Nja, det genomförs väl aldrig sådana vida masstopsningar heller. I detta fall hade man kunnat avgränsa med närmaste områden samt bekantskapskrets. Jag tror att det krävs viss sådan pga val av brottsplats samt att BO var upptagen inomhus men blev abrupt avbruten, öppnade säkerhetsdörr och gick ut.
Men de kriterierna som grund hade topsningarna avgränsats betydligt. Nu vidtogs uppenbarligen inga.
Vill inte än en gång komma släpande på min, ytterst hypotetiske cykeltjuv, men om en sån finns med på Polisens "Inte-helt-omöjligt-scenario"-lista, så skulle man ju då samtidigt snabbt insett att cykeltjuven (motsv) inte lär vara områdesbunden, vilket skulle göra det ganska meningslöst att topsa i LW:s geografiska närmiljö.
Så tänker jag.
Hur Örebropolisen tänker har jag ingen aning om.
Såg en film om ett mord i USA där man hittade en fiber under brottsoffrets nagel, men inget DNA.
Fibern kunde via andra tekniska bevis knytas till en gm.
Den kom från en tröja som gm ägde.
I det fallet var gm okänd för offret så det hade större bevisvärde i det fallet.
I det här fallet hoppas man att man har "dammsugit" brottsplatsen för att kunna hitta hårstrån och/eller fibrer från tyg.
Kan vara svårt att bevis att det inte kommit dit på annat sätt eller vid annat tillfälle möjligen om t ex gm påstår att han/hon varit där tidigare.
Jag förmodar att en fiber behöver sitta på ett "bra" ställe för att kunna betyda något. T ex kan ju en fiber följa med om man suttit i någons bil, haft jackorna hängande bredvid varandra osv. Kanske en större mängd fibrer kan betyda något.
Det stämmer att det används i USA. Om det t.ex. sitter fast fiber i/runt/under en nagel som gått sönder när offret försökt avvärja sig då är det en stark indikation på att det kommer från mördarens kläder.
Masstopsning har inte varit aktuellt i det här fallet och det beror på att man inte kan ha hittat konklusivt DNA från okänd annan person på brottsplats eller LW, vilket du menade att det var fullt möjligt. Det var mitt svar på ditt inlägg:
"Ang ditt understrukna och som jag fetat:
Hur vet du att det inte finns "bindande DNA från någon annan heller"?
För om du inte med säkerhet vet, vore det bra om du tydligt skriver att du bara spekulerar. Som vanligt.
Det är enligt min uppfattning fullt möjligt, även om det kanske inte är särskilt troligt, att det mycket väl kan finnas "bindande DNA", men att detta DNA inte har kunnat kopplas till någon individ.
Så därför kvarstår SD som den mest misstänkte, men det kan vara så att åkl Åsa Hiding tror sig veta att det funnits en annan person där på plats. Fast just den uppgiften skulle hon ju förstås inte läcka.
Väl?"
Jag är ganska säker på att SD skulle ha blivit avskriven som skäligen misstänkt och att även masstopsningar skulle ha påbörjats om då hade varit fallet.
Jag står fast vid det.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nu funderar jag bara högt.
- Mina tankar har hela tiden varit att gm känner till området (plankets gömma). Bor där, eller bott där.
- Om personen kommit med bil (bor utanför området), borde detta förmodligen noterats. En person ska ha befunnit sig utanför LWs bostad, det vet man säkert enligt MV. Hur vet man detta? Vittne? Skulle vittnet inte sett bilen? Kan personen ha parkerat bilen utom synhåll för vittnet?
Om det varit en övervakningskamera som registrerade personen utanför bostaden, då kanske en eventuell bil inte finns med på bild.
- Om gm kom i bil, skulle en bil kunna hörts åka från området efter skriken. Nu vet vi inte hur skriken nått upp längre in i området. Bilen kanske har varit parkerad längre upp, vid LWs bostad.
- Om personen inte bor i området, då bör mordet vara planerat. Annars hade man förmodligen kunnat spåra en mobil som färdats till området under kvällen/natten och därefter lämnat området.
- Varför döda en person i ett bostadsområde, vid planket, där en massa människor kan höra?
- Om personen inte bor i området, hur vet denna att LW var hemma, uppe? Har personen
vetskap om LW och hennes liv, att barnet fyllde år, att Norgeresan var planerad? Chansade han/hon? Hade personen spanat på LW för att få ett bra läge? Flera gånger?
-Om personen inte bor i området, måste personen ändå känna LW om ingen kontakt hade tagits innan om att de skulle ses. Varför skulle hon öppna för en främling mitt i natten?
- Om det är en random person (inga kontaktytor till LW) har jag svårt att få till det att hon öppnar dörren.
Personen borde då känna till möjligheten att gömma en kropp bakom planket. Dessutom stämmer det dåligt med MVs uppgift om vittnesuppgifterna om att en man och en kvinna hörts samtala i riktning mot planket.
