2019-03-05, 02:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Läs tråden en gång till.. S1ngularitet är vad vi kallar det som inträffar när Ett "svart hål" bildas.
Självklart "undviker" inte två svarta hål varandra, tvärtom. Däremot så kan vi inte säga att deras centrum(singular) korsas.
De skulle alltså vara två sammansatta s1ngulariteter, eller möjligen eventuellt kanske ett större svart hål som bildats.

Du menar alltså att ett "big bang" är effekten av att två s1ngulariteter möts?
Intressant tanke. Men varför tror du det? Utveckla gärna

Kan inte "0/0=1" också betyda exakt samma sak?

Jag vill påstå att energi skapas och kontrolleras av Kraft! Upprepning efter upprepning...
Jag har även påstått att "inget" inte alls är/skulle ha varit "tomt", utan raka motsatsen.

Känner du till materiens 4(!) tillstånd? Fast, Flytande, Gas och..?
Försök att erkänna dig själv, istället för att fäkta bort sanningen.

Just så menar jag.
Det är vad jag kom fram till vara den troligaste orsaken till att ett svart hål skulle kunna ändras från singularitet till gasform igen. Den teori om big bang som gäller hittills bygger ju på att det mesta går att spåras tillbaka till en singularitet, även kallat ett svart hål, och något måste alltså ha rubbat denna singularitet, så varför inte en kollision mellan två svarta hål?
En annan möjlighet vore att ett svart hål i sig är tidsbestämt och efter att ha komprimerats alltmer och mer under lång tid så uppnås en gräns då materian i centrum övergår från en form till en annan, med ungefär samma effekt som när man poppar popcorn.

Det är däremot enligt mig troligare att det finns fler universa längre bort, utanför vad vi kan observera.

Fast, flytande, gas och plasma. Inget konstigt med det.
Citera
2019-03-05, 02:47
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just så menar jag.
Det är vad jag kom fram till vara den troligaste orsaken till att ett svart hål skulle kunna ändras från singularitet till gasform igen. Den teori om big bang som gäller hittills bygger ju på att det mesta går att spåras tillbaka till en singularitet, även kallat ett svart hål, och något måste alltså ha rubbat denna singularitet, så varför inte en kollision mellan två svarta hål?
En annan möjlighet vore att ett svart hål i sig är tidsbestämt och efter att ha komprimerats alltmer och mer under lång tid så uppnås en gräns då materian i centrum övergår från en form till en annan, med ungefär samma effekt som när man poppar popcorn.

Det är däremot enligt mig troligare att det finns fler universa längre bort, utanför vad vi kan observera.

Fast, flytande, gas och plasma. Inget konstigt med det.
Universum är eventuellt En singularitet. Inte två!
Inom universum finns dock flertalet andra singulariteter (svarta hål tex). Kanske finns ett oräkneligt antal ”universa” i just universum..

Varför Tror du inte att något så komplext som ett svart hål eller naturen/universum självt besitter medvetande?

Är inte biologins mångfald ett bevis på att Naturen är intelligent?

Vart menar du att dessa singulariteter skulle mötas om inte i universum?

Svara gärna också på:
Varför du tror att universum skulle utplånas totalt och börja om ifall två svarta hål möttes?
Har det aldrig hänt under universums historia, och varför inte då?

Svarta hål övergår inte till gas..!
Försök att lära dig något också(men det är väl bra att du googlar dig fram ändå)..
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 03:30.
Citera
2019-03-05, 03:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Universum är eventuellt En singularitet. Inte två!
Inom universum finns dock flertalet andra singulariteter (svarta hål). Kanske finns ett oräkneligt antal ”universa” i just universum..

Varje svart hål är en singualritet, flera svarta hål, flera singulariteter. Om vi någon gång skulle få observera en krock mellan två svarta hål och det i så fall skulle leda till en big bang så skulle vi se det externt, medan rumtiden inom denna separata big bang just skulle börja skapas i det ögonblicket.

Kan du tänka dig ett sådant scenario?

Citat:
Tror du att något så komplext som ett svart hål besitter medvetande?

Nej, det tror jag inte. Jag anser att det borde krävas liv för att ha ett medvetande eftersom medvetandets funktion är att hålla sig vid liv (genom observation, tankar, slutsatser, känna hunger, törst osv och att åtgärda dessa observerade känslor, m.m.).
Jag anser följaktligen inte att ett svart hål besitter något medvetande eftersom det inte innehåller något liv.

