2019-03-04, 12:55
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det leder inte till någon gud, vad jag kan se.
Tråden är full av påståenden om gud, samt saker som gud gör. Men där är det stopp, ingen har lyckats bevisa själva guden. Gud stoppas in där inga svar finns ( god of the gaps, argument from ignorence )
Två av de vanligaste felen i denna tråd.
Okej..
Hur Arrogant och Ignorant är Du själv då?

Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Var vänlig studera och tolka trådens inlägg istället för att agera bokstavsTroende.

Det är av Rädsla vi Tror och begår Våld!
Tack för/till stackars mig/jag.

Kanske torde stackars du också förmå utveckling av din föreståelse?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 13:40.
Citera
2019-03-04, 13:02
Medlem
Citat:
Okej..
Hur Arrogant och Ignorant är Du själv då?
Tack för mig.
Jag hoppas i alla fall att det inte är arrogans eller ignorans som gör att jag inte ser bevisen.
Det som styrker den tesen är att även gudstroende resonerar som jag, när det kommer till andra gudar, aliens, spöken, o.s.v. Då har de ofta lika hög bevisstandard som jag.
Citera
2019-03-04, 14:58
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jag hoppas i alla fall att det inte är arrogans eller ignorans som gör att jag inte ser bevisen.
Det som styrker den tesen är att även gudstroende resonerar som jag, när det kommer till andra gudar, aliens, spöken, o.s.v. Då har de ofta lika hög bevisstandard som jag.
Du kan alltid fortsätta med att hoppas, men du kommer näst intill alltid att fortsatt ha en/ett felaktig vy/vinkel/infall.

Har du ens läst mina inlägg eller har du allt för brott att svara själv?
Citera
2019-03-04, 15:46
Medlem
Citat:
Du kan alltid fortsätta med att hoppas, men du kommer näst intill alltid att fortsatt ha en/ett felaktig vy/vinkel/infall.

Har du ens läst mina inlägg eller har du allt för brott att svara själv?
Jag skummade genom dom, men det blev för mycket.
Så jag har ingen aning om du bevisat Gud eller inte, egentligen.
Citera
2019-03-04, 16:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skummade genom dom, men det blev för mycket.
Så jag har ingen aning om du bevisat Gud eller inte, egentligen.

Nej, det har han inte. Han har bara visat att han inte kan något alls om vare sig matematik eller logik.
Och det gäller oavsett hur långt tillbaka i tråden du går och oavsett hur många av hans olika användarnamn du läser inlägg från.

Han tror att ekvationen 0/0=1 bevisar att universum uppstått ur tomma intet med guds hjälp (vilket är vad som skulle krävas för att få den ekvationen att gå ihop. Gud skulle behöva upphäva alla fysiska regler för att skapa ett universum ur tomma intet, på samma sätt som gud skulle behöva upphäva de matematiska reglerna för att få den ekvationen att gå ihop).

Det är en sak att försöka beskriva universums utveckling matematiskt, men en helt annan att försöka applicera det i verkliga livet.

I matematiken gäller att 1+1=2, men i verkliga livet är oftast 1+1=1+1 (två enskilda ettor, inte omvandlat till en tvåa). Inte ens familjeekvationen 1+1=3 stämmer eftersom den i så fall skulle vara 1+1=1+1+1 (två enskilda vuxna och ett litet barn, inte omvandlat till en trea).

I naturen gäller att det är skillnad på 1 och 2 och 3 osv. Om man tar syre som exempel så är det stor skillnad på 1+1+1 och 2+1 och 3, dvs syreatom, syrgas och ozon, så det är viktigt att skilja på om resultatet av 1+1+1 är tre fortsatta ettor, en etta och en tvåa eller en trea.

Men negergubben/tim-price/AXKYA131313 kan, baserat på tidigare svar, inte förstå det.

Det är annars kul att h@n alltid hänvisar tillbaka till tidigare inlägg i stället för att faktiskt besvara frågor. Det är kanske svårt att komma ihåg vad h@n klistrat in tidigare för varje enskilt användarnamn.

Snart kommer alla idiotförklaringar ...
Citera
2019-03-04, 17:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det har han inte. Han har bara visat att han inte kan något alls om vare sig matematik eller logik.
Och det gäller oavsett hur långt tillbaka i tråden du går och oavsett hur många av hans olika användarnamn du läser inlägg från.

