varit nöjda, se en artikel som Draifos länkade till där en Hovrätt ändrade Tingsrättens beslut att häva en häktning. Detta kunde Hiding försökt med också men hon valde att låta bli.

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/reportage/article245120.ece
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-05 kl. 14:44. Anledning: Länk
Citera
2019-03-05, 15:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Hiding hade möjligheten att överklaga beslutet, men hon valde alltså att inte göra det

Det här fanns inlänkat inne i din spoiler:

"Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen."

Det borde i så fall bli "hur länge som helst" , enligt Wikipedia:
"För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid."
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-03-05 kl. 16:00.
Citera
2019-03-05, 15:27
Medlem
Någon som vet hur det går för Lenas barn, klarar de av att gå i skola och leva ett någorlunda drägligt liv?
Citera
2019-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

"Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen."

Det borde i så fall bli "hur länge som helst" , enligt Wikipedia:
"För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid."

Slutsatsen av åkl:s uttalande måste då bli den att åkl inte är medveten om att ingen preskriptionstid finns för mord.😐
Citera
2019-03-05, 16:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Slutsatsen av åkl:s uttalande måste då bli den att åkl inte är medveten om att ingen preskriptionstid finns för mord.😐

Jag tror man måste sluta sig till motsatsen. Tanken är väl att GM ska må lite extra dåligt när denne lägger ihop ett o ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in