2019-03-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Röjda blir de nog oavsett för de är ju inte litterally invisible, som Donald Trump uttryckte det.

Om inte annat så syns ju kondensstrimmorna för motståndarens jakt. (För att inte tala om hela det stora flygplanet). Och kondensstrimmorna lär de inte kunna få bort... faktiskt inte ens på natten för då kan man använda IR-sensorer istället.

Edit: Eller (o-) ljudet, eller VHF-radar, eller multistatisk radar.

Skulle Gripen vara immun mot ovan nämnda sensorer menar du?

Eller överleva längre på slagfältet bara för att planet kan ra en 360-kurva 1,8 sekunder snabbare än F35?

Stealth gör inte ett flygplan osynligt, och det är naturligtvis en trade-off mot andra förmågor, men det innebär knappast att stealthkonceptet är dött. Ger mig tusan på att det kommer att få allt större betydelse i framtiden.

Behöver inte betyda att stealth är allt eller så, och Gripen E kommer naturligtvis lätt att vara ett ruskigt kapabelt flygplan i händerna på rätt pilot och rätt flygvapen..
Senast redigerad av Macke85 2019-03-04 kl. 17:40.
Citera
2019-03-04, 17:14
Medlem
Von-Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Min fetstil ovan

Fast detta gäller väl för F-35 också att planet kan "ses" när de slår på radarn? Då är väl fördelarna med stealth borta?
Nja, F-35 använder sig främst av passiv radar samt radarinformation från andra sensorer t.ex. markradar/E-3 Sentry och liknande. Använder man sig av den aktiva radarn kan man sanbbt stänga av den och störa ut motståndaren med inbyggd telekrigförmåga.
Senast redigerad av Von-Clausewitz 2019-03-04 kl. 17:19.
Citera
2019-03-04, 17:16
Medlem
Citat:
Min fetstil ovan

Fast detta gäller väl för F-35 också att planet kan "ses" när de slår på radarn? Då är väl fördelarna med stealth borta?

Helst vill man ju slippa använda sin egen radar gissar jag. Helst förlitar man väl sig på AWACS eller markbaserade radarsystem. teorin alltså!

Men både Gripen E och F-35 har ju var sin AESA-radar som har större förmåga att lysa "tystare" än vad äldre radartyper har.

Jag är dock ingen expert på luftstrid..
Citera
2019-03-04, 17:20
Medlem
Von-Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Helst vill man ju slippa använda sin egen radar gissar jag. Helst förlitar man väl sig på AWACS eller markbaserade radarsystem. teorin alltså!

Men både Gripen E och F-35 har ju var sin AESA-radar som har större förmåga att lysa "tystare" än vad äldre radartyper har.

Jag är dock ingen expert på luftstrid..
Blir man upptäckt genom att använda sin aktiva radar så är ett motmedel att stänga av radarn och använda sig av sin egen telekrigsförmåga för att störa ut motståndarens radar.
Citera
2019-03-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Clausewitz
Blir man upptäckt genom att använda sin aktiva radar så är ett motmedel att stänga av radarn och använda sig av sin egen telekrigsförmåga för att störa ut motståndarens radar.

Ja och man flyger väl kanske inte runt och lyser 24/7 med alla flygplan man har i luften, utan ett eller ett par plan tänder väl radarn om vart annat och länkar vidare eventuell målinfo till kompisarna som flyger runt nedsläckt.
Citera
2019-03-04, 17:31
Medlem
Von-Clausewitzs avatar
Citat:
Ja och man flyger väl kanske inte runt och lyser 24/7 med alla flygplan man har i luften, utan ett eller ett par plan tänder väl radarn om vart annat och länkar vidare eventuell målinfo till kompisarna som flyger runt nedsläckt.
Precis, delning av data och hanteringen av dessa kommer bli betydligt viktigare i framtiden.
Citera
2019-03-04, 17:48
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Finnarna blev erbjudna betydligt billigare flygplan än vad Norge betalar för sina.
Nu är ju inget av de fem första anbuden i det finska HX projektet offentliga, så vi vet inte vilket pris har givits.

Vi kan gissa att priset är billigare, för att tillverkningen är nu effektivare och tillverkningskostnaden då evetuella plan ska levereras har uträknats till att sjunka ytteligare.

