2019-03-04, 17:00
Medlem
Ingen har nämnt deras stora genombrott för massan med No Good (start the dance).
Efter den så vart dom stora på alla spellistor samt program.
Visst, för oss som dyrkade tecno på den tiden så kände vi till Out of space samt One love med en ny teknik o grafik i videon som fängslade många.
Citera
2019-03-04, 17:07
Medlem
Figzys avatar
Det märks på många här att Keith med The Prodigy gjorde ett starkt intryck, när de slog igenom på allvar.

Jag blev själv likt många introducerad till den elektroniska genren genom detta band,
särskilt låten Firestarter. Kom också ihåg på TV, tidigt 90-tal, när Gry Forsell presenterade
olika låtar med musikvideor där även The Prodigy var med, med låten Out Of Space - med sampling från
Max Rome's Chase The Devil.

Men allra störst intryck gjordes ju av The Fat of the Land. Alla snackade om det albumet när det kom ut, minns jag. Så många bra låtar...Och Smack My Bitch Up tycker jag fortfarande är den bästa musikvideon jag sett.

Sjukt trist med Keiths bortgång, han var verkligen den minnesvärda frontmannen och sångaren till The Prodigy, utöver Liams skickliga produktioner.
Citera
2019-03-04, 17:21
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strulijuli
Ingen har nämnt deras stora genombrott för massan med No Good (start the dance).
Efter den så vart dom stora på alla spellistor samt program.
Visst, för oss som dyrkade tecno på den tiden så kände vi till Out of space samt One love med en ny teknik o grafik i videon som fängslade många.
Själv tycker jag att deras första album,Experience var deras bästa.
Citera
2019-03-04, 18:10
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Framförallt så minns jag ju musikvideorna på 90-talet med bla Firestarter och Smack my bitch up som gick på MTV. Det minns jag så väl. Du härliga och hemska ungdom.

Vila i frid Keith, jag ska ta några öl till ditt minne i helgen.
Citera
2019-03-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Håller med!

Plattan gick på repeat i pojkrummet hela våren 93 efter att ha fått den i julklapp (mamma köpte den på Mega vid sergels torg, vilka minnen!)
Citera
2019-03-04, 18:50
Medlem
Jag tror inget annat band påminner mer om de gamla MTV dagarna än The Prodigy! Riktigt tragiskt minst sagt.

Blir man mer deprimerad och mer mån till självmord tro när man är i medelåldern/runt nära 50? Jag tänker på flera kändisar som begår självmord runt 40-50 års spannet.
Citera
2019-03-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert

Du har rätt i att den hade så mycket att komma med.
Lite kul när man kollar låtar dom gjort på wiki så inser man hur många hits dom faktiskt gjorde.

Tar några bira och plöjer igenom deras album ikväll.
Citera
2019-03-04, 19:23
Medlem
santos_devilles avatar
Ja det var ju synd, Prodigy var gruppen som fick mig att inte bara lyssna på punk utan intresserade mig för Jungle och Drumnbass som ledde till soul, hiphop, blues osv.

Vila i frid Keith
Citera
2019-03-04, 19:28
Medlem
DMfanNo1s avatar
Trist, men egentligen är jag inte förvånad, deras musik skrek psykfall långa vägar. De där killarna kan inte må bra tänkte jag varje gång Firestarter eller Smack My Bitch Up spelades på MTV. Men ett coolt sound hade dem, No Good (Start the Dance) var alltid skön att lyssna på om man var på 90-tals partyhumör.
Citera
2019-03-04, 19:40
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
En av de mest färgstarka inom synthmusiken på 90-talet. Banbrytande scenshower. Mycket knark.

???

Synt är det verkligen inte. Vet du ens vad synthmusik är?
Citera
2019-03-04, 19:52
Avslutad
Ännu en påminnelse om att vi alla ska dö. Innan jag fann Prodigy lyssnade jag enbart på musik gjort med gitarr, bas och trummor i sedvanlig vers/refräng-stuk, så jag räknar Prodigy till en musikalisk milstolpe i mitt liv.
Citera
2019-03-04, 19:57
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
???

Synt är det verkligen inte. Vet du ens vad synthmusik är?

Håller med, vet inte vad Prodigys stil kallas för men synth var det i alla fall inte.
Senast redigerad av DMfanNo1 2019-03-04 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in