2019-03-04, 17:12
Medlem
Först:
"Om ingen av de 30 framtagna släktingarna har begått brott senaste åren leder det ingenstans".

Sedan:
"Listan har man fått fram genom att jämföra med kända brottslingar".

Motsägelse, någon?
Citera
2019-03-04, 17:16
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Först:
"Om ingen av de 30 framtagna släktingarna har begått brott senaste åren leder det ingenstans".

Sedan:
"Listan har man fått fram genom att jämföra med kända brottslingar".

Motsägelse, någon?
Illa formulerat av journalisten och går inte att förstå vad som menas.
Citera
2019-03-04, 17:16
Medlem
I Expressen låter Staaf uppgiven och antyder mellan raderna att han inte tror på detta. Wtf? Jag antar att ett "likt" DNA i körningarna faktiskt är ett mått på släktskap och inte bara random? 30 personer, visst är det en del anhöriga men vafan, ska väl gå att reda ut?

Jag tolkar det som att de är så långväga släkt att pusslet blir för stort. Blir nog inget.
Citera
2019-03-04, 17:18
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
I Expressen låter Staaf uppgiven och antyder mellan raderna att han inte tror på detta. Wtf? Jag antar att ett "likt" DNA i körningarna faktiskt är ett mått på släktskap och inte bara random? 30 personer, visst är det en del anhöriga men vafan, ska väl gå att reda ut?

Jag tolkar det som att de är så långväga släkt att pusslet blir för stort. Blir nog inget.
Läs tråden för bövelen, bara någon sida bakåt förklaras detta. Polisens DNA profil är på en mikroskopisk del av det mänskliga DNAt, två personer kan ha likheter inom den delen utan att vara släkt. Ju mer överenstämmelse ju större sannolikhet för att det finns ett släktskap.
Citera
2019-03-04, 17:29
Medlem
En fråga bara, varför ger man inte polisen tillgång till Sveriges stora DNA-register där alla som är födda nån gång på 70-talet och framåt är registrerade? Hade underlättat enormt och förmodligen löst de flesta ouppklarade morden.

Varje svensk medborgare borde topsas och DNA borde samlas in i ett register som polisen kan kolla vid mordutredningar och andra grova brott.
Senast redigerad av Assdefender 2019-03-04 kl. 17:31.
Citera
2019-03-04, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
En fråga bara, varför ger man inte polisen tillgång till Sveriges stora DNA-register där alla som är födda nån gång på 70-talet och framåt är registrerade? Hade underlättat enormt och förmodligen löst de flesta ouppklarade morden.

Varje svensk medborgare borde topsas och DNAT borde samlas in i ett register som polisen kan kolla vid mordutredningar och andra grova brott.
För hundrade gången i tråden, det finns inget sådant register. Det som finns är en blodbank (PKU-registret) och att göra DNA-profiler av alla kanske 100 000 blodprover är ogörligt.
Citera
2019-03-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
För hundrade gången i tråden, det finns inget sådant register. Det som finns är en blodbank (PKU-registret) och att göra DNA-profiler av alla kanske 100 000 blodprover är ogörligt.

Nja, inte alls. Sker stora framsteg inom medicintekniken. Varje medborgare kommer kunna bli spårbar rent biologiskt på samma sätt som vi är spårbara digitalt.
Citera
2019-03-04, 17:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Större chans att han tar livet av sig.

Jävligt orutinerat av polisen att förvarna.
Polisen kan lagen och känner till våra grävande journalisters arbetssätt.

Vi har en offentlighetslagstiftning enligt vilken myndigheter har en skyldighet att registrera inkommande handlingar som därmed blir offentliga. Vem som helst kan begära att få se registret och sedan begära ut handlingar man vill läsa.

Myndigheten kan neka under hänvisande till sekretess, men det måste följa sekretesslagstiftningen och får inte ske godtyckligt.

Grävande journalister hänger dagligdags över dessa register för att kunna snappa upp nyheter och begära ut offentliga handlingar.

De journalister som följer Billdal-fallet via NFC's register över offentliga handlingar, som kommunikation med polisen, undgår inte att se mycket annat.

Jan Staaf föregick dem, inget scoop för pressen denna gång.
Citera
2019-03-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Läs tråden för bövelen, bara någon sida bakåt förklaras detta. Polisens DNA profil är på en mikroskopisk del av det mänskliga DNAt, två personer kan ha likheter inom den delen utan att vara släkt. Ju mer överenstämmelse ju större sannolikhet för att det finns ett släktskap.
Fattar jag väl också. Men hade väl knappast varit så meningsfullt om det var väldigt okorrelerat? Nu kan man förhoppningsvis göra en rejäl lista och sedan filtrera på ålder, dock inte på så mycket annat.
Citera
2019-03-04, 17:43
Medlem
Inte så enkelt att riva upp allt och dra till sydamerika för att slippa topsning. Dessutom kan GM ha hus och familj idag som gör det än mer komplicerat. Någon kommer att få skämmas rejält snart utpekad som dubbelmördare och uthängd på alla tänkbara medier som finns.

Spännande tider framöver!
Citera
2019-03-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Folk kan dela vissa delar av DNA-profil utan att vara släkt. Man får läsa lite mellan raderna vad polisen säger. De säger att det är långt bort, vi kanske talar sysslingar, bryllingar och annat. Det är inte så enkelt att man topsar varenda släkting till alla de där 30-talet träffarna. Dessutom är det ytterst tveksamt att det låter sig göras lagligt.

Jag har gett upp hoppet om att det här klaras upp. Idag är jag inte lika säker längre. Familje-DNA kan bli det som löser det här fallet men polis och åklagare har klockan att kämpa emot. Var gärningsmannen under 21 år gammal när han begick dubbelmordet, och mycket talar för det, så preskriberas morden den 19 oktober i år.

Om gärningsmannen var under 21 år så är det stor risk att han flyr landet och håller sig undan till preskription har inträtt. Nog bäst att polis och åklagare snabbar på!

För övrigt vore det här roligt om det klarades upp. Jag är väldigt nyfiken på vad det rör sig om för typ av person. Det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att han idag är välanpassad till samhället och att den där händelsen var en extrem händelse där han tillfälligt fick en knäpp. Det intressanta med detta är att om rättspsykiatriker vid en undersökning kommer fram till att han var allvarligt psykiskt sjuk när han begick dubbelmordet men att han är frisk idag så kan han inte straffas annat än med skyddstillsyn. Om han befinns ha varit tillräckligt frisk i lagens mening så kan det ändå bli så att han endast får något år i fängelse på grund av låg ålder vid tillfället. Är det preskriberat så händer inget annat än att åklagaren går ut och säger att man identifierat gärningsmannen men att man inte kan göra något mer. Det finns alltså en hel del som talar för att en uppklarning av det här fallet kan bli ett riktigt antiklimax.

Det (av mig) fetade: Ja natutligtvis är det så men det snävar ju ner antalet plausibla GM betydligt.

Man kan säkert förkasta många av dessa sysslingar och bryllingar genom att kartlägga deras förehavanden vid tiden för brottet.
Citera
2019-03-04, 17:51
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

100.000? PKU-registret innehåller blod från ungefär 4 miljoner individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in