2019-03-04, 14:45
Moderator
KomissarieBecks avatar
2019 har ju börjat fantastiskt.
Hoppas verkligen man får ett genombrott precis som i Billdal caset.
Lyckades det så tror jag det finns gott om MGM som börjar bli hyfsat nervösa.......
Citera
2019-03-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Genombrott!

Polisen är ett steg närmare en lösning när det gäller dubbelmordet i Linköping. För SVT:s Veckans brott Redaktionen berättar polisen att de genom så kallad familjesökning fått flera träffar i dna-registret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dna-traffar-i-dubbelmordet-i-linkoping

Så jäkla bra, i princip måste man väl vara 100% att gå i hamn så fort man får en träff. Är väl bara att tröska på med topsning tills familjeträdet är avklarat?

Fast å andra sidan, oftare än vad man tror så är kanske föräldraskapet oklart. Då kanske man kan missa någon.
Citera
2019-03-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Så jäkla bra, i princip måste man väl vara 100% att gå i hamn så fort man får en träff. Är väl bara att tröska på med topsning tills familjeträdet är avklarat?

Fast å andra sidan, oftare än vad man tror så är kanske föräldraskapet oklart. Då kanske man kan missa någon.

Då finns det andra sättet och förmodligen än större sannolikhet till träffar.

"Jan Staaf hoppas annars på kommersiella register. Polisen har redan fått klartecken att göra sökningar i släktforskningsregister, berättar han.
– Om vi inte skulle nå framgång nu i den här sökningen hoppas vi på att få gå utanför det här området och söka i kommersiella register, söka i släktforskningsregister där det finns hundratusental namn. Där tror vi mer på framgång, säger Jan Staaf."

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-genombrott-i-linkoping-30-namn-efter-ny-dna-sokning/
Citera
2019-03-04, 14:54
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11

Folk kan dela vissa delar av DNA-profil utan att vara släkt. Man får läsa lite mellan raderna vad polisen säger. De säger att det är långt bort, vi kanske talar sysslingar, bryllingar och annat. Det är inte så enkelt att man topsar varenda släkting till alla de där 30-talet träffarna. Dessutom är det ytterst tveksamt att det låter sig göras lagligt.
Citat:
Utredarna har genom NFC:s försorg och genom släktskapssökning i spårregistret fått in en lista på cirka 30 dna-profiler som har en snarlik dna-profil som den man säkrat från gärningsmannen. Nästa steg blir att föra samtal med personer som kan vara relevanta att höra och eventuellt topsa i mordutredningen.

– Vi har fått en lista på namn som vi håller på och bearbetar och vår förhoppning är att den här analysen ska leda fram till någonting bra, säger Jan Staaf, chef för utredningsenheten Polisregion Öst.

Men det betyder att ni har fått någon träff i utkanten av en familj?

– Ja, exakt så, fast det är på väldigt lång väg. I Billdal verkar det ha varit mycket närmare som jag har förstått. Vi har ett gediget arbete framför oss.

Jag har gett upp hoppet om att det här klaras upp. Idag är jag inte lika säker längre. Familje-DNA kan bli det som löser det här fallet men polis och åklagare har klockan att kämpa emot. Var gärningsmannen under 21 år gammal när han begick dubbelmordet, och mycket talar för det, så preskriberas morden den 19 oktober i år.

Om gärningsmannen var under 21 år så är det stor risk att han flyr landet och håller sig undan till preskription har inträtt. Nog bäst att polis och åklagare snabbar på!

För övrigt vore det här roligt om det klarades upp. Jag är väldigt nyfiken på vad det rör sig om för typ av person. Det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att han idag är välanpassad till samhället och att den där händelsen var en extrem händelse där han tillfälligt fick en knäpp. Det intressanta med detta är att om rättspsykiatriker vid en undersökning kommer fram till att han var allvarligt psykiskt sjuk när han begick dubbelmordet men att han är frisk idag så kan han inte straffas annat än med skyddstillsyn. Om han befinns ha varit tillräckligt frisk i lagens mening så kan det ändå bli så att han endast får något år i fängelse på grund av låg ålder vid tillfället. Är det preskriberat så händer inget annat än att åklagaren går ut och säger att man identifierat gärningsmannen men att man inte kan göra något mer. Det finns alltså en hel del som talar för att en uppklarning av det här fallet kan bli ett riktigt antiklimax.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-04 kl. 15:06.
Citera
2019-03-04, 15:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Folk kan dela vissa delar av DNA-profil utan att vara släkt. Man får läsa lite mellan raderna vad polisen säger. De säger att det är långt bort, vi kanske talar sysslingar, bryllingar och annat. Det är inte så enkelt att man topsar varenda släkting till alla de där 30-talet träffarna. Dessutom är det ytterst tveksamt att det låter sig göras lagligt.