Citat:
Vart menar du att dessa singulariteter skulle mötas om inte i universum?

Just det, i universum, men universum anser jag vara oändligt stort, långt bortom vad vi ens idag kan tänka oss.

Citat:
Svara gärna också på:
Varför du tror att universum skulle utplånas totalt och börja om ifall två svarta hål möttes?
Har det aldrig hänt under universums historia, och varför inte då?

Det påstod jag inte. Jag menar att en big bang kan ske lokalt, men att det alltid sett ifrån dess lokala rumtidsperspektiv måste verka som tidens början, medan det sett utifrån naturligtvis bara är en händelse i en lång rad av andra händelser.

Citat:
Svarta hål övergår inte till gas..!
Försök att lära dig något också(men det är väl bra att du googlar dig fram ändå)..

Vad övergår i så fall svarta hål till?
Om de inte övergår till något annat, till exempel ett ofantligt gasmoln, så kommer att universum att till slut bestå av endast svarta hål i och med att det i centrum av alla galaxer finns ett svart hål som långsamt tuggar i sig galaxen inifrån.

Att googla räcker inte på långa vägar, men det är en bra plats att börja på. Sedan måste man ändå sila bort felaktig information eller propaganda, och då krävs att man verifierar källangivelser och även läser vad fler än en enda person har skrivit, och gärna personer med olika åsikter för att kunna bilda en egen uppfattning baserad på flera andra.
Och det skadar inte heller att vara öppen för tanken att man kanske missförstått något någonstans om det börjar verka konstigt. För om det verkar konstigt så har man antingen själv missförstått något eller så är det den som skrev det man läser som har fått något om bakfoten (eller så kan han inte skriva tydligt nog så att det går att förstå).
Citera
2019-03-05, 03:51
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Varje svart hål är en singualritet, flera svarta hål, flera singulariteter. Om vi någon gång skulle få observera en krock mellan två svarta hål och det i så fall skulle leda till en big bang så skulle vi se det externt, medan rumtiden inom denna separata big bang just skulle börja skapas i det ögonblicket.

Kan du tänka dig ett sådant scenario?

Nej, det tror jag inte. Jag anser att det borde krävas liv för att ha ett medvetande eftersom medvetandets funktion är att hålla sig vid liv (genom observation, tankar, slutsatser, känna hunger, törst osv och att åtgärda dessa observerade känslor, m.m.).
Jag anser följaktligen inte att ett svart hål besitter något medvetande eftersom det inte innehåller något liv.

Just det, i universum, men universum anser jag vara oändligt stort, långt bortom vad vi ens idag kan tänka oss.

Det påstod jag inte. Jag menar att en big bang kan ske lokalt, men att det alltid sett ifrån dess lokala rumtidsperspektiv måste verka som tidens början, medan det sett utifrån naturligtvis bara är en händelse i en lång rad av andra händelser.

Vad övergår i så fall svarta hål till?
Om de inte övergår till något annat, till exempel ett ofantligt gasmoln, så kommer att universum att till slut bestå av endast svarta hål i och med att det i centrum av alla galaxer finns ett svart hål som långsamt tuggar i sig galaxen inifrån.

Att googla räcker inte på långa vägar, men det är en bra plats att börja på. Sedan måste man ändå sila bort felaktig information eller propaganda, och då krävs att man verifierar källangivelser och även läser vad fler än en enda person har skrivit, och gärna personer med olika åsikter för att kunna bilda en egen uppfattning baserad på flera andra.
Och det skadar inte heller att vara öppen för tanken att man kanske missförstått något någonstans om det börjar verka konstigt. För om det verkar konstigt så har man antingen själv missförstått något eller så är det den som skrev det man läser som har fått något om bakfoten (eller så kan han inte skriva tydligt nog så att det går att förstå).
Jag kan absolut tänka mig ett sådant scenario.
Men vi talar alltså inte om universums första uppkomst längre?

Svarta hål övergår inte till något annat än mer massiva svarta hål.

Skulle två svarta hål krocka är antagligen det ”enda” nya som händer en eventuell gammablixt och/eller inget mer än att ett större svart hål har bildats.
Kanske att två svarta hål då sitter ihop som ett objekt.

Ingenting kan nämligen återgå ur ett svart hål, antagligen ingenting alls, inte ens rumtid!

Vad är ”liv”?

Varför skulle universum till slut endast bestå av en massa svarta hål?