Han tror att ekvationen 0/0=1 bevisar att universum uppstått ur tomma intet med guds hjälp (vilket är vad som skulle krävas för att få den ekvationen att gå ihop. Gud skulle behöva upphäva alla fysiska regler för att skapa ett universum ur tomma intet, på samma sätt som gud skulle behöva upphäva de matematiska reglerna för att få den ekvationen att gå ihop).

Det är en sak att försöka beskriva universums utveckling matematiskt, men en helt annan att försöka applicera det i verkliga livet.

I matematiken gäller att 1+1=2, men i verkliga livet är oftast 1+1=1+1 (två enskilda ettor, inte omvandlat till en tvåa). Inte ens familjeekvationen 1+1=3 stämmer eftersom den i så fall skulle vara 1+1=1+1+1 (två enskilda vuxna och ett litet barn, inte omvandlat till en trea).

I naturen gäller att det är skillnad på 1 och 2 och 3 osv. Om man tar syre som exempel så är det stor skillnad på 1+1+1 och 2+1 och 3, dvs syreatom, syrgas och ozon, så det är viktigt att skilja på om resultatet av 1+1+1 är tre fortsatta ettor, en etta och en tvåa eller en trea.

Men negergubben/tim-price/AXKYA131313 kan, baserat på tidigare svar, inte förstå det.

Det är annars kul att h@n alltid hänvisar tillbaka till tidigare inlägg i stället för att faktiskt besvara frågor. Det är kanske svårt att komma ihåg vad h@n klistrat in tidigare för varje enskilt användarnamn.

Är han i farten med ännu ett användarkonto nu, jösses.

Sedan när blev 0/0=1 förresten, är det någon ny matematik han har uppfunnit?
Citera
2019-03-04, 17:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=AXKYA131313|66919148]
Citat:
Att spekulera och ha fel är min favoritsyssla, det är så jag utvecklats och lärt mig mera rätt.
Att spekulera och få rätt, är inte heller så dumt - man utvecklas
Citat:
Vi människor är djur, vi har naturligt oftast fel.
Naturligtvis ?
Om man tittar på utvecklingskedjan (evolutionärt) så har det hänt en hel del.. och utifrån det måste människor ha haft en hel del "rätt" , bland alla felen.

Fel kan ej undgås, det är felmarginaler , men man kan också säga att det nog är smart att inte ta ut cred, i förväg. För man vill ju inte springa över ån efter vatten, totalt förgäves - därför är det bra att veta vad man har! och likaså veta vad man inte har.

Gällande "Gud" , vet man inte vad man har, men man vet mycket väl att man TROR, so far so good.
Trosfundamentet behövs för fortsatt stabil etablering av hävdelsen "vi tror på Gud" , däremot "det är sanning" är inte särskilt smart att proklamera runt. Utifrån att man tror, man vet inte och därför fortsätter man tro , i tron att guden (eller gudarna) då blidkas eller nåt, att guden vill eller behöver människors oftast blinda tro - inget säkert alls. Det är hittills ren hörsägen.

Själv behöver jag mer än hörsägen, det lönar sig inte att fuska eftersom hörsägnen kan vara falsk, bättre att lära sig villkoren och sedan leva med det utan rop efter högre intelligens i form av utomnaturligt väsen - iom att guden är utom- och övernaturlig kunde man tänka sig att den är jsut det för att den inte har nåt att göra här i "det naturliga", jorden och eleme3nten här är människors element, det är dem som utgör vår utvecklingsbas, inte vad som sker långt utanför vår vetskap.

Citat:
Är kanske ”den fria viljan” och möjligheterna att påverka den objektiva verkligheten en faktisk illusion?
Tror jag inte, vi kan ju redan tämja.. domesticera.. hantera och manipulera och explorera utvinna eller ta vara på en hel del energier, till vår fördel, om så med stora risker men ändå - så illusion? knappast.
Därmed ej sagt att vi-kan-allt.. dvs inte det jag säger. Dock, ska man vara rädd om kunskaper och färdigheter man tillkämpat sig, det var absolut inte lätt!

