2019-03-04, 23:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om det stämmer att den första häktningen var på sannolika....
Du snurrar till det. SD häktades inte på sannolika skäl:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-04 kl. 23:57.
Citera
2019-03-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det planerat och genomtänkt behöver man inte heller städa.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nu måtte du skoja med mig och tråden, väl?!
Du menar inte att du på fullt allvar tror att orsaken till att LW:s mördare ännu inte åtalats hänger samman med att vederbörande är av den där särskilt slugt uträknande sorten?
Den som i detalj planerar att t ex LW:s ytterdörr på morgonen skall upptäckas vara olåst?
Du menar inte på allvar att du tänker dig en sån mördare här?

Så de där faktorena som de 4 dygnen utomhus i sol och värme som LW:s kropp utsattes för, de kan räknas bort som varande oväsentligheter? För du menar väl inte att mördaren kalkylerat in den latensperioden i sin planering innan h*n gav sig iväg för att mörda LW?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Vädret kanske inte var avgörande alls.
Tycker egentligen inte om att citera mig själv, men eftersom du väljer att "svara" i one liners, så får det bli så.

Du har uppenbarligen stora svårigheter med att tala ur skägget, så jag ställer dig än en gång frågan, nu något omformulerad:
Tror du på allvar att LW:s mördare vidtagit de steg, irl resp i tanken, som jag beskrivit?
Citera
2019-03-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker egentligen inte om att citera mig själv, men eftersom du väljer att "svara" i one liners, så får det bli så.

Du har uppenbarligen stora svårigheter med att tala ur skägget, så jag ställer dig än en gång frågan, nu något omformulerad:
Tror du på allvar att LW:s mördare vidtagit de steg, irl resp i tanken, som jag beskrivit?

Naturligtvis inte. Det du beskriver är vad man i Efterhanden konstaterat. Knappast något en GM tänkte på, då.

EDIT. Särskilt som det inte binder ngn till brottet.
Det smarta är att inte lämna bindande bevis i form av spår eller vittnen efter sig.
Senast redigerad av Remark 2019-03-04 kl. 23:50.
Citera
2019-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Låter ju inte som ett genombrott är nära förestående.
Tar du det för sanning?
Citera
2019-03-05, 00:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Har inte fått namnen uttalade, men dom finns tydligen nämnda i tråden och jag misstänker vilka det är. Dom är inte kopplade till varandra. Mordet ses som utfört av en ensam GM.

Dom har kontrollerat andra namn tidigt i utredningen och även dessa, men fokus har varit SD. Nu skall dessa väl gå igenom samma nålsöga som SD med det dom har.
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.

Och hur kan de veta att det är av lågt bevisvärde, innan de fått analyssvar?
Citera
2019-03-05, 00:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du snurrar till det. SD häktades inte på sannolika skäl:

Så de två häktningsförhandlingarna var inte på sannolika skäl båda två, eller vad menar du?

Edit: Tolkade du min text som att jag påstod att SD blev häktad på sannolika skäl? Det var inte vad jag skrev. SD blev häktad på skälig nivå första gången. Efter det måste en omhäktning ske inom en vecka, och då på sannolika skäl. Annars släpps den misstänkte fri. Det går alltså inte att fortsätta häkta en person på skälig misstanke en gång till.
Senast redigerad av Netherworld 2019-03-05 kl. 00:50.
Citera
2019-03-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Har inte fått namnen uttalade, men dom finns tydligen nämnda i tråden och jag misstänker vilka det är. Dom är inte kopplade till varandra. Mordet ses som utfört av en ensam GM.

Dom har kontrollerat andra namn tidigt i utredningen och även dessa, men fokus har varit SD. Nu skall dessa väl gå igenom samma nålsöga som SD med det dom har.
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.

VAD baserar du det på? Inget jag kan utläsa av offentliga källor. Å andra sidan är jag inte helt uppdaterad. Men upplys mig gärna.
Citera
2019-03-05, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Så de två häktningsförhandlingarna var inte på sannolika skäl båda två, eller vad menar du?

Edit: Tolkade du min text som att jag påstod att SD blev häktad på sannolika skäl? Det var inte vad jag skrev. SD blev häktad på skälig nivå första gången. Efter det måste en omhäktning ske inom en vecka, och då på sannolika skäl. Annars släpps den misstänkte fri. Det går alltså inte att fortsätta häkta en person på skälig misstanke en gång till.

Så här ligger det till.
Vid den första häktningsförhandlingen så försökte ÅK få SD häktad
på sannolika skäl, TR godtog inte det utan medgav häktning på skälig misstanke.

En vecka senare va det dags igen, den här gången va ÅK tvungen att få
till sannolika skäl, TR godkände endast skälig misstanke den här gången
också, och ut släpptes SD, kanske med en kommentar om välkommen tillbaka.
Å så ser det ut fortfarande.

Om något är oklart så finns det gott om länkar i tidigare inlägg i frågan.
Här är en.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-03-05, 06:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Jag uppfattar det som att Skägget/ supergo*f*/5:5-medlemmen FR inte gillade att se SD:s FTF:logg efter att LW mördats. Killen är helt enkelt berörd på ett tydligt sätt till skillnad mot den f d lagkamraten JG och den påfallande balanserade SD som fortsatte sin vana trogen med hurtiga GC-inlägg - misstänkt för mord, till trots.
Citera
2019-03-05, 07:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag uppfattar det som att Skägget/ supergo*f*/5:5-medlemmen FR inte gillade att se SD:s FTF:logg efter att LW mördats. Killen är helt enkelt berörd på ett tydligt sätt till skillnad mot den f d lagkamraten JG och den påfallande balanserade SD som fortsatte sin vana trogen med hurtiga GC-inlägg - misstänkt för mord, till trots.

Oskyldiga människor brukar inte ha förändrat beteende efter ett mord. Om han inte hade fortsatt geocacha och skriva sina hurtiga loggar som han gjort förut hade polisen tagit det som tecken på att han är skyldig.

Jag förstår inte varför en del skribenter har svårt att acceptera att SD faktiskt lever vidare som vanligt. För er är det konstigt och misstänkt men för polis och utredare är det alltså ett tecken på att någon är oskyldig.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-05 kl. 07:14.
Citera
2019-03-05, 07:29
Medlem
Honan6s avatar
Jag uppfattar SD, JG och HD som märkliga och mina uppfattningar kommer av vad de visar upp på sina GC-loggningar. Det är förstås inga bevis för att de skulle ha någon inblandning i mordet.

Utan insyn kan jag inte veta hur mycket bevis/indicier åklagaren ansåg talade för Sannolika Skäl och varför SD ännu inte avskrivits som Skäligen Misstänkt. Svar kommer kanske en dag och under tiden spekuleras det fram och tillbaka i tråden.

Jag inbillar mig/vill tro att åklagaren ser till att täta alla skott och att det är därför det tar lång tid. Jag kan ha fel förstås och det lär visa sig om de lägger mordet bland kalla fall eller om Riksmordgruppen kliver in och tar kommando över utredningen.

SD är idag inte avskriven och han är en märklig figur, i mina ögon. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen.
Citera
2019-03-05, 08:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tar du det för sanning?
Låter åtminstone rimligt.

I Kevinfallet dröjde åklagarens beslut på grund av att man väntade in de sista svaren från NFC och det här fallet påminner en del om det. Det finns säkert några halmstrån kvar att analysera men som EGT skrev:
"Allt av värde som skulle peka åt det ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge."

Så jag tror att ett genombrott, åtminstone med SD som GM, är långt borta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-03-05 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in