- Jag ser det som osannolikt att någon tjuv eller liknade tar till sådant övervåld för stöld, så att lW skriker i fler minuter och avlider. Det troliga är då att gm flyr fältet istället.
- Granne som fått för sig något?
Att man inte kunnat hitta DNA eller fibrer från annan person (än möjligen SD?) är också ett dilemma som får en att fundera. Hur är detta möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kontot 'notknapparen' biter sig fast i att tjata om att man enl henne/honom inte hittat konklusivt d v s bindande DNA på LW:s kropp eller på platsen där kroppen hittades.
Det är säkert korrekt att nåt bindande DNA inte kunnat säkras, detta med tanke på hur lång tid som förflöt mellan död och fynd.
Det betyder inte att man inte hittat DNA från okänd person. Man kan mycket väl ha DNA-fynd som inte matchar SD, utan från okänd, men som man ändå inte vill dra igång en masstopsningsprocess för.
Jag har redan en gång här i tråden ställt masstopsning i detta specifika ärende ifråga. Polisen har rimligen inte möjlighet att med framgång genomföra en masstopsning i hela Örebro/Närke om de skulle starta en sådan. Det vore som att leta efter nålen i höstacken. Utan att veta om ens "nålen" var kvar där..
Kontot 'notknapparen' är ovarsam. Slarvig. Kontot skapar trådsanningar i sin iver att med breda och långa penseldrag spekulera.
"Oombedd" som du brukar säga, svarar jag dig trots att det inte är till mig (men OM mig) du skriver. Du anklagar mig på flera sätt, och jag tänker oombedd försvara mig.
Jag har inte skapat en trådsanning på det sätt som du påstår.
Jag inledde med att jag tänkte högt.
Jag har tidigare skrivit om bindande DNA. Diskussionen om konklusivt DNA, masstopsningar mm har vi haft för enbart några dagar sedan (ett exempel på ett inlägg se ovan).
Naturligtvis kan det finnas både DNA och fibrer på kläder mm från andra personer. Man kan väl bara kolla på sig själv när man har ett mörkt plagg hur det har fastnat olika partiklar, ludd och hårstrån från material/människor man kommit i kontakt med. Det vet väl alla.
Det finns flera mordfall där man startat masstopsningar.
Då utgår man från bindande konklusivt DNA i fall där man saknar en misstänkt.
Man topsar inte samtliga personer i en befolkning i sådana fall.
Man gör en gärningsmannaprofil och utgår från den.
Jo, något åt det hållet har det väl spekulerats om. Men om man nu har kommit så långt att man planerar med alibi och beställare mm, varför vara så slarvig?
Mycket stor risk att bli upptäckt i bostadsområdet.
Tänk om någon granne på "rätt" sida såg något, ringde polisen omedelbart?
Och som du säger, detta är inte maffiavärlden direkt. Inte så lätt att få med sig någon i ett uppdrag som detta.
Nä knappast. Det skulle kräva ngn form av mycket handfast och synnerligen trängande praktiskt motiv. Ett sånt syns inte. Åtminstone om vi räknar bort nån form av GC-konkurrensnoja av det mer bisarra slaget. Fullt så vrickade syns de inte vara. Två och två i alla fall.
Så det finns väl inte heller mycket som talar ens för en passiv partner till en GM, alltså en preplanerat sett införstådd eller sån som vet men håller tyst för polisen eller ljuger (i efterskott är lite annorlunda).
Allt övrigt talar för ett ”passionsmord” i stundens hetta av kvarterets närmast berörde hankatt. Typ.
Det är klart att en HD som det brinner till i proppskåpet på skulle väl hypotetiskt ännu kunna kvala in på GM:s plats. Om man gillar oreda. Gärna med tillhygge. Inte kängor bara.
För som du säger kan ju ingen j-l egentligen planera för att slå ihjäl nån mitt bland alla husen. Det borde ju röra sig om flyt plus våldsamt trängande krav eller en duktig, decenniedjup fnurra på tråden.
Eller så är UW med Ex. el. spionspåret i läge att lufta igen.
Eller så bor nån med ansenligt recepthistorikdjup i grannskapet, som nån glömt att bälta på måndagkvällen.
Jag hörde idag att utredningen har undersökt alla aspekter med SD som GM och inte kommit i mål. Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet.
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.
Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.
Låter ju inte som ett genombrott är nära förestående.
Det stämmer att det används i USA. Om det t.ex. sitter fast fiber i/runt/under en nagel som gått sönder när offret försökt avvärja sig då är det en stark indikation på att det kommer från mördarens kläder.
Men tror du inte att det används i Sverige också?
Jag har inget fall som jag känner till på rak arm, men jag tror säkert att det kan användas i Sverige också.
Men tror du inte att det används i Sverige också?
Jag har inget fall som jag känner till på rak arm, men jag tror säkert att det kan användas i Sverige också.
Jag vet inte hur det är här men det borde gå. Sverige är ju också ett välutvecklat land.