2019-03-05, 09:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon kunde ha överklagat TRs beslut till HovR, då hade hon fått en annan domare.
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Folk har ju spridit att Åsa borde ha överklagat häktningen. Någon till och med snurrade till det ordentligt och reagerade på att hon inte överklagat häktningsbeslutet till hovrätten. Den möjligheten existerar inte för en åklagare. Till hovrätten går endast överklagan från den misstänkte.
Jag vet inte om någon säger att åklagaren borde ha överklagat tingsrättens beslut, men helt klart är ju att hon (precis som CarlJanne75 pekar på) hade möjligheten att överklaga beslutet till hovrätten om hon inte var nöjd. Det här framgår ju också tydligt av de lagtexter du själv har länkat till flera gånger nu.

Här får du ett exempel från den sk. verkligheten:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-05 kl. 09:31.
Citera
2019-03-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag uppfattar SD, JG och HD som märkliga och mina uppfattningar kommer av vad de visar upp på sina GC-loggningar. Det är förstås inga bevis för att de skulle ha någon inblandning i mordet.

Utan insyn kan jag inte veta hur mycket bevis/indicier åklagaren ansåg talade för Sannolika Skäl och varför SD ännu inte avskrivits som Skäligen Misstänkt. Svar kommer kanske en dag och under tiden spekuleras det fram och tillbaka i tråden.

Jag inbillar mig/vill tro att åklagaren ser till att täta alla skott och att det är därför det tar lång tid. Jag kan ha fel förstås och det lär visa sig om de lägger mordet bland kalla fall eller om Riksmordgruppen kliver in och tar kommando över utredningen.

SD är idag inte avskriven och han är en märklig figur, i mina ögon. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen.
(mina fetningar)
-Aah, du väntar på att kavalleriet skall galoppera in och ställa allt tillrätta?!
Tänker du dig att det initiativet då sker på.. -ja, vems begäran? Åkl Åsa Hidings? För att hon till slut nått kaklet?
Och vad tänker du dig att Riksmordsgruppen skall kunna bidraga med i detta låsta ärende? En sträckbänk? Water boarding? Eller det som Magnus Gäfgen fick pröva på av specialpoliserna? Berätta hur du tänker, tack!

Det du skriver om SD: Du kan ha rätt i din uppfattning om att han är märklig i dina kanske av hat förblindade ögon, men bara för att hans personlighet och hans beteende är svårtolkat för dig, betyder inte att andra i dessa "märkligheter" ser indikatorer tillräckliga för att bedöma honom som mördare.
Att du försöker skydda dig med att skriva att du tror att fler än du har din bigotta inställning, gör dig inte skuldfri.

OffT: Du kanske inte är trådens första stenkastare/-kasterska, men du är sannerligen en av de mer ihärdiga.
Bäst att tillägga att det sista inte är tänkt att uppfattas som beröm.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-05 kl. 09:32.
Citera
2019-03-05, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Man bör undersöka var JG befann sig.
Enligt JM vet man var han var mellan kl 22.00 - 22.15
Var var han sen?
Varför hade han så bråttom och tog bilen till LWs wig " lyssna till livet" morddagen?

Någon skrev tidigare att han verkade kär i HD. Är det en del av motivet?

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men varför skulle man cacha på ställen som är starkt förknippade med LW strax före mordet om man planerar ett mord?
Det kanske inte alls så du menar?

Jag vet att det är fler i tråden som just påpekat det märkliga i detta och dessutom det underliga sammanträffandet att HD var och cachade med Sillen i LWs barndomstrakter strax innan mordet. Även hon har cachat LWs wigg.

Som jag har fattat det så finns det naturliga förklaringar till detta.

JGs cachande av LWs "Lyssna till livet" var en del i en svit (kan ha missuppfattat detta) som hade ett "utgångsdatum".
HDs cachande imed Sillen i LWs barndomstrakter var kanske inte heller så konstigt, då som jag minns det, Sillen kom därifrån också. Visste ens HD om att det var LWs barndomstrakter?

Vad skulle man få ut av att vistas i områden som hade med LW att göra, om man nu smidde planer?

Om man nu vill få polisens ögon på sig, är detta ett utmärkt sätt.

Om en ensam person får någon slags obsession av en person, kan det förstås hända.
I ett sådant fall, känns det dock mer som att en person inte är psykisk frisk. Kanske mer av ett mer komplext psykiskt beteende som skulle märkas utåt?

Att två personer skulle vara ute och cacha i LWs "spår", blir ju lite av en deckargåta. Morden i MIdsommer. Jag tror helt enkelt inte på det.

LW var en flitig geocachare, hade egna cachar. Hon var säkert förknippad med ställen på fler sätt. T ex skulle man kanske tycka det var konstigt att JG eller HD cachade där LW just cachat. Bara som ett exempel på vad man kan hitta för sammanträffanden.

