Nedanstående citat är från en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Jag försvarar honom som människa, hans rätt till en rättvis behandling. Andra här i tråden verkar vara beredda att döda honom, enbart för att polisen säger att han är skyldig, alltså innan han har fällts för brottet.
I princip allt om gärningsmannen diskuteras i den här tråden. Du vet ju INTE vad som hände vid brottstillfället, vad han tänkte på och så. Han kan ha fått en hjärnblödning som orsakade övergreppet. Det är svårt att kontrollera. Och han kanske INTE ens minns övergreppet. Det vore bra om han erkände OM han är gärningsmannen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
DNA-bevisningen är ett extremt starkt bevis för att han är skyldig.
Menar du att han kanske ska frikännas för att han kanske har glömt vad han gjorde vid det där tillfället? Eller menar du att en våldtäkt, till och med en barnvåldtäkt, ska bedömas mildare därför att vi inte vet vad gärningsmannen tänkte när han utförde det?
Jag är väldigt tveksam till DNA-teknik. Bevismaterial har blivit ettor och nollor. Mycket farligt.
Jag menar att om han faktiskt INTE kommer ihåg att han har begått våldtäkten, då är sannolikheten stor att det INTE var han som gjorde det, eller att han gjorde det, men att hans medvetande var nedsatt vid våldtäkten.
Och föreställ dig själv att någon skulle visa dig en video där du våldtar en liten flicka, och du minns INTE att du har gjort det. Du skulle då antagligen bli väldigt chockad och ledsen. Och tycker du själv att du då ska dömas för våldtäkt?
Och jag tror INTE att man kan förtränga sådana handlingar, utan man har haft nedsatt medvetande på något sätt om man INTE minns dem.
Och jag menar att om GM tex hade rabies vid tiden för våldtäkten, då borde han rimligen dömas mildare eller INTE alls. Det är då nämligen INTE hans fel att han begick våldtäkten, det är då sjukdomens fel. Läs eller se Cujo, så förstår du kanske hur jag menar.