Du tror alltså att endast det du själv kan identifiera ditt eget medvetande med besitter ett sådant öht?

Du tror alltså verkligen att universum är oändligt?!
God natt
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 04:07.
Citera
2019-03-05, 04:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag kan absolut tänka mig ett sådant scenario.
Men vi talar alltså inte om universums uppkomst längre?
God natt

Som jag har förklarat åtskilliga gånger så anser jag inte att universum uppstått, utan att det är en cyklisk process.

Det som vi kallar för vårt universum uppkom under en sådan händelse, som vi har döpt till "big bang". Inom vår rumtid kan vi bara se denna "uppkomst", men om någon observerat denna händelse utifrån, i en annan del av det övergripande universum så skulle de kanske kalla det för en supernova typ III.

Och precis som det finns olika stora stjärnor, olika stora svarta hål så är det inte omöjligt att det finns olika stora big bang, men inifrån varje big bang så går rumtiden bara att spåra till just efter att expansionen börjat, just därför att det inte finns någon tid i en singularitet.

Men du får tro annorlunda om du känner dig mer bekväm med det.
Citera
2019-03-05, 04:24
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Som jag har förklarat åtskilliga gånger så anser jag inte att universum uppstått, utan att det är en cyklisk process.

Det som vi kallar för vårt universum uppkom under en sådan händelse, som vi har döpt till "big bang". Inom vår rumtid kan vi bara se denna "uppkomst", men om någon observerat denna händelse utifrån, i en annan del av det övergripande universum så skulle de kanske kalla det för en supernova typ III.

Och precis som det finns olika stora stjärnor, olika stora svarta hål så är det inte omöjligt att det finns olika stora big bang, men inifrån varje big bang så går rumtiden bara att spåra till just efter att expansionen börjat, just därför att det inte finns någon tid i en singularitet.

Men du får tro annorlunda om du känner dig mer bekväm med det.
Hur uppkom då det första universum till att börja med?
”Frågan kvarstår, du har endast flyttat målstolparna” för att citera dig själv.

Jag påpekade just denna tankekullerbytta tidigare..

Citat:
Det vi försöker att tala om här är väl ändå "det första" universum?
Vare sig det är i detta vi bor eller ej,
så borde vi kanske förutsätta det för att tankarna skall gå ihop någorlunda förståeligt även för en idiot.
Hur dum tror du att jag är?
Varför kan du inte istället erkänna att du själv oftast är väldigt dum?

Hur vet du att det inte finns tid eller för den delen ett helt universum initi en singularitet?
De flesta forskare i ämnet verkar rörande överens om att vi inte vet alls vad singularitet faktiskt innebär eller vad ”det” ger upphov till.

Det verkar dock som att svarta hål är balanserade.
De har eventuellt både ett inneboende kaos och en motsats till detta, precis som Naturen. De existerar ju ”stabilt” i universum/naturen!

Vad tror du om antimateria (mörk materia) då?

Tror du inte att universum och allt däri tillsammans också är ”ett”?

Nu är jag färdig med trollmatningen för idag, God natt igen.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 04:53.
Citera
2019-03-05, 04:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hur uppkom då det första universum till att börja med?
”Frågan kvarstår, du har endast flyttat målstolparna” för att citera dig själv.

Jag har redan sagt att det är ett evigt kretslopp. Det finns inget "hur uppkom det första universum" eftersom det alltid har funnits.

Men du får, som sagt, tro annorlunda om du känner dig mer bekväm med det.

Fast då tycker jag att du i alla fall borde kunna ge en försmak av hur all materia uppstått från första början genom att visa att materia kan uppstå spontant och bilda nya galaxer, eller att det finns någon annan förklaring som du kan visa belägg för.
Citera
2019-03-05, 10:44
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jag har redan sagt att det är ett evigt kretslopp. Det finns inget "hur uppkom det första universum" eftersom det alltid har funnits.

Men du får, som sagt, tro annorlunda om du känner dig mer bekväm med det.

Fast då tycker jag att du i alla fall borde kunna ge en försmak av hur all materia uppstått från första början genom att visa att materia kan uppstå spontant och bilda nya galaxer, eller att det finns någon annan förklaring som du kan visa belägg för.
Okej..
Du Tror att Universum existerat i evigheter, att det är ett evigt kretslopp och att det är oändligt.
Din tro avviker alltså väldigt från vad dagens förskare och vetenskap ständigt belägger.
Var får du allt ifrån? Från vilka belägg härleder du dina slutsatser?