Att slumpen skulle göra att någon av hennes bekanta skulle cacha i något område som hade med henna att göra på ett eller annat sätt, kan verka vara för mycket slump. Men rent statistiskt blir den "slumpen" kanske inte så konstig. Det är ju inte en på miljonen vi pratar om.

Efter LWs "Lyssna till Livet" cachade JG på Cajsa Warg wigen om jag fattat det rätt?

Bråttom, jag till vad?
Kanske hade han jobbat, försökte ta dessa cacher för att de skulle snart avslutas?

Hinna cacha dessa denna kväll?
Hem före mörkret?
Hem för att äta?
Träffa någon?

JG är väl sambo och kanske sambon vet var han befann sig? Om han var hemma eller inte?
Citera
2019-03-05, 09:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte om någon säger att åklagaren borde ha överklagat tingsrättens beslut, men helt klart är ju att hon (precis som CarlJanne75 skriver) hade möjligheten att överklaga beslutet till hovrätten om hon inte var nöjd. Det här framgår ju också tydligt av de lagtexter du själv har länkat till flera gånger nu.

Här får du ett exempel från den sk. verkligheten:

Ja, en åklagare får överklaga en Tingsrätts beslut, eller göra en ny anhållan och begära ny häktesförhandling i TR om bevisningsläget höjts.

Så åklagaren har två sätt att begära häkting på varav den ena var en överklagan till Hovrätten. Hon valde att inte göra det eftersom hon mycket väl visste att hon inte skulle få Tingsrättens beslut ändrat. Hon hade bara sett ännu mer dum ut genom att misslyckas tre gånger.

Nu har hon bara det andra sättet kvar att häkta på, genom att begära ny häktesförhandling efter ett nytt anhållande. Men inte ens det kan hon göra eftersom hon inte har starkare skäl att uppvisa än förra gången hon misslyckades i Tingsrätten.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-05 kl. 09:40.
Citera
2019-03-05, 09:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mina fetningar)
-Aah, du väntar på att kavalleriet skall galoppera in och ställa allt tillrätta?!
Tänker du dig att det initiativet då sker på.. -ja, vems begäran? Åkl Åsa Hidings? För att hon till slut nått kaklet?
Och vad tänker du dig att Riksmordsgruppen skall kunna bidraga med i detta låsta ärende? En sträckbänk? Water boarding? Eller det som Magnus Gäfgen fick pröva på av specialpoliserna? Berätta hur du tänker, tack!

Det du skriver om SD: Du kan ha rätt i din uppfattning om att han är märklig i dina kanske av hat förblindade ögon, men bara för att hans personlighet och hans beteende är svårtolkat för dig, betyder inte att andra i dessa "märkligheter" ser indikatorer tillräckliga för att bedöma honom som mördare.
Att du försöker skydda dig med att skriva att du tror att fler än du har din bigotta inställning, gör dig inte skuldfri.

OffT: Du kanske inte är trådens första stenkastare/-kasterska, men du är sannerligen en av de mer ihärdiga.

Faktum är att SD inte alls är märklig på något vis. När man som jag träffar riktigt speciella människor i behov av hjälp så inser man hur olika människor faktiskt är. Det är normalt att vi har olika personligheter och olika beteendemönster.

SD synes märklig och konstig i en dels ögon endast för att han är mordmisstänkt, inte för att han verkligen är det. Dessutom förstoras varje steg och handling han gör för att människor har på sig "han är en mördare glasögon". Det är bl.a. därför det är så viktigt att förhålla sig objektiv i mordfall just för att inte färgas i sina tankar och synsätt.
Citera
2019-03-05, 10:01
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Faktum är att SD inte alls är märklig på något vis. När man som jag träffar riktigt speciella människor i behov av hjälp så inser man hur olika människor faktiskt är. Det är normalt att vi har olika personligheter och olika beteendemönster.

SD synes märklig och konstig i en dels ögon endast för att han är mordmisstänkt, inte för att han verkligen är det. Dessutom förstoras varje steg och handling han gör för att människor har på sig "han är en mördare glasögon". Det är bl.a. därför det är så viktigt att förhålla sig objektiv i mordfall just för att inte färgas i sina tankar och synsätt.
Ja precis och en väldigt speciell familjefar som gör utsvävningar med prästen. Mår han riktigt bra tror du ? Skönt med en psykolog i tråden
Han leker "bror" med väldigt unga personer, var tror du detta beteende kommer ifrån ?
Ska vi endast säga att han är väldigt speciell och har en stark personlighet?
Citera
2019-03-05, 10:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Ja precis och en väldigt speciell familjefar som gör utsvävningar med prästen. Mår han riktigt bra tror du ? Skönt med en psykolog i tråden
Han leker "bror" med väldigt unga personer, var tror du detta beteende kommer ifrån ?
Ska vi endast säga att han är väldigt speciell och har en stark personlighet?

