[quote=AXKYA131313|66919148]
Citat:
Att spekulera och ha fel är min favoritsyssla, det är så jag utvecklats och lärt mig mera rätt.
Att spekulera och få rätt, är inte heller så dumt - man utvecklas
Citat:
Vi människor är djur, vi har naturligt oftast fel.
Naturligtvis ?
Om man tittar på utvecklingskedjan (evolutionärt) så har det hänt en hel del.. och utifrån det måste människor ha haft en hel del "rätt" , bland alla felen.
Fel kan ej undgås, det är felmarginaler , men man kan också säga att det nog är smart att inte ta ut cred, i förväg. För man vill ju inte springa över ån efter vatten, totalt förgäves - därför är det bra att veta vad man har! och likaså veta vad man inte har.
Gällande "Gud" , vet man inte vad man har, men man vet mycket väl att man TROR, so far so good.
Trosfundamentet behövs för fortsatt stabil etablering av hävdelsen "vi tror på Gud" , däremot "det är sanning" är inte särskilt smart att proklamera runt. Utifrån att man tror, man vet inte och därför fortsätter man tro , i tron att guden (eller gudarna) då blidkas eller nåt, att guden vill eller behöver människors oftast blinda tro - inget säkert alls. Det är hittills ren hörsägen.
Själv behöver jag mer än hörsägen, det lönar sig inte att fuska eftersom hörsägnen kan vara falsk, bättre att lära sig villkoren och sedan leva med det utan rop efter högre intelligens i form av utomnaturligt väsen - iom att guden är utom- och övernaturlig kunde man tänka sig att den är jsut det för att den inte har nåt att göra här i "det naturliga", jorden och eleme3nten här är människors element, det är dem som utgör vår utvecklingsbas, inte vad som sker långt utanför vår vetskap.
Citat:
Är kanske ”den fria viljan” och möjligheterna att påverka den objektiva verkligheten en faktisk illusion?
Tror jag inte, vi kan ju redan tämja.. domesticera.. hantera och manipulera och explorera utvinna eller ta vara på en hel del energier, till vår fördel, om så med stora risker men ändå - så illusion? knappast.
Därmed ej sagt att vi-kan-allt.. dvs inte det jag säger. Dock, ska man vara rädd om kunskaper och färdigheter man tillkämpat sig, det var absolut inte lätt!
Citat:
Människan är och förblir på grund av sin otroliga intelligens ett ofattbart dumt kräk.
Otroliga intelligens? Den är relevant, för varje aha-upplevelse följer analys.. och långvarig utformning av nytänkande, som i sin tur utgör bas för nästa steg, osv.
Att nyfikna människor är kräk bara för att de inte sitter och väntar på manna från himlen.. är för mig ett helt främmande syn på omgivande natur och mä'nniskor, precis som havet växtligheten och annat är natur, är också människa en bit natur, något att vara rädd om, i behov av uppmuntran men inte förnedring och stagnerande desillusionsartat fördömande.. skulle du säga till en 1-åring att den är ett jäkla kräk som inte kan gå stå och springa upprätt`? Varje gång en ungdom "fallerar" därför peka ut den som ett kräk? VArje vuxen som inte kan trolla fram vad någon önskar sig, därmed vara ett kräk?
Konstigt sätt du uttrycker dig på. Låter som att du är krispåverkad... men off topic det.
Citat:
Att vara dum är en lyx, det betyder att man har råd att utvecklas och lära sig bättre.
Struntprat
Citat:
Kom ihåg att dumheter endast är det man inte förstår, och att galet bara är det som inte begrips.
Idioti = Dumt Handlande
Idel strunt
Citat:
Objektiva eller ens Teoretiska Bevis i ordens rätta bemärkelse kommer Aldrig förmås Presenteras i ämnet.
Här är du lost
Citat:
I varje fall inte mycket tydligare än Verkligheten i sig självt, Tror jag.
Men jag tänkte ändå försöka..
Lost.. and found in the bay of flashback.. upp till strandkanten här
... behöver du torka?
Citat:
Att tvivla är att Tänka, att handla/fatta Beslut är att Existera/Leva.
För att tänka och bestämma Utfall/beslut så förutsätts Kraft/”Tankar”.
oookidoki, och VAD har nu dessa dina kanske ytterst djupfilosofiska insikter med gudsbevis att göra?
Var är åtminstonde fraktionen av bevis någonstans? Ser inte röken av bevis-underlag... men gott om poetiska utfall i kortform.