Citat:
Människan är och förblir på grund av sin otroliga intelligens ett ofattbart dumt kräk.
Otroliga intelligens? Den är relevant, för varje aha-upplevelse följer analys.. och långvarig utformning av nytänkande, som i sin tur utgör bas för nästa steg, osv.
Att nyfikna människor är kräk bara för att de inte sitter och väntar på manna från himlen.. är för mig ett helt främmande syn på omgivande natur och mä'nniskor, precis som havet växtligheten och annat är natur, är också människa en bit natur, något att vara rädd om, i behov av uppmuntran men inte förnedring och stagnerande desillusionsartat fördömande.. skulle du säga till en 1-åring att den är ett jäkla kräk som inte kan gå stå och springa upprätt`? Varje gång en ungdom "fallerar" därför peka ut den som ett kräk? VArje vuxen som inte kan trolla fram vad någon önskar sig, därmed vara ett kräk?

Konstigt sätt du uttrycker dig på. Låter som att du är krispåverkad... men off topic det.

Citat:
Att vara dum är en lyx, det betyder att man har råd att utvecklas och lära sig bättre.
Struntprat
Citat:
Kom ihåg att dumheter endast är det man inte förstår, och att galet bara är det som inte begrips.
Idioti = Dumt Handlande
Idel strunt
Citat:
Objektiva eller ens Teoretiska Bevis i ordens rätta bemärkelse kommer Aldrig förmås Presenteras i ämnet.
Här är du lost
Citat:
I varje fall inte mycket tydligare än Verkligheten i sig självt, Tror jag.
Men jag tänkte ändå försöka..
Lost.. and found in the bay of flashback.. upp till strandkanten här
... behöver du torka?

Citat:
Att tvivla är att Tänka, att handla/fatta Beslut är att Existera/Leva.
För att tänka och bestämma Utfall/beslut så förutsätts Kraft/”Tankar”.
oookidoki, och VAD har nu dessa dina kanske ytterst djupfilosofiska insikter med gudsbevis att göra?

Var är åtminstonde fraktionen av bevis någonstans? Ser inte röken av bevis-underlag... men gott om poetiska utfall i kortform.
Citera
2019-03-04, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Han har påstått det flera gånger och jag har ifrågasatt den matematiken, men dessa utbyten har oftast senare raderats av moderatorn.
Detta inlägg finns däremot ännu kvar:
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2019-03-04, 17:50
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Hej människan Smeso! Du som är precis lik de flesta andra människor.

Vem är det nu igen som tror sig ha uppfattat min uppfattning?
Försök läs och ta in vad/det du skummar igenom du också, istället för att tro att du redan vet allting.

Citat:

Jag har inte uppfunnit mycket själv. Till skillnad från dig som verkar försöka uppfinna hela tiden.
Däremot anstränger jag mig för att förstå det jag kommer över innan jag förmedlar det vidare eller avfärdar det,
Vilket är betydligt mer än man kan säga om de flesta andra här i tråden.

Hur går det med era "bevis"?
Hittar ni några eller skapar ni endast nya bevis för er egen oförmåga att begripa texters innehåll?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-04 kl. 18:02.
Citera
2019-03-04, 18:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inte uppfunnit mycket själv. Till skillnad från dig som verkar försöka uppfinna hela tiden.
Däremot anstränger jag mig för att förstå det jag kommer över innan jag förmedlar det vidare eller avfärdar det,
Vilket är betydligt mer än man kan säga om de flesta andra här i tråden.

Så du tror på fullt allvar att 0/0=1?

Citat:
Hur går det med era "bevis"?
Hittar ni några eller skapar ni endast nya bevis för er egen oförmåga att begripa texters innehåll?

Bevis för vad?
Citera
2019-03-04, 18:06
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Så du tror på fullt allvar att 0/0=1?

Bevis för vad?
Jag tror på min tolkning, inte på din! Det är bra att inse att det finns en skillnad dem emellan.

Vad är trådens ämne menar du?
Bevis? På något annat än våra dumheter då eller?
Citera
2019-03-04, 18:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tror på min tolkning, inte på din! Det är bra att inse att det finns en skillnad dem emellan.

Vad är trådens ämne menar du?
Bevis? På något annat än våra dumheter då eller?

Nu är det matematik vi pratar om och inte tolkningar, har du gått ut grundskolan?

Om du sov på mattelektionerna får du väl googla fram rätt svar men om du inte heller klarar det så får du det serverat här: https://brilliant.org/wiki/what-is-0-0/

Vill du att jag ska bevisa att Gud finns, sådana bevis finns ju inte.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-03-04 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in