Menar du att otrohet är märkligt och ovanligt?
Vad människor leker på sin fritid är väl upp till dem och ofta inget som hela världen får reda på och överanalyserar, då blir det märkligt.

Om man skulle börja analysera saker du gör i ditt privatliv så kan man nog få det till att låta märkligt också.

Edit: jag måste t.ex. alltid köpa en ny Gant-tröja varje månad så nu har jag nog närmare hundra sådana. Det kan man överanalysera och komma fram till att det är mycket märkligt beteende. Men sådana olika beteenden har alla människor för sig.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-05 kl. 10:12.
Citera
2019-03-05, 10:19
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Menar du att otrohet är märkligt och ovanligt?
Vad människor leker på sin fritid är väl upp till dem och ofta inget som hela världen får reda på och överanalyserar, då blir det märkligt.

Om man skulle börja analysera saker du gör i ditt privatliv så kan man nog få det till att låta märkligt också.
Ja absolut man kan få allt att bli väldigt märkligt.
Jobbar du nu ? Leker du nu ?
Citera
2019-03-05, 11:07
Medlem
Citat:

Tack!
Bra att du förtydligade! Jag slarvade lite i hur jag uttryckte mig till 'Honan6' och det skulle kunna misstolkas som att jag delade vederbörandes uppfattning om SD:s "märklighet".

Att en för mord misstänkt men oskyldig person uppträder normalt kan upptattas som märkligt.
Att en för mord misstänkt men oskyldig person uppträder onormalt kan uppfattas som märkligt.
Det är ovanstående somliga har svårt att ta in.
Med detta har jag inte värderat SD:s eventuella skuld, utan gör bara en allmän reflektion.
Citera
2019-03-05, 11:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Ja precis och en väldigt speciell familjefar som gör utsvävningar med prästen. Mår han riktigt bra tror du ?

Om man får tro uppgifter i tråden, så hade LW även förhållanden (jag låter vara osagt av vilken art dessa förhållanden var) med ML, JH, JSj samt AL. Samtliga dessa män har även efter LW's död oförtrutet fortsatt att ägna sig åt sina fritidsintressen i form geocaching, mtb-åkande etc. Man kan således inte dra några slutsatser enkom av SD's fortsatta geocachande.

(Personligen kan jag tycka att ett tiotal personer kring LW utåt sett har uppfört sig mer eller mindre märkligt efter hennes död, baserat på deras agerande i antingen geocacheforumet eller andra sociala medier. Häribland ingår personer i olika åldrar, både män och kvinnor, med varierande anknytning till LW).
Citera
2019-03-05, 12:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mina fetningar)

Nej, jag berättar inte hur jag tänker vad det gäller mina tankar om Riksmordgruppen när du kommer med en dryg begäran. Det kanske jag berättar någon dag när/om jag har lust eller tid - det visar sig.

Jag kastar inga stenar när jag anser att SD är en märklig figur och Nej, jag hatar honom inte (vet inte ens om jag kan hata). Däremot tycker jag att han verkar vara en högst obehaglig människa som inte verkar frisk i huvudet - tänker främst på att han har förföljt/trakasserat och filmat Lena genom ett fönster.
Citera
2019-03-05, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om det stämmer att den första häktningen var på sannolika, så är den andra betraktat som en "överklagan". Folk har ju spridit att Åsa borde ha överklagat häktningen. Någon till och med snurrade till det ordentligt och reagerade på att hon inte överklagat häktningsbeslutet till hovrätten. Den möjligheten existerar inte för en åklagare. Till hovrätten går endast överklagan från den misstänkte.

Jag tänker att eftersom ÅK Hiding vid andra häktningsförhandlingen den 8/6 inte fick igenom sin häktningsbegäran på sannolika skäl misstänkt, så godtog hon de skäl hon fick för avslaget.

Jag är ganska okunnig i det juridiska förfarandet. Istället försöker jag läsa på för varje ny situation och även fräscha upp minnet för det som jag tidigare är bekant med.

Nu råkade jag på exakt den fråga på Lawline som varit uppe på tapeten här i tråden de senaste dagarna .

Vi vet ju inte vad ÅK gick in med vid första försöket 1/6 och inte vad som hon ansåg gjorde att misstankarna hade stärkts 8/6.

Nu tar jag bara detta som ett exempel.

Om t ex det stämmer som Osamaj berättade att hennes källa hade berättat; att det fanns DNA från SD på LW kan detta ha varit en av faktorerna.

Men om man tänker att man fått ett "akutsvar" från NFC och det matchade SD 1/6. ÅK går in med detta, men DNA:t är inte konklusivt utan SD har berättat att de har umgåtts den senaste tiden på det ena eller andra sättet.

Nu kommer ytterligare svar till 8/6, och dessa visar också positivt utslag på SD. Ganska många positiva svar från SD, men ingen av proverna är konklusiva och tingsrätten anser inte att det är tillräckligt för en häktning på sannolika skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in