Och vi ska inte glömma att man inte köper bara plan, utan en hel del annat kommer i paketet. Skolning, egen serviceförmåga eller inte, mera eller mindre vapen etc.
Citera
2019-03-04, 17:58
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Snart lägger Polen en beställning på F-35 och man har goda chaser att sälja maskinen till Finland också. Förmodligen kommer den finska regeringen välja USA utav säkerhetspolitiska skäl.
Finska flygvapnets projektgrupp (ca. 70 personer) utvärderar flygsystemen som en helhet. Man köper inte alltså ett plan, utan ett vapensystem, som skall gagna flygvapnets, arméns och marinens förmåga.

Den icke publika utvärderingsrapporten kommer att vara utan säkerhetspolitiska värderingar. Säkerhetspolitisk bedömning kommer att ske i regeringen med beredning av försvarsministeriet först efter att utvärderingsrapporten färdigställts.
Citera
2019-03-04, 18:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Min fetstil ovan

Fördelarna är ju inte borta, för det är ju fortfarande så att det krävs mer komplexa och mer sofistikerade system för att upptäcka och för att låsa på ett stealthplan. Jag tänker väl i banor av 5G och IoT men ett luftförsvarssystem med många sensorer, av olika typer, upptäcker nog ett stealthplan och skickar måldata till jaktflyget och till luftvärnet. Ett rejält störmoln inklusive skenmål skulle göra det rejält svårare.

Det hela är nog mycket en kostnadsfråga, så jag tror att lagom är bäst när det gäller stealth.

Under slaget om Storbritannien gick det omkring gubbar med en ljuduppsamlande tratt i örat och lyssnade efter flygbuller. I kombination med tidig radar och med effektiv jaktstridsledning så fungerade detta alldeles utmärkt.

Edit: Notera att jag hela tiden tänker luftförsvar, inte anfall djupt in i fiendeland.
Senast redigerad av Eerieye 2019-03-04 kl. 18:20.
Citera
2019-03-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Notera att jag hela tiden tänker luftförsvar, inte anfall djupt in i fiendeland.

Ett anfall djupt in i fiendeland (mot dennes flygbaser och radaranläggningar) ingår naturligtvis i allra högsta grad i konceptet med luftförsvar anser jag. Här kommer F-35* till sin rätt. Samt naturligtvis också moderniserade KEPD-350 Taurus till Gripen E..

(Varför skulle annars Polen och Finland anskaffat JASSM till sina flygvapen? För att erövra Ryssland?)

Det här tänket har dock inte riktigt slagit igenom brett i Sverige. -Natoländerna får fixa med den biten medan vi bara " försvarar" oss.. ungefär.

*Norge har fattat det.
Senast redigerad av Macke85 2019-03-04 kl. 20:08.
Citera
2019-03-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är ju att vissa länder som F-35 servas i är diktaturstater (t.ex. Turkiet) med oklara framtida relationer. Bryter man med Turkiet så måste motorerna skeppas över till USA för att servas.
Det stemmer ikke, for det er opprettet F-35 fighter F135 engine depot i Nederland, og AIM i Norge jobber også med å komme inn her.
Citera
2019-03-04, 20:14
Medlem
Att applicera gamla tillverkningsteorier funkar inte längre. Med svårare tider kommer också "social unrest" vilket innebär att länder (de där man fortfarande har militärer med hjärna och inte lämnat över allt som får till politiker) förstår att man måste bygga upp ett intakt försvar för det kommer att hända saker speciellt om man driver en korkad politik och då blir trycket hårdare på de tillverkare som levererar system som är bra och där man håller vad man lovar, priset blir högre. Dessa system får man vänta på och produktionen läggs inte ut lokalt som man gjort med JAS i vissa fall där man ger bort teknologi som svenska skattebetalare stått för man vill inte att de tekniska kunskaperna och hur det fungerar sipprar ut. Speciellt ett land som Finland vill inte att kommunisterna ska få veta vad som är på en gång vad det är man har och hur det fungerar. Jag hade satsat mycket pengar på autonoma system och ett early warning system, haft signalspaningsflyg i luften dag som natt för det är under nätterna kommunisterna sysslar med saker som man vill ha reda på. Sedan hade jag förnyat hela tiden, hela tiden varit i framfronten speciellt om man som Finland gränsar till kommunister som är kända för att vara dumma i huvudet och hitta på saker som normala inte gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in