Hur skulle något som verkligen var ”oändligt” kunna expandera? Är det verkligen redan oändligt då?

Möjligen har universum en sådan form att det kan Upplevas som ”oändligt” (torus).
Men att ”universum är oändligt stort”... kom igen nu dagisbarn.

Jag tror att Kraft kan få Energi att Omvandlas till Massa.
Jag tror även att Energi nödvändigtvis måste ha kunnat uppstå någongång som effekt av någonting.
Detsamma gäller universum, att det initialt innehaft en ”början”. Eventuellt finns dock inget slut.
”Det eviga kretsloppet” är antagligen totalt skitsnack det med, då universum mest sannolikt Inte ”börjar Om” igen.

Vem är det som är mest troende egentligen?
Din BokstavsTroende Idiot.

Skapelsen Existerar och har ett Ursprung!
Universum, Kraft och Energi likaså.
De är alltså effekter av ”något” och har INTE ”existerat i evigheter”!

Hur lång är en evighet?
Dagens gällande teori säger att univerum är ca 13,7 miljarder år gammalt, alltså långt ifrån någon ”evighet”.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 11:23.
Citera
2019-03-05, 12:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Okej..
Du Tror att Universum existerat i evigheter, att det är ett evigt kretslopp och att det är oändligt.
Din tro avviker alltså väldigt från vad dagens förskare och vetenskap ständigt belägger.
Var får du allt ifrån? Från vilka belägg härleder du dina slutsatser?

Hur skulle något som verkligen var ”oändligt” kunna expandera? Är det verkligen redan oändligt då?

Möjligen har universum en sådan form att det kan Upplevas som ”oändligt” (torus).
Men att ”universum är oändligt stort”... kom igen nu dagisbarn.

Jag tror att Kraft kan få Energi att Omvandlas till Massa.
Jag tror även att Energi nödvändigtvis måste ha kunnat uppstå någongång som effekt av någonting.
Detsamma gäller universum, att det initialt innehaft en ”början”. Eventuellt finns dock inget slut.
”Det eviga kretsloppet” är antagligen totalt skitsnack det med, då universum mest sannolikt Inte ”börjar Om” igen.

Vem är det som är mest troende egentligen?
Din BokstavsTroende Idiot.

Skapelsen Existerar och har ett Ursprung!
Universum, Kraft och Energi likaså.
De är alltså effekter av ”något” och har INTE ”existerat i evigheter”!

Hur lång är en evighet?
Dagens gällande teori säger att univerum är ca 13,7 miljarder år gammalt, alltså långt ifrån någon ”evighet”.

Och vad har detta med någon gud att göra?
Citera
2019-03-05, 12:18
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och vad har detta med någon gud att göra?
Om du inte redan förstått det så skulle alltså "Gud" eventuellt vara det/den som gett upphov till Universum och allt häri.
KraftEN som skapat EnergiEN.

Spelar du dum eller är du så dum på riktigt?

Tror du också att allt förutom "levande djur" är "dött" och totalt ointelligent eller?
Hur kommer det sig att många människor tror att just de eventuellt är de mest intelligenta som finns i Naturen?
Min slutsats är att Ateister ofta lider av totalt gudskomplex.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 12:35.
Citera
2019-03-05, 12:26
Medlem
Citat:
Om du inte redan förstått det så skulle alltså "Gud" eventuellt vara det/den som gett upphov till Universum och allt häri.
KraftEN som skapat EnergiEN.

Spelar du dum eller är du så dum på riktigt?
Så här står det i första inlägget: ”Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff". ”

Nu har säkert tråden slagits ihop med andra liknande trådar, men det räcker inte att du bevisar en kraft och kallar den Gud.
Citera
2019-03-05, 12:32
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så här står det i första inlägget: ”Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff". ”

Nu har säkert tråden slagits ihop med andra liknande trådar, men det räcker inte att du bevisar en kraft och kallar den Gud.
Många ämnen och diskussioner blir sammansatta med den här tråden, bara de talar om några gudsbevis alls
så hör de tydligen hit. Det verkar vara moderatorernas syn iaf.

Var tror du att "Kraften" kommer ifrån?
Besitter du själv någon Kraft/Makt?
Kan du genom tanke verkligen förändra verkligheten? Hur?

Är inte Naturen intelligent?
"Tänker" inte "den" också kanske?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in