Jag har gett upp hoppet om att det här klaras upp. Idag är jag inte längre lika säker. Familje-DNA kan bli det som löser det här fallet men polis och åklagare har klockan att kämpa emot. Var gärningsmannen under 21 år gammal när han begick dubbelmordet, och mycket talar för det, så preskriberas morden den 19 oktober i år.

Om gärningsmannen var under 21 år så är det stor risk att han flyr landet och håller sig undan till preskription har inträtt. Nog bäst att polis och åklagare snabbar på!

Enligt uppgift i tidning så har man fått 30 st DNA-träffar på släktingar vilket tyder på att gärningsmannen tillhör en mycket kriminell släkt. Det är främst en träff som är intressant eftersom den är i utkanten av släkten (troligen en brylling eller så) vilket gör att man har kanske ett par hundra individer att kartlägga. Man börjar med de som är i lämplig ålder och som har bott i den staden vid tidpunkten. Som jag förstår det så pågår topsning redan och det är inga problem att begära topsning om det finns misstanke (det är de som vägrar topsning som man kollar närmare)..

Man får komma ihåg att om träffen är större än 1% så är det frågan om en relativt nära släkting. Bryllingar ligger i regel på 0.6% och det är inga problem att kartlägga om man har 30 DNA-träffar även om de är på typ 0.2% och liknande eftersom man då kan dra DNA-linjer där man se vilken gemensam anfader de har och granskar då alla efterkommande under den anfadern.
Senast redigerad av Megaforce 2019-03-04 kl. 15:13.
Citera
2019-03-04, 15:12
Medlem
TheAlamos avatar
Då hoppas vi han åker dit snart då. Men vad jag är rädd för är att han redan är död. Säkert tagit livet av sig eller dött. En sån galning kan säkert göra såna galna grejer.
Citera
2019-03-04, 15:13
Medlem
Citat:
Enligt Jan Staaf skickade man in begäran om familjesökning för någon månad sedan och även om man nu inte skulle nå framgång med de 30-talet träffar man fått så är man inställd på att gå vidare och söka i kommersiella släktforskningsregister.

Man har alltså inte påbörjat släktforskning ännu, utan bara tidigare topsade personer?

Var införstådd i att de skulle köra igång med släktforskning direkt. Varför inte köra detta simultant?
Citera
2019-03-04, 15:16
Medlem
Kill bills avatar
Citat:

Jag har gett upp hoppet om att det här klaras upp. Idag är jag inte lika säker längre. Familje-DNA kan bli det som löser det här fallet men polis och åklagare har klockan att kämpa emot. Var gärningsmannen under 21 år gammal när han begick dubbelmordet, och mycket talar för det, så preskriberas morden den 19 oktober i år.

För övrigt vore det här roligt om det klarades upp. Jag är väldigt nyfiken på vad det rör sig om för typ av person. Det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig att han idag är välanpassad till samhället och att den där händelsen var en extrem händelse där han tillfälligt fick en knäpp. Det intressanta med detta är att om rättspsykiatriker vid en undersökning kommer fram till att han var allvarligt psykiskt sjuk när han begick dubbelmordet men att han är frisk idag så kan han inte straffas annat än med skyddstillsyn. Om han befinns ha varit tillräckligt frisk i lagens mening så kan det ändå bli så att han endast får något år i fängelse på grund av låg ålder vid tillfället. Är det preskriberat så händer inget annat än att åklagaren går ut och säger att man identifierat gärningsmannen men att man inte kan göra något mer. Det finns alltså en hel del som talar för att en uppklarning av det här fallet kan bli ett riktigt antiklimax.

