2019-03-04, 18:23
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Kopplingen är ju DNA:t. GM lämnade efter sig spår och nu har man fått en avlägsen träff på via släkting/släktingar till denne. Antar att man ytterligare bantat ner gällande ålder och kön. Antagligen finns GM bland dessa 30. Som jag tolkar det.
Som jag fattat det så är set runt 30 som har tillräcklig matchning för att kunna vara släkt med GM. Inte att GM är en av de 30. Att GM är en av de 30 är omöjligt för då hade de haft id på GM och han hade suttit anhållen eller varit efterlyst. Ej heller är alla dessa 30 släkt med GM, det kan vara så att ingen av dem är släkt med Gm, att några är det. Att alla är det ser jag som rätt otänkbart.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-04 kl. 18:26.
Citera
2019-03-04, 18:24
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Tänker på Tony Olsson som greps i costa rica efter Malexandermorden. Där gick det snabbt. Har man en misstänkt person, men denna har flytt, så går det relativt enkelt att få fram dna från den personen från grejer i hemmet eller i jämförelse med dna-test från familjemedlemmar. Efter det publiceras en internationell efterlysning och dom får förhoppningsvis till ett bra samarbete med polisen i landet där han befinner sig. De flesta länder vill inte ha utländska dubbelmördare inom gränserna.
Snabbt, tog för fan två månader och det gick snabbt för TO åkte hem frivilligt!
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja.

Blir mörkrädd av att läsa denna tråden. De som jobbar med detta är duktiga.
Du blir mörkrädd? Är du orolig för dig själv eller anhörig?
Citera
2019-03-04, 18:27
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Som jag fattat det så är set runt 30 som har tillräcklig matchning för att kunna vara släkt med GM. Inte att GM är en av de 30. Att GM är en av de 30 är omöjligt för då hade de haft id på GM och han hade suttit anhållen eller varit efterlyst. Ej heller är alla dessa 30 släkt med GM, det kan vara så att ingen av dem är släkt med Gm.

Möjligt, jag är ingen expert på ämnet. Men det är ju delvisa matchningar, så helt hundra kan de inte vara förrän de topsar personen i fråga. Det går inte säga att GM inte finns bland dessa 30 innan alla är topsade.

Om vi säger att du är GM och den delvisa DNA-träffen kommer från din farfar, blir ju du tillsammans med eventuella syskon, kusiner och mor- och farbröder misstänkta.
Senast redigerad av letspanic 2019-03-04 kl. 18:31.
Citera
2019-03-04, 18:29
Medlem
Ska man verkligen tolka det som att drygt 30 personer i släkten är topsade för brott? De kan ju vara topsade i utredningar. Den här till exempel. Eller hade man upptäckt släktskap även innan lagen ändrades?. Eller sparas inte avfördas DNA?
Uppgifterna väcker frågor såväl som hopp.
Citera
2019-03-04, 18:30
Medlem
Eller så har man inte ett skvatt och sprider osanning i syfte att jäkta gärningsmannen och se vad som händer.
Citera
2019-03-04, 18:33
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Möjligt, jag är ingen expert på ämnet. Men det är ju delvisa matchningar, så helt hundra kan de inte vara förrän de topsar personen i fråga. Det går inte säga att GM inte finns bland dessa 30 innan alla är topsade.

Om vi säger att du är GM och den delvisa DNA-träffen kommer från din farfar, blir ju du tillsammans med eventuella syskon, kusiner och mor- och farbröder misstänkta.
Du behöver inte vara expert, bara läskunnig. Du har helt missuppfattat. Man har GMs DNA profil, man har också ett 30-tal delvis matchande profiler i polisens DNA-register. Delvis matchande profiler kan vara släktingar till GM. GM finns omöjligen bland dessa 30-tal profiler, GMs DNA matchad bara delvis med de profilerna. Hade GM funnits bland de 30 profilerna så hade matchningen varit 100% och polisen hade haft sin man och bara haft att hämta in honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Ska man verkligen tolka det som att drygt 30 personer i släkten är topsade för brott? De kan ju vara topsade i utredningar. Den här till exempel. Eller hade man upptäckt släktskap även innan lagen ändrades?. Eller sparas inte avfördas DNA?
Uppgifterna väcker frågor såväl som hopp.
Läs innan du postar!
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-04 kl. 18:38.
Citera
2019-03-04, 18:35
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Du har helt missuppfattat. Man har GMs DNA profil, man har också ett 30-tal delvis matchande profiler i polisens DNA-register. Delvis matchande profiler kan vara släktingar till GM.

Jo, jag vet att de har GM:s DNA-profil, men är du säkert på att de delvis matchande profilerna kommer från polisens DNA-register?
Citera
2019-03-04, 18:35
Medlem
KattStjerts avatar
Bor på Karl Dahlgrensgatan med uppsyn över parken osv. Kommer uppdatera här ifall utredare osv börjar röra sig mer i närheten och göra efterkonstruktioner eller liknande.
Citera
2019-03-04, 18:37
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Jo, jag vet att de har GM:s DNA-profil, men är du säkert på att de delvis matchande profilerna kommer från polisens DNA-register?
Ja det är jag eftersom de DNA-prov man tagit i utredningen för att utesluta folk måste förstöras efter att analys gjorts.
Citera
2019-03-04, 18:41
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ja det är jag eftersom de DNA-prov man tagit i utredningen för att utesluta folk måste förstöras efter att analys gjorts.

Ok, du behöver inte bli otrevlig. Jag är läskunnig, men den artikel jag först läste innehöll ingen information om vilka de 30 var.
Senast redigerad av letspanic 2019-03-04 kl. 18:44.
Citera
2019-03-04, 18:43
Medlem
Citat:
Du blir mörkrädd? Är du orolig för dig själv eller anhörig?

Nej på vissa i denna tråden. Jag vill att fallet ska lösas.
Citera
2019-03-04, 18:46
Medlem
Citat:

Jo dessa 30 är inga gärningsmän. man har slagit GM DNA mot alla i denna basen och ingen matchade.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Eller så har man inte ett skvatt och sprider osanning i syfte att jäkta gärningsmannen och se vad som händer.

Det har vart gång på länge att ett genombrott är på gång. Det sprids inga osanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in