2019-03-04, 16:30
Medlem
Dan88s avatar
Ärligt talat. Polisen borde varit knäpptysta om släktsökningen. Stor chans han kommer lämna landet.
Citera
2019-03-04, 16:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Ärligt talat. Polisen borde varit knäpptysta om släktsökningen. Stor chans han kommer lämna landet.

Större chans att han tar livet av sig.

Jävligt orutinerat av polisen att förvarna.
Citera
2019-03-04, 16:39
Medlem
ArthurMorgans avatar
Skönt antiklimax om polisen efter september går ut med att gm är identifierad men brottet är preskriberat. Ingen smaskig FUP för flashbackpopulasen att sätta tänderna, ingen identitet på gärningsmannen. Istället för en smäll blev det ett tyst pysande och tyst.
Citera
2019-03-04, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Eller ta självmord. Eller är så är han antingen redan död eller så har de redan stenkoll på honom sedan länge och vet att de kan gripa honom när som helst. Fast näe. Jag får ändå inte ihop det. Helt bisarrt enligt mig att gå ut med det här. Är det för att utredarna i detta fall inte vill vara sämre än de som faktiskt lyckades nysta upp Billdalsfallet efter alla dessa år och försöka hoppa på det tåget nu och kapitalisera eller? Som sagt. Jag får fan inte ihop det.
Citera
2019-03-04, 16:46
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Skönt antiklimax om polisen efter september går ut med att gm är identifierad men brottet är preskriberat. Ingen smaskig FUP för flashbackpopulasen att sätta tänderna, ingen identitet på gärningsmannen. Istället för en smäll blev det ett tyst pysande och tyst.

Mord preskriberas aldrig.
Citera
2019-03-04, 16:50
Medlem
Citat:
Folk kan dela vissa delar av DNA-profil utan att vara släkt. Man får läsa lite mellan raderna vad polisen säger. De säger att det är långt bort, vi kanske talar sysslingar, bryllingar och annat. Det är inte så enkelt att man topsar varenda släkting till alla de där 30-talet träffarna. Dessutom är det ytterst tveksamt att det låter sig göras lagligt.

Jag har gett upp hoppet om att det här klaras upp. Idag är jag inte lika säker längre. Familje-DNA kan bli det som löser det här fallet men polis och åklagare har klockan att kämpa emot. Var gärningsmannen under 21 år gammal när han begick dubbelmordet, och mycket talar för det, så preskriberas morden den 19 oktober i år.

Om gärningsmannen var under 21 år så är det stor risk att han flyr landet och håller sig undan till preskription har inträtt. Nog bäst att polis och åklagare snabbar på!

För övrigt vore det här roligt om det klarades upp. Jag är väldigt nyfiken på vad det rör sig om för typ av person. Det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att han idag är välanpassad till samhället och att den där händelsen var en extrem händelse där han tillfälligt fick en knäpp. Det intressanta med detta är att om rättspsykiatriker vid en undersökning kommer fram till att han var allvarligt psykiskt sjuk när han begick dubbelmordet men att han är frisk idag så kan han inte straffas annat än med skyddstillsyn. Om han befinns ha varit tillräckligt frisk i lagens mening så kan det ändå bli så att han endast får något år i fängelse på grund av låg ålder vid tillfället. Är det preskriberat så händer inget annat än att åklagaren går ut och säger att man identifierat gärningsmannen men att man inte kan göra något mer. Det finns alltså en hel del som talar för att en uppklarning av det här fallet kan bli ett riktigt antiklimax.

Tack!

Vet vi om 30 träffar är många när man går så långt ut på skalan?
Citera
2019-03-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lefty`
Varför försöker man inte med liknande i detta fall - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLRvMl/efter-fantombilden--flera-bra-tips-har-kommit-in-till-polisen ?

Fick min fråga besvarad så här några månader senare - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddxmnO/genombrott-i-15-ar-gammalt-dubbelmord--med-dna
Citera
2019-03-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Eller ta självmord. Eller är så är han antingen redan död eller så har de redan stenkoll på honom sedan länge och vet att de kan gripa honom när som helst. Fast näe. Jag får ändå inte ihop det. Helt bisarrt enligt mig att gå ut med det här. Är det för att utredarna i detta fall inte vill vara sämre än de som faktiskt lyckades nysta upp Billdalsfallet efter alla dessa år och försöka hoppa på det tåget nu och kapitalisera eller? Som sagt. Jag får fan inte ihop det.

Känns som ’han är nog redan död”-uttrycket varit lite av en Flashback-sanning omsatt till polisen, en ’polishus-sanning’. Var nog ett bra sätt för en gammal kommisarie att still sin oro för ouppklarade fall som detta. Tycker att de verkar få fast folk både till höger och vänster med hjälp av DNA-tekniken numera som alla trodde aldrig skulle lösas...
Citera
2019-03-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Tror inte man har GMs identitet alls. De har kanske har ett spann på låt säga 100 intressanta personer. Genom att gå ut med detta vill man se vem som börjar ”svettas lite” om någon nu gör det. Skulle kunna säga att Linköpingspolisen står med brallorna nere som vanligt - tyvärr ska tilläggas.

Tror ett hundratal intressanta personer är ett ganska stort anta att övervaka för att se vem som börjar svettas lite.

Antingen gör dem det av någon anledning vi inte känner till, eller så var det kanske lite dumt...
Citera
2019-03-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, släktforskare använder inte alls samma DNA profiler. Polisen har ju bara ett DNA mönster att jämföra med . Vid utökad sökning så finner man liknande men inte identiska mönster, de kan komma från släktingar till GM, men det kan också vara slumpvis likhet, så det innebär oftast mycket arbete att sortera bort irrelevanta träffar
Säger du det. Trodde man använder sig av GEDCOM.
Citera
2019-03-04, 17:09
Medlem
Citat:
Hans identitet kommer ut.
Citera
2019-03-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Tror ett hundratal intressanta personer är ett ganska stort anta att övervaka för att se vem som börjar svettas lite.

Antingen gör dem det av någon anledning vi inte känner till, eller så var det kanske lite dumt...

Enligt AB:
Citat:
Hittills har NFC fått fram ett 30-tal profiler som är snarlik dna från gärningsmannen.

– Ja, exakt så, fast det är på väldigt lång väg. I Billdal verkar det ha varit mycket närmare som jag har förstått. Vi har ett gediget arbete framför oss, säger Jan Staaf, chef för utredningsenheten Polisregion Öst, till SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in