Blir ingen preskription.
Citera
2019-03-04, 15:17
Medlem
Dan88s avatar
Hur är det med preskribitionstiden? Gäller den tills domstolsbeslut faller eller tills gärningsmannen hittas?

Om det är förstnämda så är det redan försent.
Citera
2019-03-04, 15:17
Medlem
Francos avatar
Ok, mycket text att skumma igenom. Vem fick sätta livet till först, lillpojken? I så fall lär mördaren hittas i pojkens familj.
Citera
2019-03-04, 15:18
Medlem
Citat:

Har du någon statistik på hur det ser ut med den saken? För att förfarandet skall få kallas släktsökning så borde väl den risken vara minimal? Helst mindre än 5% i min värld i alla fall.
Citera
2019-03-04, 15:20
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt uppgift i tidning så har man fått 30 st DNA-träffar på släktingar vilket tyder på att gärningsmannen tillhör en mycket kriminell släkt.
Det säger inget om mannens släktingar. Det begriper du väl att alla de där 30 inte är släkt med honom utan att ett antal (kanske alla, vi vet inte ännu) bara råkar dela viss del av DNA-profilen med honom.
Citat:
Det är främst en träff som är intressant eftersom den är i utkanten av släkten (troligen en brylling eller så) vilket gör att man har kanske ett par hundra individer att kartlägga. Man börjar med de som är i lämplig ålder och som har bott i den staden vid tidpunkten. Som jag förstår det så pågår topsning redan och det är inga problem att begära topsning om det finns misstanke (det är de som vägrar topsning som man kollar närmare)..
Det är inte så lätt som du beskriver det, åldersspannet i det här fallet är väldigt stort, man talar om en GM mellan 13-30 år och han behöver inte ha varit mantalsskriven där. Lagen medger att man topsar människor för att utesluta dem som misstänkta men jag är tveksam (men vet inte) om lagen tillåter att man topsar människor för att hitta en släkting till dem. Det är nämligen något helt annat. Tur dock att gm i det här fallet sannolikt är svensk för då finns alla data i folkbokföringen, hade han varit babbe så hade han kunnat ha flera hundra släktingar i Sverige men det framgår inte av folkbokföringen.
Citat:
Man får komma ihåg att om träffen är större än 1% så är det frågan om en relativt nära släkting. Bryllingar ligger i regel på 0.6% och det är inga problem att kartlägga om man har 30 DNA-träffar även om de är på typ 0.2% och liknande eftersom man då kan dra DNA-linjer där man se vilken gemensam anfader de har och granskar då alla efterkommande under den anfadern.
Det är inte så exakt vetenskap som du gör gällande. Det är inte så att man kan se på DNAt på vilket sätt någon är släkt med gärningmannen och samstämmigheten utvisar heller inte entydigt hur mycket släkt man är, bara att man delar en viss procent av just DNA-profilen.

Jag tror dock att det finns goda chanser att klara upp det här om polisen snabbar på. Jag tror nämligen att gärningsmannen var under 21 vid tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Ok, mycket text att skumma igenom. Vem fick sätta livet till först, lillpojken? I så fall lär mördaren hittas i pojkens familj.
Pojken Mohammed var blatte. Gärningsmannen har inget blatte-DNA utan "nordiskt" vilket innebär de nordiska länderna, vissa delar av norra Tyskland, norra Storbrittanien (Färöarna tex) och vissa grupper i Baltikum och Polen.
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du någon statistik på hur det ser ut med den saken? För att förfarandet skall få kallas släktsökning så borde väl den risken vara minimal? Helst mindre än 5% i min värld i alla fall.
Förstår inte frågan. Det finns riktlinjer med exempel på hur man kan vara släkt med vissa procentsatser av överensstämmande av DNA-profil men det är ingen garanti för att man verkligen är släkt. Det finns de som har stor överensstämmelse i DNA-profil men som inte är släkt. DNA-profilen som polisen tar är bara en mikroskopisk del av en människas fullständiga DNA.

Fatta snopna polisen blir om de till slut hittar en ytterst tänkbar kandidat som var under 21 vid gärningen och när de frågar efter honom så svarar grannar och familj: "Tyvärr, han sade att han skulle åka och turista i Sydamerika fram till september!"
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-04 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in